Kelan virkailijoiden mielivalta
Mihin perustuu kelan päätökset, joissa hakijalta vähennetään perustoimeentulotuen asumistukea, vaikka mikään hakijan tuloissa, olemisessa, omaisuudessa, asumisessa, velvoitteissa, perhekoossa tmv. ole muuttunut? Nyt ei ole kyse mistään työnhakuvelvoitteiden täyttämättömyydestä eikä asumistuen vähentämisestä siten, ettei makseta kelan toimesta liian kalliin asunnon vuokraa.
Päätöstä ei perustella mitenkään päätöksessä eikä kelan puhelinpalvelussa osata neuvoa.
Onko osa virkailijoista pätemättömiä työhönsä vai mistä tämä johtuu?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä etsin kaiken aikaa, en vaan enää pääse töihin. Opiskelu on kielletty työttömyysturvalla. Kouluja olen käynyt 18 vuotta ja korkeakoulututkinto löytyy eli se siitä lorvimisesta. Kolme lasta olen kasvattanut.
Ap
Itselläni olisi oikeus poskella ammuttiin työttömyysturvalain parin vuoden ajan,mutta nämä lienevät tapauskohtaista päätöksiä. Esim työnhaku velvoitetta ei ole minulla ollut viimeiseen viiteentoista vuoteen..Eikös ole jännä? Mitäpä jos kysyisit mahdollisuudesta kouluttautua uuteen ammattiin tai sitten lähdet hakemaan saikkua,jos työkykyä ei ole?
"..Oikeus opiskella ammattiin työttömyyskorvauksella.." Voi prkle tätä automaattisyöttöä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä etsin kaiken aikaa, en vaan enää pääse töihin. Opiskelu on kielletty työttömyysturvalla. Kouluja olen käynyt 18 vuotta ja korkeakoulututkinto löytyy eli se siitä lorvimisesta. Kolme lasta olen kasvattanut.
Ap
Kysy uudestaan opinnoista. Valtio esti, kunta saattaa joustaa. Kerro tarkka opintosuunnitelma ynnä miksi se ei ole työllistymisen este.
Ei auttanut perustella. Selkeä kielto. Ei kuulemma edistä työllistymistäni josta olin täysin eri mieltä. Olisi täydentänyt osaamistani ja helpottanut työllistymistäni, en olisi vienyt kenenkään opiskelupaikkaa enkä lisännyt kustannuksia. Olisin voinut opiskella myös työhön päästyäni, hukkaan ei olisi mennyt.
Työkyvyssä ja terveydessä ei ole ollut eikä ole ongelmaa. Olen terve.
Ap
kyllä ne syyt sieltä löytyy pitää vain opetella lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos vaikka etsit tietoa lakipykälistä,soitat kelaloisille asiaa selvittääksesi ja muistat TALLENTAA puhelut ja muun viestinnän? Samoin suosittelen verkkokaappauksia kaikista tehdyistä päätöksistä,sillä omalle kohdalleni tullut moneen kertaan laittomien päätösten poisto asiointipalvelussa. Vasta kun ilmoitin kelaloisille tallentavani kaikki tehdyt päätökset ja puhelut, laittomien päätösten tekeminen ja niiden mystinen 'kadottaminen' loppui. Jos tämä ei auta plus kantelut ja reklamaatiot,lähdet oikeuteen. Tämä on Suomi.
Huh kun foliohattu kiristää.
Mikä v..n folio hattu? Ihan on omaa elämääni tämä, kirjalliset näytöt ja todisteet on tallennettu ihan vain koska tiedän,miten lämpimätä valtion järjestelmä nykyään on. Kovasti anteeksi pyydettiin ja oikaisuja tehtiin aikanaan Kelan akkojen ja juristien taholta. Jos sinä et ole johonkin ongelmaan viranomaisten kanssa törmännyt se ei tarkoita,ettei kuvattua tapahtumaa ole olemassa,joten painu sinä trolli hel..n köyhiä kiusaamasta!!!
Suuri työttömyys. Just. Et ole ilmeisesti edes lähi-historiaan tutustunut kuten 90-luvun lama. Katsopa ne luvut ja tule sitten pätemään.
Todellakaan ei ole laki sama kaikille. Pojalleni tuli intin jälkeen 21 vk. ns. odotusaikaa ja toiset 21 vk. työssäolovelvoitetta. Muille aikuisillehan nämä ovat vain muutamia viikkoja. Eikä siinä kaikki. Täysin samassa elämäntilanteessa oleva kummipoika toisella paikkakunnalla sai pitää nämä päällekkäin eli yhteensä "vain" se 21 vk. Soitin johtoportaaseen, ja kuulemma saa virkailija tällaista harkintaa käyttää ja tehdä päätöksen itsenäisesti. Poikani on rauhallinen ja kohtelias, joten mitään henkilökohtaista tässä päätöksessä ei ollut. Onneksi viimein löytyi töitä.
Sellasta se nyt vaan on noiden kanssa. Minunkin piti vartavasten liittyä te-palveluun jotta sain sieltä toimitettua kelalle lausunnon muodossa todisteen etteivät he itse maksa minulle päivärahaa koska muutoin oletuksena vähensivät tämän oletetun päivärahani hakemastani asumistuesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin meno voisi auttaa.
Onko olemassa vielä ihmisiä, jotka eivät tiedä suuresta työttömyydestä maassamme? Elätkö jossain tynnyrissä?
Ei kannata reagoida noihin mielenterveysongelmaisten provoihin. Tässäkin ketjussa varmaan kaikki nuo ilkeät viestit on yhden ja saman sairaan ihmisen tuotoksia. Se provoaa joka ketjussa mikä vähänkin liittyy työttömyyteen tai Kelan tukiin. Kaipaa raukka huomiota eikä muuten saa sitä mistään, ei edes lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kysy uudestaan opinnoista. Valtio esti, kunta saattaa joustaa. Kerro tarkka opintosuunnitelma ynnä miksi se ei ole työllistymisen este.
Ei auttanut perustella. Selkeä kielto. Ei kuulemma edistä työllistymistäni josta olin täysin eri mieltä. Olisi täydentänyt osaamistani ja helpottanut työllistymistäni, en olisi vienyt kenenkään opiskelupaikkaa enkä lisännyt kustannuksia. Olisin voinut opiskella myös työhön päästyäni, hukkaan ei olisi mennyt.
Noniin,eli sinun olisi tullut olla sen verran älykäs,että olisit säästänyt opintorahat sukan varteen jo ennen työttömyyttäsi. Nyt ainoa vaihtoehtosi taitaa olla kituuttaa makaroonilla lastesi kanssa kunnes säästöt antavat myöten jatkaa opintoja ja voin kertoa että se vie useita vuosia-been there. Asennoidu oikein,käy vaikka kursseja omalla kustannuksellasi kansalaisopistossa-myös niistä jää tiedot,jotka vaikuttavat mitä tahansa työtä hakiessa. Jos odotat valtiolta mitään apua tai joustoa,olet kyllä tilanteesi naiivilla tyhmyydelläsi ansainnut. Ei tässä maassa saa olla köyhä,kipeä tai avuton-täällä on toimittava,selvitettävä ja oltava kovempi,kuin se naapuri jolla on uusin ökysähkövatkain laturissa kiinni.
Tätä samaa ihmettelen äitini eläkkeensaajan asumistuen kohdalla. Kelasta tuli pyyntö tuen tarkistamista varten toimittaa kopiot tiliotteista. Lähetin ne ja seuraavaksi ilmoitettiin, että koska tulot ovat muuttuneet, asumistuki pienenee 1.1.2024 alkaen ja liikaa peritty tuki peritään takaisin. Ainoa muutos, mitä tuloissa on tapahtunut, on pieni indeksikorotus, joka käsittääkseni pitäisi kelalla olla tiedossa, eikä ole asiakkaan asia pyytää sen vuoksi asumistuen tarkistusta. Tein oikaisuvaatimuksen, mutta tuskinpa tuo läpi menee..
Vierailija kirjoitti:
Tätä samaa ihmettelen äitini eläkkeensaajan asumistuen kohdalla. Kelasta tuli pyyntö tuen tarkistamista varten toimittaa kopiot tiliotteista. Lähetin ne ja seuraavaksi ilmoitettiin, että koska tulot ovat muuttuneet, asumistuki pienenee 1.1.2024 alkaen ja liikaa peritty tuki peritään takaisin. Ainoa muutos, mitä tuloissa on tapahtunut, on pieni indeksikorotus, joka käsittääkseni pitäisi kelalla olla tiedossa, eikä ole asiakkaan asia pyytää sen vuoksi asumistuen tarkistusta. Tein oikaisuvaatimuksen, mutta tuskinpa tuo läpi menee..
..ja olette liian laiskoja vaatimaan oikeutta edes näin päivänselvässä asiassa? Eipä ihme,että mikä tahansa törkeä viranomaisrikos menee läpi kun kansalaiset vain hokevat ' kyllä se siitä'. Jotain selkärankaa,kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Täytyyhän laki olla sama kaikille
Kyllä se laki sama on, mutta sen tulkinta ei ole. Vaikka tästä voi lukea lisää eroista - https://yle.fi/a/74-20163639
Suomeen virtaa nyt ulkomailta avun tarvitsijoita. Suomalaiset köyhät joutuvat osallistumaan talkoisiin ja tinkimään elintasostaan jotta raha saadaan riittämään myös ulkomaalaisille tarvitsijoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Työtön ei voi:
Tehdä työtä
Yrittää
Opiskella
Säännöt ovat vaan sellaiset.
Suomessa erittäin monessa instanssissa työskentelee osaamattomia henkilöitä, ei vaan Kelassa. Hylkypäätös tai päätös josta ei saa mitään selkeää tietoa irti on hyvin yleinen tapa, jos kysyt puhelimitse asiasta, on vastaus yhtä ympäripyöreä ja sotkuinen, oikeastaan moni päätös voi olla jopa laiton, kuten minun TE-toimistolta saamani päätös, vein asian eteenpäin ja siten korjattua, päätökset ovat usein nahkapäätöksiä eivätkä välttämättä paneudu hakijan tai tekijän yksityiskohtiin, tyyliin kun Virtaselle tehtiin tällainen päätös, tehdään sellainen myös Mäkiselle.
Työtön ei voi:
Tehdä työtä
Yrittää
Opiskella
Säännöt ovat vaan sellaiset.
Hienosti on omaksuttu passiivinen asenne.
Oikeasti, jos tekisi töitä, yrittäisi tai opiskelisi, ei vaan olisi enää työtön.
Menkää töihin nillittäjät. Vituttaa maksaa maailman kovinta veroa laiskojen vätysten syöttämiseksi.
Käynyt samaa. Kaikesta oltava todiste ja sekään ei aina riitä. Käsketty mm. Pysyä samassa asumassa kielletty vakuus muuttoon. Sitten yhtäkkiä pitäisi kiireesti muuttaa, vaikka ensin kielsi. Ja ilman tietoa mistä vakuuden saa tai saako edes. Täysin mielivaltaista. Ja eivät muuten piittaa onko luottotiedot, se ei muka vaikuta vaikka vaikuttaa kovasti asunto haussa. Moni jopa pitää mieluiten tyhjänä kuin vuokraus jollekin ilman luottotietoja. Kela ei usko.
Voiko opiskella joss on herpes?