Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkijat yllättyivät: Lapsettomuus nopeuttaa vanhenemista

Vierailija
08.01.2026 |

Suomalaisiin kaksosiin perustuva tutkimus osoittaa, että lisääntymishistorialla on väestötasolla havaittava yhteys naisten elinikään ja biologiseen vanhenemiseen. Helsingin yliopisto kertoo tiedotteessa, että kaksostutkimuksen osallistujat kutsuttiin vastaamaan kyselyyn vuonna 1975 ja heidän elämänkulkuaan on seurattu säännöllisesti tähän päivään saakka.

Lähes 15 000 osallistujaa kattavan seurannan perusteella pisimpään vaikuttavat elävän ne naiset, joilla on 2-3 lasta. Myös raskauksien ajoituksella on merkitystä, sillä tutkimuksen perusteella lapsensa noin 2438-vuotiaana saaneet naiset vanhenivat hitaimmin.

Erityisesti keskimääräistä suuremman lasten määrän (yli neljä) havaittiin olevan yhteydessä lyhyempään elinikään ja kiihtyneeseen biologiseen vanhenemiseen. Tutkijoiden mukaan tämä havainto sopii hyvin yhteen 1900-luvulla kehitetyn evoluutiobiologisen elinkiertoteorian kanssa.

Hiukan yllättäen tutkimuksessa havaittiin kuitenkin myös lapsettomien naisten vanhenemisen olevan nopeampaa kuin muutaman lapsen saaneiden. Tätä tulosta voi mahdollisesti selittää muut elintavat tai terveydelliset tekijät, joiden vaikutusta ei pystytty täysin kontrolloimaan.
https://www.verkkouutiset.fi/a/tutkijat-yllattyivat-lapsettomuus-nopeut…

Kommentit (586)

Vierailija
201/586 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feminatsit ja voimaantuneet naiset on luonnottomia, koska lasten hankkiminen on luonnollista ja terveellistä ja hauskaa.

Vierailija
202/586 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomattu , olen lapseton ja vanhenen ja rumenen entisestään .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/586 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne hormonit. Mulla oli 40-vuotiaana kuukautiskierto jo lyhenemässä. Sitten hätäpäissäni tekaisin iltatähden ja kierto palautui normaaliksi useaksi vuodeksi. Ohenemassa ollut tukkakin paksuuntui.

Minäkin uskon näin. Esimerkiksi mummoni sai isäni vielä yli nelikymppisenä. Hän eli satavuotiaaksi ja oli loppuun asti fiksu ja taitava. 

Jossain vaiheessa tällä vai viime vuosikymmenellähän maailman vanhin nainen oli lapseton. Se oli reippaasti yli satavuotias. En nyt muista nimeä enkä että mistä päin maailmaa oli. Mutta muistan sen, että ei ollut lapsia eikä miestä ja vauvalla kommentoitiin,  että sehän se on selvästi syy miksi on elänyt niin vanhaksi."

Kyllä vauvalla aina tiedetään parhaiten. Tieteellinen tutkimus on aina väärässä.

Vierailija
204/586 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluttautuneet hankkivat lapsia, ja he varmasti osaavat pitää itsestään huolta. Lapsettomuus on alemman koulutustason ihmisten juttu, eikä ehkä omaan hyvinvointiin kiinnitetä huomiota.

Nyt täällä av-mammat jo nostavat profiiliaan koulutuksenkin osalta. Anna mun arvata; olet akateeminen, ja toimit vaativissa asiantuntijatehtävissä? "

Palstan miehille ei mikään kelpaa. Toisaalta valittavat, kun naiset vaan siipeilee. Mutta sittenkin pilkataan, kun naiset kouluttautuu ja tekevät merkittävää työtä. Sitä se naisviha teettää.

Vierailija
205/586 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On jokaisen siihen fyysisesti kykenevän velvollisuus saada lapsia. Valitettavasti 1-2 ei riitä yhteiskunnalle."

Yhteiskunnalle riittäiai, jos jokainen, joka lapsia haluaa, niitä saisi. Siksi hedelmöitys- ym. hoidot ovat kannatettavia.

Vierailija
206/586 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksostutkimuksella ei ole mitään merkitystä, jos kaksoset ei ole identtisiä, eli niillä ei ole tismalleen samat geenit. Erimunaisia kaksosia on turha tutkia noin pienellä otannalla. Niillä on ihan eri geenit, eri sairaudet jne. Jo identtisilläkin saattaa olla eri sairaudet, jos toinen vaikka joutuu onnettomuuteen ja sairastuu siltä pohjin tai vaikka masentuu. Tai alkaa noudattaa jotain erikoista dieettiä ja sairastuu. Mutta epäidenttisillä ne vasta onkin erilaiset elämät."

Lähes 15000 osallisujaa pieni otos?

On tää mahtavaa, et palstalaiset hallitsevat tieteellisen tutkimuksen näin hyvin, et ilman tutkimustakin tietävät oikeat tulokset. Menkää te tietäjät nyt ihmeessä sinne tutkimuslaitoksiin kertomaan, miten tän homman kanssa on! Hukkaan menee helmenne täällä!!

Vierailija
207/586 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinäs näette! Lasten saaminen lisää terveyttä ja elinikää. 

Kunhan ei hanki liian monta, eikä poikia. 

Poikia ei kannata hankkia myöskään jos haluaa maksimoida lapsenlapsien saannin. Yli puolet miehistä jää jo nyt lapsettomiksi ja tulevaisuudessa varmaan noin 80%. Ja suurimmasta osasta tulee inceleitä joiden perään äiti joutuu katsomaan vielä aikuisenakin.

Onpa työeriä kommentteja täällä. Ihan kuin tuon sukupuolen itse päättäisi. Ja mikä ihmeen typerä poikaviha täällä on. Mulla on maailman ihanin ja tosi fiksu poika. Tuo elämääni iloa ja kaikkea muutakin hyvää joka päivä. Samoin tytär. "

Palstalla on pitkään joku trolli trollaillut poikalapsia vastaan, muka naisena. Haluaa siis herättää vihaa naisia kohtaan, jotka muka vihaa poikalapsia. En tiedä, onko tuon kirjoittaja hän. Voi toki olla mt -haasteinen nainenkin. Mut terve ei ole missään nimessä.

Vierailija
208/586 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, kun on lapsia, pysyy hyvin kiinni ajassa ja silleen nuorekkaana, lapset myös johtaa yhteisöllisyyteen päiväkotien, pihojen, koulun ym kautta. Liikuntaakin tulee tehtyä kuin itsestään. Haluaa tarjota lapsille suht terveellistä ruokaa niin itsekin syö samaa. Ihan tällaisia perusjuttuja, jotka edistää terveyttä ja pidempää ikää.

Vierailija
209/586 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt lukenut juttua/ketjua tarkemmin, mutta olen lukenut joitain tutkimuksia, missä odotus-imetys vähentää ainakin  rintasyövän ja gynegologisten syöpien riskiä. Lasten ja nuorten kanssa myös pysyy mieli virkeänä, tulee liikuttua ja huolehdittua itsestä lasten takia, että säilyisi terveenä vähintään kunnes  lapset ovat aikuisia."

Näitä samoja olen myös lukenut ja sillä viittasin tuohon raskauden ym. antavaan suojaan joitain sairauksia vastaan. En vaan jaksanut kaivaa mitään linkkejä. Sori siitä.

Vierailija
210/586 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukuni vanhimmaksi eli lähes 100-vuotiaaksi elänyt oli lapseton nainen.  

Vierailija
211/586 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomat tekee enemmän töitä. Siitä se johtuu. Toki sitten jos on tuo 4 lasta tai enemmän, niin se käy jo itsessään työstä, mutta perinteiset kaksi lasta menee helposti muun elämän ohessa."

Meinaat, et jos saa kaksi lasta, tulee siinä lomailtua kahteen kertaan, siis todella paljon verrattuna lapsettomaan?? No jo on taas logiikka.

Vierailija
212/586 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekin pitäis huomioida käykö nainen töissä ja millaisessa työssä. Onko jotain fyysisesti raskasta vai kevyttä toimistotyötä. Stressaako työ henkisesti vai eikö stressaa. 

Tutkijat varmaan ottaneet huomioon nuo muuttuvat tekijät tutkimuksessaan. "

Jotenkin voisin kuvitella, että sen verran osaavat yliopistolla. Sellaiset perusasiat.

Vierailija
213/586 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukuni vanhimmaksi eli lähes 100-vuotiaaksi elänyt oli lapseton nainen."

No sehän sit kumoaa tän tutkimuksen...

Vierailija
214/586 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi yksilapsiset elävät lyhyempään kuin kaksi-ja kolmilapsiset jos kyse on vain valikoitumisbiaksesta (eli ne jotka hankkii lapsia on muutenkin terveempiä).

Omasta kokemuksesta veikkaan, että yksi syy saattaa olla lasten keskinäinen vuorovaikutus. Esikoista sai viihdyttää ihan koko ajan, mutta toista lasta ei, koska hän seurasi isomman touhuja. Eli kahden lapsen kanssa olikin yllättäen rennompaa kuin yhden! Riippuu toki lapsista ja elämäntilanteesta myös.

Tai he jotka hankkivat/saavat useamman kuin yhden lapsen ovat alun alkaenkin yksilapsisia vahvempia ja terveempiä.

Itse toivoin vähintään kahta lasta kunnes sain sen ensimmäisen. Silloin oli pakko todeta, että en jaksa enempää.

Vierailija
215/586 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tyytyväinen, että en ole tehnyt lapsia. Elämäni ei ole mennyt heihin vaan olen saanut elää itselleni. Mielummin lyhyempi ja ihana elämä kuin jatkuvan huolen ja vastuun kanssa eläminen. 

Nainen, 54 v.

Toki huolta ja vastuutakin, mutta sen vastapainona valtava määrä rakkautta ja välittämistä, josta sinä olet jäänyt paitsi. Surullistahan se on. 

Rakkautta ja väluttämistä voi saada muiltakin kuin omilta lapsilta.

Vierailija
216/586 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistelen lukeneeni joskus, että nunnat elävät keskimäärin pidempään

Samoin munkit. 

Säännölliset elämäntavat ja ilman perhehuolia. Välillä paastoamista.

Vierailija
217/586 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt lukenut juttua/ketjua tarkemmin, mutta olen lukenut joitain tutkimuksia, missä odotus-imetys vähentää ainakin  rintasyövän ja gynegologisten syöpien riskiä. Lasten ja nuorten kanssa myös pysyy mieli virkeänä, tulee liikuttua ja huolehdittua itsestä lasten takia, että säilyisi terveenä vähintään kunnes  lapset ovat aikuisia. 

Toisaalta myös ehkäisyvalmisteet lisäävät näiden syöpien riskejä ja lapseton sinkku ei tarvitse ehkäisyä. 

Moni osaa myös liikkua ja harrastaa ilman pakkoakin. Oikeastaan lapset syövät aika paljon aikaa harrastuksilta, jos oikeasti haluaa liikkua. Lapsi on niin paljon pienempi, ettei sen kanssa oikein lenkille voi lähteä. Tai kauhean kovaa ei voi mennä. Koiran tai hevosen kanssa saa huomattavasti enemmän liikuntaa. Ja mielikin kirkastuu. 

Vierailija
218/586 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä nuo nykyiset nuoretkaan äidit kovin terveiltä vaikuta.  Henkisesti kypsymättömiä, lihavia lössyköitä. Ratkaiskaa yhtälö.

Vierailija
219/586 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kyllähän lapset pitää varmasti vanhempansa liikkeessä ja kiinni säännöllisessä elämänrytmissä! Lapsettomana voi olla helppo ajautua epäterveelliseen elämään, kun välttämättä mikään ei pakota rajaamaan esimerikiksi liiallista työntekoa, syömään säännöllisesti ja säätelemään alkoholinkäyttöä.

Ja toisaalta, olen itse 44-vuotias lapseton nainen ja sanon suoraan, että olen keskivertoa paremmassa kunnossa. Se johtuu siitä, että suosin luonnostaan terveitä elämäntapoja. Omalla  kohdalla olen kokenut, että lapsettomana on helpompaa pitää itsensä kunnossa, koska kalenterissa on enemmän tilaa omalle ajalle, kuten liikunnalle.

Ihanaa ja aktiivista viikonloppua kaikille, oli lapsia tai ei! Pitäkää huolta itsestänne älkääkä nyt tehkö tällaisesta asiasta mitään elämää suurempaa riidanaihetta tai kilpailua paremmuudesta. Lapset tai lapsettomuus ei määrittele ihmisen arvoa ja identiteettiä, vaan on osa sitä.

Vierailija
220/586 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissäni lapsettomat naiset ovat eläneet pisimpään. Aika terveinä ovat eläneet lähes satavuotiaaksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän