Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaapa miten saa hyvän kropan 62-vuotiaana?

Vierailija
08.01.2026 |

Luin tuolta toisesta ketjusta hyviä vinkkejä 36-vuotiaalle, mutta monet niistä on sellaisia että eivät kyllä enää itseltäni onnistuisi. Varmaan täällä on muitakin yli 55-vuotiaita, tai sellaisia jotka tietävät tämän ikäisten treenaamisesta jotain, joten antakaa tulla nyt kaikki tieto. 

Ongelman lähtökohta: vartalo on mallia Y, eikä nuorempana ollut ongelma jos joskus tuli muutama ylikilo, koska ne asettuivat yleensä enimmäkseen rintoihin, ja kun laihdutti, niin ensimmäisenä lähti vyötäröltä. Nyt kuitenkin aivan viime aikoina on alkanut vatsa kasvaa, ja se ei ole yhtään mukavaa. Painoindeksi on 29, terveysongelmia ei ole. Kykenen treenaamaan, koska työtkin loppuivat ja jäin vuoden vaihteessa työttömäksi. Tähän asti olen tehnyt yli 30 vuotta istumatyötä melko vähäisellä liikunnalla, joten kunto ei ole kovin hyvä. Ehkä kävelystä olisi hyvä aloittaa? Uima-allas on myös käytettävissä. 

Voin syödä mitä tahansa, mutta lähdin nyt talvikylmän ajaksi Etelä-Eurooppaan, niin mitään täysjyvää ei ole helppo saada, vaan kaikki leivät on valkoista höttöä, kaurahiutaleita kuitenkin on, ja vihanneksia ja hedelmiä. 

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko yksinkertainen?

Olet Etelä-Euroopassa, joten kävelet. Uima-allas käytössä, niin uit. Sitä, kunnes olet paremmassa kunnossa. Sitten salille.

Vierailija
22/37 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

62v diipadaapailtu menemään ja sit yhtäkkiä tulee mieleen hankkia hyvä kroppa? Iski kuolemanpelko?

Ei, ei. Vaan katkesi työura. Nyt on vihdoin aikaa. Työelämä oli erittäin stressaavaa, paljon matkustamista, mannertenvälisiä lentoja, kokouksia sun muuta. En sanoisi diipadaapailuksi vaan minulle maksettiin sellaisista asioista, jotka vaativat käytännössä paikallaan istumista. Ansaitsin sillä elantoni, osallistuin lasten ja perheen elatukseen ja asuntolainan maksamiseen. Säästöönkin jäi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä ja et tule saavuttamaan. Naama pilaa viimeistään, jos kuivan kesän oravaksi haluat.

Vierailija
24/37 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansikuvatytön kaunis Sannuli markkinoi suomalaiselle tyhmäkansalle mitä itse tahtoi, lähetteli miljardit etelän maihin saaden huippuviran itselleen - ja tyhmäakat sen kuin vaan hurraa ja taputtaa...

Vierailija
25/37 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Baarista isket timmikroppaisen urheilijanuorukaisen - et mitenkään muuten...

Tuo voisi olla kyllä hauskaa, mutta minun mies ei varmaan tykkäisi. Yritän kuitenkin jotain muuta. 

Ap

Vierailija
26/37 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansikuvatytön kaunis Sannuli markkinoi suomalaiselle tyhmäkansalle mitä itse tahtoi, lähetteli miljardit etelän maihin saaden huippuviran itselleen - ja tyhmäakat sen kuin vaan hurraa ja taputtaa...

Isopää-Sanna.

Vierailija
27/37 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raskaat painot ja herkut pois. Mutta tätä et halua kuulla, niin mitään muutosta ei tapahdu.

Haluan tietysti kuulla. Millaiset raskaat painot? 

Ap

Hyvä! Sitten toivoa löytyy ja voit savuttaa vielä hyvän kropan. Kuntosalille 3-4 kertaa viikossa ja treenaat niin raskailla painoilla, että saat lihakset kipeiksi. Otat mentaliteetin, että kasvatat itsellesi niin isot lihakset kuin mahdollista. Syöt tarpeeksi hyvälaatuista ruokaa, herkut pois, panostat hyviin yöuniin. Katso vaikka Kike Elomaata, kuusikymppinen salimuija. Upea kroppa ikäisekseen.

Kiitos tästä! Lähellä on sali, voisin tosiaan alkaa käydä siellä, ehkä alkuun 3 kertaa viikossa. Välipäivinä kävelyä ja uintia ja yksi lepopäivä. Ne varmaan tekee siellä saliohjelman kun pyytää. Ap

Vierailija
28/37 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se juna on mennyt jo vuosia sitten. 

Vierailija
29/37 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus ihan jokaisen ikäluokan "millä tavalla saan hyvän kropan" on:

1. Korkea proteiini ruokavaliossa, kalorit laskettuna oikein, ylipäätänsä hyvä ruokavalio
2. Lihastreeni 4 kertaa viikossa oikein tehtynä.

Jos vartalo on sellainen, että leveämpi hartioissa, niin sitten lihastreenissä keskitytään enemmän alempaan kehoon ja varsinkin ulkoreisien treenaamiseen, ja ylipäätänsä reisien ja peppuen, että tulee enemmän sopusuhtainen vartalo.

Vierailija
30/37 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

62v diipadaapailtu menemään ja sit yhtäkkiä tulee mieleen hankkia hyvä kroppa? Iski kuolemanpelko?

Ei, ei. Vaan katkesi työura. Nyt on vihdoin aikaa. Työelämä oli erittäin stressaavaa, paljon matkustamista, mannertenvälisiä lentoja, kokouksia sun muuta. En sanoisi diipadaapailuksi vaan minulle maksettiin sellaisista asioista, jotka vaativat käytännössä paikallaan istumista. Ansaitsin sillä elantoni, osallistuin lasten ja perheen elatukseen ja asuntolainan maksamiseen. Säästöönkin jäi. 

Tekosyitä. 

Vierailija
31/37 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Vastaus ihan jokaisen ikäluokan "millä tavalla saan hyvän kropan" on:

1. Korkea proteiini ruokavaliossa, kalorit laskettuna oikein, ylipäätänsä hyvä ruokavalio
2. Lihastreeni 4 kertaa viikossa oikein tehtynä.

Jos vartalo on sellainen, että leveämpi hartioissa, niin sitten lihastreenissä keskitytään enemmän alempaan kehoon ja varsinkin ulkoreisien treenaamiseen, ja ylipäätänsä reisien ja peppuen, että tulee enemmän sopusuhtainen vartalo.

Lisäyksenä, ettei lihastreeniin riitä mikään 3kg käsipainoilla kotona tekeminen.

Vierailija
32/37 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pilates, uinti, kävely, tiukka ruokavalio.

Itse en pysty näin 65v:nä syömään kuin satunnaisesti 1500kcal (muuten 1300kcal) lihomatta vaikka teen paljon fyysistä päivittäin. Elimistö ei vaan tarvitse enempää ravintoa vaikka suu söisi. No, aina olen ollut pieniruokainen

Kiitos tästä! Pilates kiinnostaa. En ole täällä nähnyt, että olisi lähellä tarjolla, mutta voisin etsiä vaikka alkuun Youtubesta. Se voisi olla juuri keskivartalolle hyvä. Tuota syömistä ei ehkä arvaakaan nyt kovin vähentää, jos aikoo lihaksia saada lisää? 

Vierailija
33/37 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeitä juttuja täällä. Tuon ikäisenä ja vieläkin vanhempana voi näyttää edelleen hyvälle. Ei tarvi verrata itseään kaksikymppisiin. Kuntosalia 4 kertaa viikossa, vähintään 3 raskailla painoilla. Teetä ohjelma ammattilaisella kun siihen on varaa ja laita ruokailu kuntoon. Proteiinia runsaasti, ja ota lisäravinteena kreatiinia. 

Vierailija
34/37 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pilates, uinti, kävely, tiukka ruokavalio.

Itse en pysty näin 65v:nä syömään kuin satunnaisesti 1500kcal (muuten 1300kcal) lihomatta vaikka teen paljon fyysistä päivittäin. Elimistö ei vaan tarvitse enempää ravintoa vaikka suu söisi. No, aina olen ollut pieniruokainen

Johtuu niin yksinkertaisesta asiasta, kuin pienet lihakset. mitä suuremmat ja aktiivisemmat lihakset, sitä enemmän ne kuluttaa kaloreita päivässä. Varsinkin jos on useasti laihduttanut tai tekee paljon kävelytyötä, lihakset pienenevät entisestään.

Vierailija
35/37 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törkeitä juttuja täällä. Tuon ikäisenä ja vieläkin vanhempana voi näyttää edelleen hyvälle. Ei tarvi verrata itseään kaksikymppisiin. Kuntosalia 4 kertaa viikossa, vähintään 3 raskailla painoilla. Teetä ohjelma ammattilaisella kun siihen on varaa ja laita ruokailu kuntoon. Proteiinia runsaasti, ja ota lisäravinteena kreatiinia. 

Kiitos vinkistä! Törkyviestejäkin on tullut väliin, mutta mitenpä muutenkaan. On kyllä ikävä huomata, miten huonosti joillakin menee. Teetän kyllä salille ohjelman, ja tuo kreatiini oli hyvä, sitä siis hankkimaan! 

Vierailija
36/37 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroit että nuorempana kilot lähti ensimmäisenä vyötäröltä. Eihän sitä tiedä, jos ne vaikka vieläkin lähtisi ensimmäiseksi vyötäröltä? Tsemppiä matkaan ja kerro miten menee. 

Vierailija
37/37 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin kävelemällä, kun kunto alkoi kasvaa, siirryin juoksuun. 25 km päivässä pitää aerobisen kunnon hyvänä. Sen lisäksi harrastan joogaa ja pilatesta. Uimista satunnaisesti, kun kloorivesi rypistää ja kuivattaa ihoa, niin ei oikein yli 60-vuotiasta kaunista.