Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puutarhamadon puremat 2026! OFFICIAL

Vierailija
07.01.2026 |

Täällä jo innokkaana kasvatellaan kevätkukkasia, mites siellä?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasta haaveilen. Haluaisin yritttää kasvattaa tänä vuonna omia syötäviä vihanneksia. Parsakaalta ja kukkakaalta ainakin lavakauluksessa. Onko kenelläkään vinkkejä mistä vihanneksista aloittelijan kannattaisi aloittaa? Ja muita vinkkejä? :) 

Mikä on lavakauluksesi multasyvyys?

Paljonko pitää olla? Laittaisin retiisiä, mangoldia ja lehtikaalia.

Eri.

Vierailija
42/54 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ensimmäistä kertaa ryhtymässä siemenkylvöön, ostin jättiverbenan siemeniä. Lannistuin saman tien. On koulimista, kylmäaltistusta ja ties mitä. Ihan hepreaa. 

Onneksi mainittiin, että voi myös kylvää syksyllä suoraan kasvupaikalle.  Onko joku onnistunut tuolla helpommalla tavalla?

En tiedä mitään jättiverbenasta, ikinä kuullutkaan, mutta kaikki minkä olen syksyllä maahan laittanut, on lähtenyt keväällä kasvamaan. Olen huono näissä kevään siemenkasvatuksissa. Kaikki uuvahtavat kuppiinsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon kysyjiä, vähän vastauksia. Kukaan ei jaksa aloittelijoita :D

Ai puutarhaharrastajat ovat sellaista sakkia.

Vierailija
44/54 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kokeilla jonkun viirivehkan  tilalle vaikka chiliä tai paprikaa. Molemmat tuottaa täyttä häkää satoa, vaikka on tammikuu. Chili näyttää lisäksi kivalta, kun se on täynnä punaisia chilejä.  Täytyy muistaa että nämä ovat monivuotisia kasveja 

Prismassa just katselin vihannesosastolla myytävänä kokonaisia chilejä kukkapurkeissa 

Chili on kyllä helppo, menestyy jopa minulla vaikka en todellakaan ole mikään viherpeukalo.

Vierailija
45/54 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ensimmäistä kertaa ryhtymässä siemenkylvöön, ostin jättiverbenan siemeniä. Lannistuin saman tien. On koulimista, kylmäaltistusta ja ties mitä. Ihan hepreaa. 

Onneksi mainittiin, että voi myös kylvää syksyllä suoraan kasvupaikalle.  Onko joku onnistunut tuolla helpommalla tavalla?

En tiedä mitään jättiverbenasta, ikinä kuullutkaan, mutta kaikki minkä olen syksyllä maahan laittanut, on lähtenyt keväällä kasvamaan. Olen huono näissä kevään siemenkasvatuksissa. Kaikki uuvahtavat kuppiinsa.

Kiitos, minäpä kokeilen kylvää syksyllä sitten. Tämän pitäisi olla pörriäisille mieleinen, siksi haluaisin kasvattaa. 

Vierailija
46/54 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasta haaveilen. Haluaisin yritttää kasvattaa tänä vuonna omia syötäviä vihanneksia. Parsakaalta ja kukkakaalta ainakin lavakauluksessa. Onko kenelläkään vinkkejä mistä vihanneksista aloittelijan kannattaisi aloittaa? Ja muita vinkkejä? :) 

Älä ainakaan kaaleista aloita! :D Kokeile herneitä, perunaa ja retiisiä. Kesäkurpitsakin helppo, kun ostat valmiin taimen. Ja vaikka ruohosipulia (monivuotinen). 

Mulla ei tullut yhden yhtä retiisiä kun kokeilin viljellä lavakauluksessa. Mitäköhän tein väärin? Siemenet oli tuoreita, kasvupaikka aurinkoinen muttei kuiva.

Vierailija
47/54 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri.

Mulla toimii kaikessa ämpäri. Lavakauluksissa tai kasvulaatikoissa ei kasva mitään, ne ovat jotain 15 cm korkeita. Ämpärissä kasvaa kaikki ja ne on jotain 25 cm. Sillä kokemuksella 25 cm. Saat varmaan läjän parempia kokemuksia. Sinullahan voi muuten olla erilainen kasvupaikka valon ja lämmön suhteen. Varjoisaan/puolivarjoisaan suosittelen ämpäriä. Muovihan imee kaiken lämmön auringosta ja siinä on laidat, jotka tuovat mikroilmastoa. Toimisiko ämpäri mulla siksi paremmin, en tiedä :D

Vierailija
48/54 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon kysyjiä, vähän vastauksia. Kukaan ei jaksa aloittelijoita :D

Ai puutarhaharrastajat ovat sellaista sakkia.

Ainakin tässä ketjussa aloittelijat suuremmaksi osaksi näkyvät ihmettelevän keskenään.

Vierailija
49/54 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri.

Mulla toimii kaikessa ämpäri. Lavakauluksissa tai kasvulaatikoissa ei kasva mitään, ne ovat jotain 15 cm korkeita. Ämpärissä kasvaa kaikki ja ne on jotain 25 cm. Sillä kokemuksella 25 cm. Saat varmaan läjän parempia kokemuksia. Sinullahan voi muuten olla erilainen kasvupaikka valon ja lämmön suhteen. Varjoisaan/puolivarjoisaan suosittelen ämpäriä. Muovihan imee

No lavakauluksia laitetaan yleensä ainakin kaksi päällekkäin, jolloin syvyys on vähintään 30 cm.

Vierailija
50/54 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korpikankaalla näkyy olevan myynnissä etanateippiä. Onko kenelläkään kokemusta, toimiiko se? On tosi kallista, niin en viitsisi turhaan ostaa kun useamman metrin tarvitsisin. Täällä on nykyään valtava lehtokotilopopulaatio. Kerään niitä etikkakulhoon pää märkänä, mutta eivät tunnu vähenevän yhtään. 

En halua, että tulevat rouskuttamaan kaikki vihannekseni.

Vierailija
51/54 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korpikankaalla näkyy olevan myynnissä etanateippiä. Onko kenelläkään kokemusta, toimiiko se? On tosi kallista, niin en viitsisi turhaan ostaa kun useamman metrin tarvitsisin. Täällä on nykyään valtava lehtokotilopopulaatio. Kerään niitä etikkakulhoon pää märkänä, mutta eivät tunnu vähenevän yhtään. 

En halua, että tulevat rouskuttamaan kaikki vihannekseni.

En tiedä teipistä, mutta rae on tehokasta. Tarvitsee lisätä vain 3 vuoden välein.

Vierailija
52/54 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkö voin laittaa tavallista paprikaa kasvamaan?

Vierailija
53/54 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vasta haaveilen. Haluaisin yritttää kasvattaa tänä vuonna omia syötäviä vihanneksia. Parsakaalta ja kukkakaalta ainakin lavakauluksessa. Onko kenelläkään vinkkejä mistä vihanneksista aloittelijan kannattaisi aloittaa? Ja muita vinkkejä? :) "

Joku tuossa jo sanoi, että älä aloita kaaleista, mutta mie aattelen, että alota just siitä mitä sun tekee mieli kokeilla. Mun äiti esim. kokeili purjosipulia. Sitä sanotaan vaikeaksi, mutta äiti ei tästä tiennyt ja sai hyvän sadon. Muutenkin, laita sellasta mitä sun tekee mieli käyttää. Mun mielestä helppoja olis esim. porkkana, punajuuri ynnä muut juurekset, kesäkurpitsa, tavan kurpitsa, herne, salaatit ja pinaatti.

Minä sanoin, ja sanoin siksi, että toivoin tietenkin kysyjälle varmempaa onnistumisen iloa. Toki tietenkin voi aloittaa myös kaaleista. Itse kun vaan olen toiminut puutarhaneuvonnan parissa, niin on tuttuja ne kunnianhimoiset aloitukset, jotka epäonnistuessaan lannistaa ja saa ajattelemaan, että mulla vaan ei ole viherpeukaloa, ja parempi olla jatkossa yrittämättä. Siksi on mukavempi neuvoa helppoja juttuja, joista saa sen onnistumisen ilon varmemmin. 

Totta! Tietenkin kannattaa laittaa myös sellaista, mikä onnistuu helposti, vaikka olis jo kokeneempikin viherpeukalo. Ei tätä jaksais, jos mikään ei koskaan onnistuisi. :) Paras on varmaan just noin, että valitsee muutamaa helppoa juttua, ja sitten jonkin haastavamman, ja kattoo mitä käy. T. edellinen

Vierailija
54/54 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kokeilisitkin syyskylvöä ensi syksynä, niin voithan halutessasi kokeilla osalle siemenistä tuota kevätkylvöä. Nuo ei oo vaikeita juttuja, mitä mainitsit. Kylmäaltistus tarkottaa, että pistät siemenet jääkaappiin joksikin aikaa, en muista ulkoa, mutta olisko se ehkä kuukaudeksi-pariksi. Kylmäaltistus siis aktivoi siemenen lähtemään kasvamaan, kun se pääsee multaan. Kouliminen taas tarkottaa, että jos oot kylvänyt siemeniä tiheään yhteen purkkiin, niin koulit eli siirrät pikkutaimet kasvamaan omiin purkkeihinsa. Minusta se on ihan turha työvaihe: helpompi on laittaa 1-2 siementä per pahvimuki, ja jos molemmat itää, niin nyppää pienemmän/huonomman pois. Sitten ei tartte kuin istuttaa se koko mukillinen multineen päivineen isompaan ruukkuun, kun taimessa on muutamia kasvulehtiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme