Mikä kastike lihamurekkeen ja perunan kanssa?
Ei jaksais ainaista kermakastiketta. Joo, on varmaan monen mielestä junttiruokaa mut silti meidän perheen herkkua.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Kurkkusalaatti
Eikun piti olla kastike
Vierailija kirjoitti:
Nakkisoosi
ai murekkeelle, kas kun vaniljasoosi
Vierailija kirjoitti:
Päätös olisi helppo kun en muuta kastiketta tee kun ruskean kastikkeen. Enkä sitäkään kun 3-5 kertaa viikossa.
siihen saakin vaihtelua, jauhelihamuruina, lihapullat, mureke, kokolihaa ja lisuke muusia voilla tai keitinpottuja
Vierailija kirjoitti:
Yrttikastike
Toi yrtti hyvää, mutta sopisi kait kanalle. Joskus ostan muutenkin kuumatiskistä valmiin yrttibroilerin, hyvää. Käytän esim. pirkan yrttimaustetta .joku provesa nimeltään. laitan sitä mm. ohra-riisi lisukkeeseen ja keittoihin. Ja kanalle eri mudoissaan.
Joskus yrttimaustetta silakkafileille uuniin. Mun mielstä ei punaiselle lihalle, mutta jos Sä sanot- toimii, onhan se kokeiltava.
Kero vielä teetkö itse vai valmiskastike ja mille tykkäät käyttää sitä?
Meillä tulee kylkeen ruskea- tai sienikastike. Viimeksi oli suppis/kanttis kastike murekkeen kyljessä.
Mä teen usein murekkeen kanssa kouluajoilta tutun valkokastikkeen porkkanakuutioilla. Toimii ihan täydellisesti murekkeen kanssa. Ottaa ohjeeksi vain normi valkokastikkeen ohjeen ja lisäksi keittää erikseen kuutioituja porkkanoita ja yhdistää ne lopuksi.
Tekisin ruskean kastikkeen valmiista pussista. Oikeasti olen yrittänyt tehdä ruskeaa kastiketta itse, niin se aina maistuu sienelle, vaikken sientä käytä. Joskus 80- luvulla teininä osasin tehdä hyvää ruskeaa kastiketta, mutta en enää.
Tee tomaattipohjainen kastike. Se on kevyt ja raikas juhlasesongin jälkeen. Pilko tomaatti tai kaksi kattilaan, lisää tomaattimurskaa (sitä tiiviimpää), sipulia, varsiselleriä, porkkanaa tai muita juureksia, yrttejä ja chiliä maun mukaan, suolaa ja halutessa loraus oliiviöljyä.
Perunoista voisit tehdä perunamuhennoksen.
Tämä on hiuklan työläämpää kuin kermakastikkeen teko perunoiden jatkoksi, mutta maku, koostumus ja ravintoarvot palkitsevat.
Me ei juuri syödä kastikkeita esim murekkeeen kanssa keitetyt perunat, keitetyt porkkanat, jossa hieman voisulaa ja raejuustoa, joskus keitetty mankin vielä.
Usein murekkeen kanssa meillä uusikasvikset. Ne tule samalla uunipellilla samassa ajassa. Ja raejuustoa.
Vierailija kirjoitti:
Me ei juuri syödä kastikkeita esim murekkeeen kanssa keitetyt perunat, keitetyt porkkanat, jossa hieman voisulaa ja raejuustoa, joskus keitetty mankin vielä.
Usein murekkeen kanssa meillä uusikasvikset. Ne tule samalla uunipellilla samassa ajassa. Ja raejuustoa.
Typo joskus keitetty munakin vielä piti kirjoittamani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on helppo. Valmis bearnisekastike tai maustamaton ab jugurtti, johon sekoitat omat suosikkimausteesi.
Minä sekoitin jugurttiin sipulijauhetta, sitruunapippuria ja aromisuolaa.
Kerran ostanut valmiin Bearnaiskastikkeen. Viemäriin meni.
Miksi ei voi tehdä itse ?
Ohis Bearnice jastikkeesen tulee valkoviiniä, en ole avaamasa pulloa kun Knorrin valmiskastike tetrassa on hyvä vaihtoehto.Bearnice pussikastike on huonoa.
Sienikastike, purjo-fetakastike tai sitten sellainen kermainen porkkana- aurajuustokastike.Sitä tarjottiin työpaikkaruokalassa murekkeen kanssa, sopi tosi hyvin.
Olen meillä käyttänyt Knorrin valmista pippurikastiketta, ja kun lämmitetty ohjeensa mukaisesti lisään siihen hiukan kermaa ennen tarjoilua.
Vierailija kirjoitti:
Valkokastike
Valkovuoto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on helppo. Valmis bearnisekastike tai maustamaton ab jugurtti, johon sekoitat omat suosikkimausteesi.
Minä sekoitin jugurttiin sipulijauhetta, sitruunapippuria ja aromisuolaa.
Ohis Bearnice jastikkeesen tulee valkoviiniä, en ole avaamasa pulloa kun Knorrin valmiskastike tetrassa on hyvä vaihtoehto.Bearnice pussikastike on huonoa.
Bearnaise.
Sienikastike, tai kermaviilikastike fetamuruilla