Valtava epäkohta - sama osa-aikatyö vähentää ansiosidonnaista sekä työntekemis- että palkanmaksukuukaudelta
Olen sanaton.
Näin epäoikeudenmukaista on osa-aikatyön tekeminen, jos palkkaa ei saa samassa kuussa.
Ongelma syntyy silloin, kun työn määrä vaihtelee eri kuukausina.
Esim. marraskuussa 14 työpäivää - ei palkkaa eikä ansiosidonnaista
Joulukuussa 1 työpäivä - ei ansiosidonnaista, kun marraskuun palkka maksetaan.
Kuka näitä lakeja laatii?
Kommentit (17)
Lisäksi palkka vähennetään 100% siitä summasta, jonka perusteella päiväraha on laskettu. Tulotaso ei nouse, vaikka töitä tekee enemmän tai jos tekee useampaa osa-aikatyötä. Turhaan tekee.
Havahduin tähän, kun tein kaksi työpäivää joulukuussa ja ansiosidonnaisesta vähennettiin neljän päivän tulot marraskuulta. Mutta olin ne päivät kirjannut marraskuulke, jolloin en saanut tietenkään niiltä päiviltä ansiosidonnaista.
Tämä järjestelmä on täysin epäoikeudenmukainen. Muutenkin työpäivästä jää minulle noin 26 % nettopalkkaa, kun ansiosidonnainen vähenee. Mutta vähenee näköjään niin paljon, että jään miinukselle.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi palkka vähennetään 100% siitä summasta, jonka perusteella päiväraha on laskettu. Tulotaso ei nouse, vaikka töitä tekee enemmän tai jos tekee useampaa osa-aikatyötä. Turhaan tekee.
Näin juuri. Mitään ei jää käteen, paitsi merkintä CV:hen.
Työn tekemisen pitäisi olla kannustavaa.
Lisäksi näkökulma, että se vaikuttaa myös eläkkeeseen, jos jää samalla kuukaudella saamatta palkkatylo ja ansiosidonnainen.
Joo, ihan sama. Pitkän elämän eläneenä tiedän vain sen, että kukaan muu kuin minä ei voi elämääni parantaa tai huonontaa. Pitää kieltäytyä paskasta.
Miten voi olla, ettei kassa saa edes korjata tätä? Kyllä se ihan pari vuotta onnistui, että lähetti takautuvasti tiliotteen.
Milloin tämä muutos on tullut?
Silloin kun minä olin tässä tilanteessa, niin ansiosidonnainen määräytyi sen "työtön työtön työssä" lapun mukaan ja palkka ei vaikutttanut asiaan.
Näin juuri. En tiedä, mutta jos joudut vaikka muutamaksi viikoksi lomautetuksi, niin et saa oikeastaan ollenkaan korvausta.
Mm. ravintola-ala lomauttaa herkästi lyhyitä pätkiä.
Vierailija kirjoitti:
Milloin tämä muutos on tullut?
Silloin kun minä olin tässä tilanteessa, niin ansiosidonnainen määräytyi sen "työtön työtön työssä" lapun mukaan ja palkka ei vaikutttanut asiaan.
Olin aika järkyttynyt, kun kuvittelin, että ansiosidonnainen lasketaan todellisen tilanteen mukaan.
Niin ja vaikuttaa 3 kuukautta kassassa tai Kelalla.
Jos käy yhden päivän töissä marraskuussa, on pississä vielä keväällä.
Kannattaa ottaa vain töitä missä edes 2 kk putkeen
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi näkökulma, että se vaikuttaa myös eläkkeeseen, jos jää samalla kuukaudella saamatta palkkatylo ja ansiosidonnainen.
Ei eläkkeeseen vaikuta yhtään mikään!
Vierailija kirjoitti:
Mitä tämä tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaahan. Ansiosidonnaisesta kertyy eläke ja jos sen maksu jää väliin sen vuoksi, että edellisen kuukauden palkka maksetaan, niin tuolta kuukaudelta ei kerry eläkettä. Tai kertyy palkasta, mutta se työntekokuukausi ei kerrytä mitään.
Ja työttömän oikeuksia poljetaan nyt rankasti.
Kuka tällaisen lain on päästänyt läpi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tämä tarkoittaa?
Vaikka olisi päivän työsuhde, sieltä tulee lomarahoja jälkikäteen.
Sitten uuden (Purran aivopierun mukaan) automaattimaksut menee seis kassassa ja Kelalla jos satut vielä töihin menemään.
Keikoissa / tuurauksissa vaikein tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaahan. Ansiosidonnaisesta kertyy eläke ja jos sen maksu jää väliin sen vuoksi, että edellisen kuukauden palkka maksetaan, niin tuolta kuukaudelta ei kerry eläkettä. Tai kertyy palkasta, mutta se työntekokuukausi ei kerrytä mitään.
Niin kertymään. Luulin et tarkoitat ettei saisi eläkkeellä hankkia.
Nämä ötväkkeet sitä vasta otetaankin töihin neulomaan.
#eduskunta #riikkapurra #petteriorpo