Työttömyyskorvauksen voi jatkossa menettää entistä helpommin
Työttömyys huipussaan, korkeimmillaan kuin koskaan aiemmin, niin työttömyyskorvauksen menetyksen helpottaminen tässä taloustilanteessa on erikoinen ratkaisu, halutaankin, että porukka kuolee nälkään ja jää ilman mitään turvaverkkoa.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se työttömyyskorvauksen menettäminen ole ihan itse aiheutettu? Kerro esimerkki, jossa työtön menettää korvauksen, kun toimii sääntöjen mukaan.
Ongelma onkin se, että systeemistä tehdään monimutkaisten nippelisääntöjen verkosto. Sen sijaan, että riittäisi, että on ilmoittautunut työttömäksi ja hakee töitä, täytyy muistaa lukuisia pieniä "tehtäviä" jotka täytyy tehdä ja raportoida pilkulleen oikein. Eli toisin sanoen työttömyydestä tehdään temppurata, jossa olennaista ei enää ole se, että hakee töitä, vaan täytyy sen lisäksi tehdä jotkut tietyt asiat, joiden merkitys itse työn haussa on olematon, mutta jotka ovat olemassa vain, koska asiakkuus on ansoitettu. Esimerkiksi vaikka henkilö on hakenut kuukauden aikana 25 eri työpaikkaa, mutta unohtaa määräpäivään mennessä käydä ilmoittamassa näistä neljä. Hän huomaa mokan juuri kun vuorokausi on vaihtunut ja laittaa työkkäriin sähköpostia kaksi minuuttia yli puolenyön. Hän on siis myöhästynyt raportoinnistaan 2 min, ja saa karenssin. Tämä siitä huolimatta, että hän oli hakenut töitä. Työn haku ei enää olekaan olennainen asia, vaan siitä raportointi.
Mietin myös, onko oikeasuhtaista, että yhdestä unohduksesta menettää ajan mittaan enemmän rahaa kuin jos tekisi rikoksen ja saisi sakot. Ei ihan tunnu siltä, että rangaistuksen suuruus olisi linjassa teon vakavuuden kanssa. Jos ihminen vaikka unohtaa mennä työkkärin tapaamiseen tai tosiaan unohtaa ilmoittaa hakemansa työpaikat, voi karenssista kertyvät taloudellinen menetys olla suurempi kuin jos hän saisi poliisilta sakot toiminnasta, joka oli vaarantanut sivullisten hengen, esim. ylinopeussakko. Ihanko oikeasti työpaikkojen raportoinnin unohtaminen on suurempi rikos kuin liikenneturvallisuuden vaarantaminen?
Sen vaan sanon kun pimeänä pakkasaamuna lähden töihin, niin kateeksi käy lämpöseen petiin jäävää työtöntä.
Vierailija kirjoitti:
Sen vaan sanon kun pimeänä pakkasaamuna lähden töihin, niin kateeksi käy lämpöseen petiin jäävää työtöntä.
Ammatinvalintakysymys. Minä aloitin työt mukavasti kotona tietokoneella.
Ei se kotona yksin työttömänäkään ilman rahaa ole kiva olla, ihmisellä pitää olla jotskin hyödyllistä tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö mitä? Se on helppo antaa työnantajalle irtisanoutumisilmoitus ja jäädä itse lämpimään petiin. Ei sitten tarvitse kadehtia työttömiä enää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomesssa kukaan ei kuole nälkään, vaikka tulisi se -50% leikkaus, silti jää melkein 300€/kk ruokarahaa.
Vahva on matikka. Taitaa olla ilmaiset vuokrat ja vastikkeetkin ihmisillä, lainoista puhumattakaan.
Kela maksaa työttömön vuokran, lainat on oma valinta.
Lainat eivät ole oma valinta. Kaikille opiskelijoille ei riitä opintojen ajaksi työpaikkaa ja valtio pakottaa heidät ottamaan opintolainaa. Opintolaina katsotaan sossussa tuloksi, vaikka sitä ei olisi nostanut. Sitä ei kuitenkaan katsota menoksi, kun takaisinmaksu alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se työttömyyskorvauksen menettäminen ole ihan itse aiheutettu? Kerro esimerkki, jossa työtön menettää korvauksen, kun toimii sääntöjen mukaan.
Ongelma onkin se, että systeemistä tehdään monimutkaisten nippelisääntöjen verkosto. Sen sijaan, että riittäisi, että on ilmoittautunut työttömäksi ja hakee töitä, täytyy muistaa lukuisia pieniä "tehtäviä" jotka täytyy tehdä ja raportoida pilkulleen oikein. Eli toisin sanoen työttömyydestä tehdään temppurata, jossa olennaista ei enää ole se, että hakee töitä, vaan täytyy sen lisäksi tehdä jotkut tietyt asiat, joiden merkitys itse työn haussa on olematon, mutta jotka ovat olemassa vain, koska asiakkuus on ansoitettu. Esimerkiksi vaikka henkilö on hakenut kuukauden aikana 25 eri työpaikkaa, mutta unohtaa määräpäivään mennessä käydä ilmoittamassa näistä neljä. Hän huomaa mokan juuri
Jos työtön ei pysty ilmoittamaan asioita ajoissa ja noudattamaan sääntöjä niin miten hän selviäisi missään työssäkään. Töihin pitäisi osata mennä tiettyyn aikaa joka päivä ja sielläkin on lukuisia sääntöjä mitkä pitää oppia ja mitä pitää noudattaa. Se mitä uudistukset vaativat on asennemuutos. Kotisohvalla loikoilun sijaan pitää oikeasti ryhdistäytyä ja alkaa pitämään huoli asioistaan. Ei ole mielestäni liikaa vaadittu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi menettää vaikka toimii sääntöjen mukaan, on vaikka sairaana eikä pääse työkkärin ajalle, työkkäri vaatii lääkärintodistuksen, mutta lääkäriin ei välttämättä saa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma onkin se, että systeemistä tehdään monimutkaisten nippelisääntöjen verkosto. Sen sijaan, että riittäisi, että on ilmoittautunut työttömäksi ja hakee töitä, täytyy muistaa lukuisia pieniä "tehtäviä" jotka täytyy tehdä ja raportoida pilkulleen oikein. Eli toisin sanoen työttömyydestä tehdään temppurata, jossa olennaista ei enää ole se, että hakee töitä, vaan täytyy sen lisäksi tehdä jotkut tietyt asiat, joiden merkitys itse työn haussa on olematon, mutta jotka ovat olemassa vain, koska asiakkuus on ansoitettu. Esimerkiksi vaikka henkilö on hakenut kuukauden aikana 25 eri työpaikkaa, mutta unohtaa määräpäivään mennessä käydä ilmoittamassa näistä neljä. Hän huomaa mokan juuri
Sellaista simputusta koko työkkäri nykyää, pitäisi saada loppumaan tuollainen, se ei tuo lisää työpaikkoja tai edistä työllistymään, ihmiset joutuu vaan kokemaan lisää stressiä jo muutenkin stressaavassa elämäntilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Siinä toisessa vastaavassa ketjussa on esimerkki kuinka työtön menetti työttömyyskorvauksen ilman että itse sitä aiheutti.
Vierailija kirjoitti:
Nyt teistä hyvä sanaseppo kirjoittamaan hyvä kirjelmä työministerille kaikkien työttömien ja tulevien puolesta jossa vaaditaan tämän pakkohaun poistamista, ja palata takaisin normaaliin työnhakuun.
Kirjelmä, joopa-joo, se varmaan onkin tehokas tapa toimia, luuletko tosiaan, että se joskus edes päätyy Marttisen pöydälle, marssi ja jonkinlainen paikkojen hajottaminen ja sen sellainen toisi edes jotain säpinää kentälle.
Omalla kohdallani alkaa mitta tulla täyteen kaiken maailman lakipykälistä ja virkailijoiden omavaltaisesta tavasta tulkita niitä pykäliä mielensä mukaan, josta on mm. lehdissä kun ollut juttuja. Ja inhottaa se holhoava tapa suhtautua työttömään kuin ihmiseen jolla ei ole omaa ajattelua muulloin kuin työpaikkojen etsinnässä.
Niin,onhan se kamalaa kun joutuu peräti neljä hakemusta lähettämään.
Taas näitä teollinen kommentteja, jotka jauhaa päivästä toiseen samaa p*.
Vierailija kirjoitti:
Niin,onhan se kamalaa kun joutuu peräti neljä hakemusta lähettämään.
Taas näitä teollinen kommentteja, jotka jauhaa päivästä toiseen samaa p*.
Trollien siis piti sanoa...
Muista: älä työpäivän jälkeen ja lomilla loikoile kotisohvalla tai liiku missään, ettei sinua luulla työttömäksi jos kerta työttömät ahdistaa noin paljon.
Todennäköisesti saat, esim. sairausloma-ajalta. Riippuu työehtosopimuksesta. Oliko se eilen kun joku työllinen kehui ottavansa saikkua, kun ei viitsi mennä töihin, useamman kerran vuodessa. Tuskin se Kelan pääjohtajakaan saikuttaa kevääseen asti ilman palkkaa.