Mitkä rajat laittaisit kuljettajana jos..
..olisit suostunut ' juoppokuskiksi'? Itselläni säännöt olisivat;
joka ei käytä turvavyötä,ei autoon astu tai jää tien pientareelle välittömästi jos vyö aukeaa
joka häiritsee kuskia,jää tien pientareelle
joka olettaa kuljetuksen olevan ilmaista,jää pois kyydistä
Miten on?
Kommentit (17)
En toimi enää juoppokuskina. Silloin vielä kun toimin, auton katolla oli keltainen kupu.
Tarvitseeko jostain turvavyönkäytöstä nyt olla jotain erillistä sääntöä, ainahan niitä käytetään.
Veikkaan että ap ajelee yksin yöllä huoltoasemalta toiselle juoden kahvia ja kavereita ei ole ainuttakaan, edes juoppoa.
Luodin kestävä pleksi väliin, matkustajan ja kuskin välille. Ei tule hajut ja hönkäilyt takaa eteen. Muutama puhereikä pleksiin.
Kellonajat olisi tärkeimmät. Kyytiin tullaa sovitusti tai kyyti lähtee.
Turvavyö on ehdoton edellytys. Koskaan en ole tullut häirityksi, mutta tietenkään ei sellainen sovi. Tupakointi autossa ei ole sallittua sekään, minä en halua savuja hengitellä. Jos auto on minun, siellä ei myöskään juoda - jos jonkun muun autolla kuskaan, niin juokoon, syököön ja kuskoon alleen aivan vapaasti minun puolestani.
Nämä nyt tuli ekana mieleen. Nuorena en ole ottanut mitään maksuja, paitsi baarissa kahvit tai snägärillä ruuan jos on tarjottu. En myöskään itse ole maksanut omille kuskeille, ei meillä kavereiden kesken ole raha liikkunut ikinä. Homma toimii, kun kukaan ei vapaamatkusta toisten siivellä.
Ensimmäinen rajoitus etten toimi ikinä juoppokuskina kenellekään. Ei minuakaan kukaan ole kuskannut yhtään minnekään niin menkööt taksilla
En toimi juoppokuskina. Olen 41v. Ei kiinnosta sellainen touhu. 20-vuotiaana kuskasin kavereita, kun olin ainoa kaveriporukassa, jolla oli oma auto.
Mulla oli:
- Kuohari pulloja ei avata autossa
- Autossa ei yritetä pissata pulloon, eikä myöskään ikkunasta ulos
- Ikkunasta ei heitellä mitään ulos, varsinkaan pulloja
- Autossa ei polteta tupakkaa
- Ikkunoista ei huudella rivouksia ohikulkeville
- Ikkunoista ja kattoluukusta ei roikuta auton ulkopuolella
- Autoon ei oksenneta
- Hallintalaitteisiin ei kosketa alukuskin paikalta, ei edes radion volyyminappiin
- Poliisin kohdalla ei paineta tööttiä, ei huudella ikkunoista eikä tehdä muutakaan provosoivaa
......listaa voisi jatkaa vielä paljonkin, mutta tuossa nyt alkuun.
ps. kaikista yllämainituista on omakohtaista kokemusta.
Ai jaa, meillä on vain yksi sääntö, että kuski on selvin päin.
Autossa juodaan ja poltetaan, vyöt on tietenkin kiinni. Kuskilla on koko ajan kahvia nokan edessä ja ruokaa saa kun nälättää, meidän piikkiin tietysti. Illan päätteeksi tankataan tankki täyteen.🥂
Puolisoni tuli hakemaan mut illanvietosta. Sammuin samantien ja heräsin vasta kotipihalla. Ehdin mä sentään vyön laittaa kiinni.
Hmm. Aloin miettii milloin oon ollut kuskina.
Sovittiin milloin lähdetään ja narina ei auttanut.
Joskus joku ei halunnut lähteä ja sanottin heippa.
Ja sitten tämä pystyi soittamaan aamuyöstä tuu hakemaan. Klo 9 kun heräs, oli 40 vastaamatonta puhelua.
Ei tarvinnut seuraavan kerran ottaa mukaan.
Minä opetin joskus siskolle ja äidille turvavyön käytön niin, että en suostunut lähtemään liikkeelle ennen kuin vyöt oli kiinni. Aika nopeasti oppivat.
Nähty pään ulkona pitäminen, takapenkillä makaaminen jalat ulkona ovi auki, pellolle juokseminen, pään aukominen mutta nykyään en lähde ollenkaan kenellekään kuskiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli:
- Kuohari pulloja ei avata autossa
- Autossa ei yritetä pissata pulloon, eikä myöskään ikkunasta ulos
- Ikkunasta ei heitellä mitään ulos, varsinkaan pulloja
- Autossa ei polteta tupakkaa
- Ikkunoista ei huudella rivouksia ohikulkeville
- Ikkunoista ja kattoluukusta ei roikuta auton ulkopuolella
- Autoon ei oksenneta
- Hallintalaitteisiin ei kosketa alukuskin paikalta, ei edes radion volyyminappiin
- Poliisin kohdalla ei paineta tööttiä, ei huudella ikkunoista eikä tehdä muutakaan provosoivaa
......listaa voisi jatkaa vielä paljonkin, mutta tuossa nyt alkuun.
ps. kaikista yllämainituista on omakohtaista kokemusta.
Kuin myös ja omaan äskeiseen listaani piti lisätä vielä tuo autoon oksentaminen.
Ihan yleisesti voimassa että vyöt kiinni ja että kuljettajaan ei kosketa eikä kuljettajaa säikytellä.
Eikö täällä kukaan laita mitään rajoja kyyditettävilleen? Olen hämmästynyt,mutta tämä kyllä selittää kasvaneen kuolleisuuden auto-onnettomuuksissa..plus monien 'turistien' onneton ajotaito. Jos et ole hankkinut ajokorttiasi Suomessa, älä aja täällä ainakaan talvella,mieluiten ei syksylläkään ..tai oikeastaan älä aja täällä lainkaan,saati että kyydittäisit ketään.