Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puutarhamadon puremat 2026! OFFICIAL

Vierailija
07.01.2026 |

Täällä jo innokkaana kasvatellaan kevätkukkasia, mites siellä?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keijunmekko on mun suosikki.

Omista siemenistä kasvatan.

Vierailija
22/54 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasta haaveilen. Haluaisin yritttää kasvattaa tänä vuonna omia syötäviä vihanneksia. Parsakaalta ja kukkakaalta ainakin lavakauluksessa. Onko kenelläkään vinkkejä mistä vihanneksista aloittelijan kannattaisi aloittaa? Ja muita vinkkejä? :) 

Mikä on lavakauluksesi multasyvyys?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko luomuvinkkejä?

Vierailija
24/54 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesänä laitettiin uusia kasvulavoja ja niissä kasvoi hyvin monenlaista. Toivon että ensi kevät ja kesä olisikin lämmin, pitkä ja sopivan kostea. Syksylläkin kasvit oli maassa lokakuulle asti, tykkään niin kun syksy on lämmin pitkään.

Vierailija
25/54 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin että siemenpusseja oli tullut jo kauppaan.

Vierailija
26/54 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasin että siemenpusseja oli tullut jo kauppaan.

Niin oli!

Vierailija
27/54 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasta haaveilen. Haluaisin yritttää kasvattaa tänä vuonna omia syötäviä vihanneksia. Parsakaalta ja kukkakaalta ainakin lavakauluksessa. Onko kenelläkään vinkkejä mistä vihanneksista aloittelijan kannattaisi aloittaa? Ja muita vinkkejä? :) 

Mulla ei parsakaalit tai kukkakaalit onnistu, ja ne vie aika paljon tilaa. Parhaat sadot olen saanut lehtikaalista ja kesäkurpitsasta. Kyssäkaali on myös hyvää, helpohko kasvattaa, mutta vie myös paljon tilaa.

Mun retiisit yleensä epäonnistuu, niistä tulee tosi tulisia, ei tee mieli syödä kuin pari, mutta kasvatan niitä kukkien ja siemenpalkojen takia. Ne siemenpalot on hyviä, ei niin pippurisia kuin juuripallukat.

Siinä mun vinkit helppoihin aloituskasviksiin. Vuodet ei myöskään ole veljeksiä, mikä viime vuonna antoi hyvän sadon, voi epäonnistua tänä vuonna ja toisinpäin. Kannattaa tutustua myös vuoroviljelyyn ja kasvukumppaneihin.

Vierailija
28/54 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vasta haaveilen. Haluaisin yritttää kasvattaa tänä vuonna omia syötäviä vihanneksia. Parsakaalta ja kukkakaalta ainakin lavakauluksessa. Onko kenelläkään vinkkejä mistä vihanneksista aloittelijan kannattaisi aloittaa? Ja muita vinkkejä? :) "

Joku tuossa jo sanoi, että älä aloita kaaleista, mutta mie aattelen, että alota just siitä mitä sun tekee mieli kokeilla. Mun äiti esim. kokeili purjosipulia. Sitä sanotaan vaikeaksi, mutta äiti ei tästä tiennyt ja sai hyvän sadon. Muutenkin, laita sellasta mitä sun tekee mieli käyttää. Mun mielestä helppoja olis esim. porkkana, punajuuri ynnä muut juurekset, kesäkurpitsa, tavan kurpitsa, herne, salaatit ja pinaatti.

Vierailija
29/54 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, kevät tulee pian ja kasvu voi taas alkaa.

Vierailija
30/54 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei parsakaalit tai kukkakaalit onnistu, ja ne vie aika paljon tilaa. Parhaat sadot olen saanut lehtikaalista ja kesäkurpitsasta. Kyssäkaali on myös hyvää, helpohko kasvattaa, mutta vie myös paljon tilaa.

Mun retiisit yleensä epäonnistuu, niistä tulee tosi tulisia, ei tee mieli syödä kuin pari, mutta kasvatan niitä kukkien ja siemenpalkojen takia. Ne siemenpalot on hyviä, ei niin pippurisia kuin juuripallukat.

Siinä mun vinkit helppoihin aloituskasviksiin. Vuodet ei myöskään ole veljeksiä, mikä viime vuonna antoi hyvän sadon, voi epäonnistua tänä vuonna ja toisinpäin. Kannattaa tutustua myös vuoroviljelyyn ja kas

Kiitos vinkeistä :)

-eri

Vierailija
31/54 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vasta haaveilen. Haluaisin yritttää kasvattaa tänä vuonna omia syötäviä vihanneksia. Parsakaalta ja kukkakaalta ainakin lavakauluksessa. Onko kenelläkään vinkkejä mistä vihanneksista aloittelijan kannattaisi aloittaa? Ja muita vinkkejä? :) "

Joku tuossa jo sanoi, että älä aloita kaaleista, mutta mie aattelen, että alota just siitä mitä sun tekee mieli kokeilla. Mun äiti esim. kokeili purjosipulia. Sitä sanotaan vaikeaksi, mutta äiti ei tästä tiennyt ja sai hyvän sadon. Muutenkin, laita sellasta mitä sun tekee mieli käyttää. Mun mielestä helppoja olis esim. porkkana, punajuuri ynnä muut juurekset, kesäkurpitsa, tavan kurpitsa, herne, salaatit ja pinaatti.

Hyvä asenne. Ottaisin lisäksi helppoja, jotka "varmasti" tuottavat satoa. Saa edes jotain ja tulee hyvä mieli!

Vierailija
32/54 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kasvihuoneen kerrostalon parvekkeelle? Kokemuksia? Muovinen, ei lasista.

Vierailija
33/54 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sanoin, ja sanoin siksi, että toivoin tietenkin kysyjälle varmempaa onnistumisen iloa. Toki tietenkin voi aloittaa myös kaaleista. Itse kun vaan olen toiminut puutarhaneuvonnan parissa, niin on tuttuja ne kunnianhimoiset aloitukset, jotka epäonnistuessaan lannistaa ja saa ajattelemaan, että mulla vaan ei ole viherpeukaloa, ja parempi olla jatkossa yrittämättä. Siksi on mukavempi neuvoa helppoja juttuja, joista saa sen onnistumisen ilon varmemmin. 

Vierailija
34/54 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen freesia lähti kasvuun <3

Vierailija
35/54 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon kysyjiä, vähän vastauksia. Kukaan ei jaksa aloittelijoita :D

Vierailija
36/54 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ainakaan kaaleista aloita! :D Kokeile herneitä, perunaa ja retiisiä. Kesäkurpitsakin helppo, kun ostat valmiin taimen. Ja vaikka ruohosipulia (monivuotinen). 

Lehtikaalista voi hyvin aloittaa kaalien kanssa!

Vierailija
37/54 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

puutarhasta sisälle välillä... ostin kirpputorilta lokakuussa valtavan suuren tulilatvan täydessä kukassa, nyt on kukinta ohi ja se pukkaa uutta versoa huimaa vauhtia pudottaen vanhoja lehtiä. Tiedän että sen voi leikata haluamaansa muotoon keväällä, mutta ajankohta on hakusessa. Jos jätän myöhemmäksi, niin kasvu menee hukkaan tavallaan ja jos leikkaa nyt, niin taitaa tulla vaan uutta pitkää hujoppikasvua. Ekaa kertaa yritän säilyttää tulilatvaa, joku taitava kasvattaja sen on tuohon mittaan saanyt ja uudelleen kukkimaan. En ikinä ole nähnyt niin valtavaa kukkivaa tulilatvaa, haluaisin sen säilyttää samanlaisena. 

Kun sitä sieltä kirpparilta autoon siirsimme, niin molemmat kannoimme sitä, yksin ei olisi kädet riittäneet ilman että ei poikki olisi mennyt. Jos jollakulla kokemusta tulilatvan kasvatuksesta on, niin kiitollisena neuvot vastaan otan.

Vierailija
38/54 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla jonkun viirivehkan  tilalle vaikka chiliä tai paprikaa. Molemmat tuottaa täyttä häkää satoa, vaikka on tammikuu. Chili näyttää lisäksi kivalta, kun se on täynnä punaisia chilejä.  Täytyy muistaa että nämä ovat monivuotisia kasveja 

Prismassa just katselin vihannesosastolla myytävänä kokonaisia chilejä kukkapurkeissa 

Vierailija
39/54 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko mitään muuta laittaa tammikuussa uloksellisesti kasvamaan, kuin chiliä? Vyöhyke 5

Vierailija
40/54 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ensimmäistä kertaa ryhtymässä siemenkylvöön, ostin jättiverbenan siemeniä. Lannistuin saman tien. On koulimista, kylmäaltistusta ja ties mitä. Ihan hepreaa. 

Onneksi mainittiin, että voi myös kylvää syksyllä suoraan kasvupaikalle.  Onko joku onnistunut tuolla helpommalla tavalla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme