Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Karu muutos työttömille: tuet voi menettää entistä helpommin

Vierailija
07.01.2026 |

Eduskunta on hyväksynyt lait työttömyystuen karenssien kiristyksestä ja toimeentulotuen uudistuksesta.

Karenssit ovat jaksoja, joilta työtön ei saa työttömyystukea. Jatkossa karenssin voi saada jo yhdestä työnhaun tai työllisyyspalveluihin osallistumisen laiminlyönnistä.

Lisäksi Kela voi jatkossa alentaa työttömältä toimeentulotuen perusosaa karenssin takia.

Hallitus pyrkii muutoksella patistamaan työttömät nykyistä nopeammin töihin.

Laiminlyönnistä työttömälle tulee 6 viikon työssäolovelvoite. Tämä tarkoittaa, että työtön saa työttömyystukea vasta, kun hän on täyttänyt työssäolovelvoitteen olemalla töissä tai osallistumalla työllistymistä edistävään palveluun vähintään 6 viikon ajan.

Jatkossa Kela voi kuitenkin pienentää eli alentaa työttömältä toimeentulotuen perusosan määrää karenssin tai työssäolovelvoitteen vuoksi. Jos edellytykset täyttyvät pidempään kuin yhden kuukauden, voidaan perusosaa alentaa seuraavilta kuukausilta 40 prosenttia.

Toimeentulotuen perusosan alentamista koskeva muutos tulee voimaan helmikuun alussa.

Hyviä uudistuksia.

Kommentit (586)

Vierailija
521/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ero on siinä että palstalla ei vingu yksikään  ihminen jota vaivaisi mikään muu kuin  motivaation puute.

Kummasti tiedät kaikkien palstalaisten sairaskertomukset. Vissiin olet kovakin omakannan hakkeri? Semmoisilla joilla ongelmia on niin nimen omaan on aikaa heilua palstoilla.

Miten se sairaus estää hakemasta sitä työpaikkaa? Kukaan ei varmasti sairasta huoli töihin, vaikka hakisi sataa paikkaa kuukaudessa, joten turha surra että töihin joutuisit 

Kysytkö ihan vakavissasi, että miten sairaus estää hakemasta työpaikkaa? Et tosiaan keksi mitään? 

Vierailija
522/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ero on siinä että palstalla ei vingu yksikään  ihminen jota vaivaisi mikään muu kuin  motivaation puute.

Kummasti tiedät kaikkien palstalaisten sairaskertomukset. Vissiin olet kovakin omakannan hakkeri? Semmoisilla joilla ongelmia on niin nimen omaan on aikaa heilua palstoilla.

Miten se sairaus estää hakemasta sitä työpaikkaa? Kukaan ei varmasti sairasta huoli töihin, vaikka hakisi sataa paikkaa kuukaudessa, joten turha surra että töihin joutuisit 

Kysytkö ihan vakavissasi, että miten sairaus estää hakemasta työpaikkaa? Et tosiaan keksi mitään? 

Ei se ymmärrä edes semmosta asiaa että ne ylimääräiset työhakemukset kuormittaa jopa työn antajia turhaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullisinta on huomata miten sosiaalituet ovat tänä päivänä se keskusteluaihe joka saa Suomalaiset suoranaiseen kiimaan. Se on selkeä merkki siitä miten meistä on tullut tämän järjestelmän orjia ilman omaa ylpeyttä johon kuuluu itse itsestään huolehtiminen myös taloudellisesti. Sosialismi on suoraan isästä perkeleestä!

Vierailija
524/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea hyvinvointialueille. Voisin vaikka lyödä vetoa, että sosiaalityössä ja terveyspalveluissa tulee olemaan vipinää, kun osatyökykyisiä ja työkyvyttömiä aletaan yrittää saada pois työttömyysetuudelta, että säästyisivät leikkauksilta. Resursseja ja rahaa tähän tosin on tuskin varattu euroakaan, joten mielenkiintoista tulee.

Tätähän se alkaa olla. Onko se sitten oikein, jos diagnoosit kovenee, jotta päästäisiin ihmisestä eroon (esim. masennus muuttuu "psykoottiseksi"). Ihmiselle loppuelämän pakkolääkitys, jotta kunta säästää? Pahimmillaan terveillekin aletaan tehtailla diagnooseja säästöt mielessä. 

Vierailija
525/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

MINUA EI HAITTAA MAKSAA VEROISSA TYÖTTÖMILLE. 
SENKIN ITARAT ITSEKKÄÄT NYKYNARSISTIT, HALUATTE VAIN KURJISTAA KAIKKIEN ELÄMÄÄ!

Vierailija
526/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanssi ripaskaa työtön tanssi. No miksi tanssi ei suju? PAM.

Vierailija
527/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti Venäjä valloittaa tämän maan.

Vierailija
528/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nämä vain kurjistaa työttömien elämää sen sijaan, että loisivat jotenkin työpaikkoja?

Vierailija
529/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea hyvinvointialueille. Voisin vaikka lyödä vetoa, että sosiaalityössä ja terveyspalveluissa tulee olemaan vipinää, kun osatyökykyisiä ja työkyvyttömiä aletaan yrittää saada pois työttömyysetuudelta, että säästyisivät leikkauksilta. Resursseja ja rahaa tähän tosin on tuskin varattu euroakaan, joten mielenkiintoista tulee.

Tätähän se alkaa olla. Onko se sitten oikein, jos diagnoosit kovenee, jotta päästäisiin ihmisestä eroon (esim. masennus muuttuu "psykoottiseksi"). Ihmiselle loppuelämän pakkolääkitys, jotta kunta säästää? Pahimmillaan terveillekin aletaan tehtailla diagnooseja säästöt mielessä. 

Sinänsä kai eläkkeelle ja siten säännöllisten leikkaamattomien tukien pariin päästäminen voisi olla inhimillisempää, mutta sitä edeltävä sirkus ei kestä päivän valoa millään tavalla. Paria tapausta olen seurannut läheltä, ja kyllä siinä heräsi suuria kysymyksiä siitä, mitä tässä maassa oikein tapahtuu. 

Vierailija
530/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MINUA EI HAITTAA MAKSAA VEROISSA TYÖTTÖMILLE. 
SENKIN ITARAT ITSEKKÄÄT NYKYNARSISTIT, HALUATTE VAIN KURJISTAA KAIKKIEN ELÄMÄÄ!

MINUA HAITTAA!!!! 

Vierailija
531/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SIT PÄÄSET VENÄJÄLLE PAKKOtyöhön

Vierailija
532/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onks tää nyt jotain "meillä on unelma" väen juttui vai miks niin kovin kiihkoisaksi menee höpinät?

Koittakaa nyt snaijata että tää on se teidän unelma mitä te niin kovin vonkasitte. Maa on täys jengiä joka ei tänne kuulu niin onks se sit ihme että fyrkat on yksinkertaisesti kaput finito? 

Mun mielestä tää on se mitä tilattiin et en lähtis nyt sit märisee tai ainaskaa keuhkoomaan niille jotka koitti tätä hulluutta himmailla. Ei se duunarinkaan haba riitä kun koko tellus on syömäs sen safkoja. Oisko funtsimisen paikka et miten tähän päädyttiin?

En minä ainakaan ole mitään tilannut kyllä se on aina ollut hallitus.

Viime kädessä äänestäjät aiheuttavat sen millainen hallitus pääsee valtaan. Ei tietty ihan demokraattisesti mene siinä mielessä että puolueet ja ehdokkaat voivat ennen vaaleja valehdella minkä sielu sietää. Pitäisi vaan osata ennakoida mikä puolue tulee valehtelemaan vähiten. Vaan vaikeaa sekin on kun luultavasti kaikki valehtelevat tiettyjen keskeisten asioiden osalta. Eri suuntiin tietty eri ääripäät etenkin.

Vierailija
533/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin suomella on varaa haalia kolmannesta maailmasta porukkaa mun puolesta voitte hakea kaikkia tukia kantikset.

Vierailija
534/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onks tää nyt jotain "meillä on unelma" väen juttui vai miks niin kovin kiihkoisaksi menee höpinät?

Koittakaa nyt snaijata että tää on se teidän unelma mitä te niin kovin vonkasitte. Maa on täys jengiä joka ei tänne kuulu niin onks se sit ihme että fyrkat on yksinkertaisesti kaput finito? 

Mun mielestä tää on se mitä tilattiin et en lähtis nyt sit märisee tai ainaskaa keuhkoomaan niille jotka koitti tätä hulluutta himmailla. Ei se duunarinkaan haba riitä kun koko tellus on syömäs sen safkoja. Oisko funtsimisen paikka et miten tähän päädyttiin?

En minä ainakaan ole mitään tilannut kyllä se on aina ollut hallitus.

Viime kädessä äänestäjät aiheuttavat sen millainen hallitus pääsee valtaan. Ei tietty ihan demokraatti

Hyvä hallitus pitkästäaikaan nyt.sohvalla ei enää hankikkaan niin hyvin.

Vierailija
535/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SIT PÄÄSET VENÄJÄLLE PAKKOtyöhön

Tarkoitat kai että rintamalle.

Vierailija
536/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se hirveetä kun joutuu ihan hakemaan töitä!  Sannan aikana sai olla kotona rauhassa ja elää tuilla ilman mitään velvollisuuksia! JAUHOJENGI!

Vierailija
537/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitaan lisää töitä koteja penkoville kusipäille. Varastamaan myös työttömiltä. Kiitos jo etukäteen!

Vierailija
538/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa kyykytettäväksi uudet työttömät: Posti, Telia ja Halpa-Halli.

Vierailija
539/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se hirveetä kun joutuu ihan hakemaan töitä!  Sannan aikana sai olla kotona rauhassa ja elää tuilla ilman mitään velvollisuuksia! JAUHOJENGI!

Saatanan valittajat minä joudun ihan lähtemään aamulla töihin ja tehdä töitä 8h huomenna.

joillekkin on hakeminen vaikeeta ja aiheuttaa itkua.

Vierailija
540/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, kuinka vaikeaa se työnhaku on, jotta karenssilta välttyy? Nythän se on ihan pelleilyä eiköhän työttömällä ole aikaa hakea täitä vaikka joka päivä

Haettujen paikkojen pitäisi olla sellaisia, joihin myös voisi työllistyä. Jos on työkyvytön, ei välttämättä ole yhtään avointa työtä, jota oikeasti voisi tehdä. Pitää siis hakea sellaisia, joita ei oikeasti voi tehdä ja toivoa, että ne kelpaavat virkailijoille.

Lisäksi sairaus tai vamma itsessään voi tehdä elämän hyvin hankalaksi. Esimerkiksi tuo työkkärin sivusto, jolle nuo haetut paikat kirjoitetaan, aiheuttaa minulle migreenikohtauksen. Pahimmassa vaiheessa jouduin pyytämään lastani auttamaan ilmoituksen lähettämisessä, kun en voinut itse katsoa koko ruutua. Nyt lääkitys auttaa, muttei ole silti tehnyt minusta työkykyistä. Työkyvyttömyyseläkkeelle ei pääse kroonisen migreenin takia.