IS: Karu muutos työttömille: tuet voi menettää entistä helpommin
Eduskunta on hyväksynyt lait työttömyystuen karenssien kiristyksestä ja toimeentulotuen uudistuksesta.
Karenssit ovat jaksoja, joilta työtön ei saa työttömyystukea. Jatkossa karenssin voi saada jo yhdestä työnhaun tai työllisyyspalveluihin osallistumisen laiminlyönnistä.
Lisäksi Kela voi jatkossa alentaa työttömältä toimeentulotuen perusosaa karenssin takia.
Hallitus pyrkii muutoksella patistamaan työttömät nykyistä nopeammin töihin.
Laiminlyönnistä työttömälle tulee 6 viikon työssäolovelvoite. Tämä tarkoittaa, että työtön saa työttömyystukea vasta, kun hän on täyttänyt työssäolovelvoitteen olemalla töissä tai osallistumalla työllistymistä edistävään palveluun vähintään 6 viikon ajan.
Jatkossa Kela voi kuitenkin pienentää eli alentaa työttömältä toimeentulotuen perusosan määrää karenssin tai työssäolovelvoitteen vuoksi. Jos edellytykset täyttyvät pidempään kuin yhden kuukauden, voidaan perusosaa alentaa seuraavilta kuukausilta 40 prosenttia.
Toimeentulotuen perusosan alentamista koskeva muutos tulee voimaan helmikuun alussa.
Hyviä uudistuksia.
Kommentit (586)
So. En siltikään tule yhtään sen enempää valtiolle töihin kuin aikaisemminkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ensi maanantaina työhaastattelu, pitäkää peukkuja.
Haitko Kelaan? Vai Telialle? Tai ParkkiPatelle? Noihin tarviitkin lykkyä.
-winner-
Ei mihinkään noista. Telialla olen ollut duunissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko ne että hyvi töitä on sankoin määrin jossain tarjolla Mutta niihin ei vain mennä?
Jos ei ole hyviä töitä niin sitten mennään huonoihin. Esim. wolttikuskiksi pääsee todennäköisesti ihan kuka vain.
Meinaatko että työttömällä on varaa ajokorttiin? xD
No saitte mitä halusitte kun äänestitte nykyisen hallituksen. Edelleen jotkut jostakin Marinista ja vassareista ruikuttaa, vaikka nämä päätöksen eivät ole heidän aikaansaannoksiaan. Minulle oli selvää jo ennen tulosten ratkeamista kun seurasin ihmisten äänestyskäyttäytymistä, että mitä on edessä ja minulle naurettiin silloin, enkä kyllä ymmärrä minkä takia kun samat asiat näki jo silloin. Sanottakoon vielä, että olen vihaamanne pitkäaikaistyötön ja työnvieroksuja, koska
a) Minäkään en ole valmis tekemään mitään jos en saa siitä riittävää rahallista korvausta, kuten ette tekään ole (kitisette kun 4000 palkat ei riitä),
b) Tämä ei vaikuta millään tavoin elämääni, koska olen tottunut selviämään minimaalisella käyttövarannolla, mutta nyt te itse olette huolissanne kun oma vakanssinne onkin tekoälyjen sun muiden takia vaakalaudalla ja pelkäätte, että joudutte tähän meikäläisten joukkoon! :D
Tunnen suurta mielihyvää siitä, että nyt joudutte itse kärsijöiksi kun luulette, että meikäläisiä pistetään gulakeille ylläpitoa vastaan kaivamaan ojia ja rakentamaan rautateitä. Oikein ja luonnollista. Opetelkaa äänestämään järjellä, eikä tunteella! :)
PS.
Aion vielä vähemmän tehdä koskaan mitään duunia ja se on kannanotto tätä hallitusta kohtaan. En vaikka joutuisin kadulle, mutta osaan kyllä pelata korttini ja siinäkin tapauksessa menisin mieluummin vankilaan, siellä on kuulemma viiden tähden olotkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sitä nyt muitakin kuluja kuin ruoka. kaikki eivät saa toimeentulo/asumistukea, voi olla omistusasunto/talo jonka arvo on nolla/ei saa kaupaksi mutta katsotaan varallisuudeksi. halutaanko nyt tosiasiassa että epätoivoissaan porukka päätyy lopulliseen ratkaisuun ja sitten on valtiovalta tyytyväinen kun elätit vähenevät? maailman onnellisimmassa kansassa.
Miksi muiden pitää maksaa sinun makoilusta arvottomassa mörskässäsi? Kun tavara menee ulosottoon, kämppä ulosmitataan. Sitten muutat vuokralle ja nostat tukia.
Silloinhan te vasta maksattekin, oletko hiukan tyhmä?
Miten eroaa siitä että maksetaan siitä että asut omakotitalossasi?
Siten että jos menen vuokralle maksatte asumis&toimeentulotukea työttömyystuen lisäksi, muutoin vain työttömyystukea. kadehditko oikeasti jotakuta joka asuu ikiomassa talossa jolla ei ole minkäänlaista arvoa ja josta ei pääse eroon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikollisuus ja itsemurhat tulevat kasvamaan paljon.
Jos sinulla on aikaa nousta kotisohvalta rötöstelemään, kerrotko miksei sinulla ole aikaa noudattaa tuota ainoaa työnhakuvelvollisuuttasi? Mikä v* ttu on niin tärkeää ettet karenssin uhallakaan hae töitä?
Miten tämä asia voi sinua noin paljon henkilökohtaisesti liikuttaa? Miksi itse et ole töissä etkä nouse sieltä kotisohvalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa se töihin meno naposteleen
Hyvin monella se "napostelee" jo nyt mutta kun ei vain millään saa töitä. En ole työtön mutta pistää vihaksi tämä vuosia jatkunut aivopesu kuinka työttömät eivät sitten millään suostu menemään töihin/ottamaan työpaikkaa vastaan ja siksi heitä pitää kaikkia rangaista. Ihan hirvittää, sama metodi ja syyllsitäminen on näkyvissä mitä Saksassa harjoitettiin 30-luvulla tiedätte kyllä keitä kohtaan. Kansa riemuissaan ja kiihkoissaan ulvoo mielihyvästä mitä huonommin työttömillä menee ja mitä enemmän heitä kiusataan ja oikeuksia sekä ihmisarvoa riistetään. Mihin tämä kaikki vielä johtaa?
No ei se johda yhtään mihinkään kun tämä tukien perään huuteleva porukka on se sama joka haluaa tuoda ulkomailta lisää tuensaajia eivätkä ymmärrä että rahat on loppuneet juuri sen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukien menettäminen on uudistuksen tarkoitus. Tukien menettäminen eli leikkaaminen on helppo järjestellä kenelle tahansa.
Sinulla on työnhakuvelvoite. Mikä on niin tärkeä asia jota hoidat kun makoilet Kelan rahoilla kotona ettet tuota yhtä velvollisuuttasi viitsi tukien menetyksen uhallakaan tehdä?
Ei tarvitse kuin vähän laitella postia joka "hukkuu" matkalla niin karenssit saa käyntiin.
Postillakin on taas vaihteeksi yt:t menossa. Suomi.fi:hin pitää pakkokirjautua. Hyvin menee.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on aikaa nousta kotisohvalta rötöstelemään, kerrotko miksei sinulla ole aikaa noudattaa tuota ainoaa työnhakuvelvollisuuttasi? Mikä v* ttu on niin tärkeää ettet karenssin uhallakaan hae töitä?
Nimen omaan se että tommonen orja saa raivota pe*se kipeänä kotona tietenkin hehehehehehehe
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä ole saatavilla urpo ja sinua ei ilmeisesti liikuta millään tavoin, että joku rappaa herrojen takia itsensä. Jos ei, niin toivottavasti nälkäinen myös käy varastamassa autosi ja myy sen Venäjälle.
Onneksi olen pitkällä saikulla niin ei tarvitse tanssia työkkärin tansseja ja pelätä että joku hyppy tai kyykky unohtui välistä.
Saikun syy on oikeasti todella tympeä. MS-taudin pahenemisvaihe. Kukaan ei tiedä kuinka kauan tämä kestää, paheneeko vointi entisestään tai helpottaako oireet koskaan edes osittain. Mutta silti tämäkin on parempi kuin työkkärin kyykytettävänä oleminen.
Kukaan ei varmaan osaa arvata miksi olen työttömänä.. Kaikki yrityksethän haluavat palkata vammaisen työntekijän, joka voi milloin vaan jäädä puolen vuoden saikulle. Suorastaan kilpailevat tällaisesta työvoimasta.
Vierailija kirjoitti:
mitähän nämä työllistävät palvelut ovat :D
no työkkäri lomake voimaan :) sitten jos tuuri käy niin töihin. mikähän siinä muuttuu?
pitkäaikais työttömät on oppineet elämään jopa -40% toimeentulotuella.
Tuskin mitään kun leikkausten takia kaikkialla rahat loppu muutenkin ja esim kuntouttavaa työtoimintaa ym ajettu alas.
Tässä on kaikessa tarkoitus vain säästää rahaa.
Oikeasti pitäisi estää 18-v täyttäneiden turha muutto omilleen yhteiskunnan tuilla. Heillä ei yleensä ole edes omaisuutta vielä haittaamassa tukien saantia.
Pitäisi olla kunnolliset perustelut, että nuorelle maksetaan tukia omilleen muuttaessa.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä te-virkailijalle raportoinnista on? Kuinka se edistää kenenkään työllistymistä? Ei mitenkään. Ilakoijat eivät tajua että kauheasti menee rahaa näiden virkailijoiden työpaikkojen ylläpitoon, heidän tehtävänsä ei ole muuta kuin kytätä ja jaella sanktioita. Mihin sellaista ammattikuntaa tarvitaan? Kaukana ovat ne ajat kun oli oikea Työvoimatoimisto ja sieltä sai apua, tukea ja neuvoja työpaikan hankkimiseksi.
Niiden virkailijoiden tehtävä on valvoa, että vaaditut ehdot toteutetaan. Ei se tietenkään edistä kenenkään työllistymistä.
Juuri näin. Tässä vain on sellainen ongelma, että osa näistä virkailijoista ottaa homman vähän turhan tosissaan ja tuntuu oikein etsivän syitä, joiden perusteella voisi rankaista työnhakijaa.
Esimerkiksi minun omavalmentajani (keski-ikäinen höperö nainen) lähetti minulle selvityspyynnön, kun unohdin ilmoittaa hakemani työpaikat Työmarkkinatorilla. Omavalmentaja olisi voinut soittaa minulle ja kysyä asiasta, mutta sen sijaan hän teki välittömästi elvityspyynnön.
Kun kaiton vastaukseen hakemani työpaikkojen vastaukset (Valitettavasyti valintamme ei kohdistunut tällä kertaa sinuun), ja kerroin yksinkertaisesti unohtaneeni ilmoittaa hakemani paikat, omavalmentaja perui selvityspyynnön. Jos olisin joutunut selvityspyynnön tekemään, se olisi katkaissut työmarkkinatukeni maksamisen. Siitäkin on minulla valitettavasti kokemusta. Kiitos työllisyys- ja kasvupalvelujen nuoren vasemmiston wannabe-poliitikon (ko. nuori nainen oli ehdolla vaaleissa vasemmiston listalla)
Vaikuttaa siltä, että iso osa näistä virkailijoista pelkää oman suojatyöpaikkansa puolesta ja siksi noudattaa sääntöjä kirjaimellisesti ajattelematta työttömälle aiheutuvista ongelmista. Nämä ihmiset ovat näitä oman elämänsä keskitysleirivartijoita, jotka hymyhuulin saatelevat asiakkaansa kurjuuteen.
Mainittakoon, että aikaisempi omavalmentajani (järkevä nuori nainen) soitti minulle vastaavassa tilanteessa ja merkitsi paikat haetuiksi puhelinkeskustelun perusteella, joten minun ei edes tarvinnut käydä paikan päällä selittämässä asiaa. Ikävää vain, että kaikenlaisten jonninjoutavien uudistusten vuoksi omavalmentajani muutettiin syksyllä tähän höperöön imbesilliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko ne että hyvi töitä on sankoin määrin jossain tarjolla Mutta niihin ei vain mennä?
Jos ei ole hyviä töitä niin sitten mennään huonoihin. Esim. wolttikuskiksi pääsee todennäköisesti ihan kuka vain.
Meinaatko että työttömällä on varaa ajokorttiin? xD
Wolttikuskiksi on 10 000 maahanmuuttajaa jonossa ... woltti ei taitaa ottaa läheteiksi lähinnä maahanmuuttajia ja lähetti hommat alkaa olemaan renki hommia pääkuskille ... woltti sallii tilin vuokraamisen ... kätevää jos on vaikka 6 renkiä ... pääkuskin ei tarvi itse kuljettaa enää lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma suunnitteilla on se että TE virkailijat alkaa lukea työttömien hakemuksia, jos hakemus näyttää siltä että ei olla tosissaan hakemassa töitä niin tulee iso karenssi.
No tuo helpottaisi aika merkittävästi sekä työnantajien työtä että työn saamista jatkossa, jos ja kun ns. turhat hakemukset loppuvat.
Eli lähihoitaja ei jatkossa voi lähettää työhakemusta kunnan talousjohtajan virkaan (ellei satu omaamaan myös taloushallinnon koulutusta, tietenkin), eikä levyseppä-hitsari lääkärin toimeen.
Tämä olisi tervetullut ratkaisu turhien hakemusten vyöryyn firmoille. Se parantaisi myös työttömän työnhakijan asemaa, jos ja kun jatkossa myös talon ulkopuolinen työtön työnhakija saisi hakemuksensa ja ansioluettelonsa rekryäjien silmien eteen. Nythän paikkoja ei edes laiteta auki vaan täytetään sisältäkäsin ja/tai kysellään työntekijöiden sukulaisia tai tuttavia.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se työtön olisi työtön jos voisi mennä töihin🤦
Laiminlyönnistä työttömälle tulee 6 viikon työssäolovelvoite. Tämä tarkoittaa, että työtön saa työttömyystukea vasta, kun hän on täyttänyt työssäolovelvoitteen olemalla töissä tai osallistumalla työllistymistä edistävään palveluun vähintään 6 viikon ajan.
Mikä on työllistymistä edistävä palvelu????
Mun arvaukseni on, että erilaiset CV:n kirjoituskurssit ja muut nk pupukurssit. Mutta järjestetäänkö sellaisia enää? Ainakaan joka puolella Suomea?
Minäkin luulin, että nuo on lopetettu kokonaan.
Onko sellaista kurssia, miissä kantasuomalaisille ulkohelsinkiläisille opetetaan, miten saat parhaat tuet ja edut kun muutat Helsinkiin muiden elätettäväksi? Ulkomaalaisillehan näitä järkätään ihan heidän omilla kielillään ja nettikin tarjoaa ohjeet. Ihan vaan kaverin puolesta kyselen :D
-winner-
Nyt loppu se työttömien solvaus se kun ei aina välttämättä ole omissa käsissä mitä tässä elämässä tapahtuu
Vierailija kirjoitti:
Ihminen joka ei saa töitä yrityksistään huolimatta eikä saa tukia, käy lopulta vaaralliseksi, koska menetettävää ei ole. Tulot hankitaan tarvittaessa rikollisuudella, jos muuta ei ole. Ilmeisesti Suomesta halutaan tehdä luokkayhteiskunta, jossa eliitti joutuu elämään häkeissä rahvasta peläten?
Ihan vtun säälittävää tuo teidän uhittelunne rikoksilla.