Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puutarhamadon puremat 2026! OFFICIAL

Vierailija
07.01.2026 |

Täällä jo innokkaana kasvatellaan kevätkukkasia, mites siellä?

Kommentit (120)

Vierailija
61/120 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kokeilla jonkun viirivehkan  tilalle vaikka chiliä tai paprikaa. Molemmat tuottaa täyttä häkää satoa, vaikka on tammikuu. Chili näyttää lisäksi kivalta, kun se on täynnä punaisia chilejä.  Täytyy muistaa että nämä ovat monivuotisia kasveja 

Prismassa just katselin vihannesosastolla myytävänä kokonaisia chilejä kukkapurkeissa 

Chili on kyllä helppo, menestyy jopa minulla vaikka en todellakaan ole mikään viherpeukalo.

Onko paprika myös?

Vierailija
62/120 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tämä ketju nuupahti kuin tammikuussa viilipurkkiin kylvetty tomaatti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/120 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tein ensimmäiset kylvöt viime viikolla. Chiliä, paprikaa ja keijunmekkoa. 

Keijunmekko minäkin tapaan kasvattaa, muttei vielä.

Ehkä kuukauden päästä.

Vierailija
64/120 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin aikaan vuodesta olet leikannut nuoria hedelmäpuita?

Ennen silmujen puhkeamista.

Vierailija
65/120 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ensimmäistä kertaa ryhtymässä siemenkylvöön, ostin jättiverbenan siemeniä. Lannistuin saman tien. On koulimista, kylmäaltistusta ja ties mitä. Ihan hepreaa. 

Onneksi mainittiin, että voi myös kylvää syksyllä suoraan kasvupaikalle.  Onko joku onnistunut tuolla helpommalla tavalla?

Vaikka kokeilisitkin syyskylvöä ensi syksynä, niin voithan halutessasi kokeilla osalle siemenistä tuota kevätkylvöä. Nuo ei oo vaikeita juttuja, mitä mainitsit. Kylmäaltistus tarkottaa, että pistät siemenet jääkaappiin joksikin aikaa, en muista ulkoa, mutta olisko se ehkä kuukaudeksi-pariksi. Kylmäaltistus siis aktivoi siemenen lähtemään kasvamaan, kun se pääsee multaan. Kouliminen taas tarkottaa, että jos oot kylvänyt siemeniä tiheään yhteen purkkiin, niin koulit eli siirrät pikkutaimet kasvamaan omiin purkkeihinsa. Minusta se on ihan turha työvaihe: helpom

Kiitos!

Vierailija
66/120 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana ketju! Kiitos ap!

Mä en ole vielä liiaksi puutarhajuttuja suunnitellut. Muutettiin just vuodenvaihteessa, ja nyt mulla on pieni piha käytettävissä vuokranantajan luvalla. Edellisellä vuokralaisella näkyi jääneen nurmikonleikkausta myöten pihan hoito väliin, joten jännityksellä odotan, millanen työmaa keväällä odottaa. 

Haluaisin laittaa ainakin tomaattia altakastelulaatikoihin, sekä avomaankurkkua jonnekin. Jälkimmäisistä oon haaveillut vuosia, tomaatit onnistui viime vuonna lasitetulla parvekkeella ensimmäistä kertaa. Kurkkulajikesuosituksia otetaan vastaan :)

Niin, ja täällä on myös muutama marjapuska! Ihanaa!

Huonekasvit mulla sen sijaan kärsii, siinä määrin että ihan odotan että osa niistä kuolisi. Eläviä ei raski laittaa roskiin. Eikä kaikki niistä uudistukaan näteiksi, vaikka leikkais huonot kohdat pois.

Vastaan omaan viestiini "puutarha"kuulumisia, tai mitä nämä lopulta lieneekään. 

Löysin muuton jäljiltä aiempien vuosien siemenet, mutta vielä en niitä tutkinut tarkemmin. 

Puutarhaa katselin lumitöitä tehdessä. Yksi pihapihlajan oksa ihan huutaa lintujen ruokinta-automaattia. Vielä en päättänyt, että laittaisiko sellaisen lopputalven iloksi. Muutama linnunpönttö pitää myös askarrella, puuvajassa näkyi olevan tarpeetkin niihin. Kiva seurata pesintöjä sitten.

Yksi huonekasvi kuoli, jes! Lopuille pitäisi ilmeisesti vaihtaa mullat, kun tultiin tähän sisäilmaongelmaisesta kämpästä. Hirveä homma, pitäis multakaupoille ehtiä eka. Ehkä ne kuolis loputkin?

T. Linnunpönttö

Vierailija
67/120 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, joku kyseli aiemmin tomaattilajikesuosituksia. 

Ainut, mistä mä oon tykännyt, on Tiny Tim -kirsikkatomaatti. Hyvänmakuinen, makea ja pikkusen kirpeä. Tosi kompakti kasvutapa.

Viime vuonna oli amppelitomaatti Cherry falls, se oli kans ihan hyvä, tosin lopulta kasvatin tuettuna maassa, kun kasvoi niin mahdottomasti. 

Viime vuonna oli myös patiotomaatti Balkonzauber, siitä en tykännyt. Tomaatit oli ihan hyvän kokoisia, muttei maistunu oikein millekään, oli vetisiä. Satoa sain myös odottaa lokakuulle asti, vaikka istutin taimet kesäkuun alussa lasitetulle parvekkeelle altakastelulaatikkoon. On toki mahdollista, että tein jotain väärin niiden kanssa.

Eli, tomaattilajikevinkkejä otetaan vastaan täälläkin!

T. Linnunpönttö

Vierailija
68/120 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kokeilla jonkun viirivehkan  tilalle vaikka chiliä tai paprikaa. Molemmat tuottaa täyttä häkää satoa, vaikka on tammikuu. Chili näyttää lisäksi kivalta, kun se on täynnä punaisia chilejä.  Täytyy muistaa että nämä ovat monivuotisia kasveja 

Prismassa just katselin vihannesosastolla myytävänä kokonaisia chilejä kukkapurkeissa 

Chili on kyllä helppo, menestyy jopa minulla vaikka en todellakaan ole mikään viherpeukalo.

Onko paprika myös?

Paprika on myös hyvin helppohoitoinen ja en voi ymmärtää miksi ne paprikat ja chilit heitetään roskiin joka syksy ja sitten kylvetään talvella uusia siemeniä, kun nuo ovat kuitenkin monivuotisia kasveja 

Vierailija
69/120 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama kommentti tähän ketjuun. 

Tammikuussa en sisällä kylväisi kuin korkeintaan chilit, muut vihannekset saavat odotella keväisempiä päiviä (poikkeuksena toki, että sattuu olemaan joku hyvin lämmin ja valotettu kasvupaikka taimille koko kevääksi, harvalla oikeasti on). 

Jos kylväminen jo houkuttaa, niin talvikylvöt ovat hyvä mahdollisuus aloittaa kylvöt jo nyt. Hankeen vaan kylvöastiat ja taimet itävät kuin itävät. (Ei sovellu kaikille kasveille, eli älä nyt ainakaan kurkkua tai tomaattia ulos kylvä tähän aikaan) 

Etanaraetta ei todellakaan tarvitse lisätä vain kolmen vuoden välein. Kotiloiden ja etanoiden torjunnassa on tärkeää käyttää useita menetelmiä rinnakkain (keruu, viljely tekniikat, mahdollisesti se etanarae...), jos haluaa aidosti hyvää tulokseen päästä sellaisella alueella, jossa on paljon etanoista. 

Vierailija
70/120 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmäpuut kannattaa leikata vasta maali-huhtikuulla. Jos leikkaa nyt kun on vielä pakkasia, saa aikaan talvivauriot. Jos taas leikkaa silmujen puhkeamisen jälkeen, tulee mahlavuotoja, jotka nekin voivat tappaa puun. 

Hedelmäpuita ja marjapensaita voi useimmiten leikata myös syksyisin. Pensaan tai puun muoto voi silloin olla vaikeampi hahmottaa, mutta todennäköisesti säästä johtuvia vaurioita tulee vähemmän. 

Vierailija
71/120 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ensimmäistä kertaa ryhtymässä siemenkylvöön, ostin jättiverbenan siemeniä. Lannistuin saman tien. On koulimista, kylmäaltistusta ja ties mitä. Ihan hepreaa. 

Onneksi mainittiin, että voi myös kylvää syksyllä suoraan kasvupaikalle.  Onko joku onnistunut tuolla helpommalla tavalla?

En tiedä mitään jättiverbenasta, ikinä kuullutkaan, mutta kaikki minkä olen syksyllä maahan laittanut, on lähtenyt keväällä kasvamaan. Olen huono näissä kevään siemenkasvatuksissa. Kaikki uuvahtavat kuppiinsa.

Kiitos, minäpä kokeilen kylvää syksyllä sitten. Tämän pitäisi olla pörriäisille mieleinen, siksi haluaisin kasvattaa. 

Ei ole vaikea. Kylvä nyt, anna olla muutama päivä huoneenlämmössä, että siemenet turpoaa kosteassa mullassa (5-7 pv). 

Sen jälkeen hautaat kylvöastian lumihankeen kuukaudeksi. Toiset laittaa jääkaappiin, jos on tilaa, ja viitsii katsella sitä multapurkkia siellä. 

Tämän kylmäkäsittelyn jälkeen astia sisälle ja itämistä odottamaan. Ja jatkohoito kuten taimien kanssa yleisesti toimitaan. 

Esikasvatuksen idea sisällä on saada yksivuotiset kukat kukkimaan aiemmin, koska meidän kesä on niin lyhyt. Esimerkiksi jättivebenaa olen kasvattanut yli 10v ja se kyllä kylvöytyy itsestään kasvupaikalle, mutta nuo itsestään kylväytyneet kukkii vasta syksyllä. Jos siis kylvät tämän kasvin syksyllä ulos, niin kukintaa ei kannata odottaa vielä heinäkuulle. 

Vierailija
72/120 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vielä tammikuussa viitsi alkaa puutarhakauden häröilyä. Pidän vielä hetken fokuksen talviharrasteissa ja palaan puutarha-asioihin vähän myöhemmin. 

Vierailija
73/120 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin just tänään, että pitäisi kylvää chilejä ja tomaatteja.

Mitä tomaattilajikkeita pidät parhaina? Oletko kokeillut erilaisia?

Ildi ja 100&1000 ja maatiaislajit, jos ulkona kasvattaa. Esim Evakko ja Tansakan vienti.

Chileistä pitäydyn Jalapenoissa ehkä Lemon Dropin otan mukaan, jos löydän jostain sen siemeniä.

Vierailija
74/120 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasin että siemenpusseja oli tullut jo kauppaan.

Talviviljelyä varten ja osan taimikasvatus sisällä vie paljon aikaa. Kuten chilit, kelloköynnös, artisokka ja osa paprikoista.

Vierailija
75/120 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammoin kylvin yrttejä helmikuussa. Ne itivät mutta kuolivat sitten. Oli liian varhaista niille lähteä kasvuun. 

Taimipolte tappaa kasvit kun ovat päässeet idulle.

Tärkeimmät ehkäisykeinot:

Puhdas kasvualusta: Käytä aina uutta, avattua pussia kylvömultaa.

Puhtaat astiat: Pese vanhat ruukut ja laatikot huolellisesti kuumalla vedellä tai desinfiointiaineella.

Oikea kastelu: Sumuta mullan pinta lämpimällä vedellä, älä kastele liikaa. Anna mullan kuivahtaa pintapuolisesti.

Ilmankierto ja valo: Vältä liian tiheää kylvöä. Anna taimille valoa ja tilaa, jotta ne pysyvät tanakoina.

Lämpötila: Käytä pohjalämpöä (25-30 C) siementen itämiseen.

Kouliminen: Siirrä taimet omiin ruukkuihin heti, kun ne ovat tarpeeksi isoja, jotta ne saavat tilaa ja ilmaa. 

Vierailija
76/120 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihana ketju! Kiitos ap!

Mä en ole vielä liiaksi puutarhajuttuja suunnitellut. Muutettiin just vuodenvaihteessa, ja nyt mulla on pieni piha käytettävissä vuokranantajan luvalla. Edellisellä vuokralaisella näkyi jääneen nurmikonleikkausta myöten pihan hoito väliin, joten jännityksellä odotan, millanen työmaa keväällä odottaa. 

Haluaisin laittaa ainakin tomaattia altakastelulaatikoihin, sekä avomaankurkkua jonnekin. Jälkimmäisistä oon haaveillut vuosia, tomaatit onnistui viime vuonna lasitetulla parvekkeella ensimmäistä kertaa. Kurkkulajikesuosituksia otetaan vastaan :)

Niin, ja täällä on myös muutama marjapuska! Ihanaa!

Huonekasvit mulla sen sijaan kärsii, siinä määrin että ihan odotan että osa niistä kuolisi. Eläviä ei raski laittaa roskiin. Eikä kaikki niistä uudistukaan näteiksi, vaikka leikkais huonot kohdat pois.

Vastaan omaan viestiini "

Haaveilen myös linnunpöntöstä, mutta meillä ei saa ruokkia eläimiä. Vaihda viherkasviin halvempi ruukku, tee joku iloiseksi ja lahjoita kirpparilla :) 

Vierailija
77/120 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko paprika myös?

Paprika on myös hyvin helppohoitoinen ja en voi ymmärtää miksi ne paprikat ja chilit heitetään roskiin joka syksy ja sitten kylvetään talvella uusia siemeniä, kun nuo ovat kuitenkin monivuotisia

Sain toisena vuonna paprikasta mahtavan sadon! Useita kymmeniä suippopaprikoita. Suosittelen!

Vierailija
78/120 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama kommentti tähän ketjuun. 

Tammikuussa en sisällä kylväisi kuin korkeintaan chilit, muut vihannekset saavat odotella keväisempiä päiviä (poikkeuksena toki, että sattuu olemaan joku hyvin lämmin ja valotettu kasvupaikka taimille koko kevääksi, harvalla oikeasti on). 

Jos kylväminen jo houkuttaa, niin talvikylvöt ovat hyvä mahdollisuus aloittaa kylvöt jo nyt. Hankeen vaan kylvöastiat ja taimet itävät kuin itävät. (Ei sovellu kaikille kasveille, eli älä nyt ainakaan kurkkua tai tomaattia ulos kylvä tähän aikaan) 

Etanaraetta ei todellakaan tarvitse lisätä vain kolmen vuoden välein. Kotiloiden ja etanoiden torjunnassa on tärkeää käyttää useita menetelmiä rinnakkain (keruu, viljely tekniikat, mahdollisesti se etanarae...), jos haluaa aidosti hyvää tulokseen päästä sellaisella alueella, jossa on paljon etanoista. 

Minulla oli sellaiset 150 etanaa ensimmäisenä vuonna. En ole tarvinnut laittaa raetta joka vuosi. Aika hyvin pysyvät poissa. Totta kai riippuu ja roikkuu, mutta täällä oli todella paljon etanoita ennen raetta.

Vierailija
79/120 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vielä tammikuussa viitsi alkaa puutarhakauden häröilyä. Pidän vielä hetken fokuksen talviharrasteissa ja palaan puutarha-asioihin vähän myöhemmin. 

Kokemukseni mukaan esimerkiksi daalioiden liian aikainen istutus esikasvatukseen synnyttää vain pitkiä honteloita varsia kukkavaloistakin huolimatta. Liian aikainen on paha. Esimerkiksi tomaatintaimia ei pääse siirtämään edes ulos tai kasvihuoneeseen ennen kuin yötkin ovat varmasti lämpimiä ja se kestää, koska talven jäljiltä maa hohkaa pitkään vielä kylmää 

Viime vuonna palellutin kesäkuun alussa chilin taimet. Olisi pitänyt vaan malttaa  

Vierailija
80/120 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemukseni mukaan esimerkiksi daalioiden liian aikainen istutus esikasvatukseen synnyttää vain pitkiä honteloita varsia kukkavaloistakin huolimatta. Liian aikainen on paha. Esimerkiksi tomaatintaimia ei pääse siirtämään edes ulos tai kasvihuoneeseen ennen kuin yötkin ovat varmasti lämpimiä ja se kestää, koska talven jäljiltä maa hohkaa pitkään vielä kylmää 

Viime vuonna palellutin kesäkuun alussa chilin taimet. Olisi pitänyt vaan malttaa  

Tuohan se just on, kun ei malta. On niin ihanaa touhuilla esikasvatuksia ym :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan