Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkona -18 ja naapurin teini lähti kouluun ilman pipoa ja hanskoja ja takki auki

Vierailija
08.01.2026 |

Aamulla koiralenkiltä palatessa oli hieman pysäyttävä hetki, kun naapurin teini-ikäinen tytär käveli ohi ilman pipoa ja hanskoja sekä takki niin auki, että kaula ja osa rintakehää oli paljaana.

Muistan, että pipotta kulkeminen oli muotia jo 80 luvulla, mutta itse en pystynyt siihen silloinkaan vaan oli pakko pukeutua lämpimästi.

Kontrasti oman pukeutumisen (lämpökerrasto, toppatakki, pipo, kauluri, lämpimät hanskat ja kengät) ja naapurin lapsen pukeutumisen välillä oli aika iso. 

Miten te muut pukeudutte pakkasella?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut teinit ovat kyllä uskomattoman typeriä. Mutta ehkä jotkut asiat vaan pitää oppia kantapään kautta. Vein aikoinaan omaa lastani kouluun autolla (oli yli 20 astetta pakkasta ja säälitti oma lapsi kävelemässä kylmässä kouluun, vaikka hänellä oli kyllä aina kunnon varusteet, koska hän on järkevä, eikä tykkää palella). Ja siinä melko lähellä koulua ajettiin yhden tuttavan lapsen ohi, joka todellakin käveli kouluun paljain päin, "crocsit" (sellaiset joissa oli joku karvavuori) jalassa, paljain käsin ja kieltämättä aika jäätyneen oloisena....  

Ensin ajattelin, että pitääkö ottaa kyytiin, mutta pieni piru iski ja ajoin vain ohi. Tämän neitosen äiti aina välillä kertoi lapsensa itsepäisyydestä, ei halua käyttää sukkahousuja muiden vaatteiden alla, kun ne on inhottavat (no ehdotin trikoita, mutta ilmeisesti äitikään ei ymmärtänyt, että sellaisiakin on), eikä kunnon kenkiä. Ainoa mikä oli, koska muoti silloin vaati sen, oli sellainen iso viiteen kertaan kierretty kaulaliina kaulassa. No oli ainakin kaula lämmin.

Vierailija
22/61 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä katsoin aamulla bussipysäkillä sisaruksia: Oletin, että teini-ikäinen oli viemässä noin eskari-ikäistä tarhaan / kouluun. Teinillä ei hanskoja eikä pipoa, toppatakki sentään oli. Pikkulapsella kulunut, polvesta revennyt toppahaalari, onneksi iso kaulahuivi ja pipo, mutta ei hanskoja(!!!) ja jalassa kumisaappaat. 

Ulkona -18 C. 

Tuli tosi surkea olo. Olisi tehnyt mieli viedä molemmat vaateostoksille samoin tein. Missä lie vanhemmat olivat sinä aamuna. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama vuosi teinit kulki nilkkasukissa. Nilkat hehkuivat punaisina. Ainahan teinit on kulkeneet vähissä kamppeissa pakkasella. 

Jokaisella sukupolvella on oma ruumiinosa, joka kuuluu palelluttaa. Joskus se on selkä, nilkat tai rintakehä

Suurimmalla osalla pää. 

Vierailija
24/61 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurisi teini on siis h*ora josta vanhempansa ei välitä. Harmi.

Mikä on mennyt aivoissa vituilleen, että aikuiset ihmiset kehtaa puhua näin lapsista???

Vierailija
25/61 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoriso on tehnyt aina noin. Aidoilla boomereilla sattui tuo ikä minihamemuodin aikaan, eikä silloin ollut aikuisille järkeviä sukkahousuja eli käytettiin sukkia sukkanauhaliivissä. Työkaveri oli palelluttanut näkyviin jääneen kaistaleen reisistään talvisella tanssireissulla, kun oli joutunut palaamaan kotiin kävellen, pakkastakin oli ollut rapeasti. 

Vierailija
26/61 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wellcome to the kasari. 

Vierailija
27/61 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mikä pahinta teinillä oli varmaan myös nilkat paljaana, koska muoti vaatii niin?

Meni jo kymmenen vuotta sitten toi muoti ainakin täällä Helsingissä. 

Vierailija
28/61 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten oli teinimuotia käyttää suuren suuria lapasia, jotka olivat joskus isompia kuin teinin selkäreppu tai laukku. Missä nämä lapaset nyt on? 

Vierailija
29/61 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähnyt itsekin tänä talvena teineillä: Ei pipoa,ei hanskoja,paljaat nilkat.

Vierailija
30/61 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teineillä riitä äly kännykän ulkopuolelle.

Vierailija
31/61 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuossa on niin ihmeellistä?? Etkö nyt hyvänen aika muista omaa nuoruuttasi? Itse olen jo 46 mies ja ymmärrän täysin, mihin tuollainen teinien pukeutuminen perustuu: Se ei vaan ole coolin näköistä. Ulkonäkö ja teinimassaan sulautuminen ovat äärettömän tärkeitä tuossa iässä. Se on tärkeämpää heille, kuin kuin terveellinen pukeutuminen. Se, että onko se järkevää, onkin aivan eri asia ja riippuu mistä tulokulmasta asiaa tarkastelee.

Vanhempien pitää tarkasti pujotella, että kumpaa priorisoivat milloinkin: Pakottavatko teinit pukeutumaan lämpimästi ja heikentämään näin heidän sosiaalista statustaan vaiko pukeutumaan heikosti ja riskeeraamaan terveyttään.

Vierailija
32/61 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mekin oltiin teininä iltaisin ulkona monta tuntia pakkasella ilman pipoa ja jalassa ohutta kangasta olevat kireät farkut. Muistan sen edelleen kun tuli kotiin oli jalat ja reidet aivan kirkkaan punaiset paleltumisesta ja kuumaa suihkua ei edes tuntenut kun oli niin kylmä. Sama homma seuraavana iltana uudestaan. Äiti pakotti aina ottamaan pipon mukaan mutta se meni laukkuun piiloon koska oli noloa.

Sellaisia ne teinit on, ei auta.

Vierailija
33/61 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuossa on niin ihmeellistä?? Etkö nyt hyvänen aika muista omaa nuoruuttasi? Itse olen jo 46 mies ja ymmärrän täysin, mihin tuollainen teinien pukeutuminen perustuu: Se ei vaan ole coolin näköistä. Ulkonäkö ja teinimassaan sulautuminen ovat äärettömän tärkeitä tuossa iässä. Se on tärkeämpää heille, kuin kuin terveellinen pukeutuminen. Se, että onko se järkevää, onkin aivan eri asia ja riippuu mistä tulokulmasta asiaa tarkastelee.

Vanhempien pitää tarkasti pujotella, että kumpaa priorisoivat milloinkin: Pakottavatko teinit pukeutumaan lämpimästi ja heikentämään näin heidän sosiaalista statustaan vaiko pukeutumaan heikosti ja riskeeraamaan terveyttään.

Ihan kuin teiniä kiinnostaisi pätkääkään millaista pukeutumista vanhemmat pakottavat...

Vierailija
34/61 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama vuosi teinit kulki nilkkasukissa. Nilkat hehkuivat punaisina. Ainahan teinit on kulkeneet vähissä kamppeissa pakkasella. 

Täällä kulkivat nilkat paljaana jotkut ballerinat jaloissa, no niin olisin varmaan itsekin tehnyt jos olisin ollut vielä nuori. Ei nuoret samanlailla palele kuin me jo aikuiset. Toki jotkut aikuiset kulkee shortseissa vieläkin vaikka on -21. Mutta jos ei palele tai palelee niin ei ole minun ongelma 

Vierailija
35/61 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siperia opettaa. Teinit 100% palelee mutta eivät näytä sitä. Pari vuotta kuluu niin kyllä on toppatakki kiinni, pipo päässä tms :D  tai ei ehlä kaikilla. Näin kerran -30 asteen pakkasilla aikuisen miehen lippis päässä, kaula näkyvissä ja takki auki. Katsoin ihmetellen, korvat ja naamansa ihan punertavat pakkasesta.

Vierailija
36/61 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurikyttääjä.

Vierailija
37/61 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän järki tuossakin on, pipot ja hanskat on niin noloja ja teininä pakko kulkea liian vähissä vaatteissa. Onko tämä suomalainen juttu vai tekeekö kanadalaiset teinit samaa.

Nykyään minulla korvat muuttuu tulipunaisiksi jos vähänkin saa kylmää, uskokaa teinit vanhaa tätiä, ei se pipottomuus ole siistiä ja sitten kun olette yhtä vanhoja kuin minä niin kyllä kaduttaa. Minä en uskonut ja nyt kärsin.

Vierailija
38/61 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän teini kulki todella vähissä vaatteissa lukioaikanaan,eikä ollut koskaan kipeä😄

Vierailija
39/61 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskea rasva aktivoituu kylmässä. Ehkä jotakin hyötyä siis.

Vierailija
40/61 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään nuorena palellut. Nykyään olen kauhea vilukissa.

Sama juttu, 40v ikään asti oli T-paita talvitakin alla, hanskoja ja pipoa ei juuri koskaan. Pelkät farkut tmv. ei mitään pitkiksiä alla.

Nyt on merinokerrasto, paksu pusero, untuvatakki, toppahousut jne. Olen 50+