Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä kastike lihamurekkeen ja perunan kanssa?

Vierailija
07.01.2026 |

Ei jaksais ainaista kermakastiketta. Joo, on varmaan monen mielestä junttiruokaa mut silti meidän perheen herkkua.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on helppo. Valmis bearnisekastike tai maustamaton ab jugurtti, johon sekoitat omat suosikkimausteesi.

Minä sekoitin jugurttiin sipulijauhetta, sitruunapippuria ja aromisuolaa.

Kerran ostanut valmiin Bearnaiskastikkeen. Viemäriin meni.

Miksi ei voi tehdä itse ?

Vierailija
42/68 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurkkusalaatti

Eikun piti olla kastike

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nakkisoosi

ai murekkeelle, kas kun vaniljasoosi

Vierailija
44/68 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätös olisi helppo kun en muuta kastiketta tee kun ruskean kastikkeen.  Enkä sitäkään kun 3-5 kertaa viikossa.

siihen saakin vaihtelua, jauhelihamuruina, lihapullat, mureke, kokolihaa ja lisuke muusia voilla tai keitinpottuja

Vierailija
45/68 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrttikastike

Toi yrtti hyvää, mutta sopisi kait kanalle. Joskus ostan muutenkin kuumatiskistä valmiin yrttibroilerin, hyvää. Käytän esim. pirkan yrttimaustetta .joku provesa nimeltään. laitan sitä mm. ohra-riisi lisukkeeseen ja keittoihin. Ja kanalle eri mudoissaan.

Joskus yrttimaustetta silakkafileille uuniin.  Mun mielstä ei punaiselle lihalle, mutta jos Sä sanot- toimii, onhan se kokeiltava.

Kero vielä teetkö itse vai valmiskastike ja mille tykkäät käyttää sitä?

Vierailija
46/68 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulee kylkeen ruskea- tai sienikastike. Viimeksi oli suppis/kanttis kastike murekkeen kyljessä.

Vierailija
47/68 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen usein murekkeen kanssa kouluajoilta tutun valkokastikkeen porkkanakuutioilla. Toimii ihan täydellisesti murekkeen kanssa. Ottaa ohjeeksi vain normi valkokastikkeen ohjeen ja lisäksi keittää erikseen kuutioituja porkkanoita ja yhdistää ne lopuksi.

Vierailija
48/68 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin ruskean kastikkeen valmiista pussista. Oikeasti olen yrittänyt tehdä ruskeaa kastiketta itse, niin se aina maistuu sienelle, vaikken sientä käytä. Joskus 80- luvulla teininä osasin tehdä hyvää ruskeaa kastiketta, mutta en enää.

Vierailija
49/68 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee tomaattipohjainen kastike. Se on kevyt ja raikas juhlasesongin jälkeen. Pilko tomaatti tai kaksi kattilaan, lisää tomaattimurskaa (sitä tiiviimpää), sipulia, varsiselleriä, porkkanaa tai muita juureksia, yrttejä ja chiliä maun mukaan, suolaa ja halutessa loraus oliiviöljyä.

Perunoista voisit tehdä perunamuhennoksen.

Tämä on hiuklan työläämpää kuin kermakastikkeen teko perunoiden jatkoksi, mutta maku, koostumus ja ravintoarvot palkitsevat.

Vierailija
50/68 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pippurikermakastike voisi sopia.

Vierailija
51/68 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei juuri syödä kastikkeita esim murekkeeen kanssa keitetyt perunat, keitetyt porkkanat, jossa hieman voisulaa ja raejuustoa, joskus keitetty mankin vielä.

Usein murekkeen kanssa meillä uusikasvikset. Ne tule samalla uunipellilla samassa ajassa. Ja raejuustoa.

Vierailija
52/68 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei juuri syödä kastikkeita esim murekkeeen kanssa keitetyt perunat, keitetyt porkkanat, jossa hieman voisulaa ja raejuustoa, joskus keitetty mankin vielä.

Usein murekkeen kanssa meillä uusikasvikset. Ne tule samalla uunipellilla samassa ajassa. Ja raejuustoa.

Typo joskus keitetty munakin vielä piti kirjoittamani.

Vierailija
53/68 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on helppo. Valmis bearnisekastike tai maustamaton ab jugurtti, johon sekoitat omat suosikkimausteesi.

Ohis Bearnice jastikkeesen tulee valkoviiniä, en ole avaamasa pulloa kun Knorrin valmiskastike tetrassa on hyvä vaihtoehto.Bearnice pussikastike on huonoa.

Vierailija
54/68 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sienikastike, purjo-fetakastike tai sitten sellainen  kermainen porkkana- aurajuustokastike.Sitä tarjottiin työpaikkaruokalassa murekkeen kanssa, sopi tosi hyvin.

Vierailija
55/68 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen meillä käyttänyt Knorrin valmista pippurikastiketta, ja kun lämmitetty ohjeensa mukaisesti lisään siihen hiukan kermaa ennen tarjoilua. 

Vierailija
56/68 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaniljakastiketta

Vierailija
57/68 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkovuoto

Vierailija
58/68 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valkokastike

Valkovuoto

Vierailija
59/68 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis Bearnice jastikkeesen tulee valkoviiniä, en ole avaamasa pulloa kun Knorrin valmiskastike tetrassa on hyvä vaihtoehto.Bearnice pussikastike on huonoa.

Bearnaise.

Vierailija
60/68 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sienikastike, tai kermaviilikastike fetamuruilla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän