Mitä projisoiminen käytännössä tarkoittaa?
Tiedän kyllä, että se on jonkinlaista heijastamista toisen kautta omia tunnistamattomia asioita. Mutta en ole ihan käytännön tasolla sisäistänyt, että mitä projisoiminen on.
Jos haluat yrittää kertoa tai antaa erilaisia esimerkkejä, niin jospa oppisin jotain uutta.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on tärkeää myös se että projisoija ei itse välttämättä edes tiedosta sitä
Hyvä pointti. Varmasti oleellista, että sen tekee tiedostamatta. Olisi varsin kieroa, jos tuollaista tekisi tiedostaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä, että vasemmisto tekee itse ensin jotain moraalitonta ja sitten väittää "persujen" tai "kokkarien" tehneen juuri niin. Tätä tapahtuu tällä palstalla päivittäin.
Kiitos kun tulit heti demonstroimaan, että projisointi on aivan keskeinen osa persuilua. Kalikka kalahti aika kivasti.
Älä projisoi käänteisesti.
Vierailija kirjoitti:
Esim. toisten heikkouksista ja vioista vihastuminen. Ei kestä jotakin heikkoutta itsessään, ja kun näkee jossain toisessa samanlaisen piirteen, voi suorastaan raivostua vaikka sisimmässään inhoaa itseään/itsessään tätä piirrettä.
Tätä tyrkytetään palstalla lähes kaikissa ihmissuhdeketjuissa. Että ei se vika ole siinä toisessa, vaan sinussa itsessäsi. Ja jos on kyse projektiossa, niin sittenhän tuo on ihan totta.
Mutta olisi hyvä muistaa, että kaikki ei ole projektiota. Joskus siinä toisessa voi oikeasti olla jotain merkittäviä vikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on tärkeää myös se että projisoija ei itse välttämättä edes tiedosta sitä
Hyvä pointti. Varmasti oleellista, että sen tekee tiedostamatta. Olisi varsin kieroa, jos tuollaista tekisi tiedostaen.
Vihervasemmisto tekee sitä tietoisesti. Narsisteja ja sosiopaatteja kun ovat.
Vierailija kirjoitti:
Politiikassa tarkoittaa, että vihervasemmisto, joka on itse se suvaitsematon väki, kutsuu kaikkia muita suvaitsemattomiksi ja muutenkin syyttää omista vioistaan kaikkia muita. Juuri ne on ne itsekkäät ihmisetkin Jonathan Haidtin mukaan. Ne on ihan sujuvia antisemitistejäkin poliisitutkinnassa asti mutta ei ne itseään siitä syytä. Se on kun ei näe malkaa omassa silmässä, kuten Raamattukin neuvoo.
Valaisiko asiaa yhtään?
Kyllä nämä kaikki esimerkit ovat valaisseet asiaa paljonkin. Kiitos paljon kaikille kivoille avusta!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi heijastaa omat vikansa ja puutteensa muihin. Helppo defenssi, jolla saa vietyä huomion pois omasta itsekritiikistä.
Tätä myös mietin, että onko projektio ja itsekritiikki / itsereflektio jonkinlaisia vastakohtia? Niin yllä olevasta kommentista ymmärtäisin.
Ap
Tekoälyn vastaus:
Projektio: Ulospäin suuntautunut puolustusmekanismi, joka estää omien heikkouksien kohtaamisen.
Itsereflektio: Sisäänpäin suuntautunut prosessi, joka mahdollistaa omien heikkouksien ja vahvuuksien ymmärtämisen ja kehittymisen.
Omien tunnetilojen siirtämistä toiseen. Jos itse olet kateellinen, käännät asian niin, että sinulle ollaan kateellisia.
"Politiikassa tarkoittaa, että vihervasemmisto, joka on itse se suvaitsematon väki, kutsuu kaikkia muita suvaitsemattomiksi ja muutenkin syyttää omista vioistaan kaikkia muita"
Toki siinä on usein sellainen pieni ero että vasemmisto ei suvaitse kovin hyvin ihmisiä jotka aihauttavat asenteillaan ja teoillaan viattomille ihmisille pahaa. Oikeisto taas ei suvaitse sitä että sitä muistutetaan että pitäisi osata käyttäytyä ja antaa muiden elää kuten he haluavat.
"Mutta olisi hyvä muistaa, että kaikki ei ole projektiota. Joskus siinä toisessa voi oikeasti olla jotain merkittäviä vikoja."
Tämä on totta mutta siinä unohtuu taas se että me voimme muuttaa vain omaa käytöstämme, emme muiden. Joten ei vielä muuta mitään jos toteamme että jossain toisessa ihmisessä on vikaa. Ratkaisevaa on se että mitä me itse teemme asialle.
Vierailija kirjoitti:
Lapseton velanainen on katkera ja mt-ongelmainen ja tulee av-palstalle ja olettaa että kaikki ovat samanlaisia.
Tämän viestin kirjoittaja on klassinen esimerkki projisoinnista. Hän ei pysty kohtaamaan omia ominaisuuksiaan omassa itsessään, ei ole kypsyyttä, ei aikuisuutta siihen. Niin omat ominaisuudet ulkoistetaan itsestä pois ja nähdään "turvallisesti" vain naissukupuolessa.
Vierailija kirjoitti:
Toinen esimerkki on se, että kun ihminen näkee itsessään jonkin kielteiseksi mielletyn ominaisuuden, hän ei halua tunnustaa sitä julkisesti. Sen sijaan hän alkaa nostaa esille toisista ihmisistä tuota samaa piirrettä ja haukkua heitä, jotta kukaan ei vain huomaisi hänen itsensä olevan sellainen.
Totta. Ihminen, joka osoittelee muita rahvaanomaisella ilmaisulla "munahaukka", voi olla hyvä esimerkki projisoinnista.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi heijastaa omat vikansa ja puutteensa muihin. Helppo defenssi, jolla saa vietyä huomion pois omasta itsekritiikistä.
Eli siis mulkku ei olekaan mulkku vaan minä olen mulkku vaikka en ole mulkku?
Rais_kaa_ja ei olekaan rais_kaa_ja vaan minä joka en ole rais_kaa_ja olenkin rais_kaa_ja.
Teorianne kaipaa vielä parannusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rais_kaa_ja ei olekaan rais_kaa_ja vaan minä joka en ole rais_kaa_ja olenkin rais_kaa_ja.
Niin, se lienee pikemminkin Carl Jungin teoria kuin palstalla syntynyt "teorianne".
Tarkoittaa edelleen sitä, että henkilö heijastaa omat vikansa ja puutteensa muihin, koska ei pysty käsittelemään niitä itsessään.
Ei tarkoita edelleenkään, että aina ja kaikessa on kyse projisoinnista. Sellaistakin tosiaan on olemassa, että ihminen tekee rikosilmoituksen, mutta ei ole itse rikollinen, vaan rikoksen uhri. Tämän lisäksi sellaistakin on olemassa, että ihmistä syytetään jostakin aivan perusteettomasti. Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa.
Mistä sen sitten tietää kumpi oikeasti on totta, kumpi oikeasti on kateellinen?
Eli jos minä sanon kaverille, että olet vain kateellinen minulle. Ja kaveri sanoo, ettei ole, vaan minä projisoin. Jolloin minä olisin se kateellinen, mutta en vain tunnista sitä kateellisuutta.
Mistä sen tietää kumpi on oikeasti kateellinen: Minäkö, mutta en tunnista sitä, vai kaveri, joka ei itse tunnista sitä, mutta minä tunnistin sen hänessä?
Jos kateudesta ei ole mitään konkreettisia todisteita, niin ehkä asia ei selviä? Ehkä ei ole mahdollista tietää kumpi oikeasti projisoi ja kumpi havaitsee oikein todellisuutta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
"Mutta olisi hyvä muistaa, että kaikki ei ole projektiota. Joskus siinä toisessa voi oikeasti olla jotain merkittäviä vikoja."
Tämä on totta mutta siinä unohtuu taas se että me voimme muuttaa vain omaa käytöstämme, emme muiden. Joten ei vielä muuta mitään jos toteamme että jossain toisessa ihmisessä on vikaa. Ratkaisevaa on se että mitä me itse teemme asialle.
Kyllä. Ja sitten taas, kun pitää tehdä päätöksiä siitä mitä me itse teemme asialle, niin ratkaisevaa on se, että asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä. Jos vikaa on minussa, mutta en vain tunnista sitä, niin ehkä haluan oppia tunnistamaan omia tilojani ja parantaa tilannetta sillä. Ja jos vika on oikeasti siellä toisessa päässä, niin ehkä haluan ottaa etäisyyttä. Toimintatavat eri tilanteissa ovat erilaisia. Siksi on ratkaisevaa, että ongelmista puhutaan niiden oikeilla nimillä, sillä se auttaa tekemään toimivia ratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki psykologian kirjasta.
Lapsi pelaa jalkapalloa joukkueensa kanssa. Joukkueella ei mene hyvin. Lapsi ajattelee, että vanhempien pitää olla pettyneitä, kun he häviävät. Todellisuudessa lapsi on itse pettynyt, ja projisoi tuntemustaan vanhempiinsa.
Tämä on varmaan aika yleinen muoto, että ajatellaan vanhempien olevien pettyneitä ja surullisia kun elämässä ei mene niin kuin toivoisi.Kiitos esimerkistä!
Projisointi yleisimmin tarkoittaa että heijastetaan omia ei toivottuja piirteitä muihin esim laiskuus tai ahneus. Siis ei kyetä kohtaamaan (näkemään) näitä piirteitä itsessä vaikka ne olisivat hyvin hallitsevia.
Esim juoppo näkee muut juoppoina, uskoton uskottomia ympärillään, ts muilla on se ongelma/ ikävä luonteenpiirre, ei suinkaan hänellä itsellään. Ehei, hän on itse ihan täydellinen.
Nämä ovat sietämättömiä epäkypsiä ja myös petollisia lähimmäisinä koska he tarvitsevat jäteastiansa ympäristönsä ihmisistä. Oma lapsi kelpaa mainiosti tähän tehtävään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on sen projisoijan KUVITELMISTA jotka palvelevat hänen kusi päisyytensä jatkumista. Ja kyllä kaikki projisoijat ovat vähintään kus ipäitä, usein pahempaa. Hän voi onnistua hyvin lavastamaan toisen syylliseksi jos on taitava ja vainuaa muiden heikkouden, esim hyväuskoisuuden.
Älä nyt viitsi. On aivan päivänselvää, että molemmat päät voivat sitä tehdä ihan yhtä lailla. Ei ole kumpikaan ääripää puhtoinen pulmunen. Niin kuin ei muutkaan puolueet.
Tämä ketju oli kuitenkin jotain ihan muuta kuin politiikkaa.