Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Karu muutos työttömille: tuet voi menettää entistä helpommin

Vierailija
07.01.2026 |

Eduskunta on hyväksynyt lait työttömyystuen karenssien kiristyksestä ja toimeentulotuen uudistuksesta.

Karenssit ovat jaksoja, joilta työtön ei saa työttömyystukea. Jatkossa karenssin voi saada jo yhdestä työnhaun tai työllisyyspalveluihin osallistumisen laiminlyönnistä.

Lisäksi Kela voi jatkossa alentaa työttömältä toimeentulotuen perusosaa karenssin takia.

Hallitus pyrkii muutoksella patistamaan työttömät nykyistä nopeammin töihin.

Laiminlyönnistä työttömälle tulee 6 viikon työssäolovelvoite. Tämä tarkoittaa, että työtön saa työttömyystukea vasta, kun hän on täyttänyt työssäolovelvoitteen olemalla töissä tai osallistumalla työllistymistä edistävään palveluun vähintään 6 viikon ajan.

Jatkossa Kela voi kuitenkin pienentää eli alentaa työttömältä toimeentulotuen perusosan määrää karenssin tai työssäolovelvoitteen vuoksi. Jos edellytykset täyttyvät pidempään kuin yhden kuukauden, voidaan perusosaa alentaa seuraavilta kuukausilta 40 prosenttia.

Toimeentulotuen perusosan alentamista koskeva muutos tulee voimaan helmikuun alussa.

Hyviä uudistuksia.

Kommentit (586)

Vierailija
501/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ero on siinä että palstalla ei vingu yksikään  ihminen jota vaivaisi mikään muu kuin  motivaation puute.

Kummasti tiedät kaikkien palstalaisten sairaskertomukset. Vissiin olet kovakin omakannan hakkeri? Semmoisilla joilla ongelmia on niin nimen omaan on aikaa heilua palstoilla.

Vierailija
502/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä juttu. Jos ei itse halua töitä tehdä niin ei ansaitse tukiakaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kannattaisiko opetella kirjoittamaan saksaa ennen kuin tulee "pätemään"?

Säälittää. 

Menikö yläasteen saksantunnit nukkuessa, vai miten? Voisiko siitä löytyä syy siihen, ettei töitä löydy?"

Kas, fasistilla meni tunteisiin. Voi pientä. Äkseeräät alaisillesi huomenna töissä, niin kyllä se siitä olo helpottuu. Kovin on tämä mein herr kiukkuinen? Ei kai sinulla ole masu vain pipi? 

- geld und blut, dumpfkoff

Siellä taitaa nyt meidän palstaorjalla kiertää päässä Sinerbykoff :DDDDD ei tiedä edes mitä sanoja saksassa kirjoitetaan aina isolla kirjaimilla ;D

-winner-

Sinebrychoff, ei Sinerbykoff. Sulla ei oo varaa päteä.

Jospa se oli tahallista? Vs dumpfKoff.

Vierailija
504/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä ansaitset työn teostasi tukia etkä palkkaa?

Miksi muut on eri asia?

Voin muuten tulla tekemään sun hommat halvemmalla. Ai eikö sovikaan? Miksi ihmeessä? 🤔

Vierailija
505/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hiukan ristiriitainen ajatus tästä kaikesta. Mun mielestäni on ihan hel vetin hienoa, että työttömät patistetaan töihin, pois ilmaiseksi jaettavan rahan äärestä. Itse olen aina tehnyt töitä, maksanut veroni ja elättänyt työttömiä. Tällä hetkellä toisaalta työmarkkinat ovat aika lailla heikoissa kantimissa eli työpaikkoja ei niin vain ole ja sellaisen löytäminen on aika hankalaa. Mun mielestäni ei voi myöskään olettaa, että joku lähtee kotoaan muutaman sadan kilometrin päähän hommiin, etenkään jos ei omaa autoa ole eikä mahdollisuutta edullisesti siellä työpaikkakunnalla esim. maanantaista perjantaihin asua. 

Kiristää hommia pitää, mutta tällä hetkellä tuntuu osin epäoikeudenmukaiselta. Miksi näitä muutoksia ei tehty silloin, kun niitä työpaikkoja oli? Ai niin, silloin oli vihrevasemmisto vallalla ja rahaa sai seinästä nykäisemällä eikä oltu köyhiä eikä kipeitä. 

Vierailija
506/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovin moni todellakin haluaisi tehdä töitä mutta ei ilmaiseksi. Oletko itse valmis luopumaan palkastasi ja tekemään töitä 599€/kk plus 9€/työpäivä? Ilman eläke- ja lomakertymiä? Työterveyspalveluja?

Vierailija
507/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ero on siinä että palstalla ei vingu yksikään  ihminen jota vaivaisi mikään muu kuin  motivaation puute.

Kummasti tiedät kaikkien palstalaisten sairaskertomukset. Vissiin olet kovakin omakannan hakkeri? Semmoisilla joilla ongelmia on niin nimen omaan on aikaa heilua palstoilla.

Miten se sairaus estää hakemasta sitä työpaikkaa? Kukaan ei varmasti sairasta huoli töihin, vaikka hakisi sataa paikkaa kuukaudessa, joten turha surra että töihin joutuisit 

Vierailija
508/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes jokainen haluaa tehdä töitä, mutta oikealla työsopimuksella. 

Vierailija
509/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se sairaus estää hakemasta sitä työpaikkaa? Kukaan ei varmasti sairasta huoli töihin, vaikka hakisi sataa paikkaa kuukaudessa, joten turha surra että töihin joutuisit 

Monet mielenterveyden ongelmat voi helposti estää. Ei tuntemani skitsofreenikko olis osannut tehdä työhakemusta (nyt on sentään päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta 10 vuotta ehti olla ihan sekaisin ja heitteille jätettynä yhteiskunnan taholta). 

Vierailija
510/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan se järjetöntä ollutkin, mitään ei ole pitänyt tehdä kuin on vain varoituksen saaneet ja jos on karenssi tullut ei ole tuntunut missään. Jos ei kerran kuukaudessa jaksa ilmoittaa hakemaan työpaikkoja niin ei jaksa töitäkään joten ei ole työnhakija 

Minä olen aina jaksanut töissä paljon paremmin ja aina ollut hyvä työntekijä, te-tstolle raportointi on ihan eri asia, k*si sukassa saa olla ettei mikään jää huomaamatta ja pienikin näppäin näpäyttämättä. Koko puljun kanssa on monelle tullut ongelmia itsestä riippumattomista syistä ja niiden selvittely on vienyt aikaa ja aiheuttanut taloudellista ahdinkoa ja unettomia öitä, vaikka jäädytetyt tuet saisikin takautuvasti on siinä muuama kuulkausi kun rahaa tulee nolla euroa mutta laskuja ihan kuten muutoinkin.

Mulla jäi kerran yksi tehtävä tekemättä, kun niitä oli useita ja olin jo mielestäni skrollannut sivun loppuun. Enpä ollutkaan, oli jäänyt huomaamatta joku että pitää kuitata lukeneensa työttömän velvollisuudet. Silloin annoin palautetta, että näin alkeellisella skaalautumisella ei voi laittaa velvoittavia tehtäviä noin kauaksi toisistaan vaan niiden pitää näkyä pöytäkoneen näytöllä allekkain niin lähellä toisiaan, että kun yhden tehtävän näkee ja tekee, ei voi olla näkemättä niitä muitakin. Olin jo tehnyt kaksi tehtävää mutta tosiaan sivun alalaitaan oli piilotettu kolmas.

Onneksi ei tullut karenssia tuosta, jonkun huomautuksen sain. Naurettavaa, kun saman litanian olin joutunut joka kerta lukemaan ennenkin, aina joka kerta kun työttömäksi jäin. Minusta niille, jotka on välillä määräaikaisissa töissä ja välillä kokoaikatyöttöminä, pitäisi antaa vähän siimaa. Ei varmasti ole töitä vältelty eikä tahallaan jätetty tehtäviä tekemättä. Syynä oli surkeat sivut, tuo nykyinen Työmarkkinatori silloin alkutekijöissään. Riitauttamisen paikka, jos ei tehtävät listaudu selvästi vaan välissä on puoli ruutua tyhjää.

Vierailija
511/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täällä työttömän stereotypia on joku varhaiskeskì-ikäinen jantteri joka löhöää sossun maksamassa kämpässä, juo olutta ja pelaa tietsikkapeliä eikä ole amiksen jälkeen ollut päivääkään töissä ja jonka mutsi käy siivoamassa ja pesemässä pyykit.

Todellisuudessa pitkäaikaistyöttömien kovan ytimen muodostaa ikääntyneet työttömät joilla on omistusasunto ja pitkä työura takana, yleensä ruumiillisen, suorittavan työn tekijöitä joilla ei ole korkeampaa koulutusta ja joilla on  työperäisiä kremppoja ja kulumia.  Nyt tosin on nuorisotyöttömyys 18-25-vuotiailla noussut räjähdysmäisesti. Eli pitkäaikaistyöttömien (yli vuoden työttömänä olleiden) tilastoja hallitsee työuran alussa olevat nuoret työttömät jotka eivät opiskelun päätyttyä ehkä ole saaneet sitä ensimmäistäkään työpaikkaa sekä vanhat kehäraakit, jotka ei enää 55v. täytettyään ole "kuuminta hottia" työmarkkinoilla.

Vierailija
512/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kannattaisiko opetella kirjoittamaan saksaa ennen kuin tulee "pätemään"?

Säälittää. 

Menikö yläasteen saksantunnit nukkuessa, vai miten? Voisiko siitä löytyä syy siihen, ettei töitä löydy?"

Kas, fasistilla meni tunteisiin. Voi pientä. Äkseeräät alaisillesi huomenna töissä, niin kyllä se siitä olo helpottuu. Kovin on tämä mein herr kiukkuinen? Ei kai sinulla ole masu vain pipi? 

- geld und blut, dumpfkoff

Siellä taitaa nyt meidän palstaorjalla kiertää päässä Sinerbykoff :DDDDD ei tiedä edes mitä sanoja saksassa kirjoitetaan aina isolla kirjaimilla ;D

-winner-

Sinebrychoff, ei Sinerbykoff. Sulla ei oo varaa päteä.

Jospa se oli tahallista? Vs dumpfKoff.

Siner by koff ja dump fk off kuulostaa ainakin vahingolta.

Vierailija
513/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin toivoisin että hallitus ja koko eduskunta panostaisi vaikka vientiponnistuksiin ja muuhun maan nostamiseen, eikä keskittyisi aina vaan kurjistetumpien ihmisten ruoskimiseen. Ei työttömien rankaiseminen luo työpaikkoja eikä auta ketään työllistymään, ja vaikka tuon muutoksen ansiosta saataisiin leikattua perusturva yhä useammalta, niin pieniä on silakat joulukaloiksi silti.

Työttömyysmenot on murto-osa eläkkeiden tai sotemenojen rinnalla. Vaikka joka ikinen työtön pääsisi heti huomenna töihin, kestävyysvaje jatkuisi silti. Mitään ei ole ratkaistu, vaikka työttömyys saataisiin lopetettua maastamme. Yli 16-vuotiaista suomalaisista 34 % on eläkkeellä, ja osuus kasvaa joka ikinen vuosi.

Vierailija
514/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis täällä työttömän stereotypia on joku varhaiskeskì-ikäinen jantteri joka löhöää sossun maksamassa kämpässä, juo olutta ja pelaa tietsikkapeliä eikä ole amiksen jälkeen ollut päivääkään töissä ja jonka mutsi käy siivoamassa ja pesemässä pyykit.

Todellisuudessa pitkäaikaistyöttömien kovan ytimen muodostaa ikääntyneet työttömät joilla on omistusasunto ja pitkä työura takana, yleensä ruumiillisen, suorittavan työn tekijöitä joilla ei ole korkeampaa koulutusta ja joilla on  työperäisiä kremppoja ja kulumia.  Nyt tosin on nuorisotyöttömyys 18-25-vuotiailla noussut räjähdysmäisesti. Eli pitkäaikaistyöttömien (yli vuoden työttömänä olleiden) tilastoja hallitsee työuran alussa olevat nuoret työttömät jotka eivät opiskelun päätyttyä ehkä ole saaneet sitä ensimmäistäkään työpaikkaa sekä vanhat kehäraakit, jotka ei enää 55v. täytettyään ole "kuuminta hottia" työmarkkinoilla.

Se on nuile persuile mahdotonta käsittää. Menevät jonku mainostetun yleistyksen perässä kun ovat aivo pestyjä.

Vierailija
515/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks tää nyt jotain "meillä on unelma" väen juttui vai miks niin kovin kiihkoisaksi menee höpinät?

Koittakaa nyt snaijata että tää on se teidän unelma mitä te niin kovin vonkasitte. Maa on täys jengiä joka ei tänne kuulu niin onks se sit ihme että fyrkat on yksinkertaisesti kaput finito? 

Mun mielestä tää on se mitä tilattiin et en lähtis nyt sit märisee tai ainaskaa keuhkoomaan niille jotka koitti tätä hulluutta himmailla. Ei se duunarinkaan haba riitä kun koko tellus on syömäs sen safkoja. Oisko funtsimisen paikka et miten tähän päädyttiin?

Vierailija
516/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loistava uutinen meille maksajille!!

Mitäs sitten, kun ihmiset alkavat jossain vaiheessa tekemään rikokisa selviytyäkseen, jos ei muutenkaan täällä enää pärjää? Huumeiden käyttö myös lisääntyy. Tulee aika paljon kuluja siitä veronmaksajille. 

Siis se 4 työhakemusta tai puuhastelukurssille osallistuminen on sinulle isompi rasti kuin ohikulkijoiden ryöstäminen?

Kuka vielä luulee, että työttömän velvollisuudet ovat noin vähäiset. Sen verran paljon on palkattomasta pakkotyöstä puhuttu, että luulisi asian jo olevan kaikille 

No miksi valitatte jo etukäteen vaikka asiasta on vasta puhuttu?

Vierailija
517/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea hyvinvointialueille. Voisin vaikka lyödä vetoa, että sosiaalityössä ja terveyspalveluissa tulee olemaan vipinää, kun osatyökykyisiä ja työkyvyttömiä aletaan yrittää saada pois työttömyysetuudelta, että säästyisivät leikkauksilta. Resursseja ja rahaa tähän tosin on tuskin varattu euroakaan, joten mielenkiintoista tulee.

Vierailija
518/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jes jes jes tulit hullu pistämään persut tähänkin keskusteluun.

Vierailija
519/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onks tää nyt jotain "meillä on unelma" väen juttui vai miks niin kovin kiihkoisaksi menee höpinät?

Koittakaa nyt snaijata että tää on se teidän unelma mitä te niin kovin vonkasitte. Maa on täys jengiä joka ei tänne kuulu niin onks se sit ihme että fyrkat on yksinkertaisesti kaput finito? 

Mun mielestä tää on se mitä tilattiin et en lähtis nyt sit märisee tai ainaskaa keuhkoomaan niille jotka koitti tätä hulluutta himmailla. Ei se duunarinkaan haba riitä kun koko tellus on syömäs sen safkoja. Oisko funtsimisen paikka et miten tähän päädyttiin?

En minä ainakaan ole mitään tilannut kyllä se on aina ollut hallitus.

Vierailija
520/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovin moni todellakin haluaisi tehdä töitä mutta ei ilmaiseksi. Oletko itse valmis luopumaan palkastasi ja tekemään töitä 599€/kk plus 9€/työpäivä? Ilman eläke- ja lomakertymiä? Työterveyspalveluja?

Alapeukkuja tulee muttei vastausta että joo ilomielin olisin valmis :) toisille on niin helppo ja mukava vaatia inhottavia juttuja mutta ei puhettakaan että itse suostuisi samaan.