HS: Mirja Noland kylmässä asunnossa Kruunuhaassa
Mikäköhän jutun taustalla on? Perin omituista, että kylmä asunto.
Kommentit (78)
En ymmärrä miksi artikkeli herättää näin paljon polemiikkia. Itse olen asunut Töölössä kylmässä asunnossa. Syy oli vanhat valskaavat ikkunat ja vanhat patterit. 100 vuotta vanha kerrostalo. Ja nykyisessä 2004 rakennetussa lähiökerrostalossa keittöasä on eristeet laitettu miten sattuu . Pitkillä pakkasilla siellä laskee jopa 13'C. Nyt ei vielä, kun ei ole rakenteet ehtinyt kylmetä. Maakerros. Kesällä on onneksi viileää.
Isompi remppa auttaisi. Kaikkeen tottuu. Vanha ihminen palelee herkemmin ja jatkuva kylmyys rasittaa vanhan elimistöä.
Ai niin,Töölön asunnon pattereita piti jatkuvasti ilmata ja se auttoi vähän
Artikkelista: Noland kertoo olleensa jo useita kertoja yhteydessä talo- ja huoltoyhtiöön, jotta asunnon lämmitystä voitaisiin korjata. Asiaan ei ole kuitenkaan löytynyt ratkaisua.
HS ei loppiaisena tavoittanut isännöitsijää. Huoltoyhtiön päivystävä huoltomies ei ollut kuullut kylmyysongelmasta, eikä tuntenut Nolandin taloyhtiön tilannetta.
Pohdinnat: jos ongelma olisi koko taloyhtiössä, niin se olisi kyllä tullut ilmi. Asuin aikoinaan vuokralla viisi vuotta vanhassa talossa ja tuttu huoltomies kertoi rappukäytävässä kohdatessa, kuinka oli käynyt asunnossa, jossa oli valitettu homeesta ja tunkkaisesta sisäilmasta. Sisäänastuessa huoltomies oli huomannut ensimmäisenä kaksi täyttä pyykkitelinettä ja että ilmanvaihtoräppänät oli laitettu kokonaan kiinni, kun kuulemma tuli liikaa ilmaa. Ööö, mitenköhän meni niinku omasta mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on kuitenkin asuinhuoneisto taloyhtiössä, joten ihan asumismuodosta riippumatta asunnon rakenneasioiden (joihin sisältyy myös ovet, ikkunat, kaikki eristeet) ja lämmitysjärjestelmän ylläpito kuuluu taloyhtiön vastuulle.
Joten on todella outoa, että noin voi olla ylipäätään.
Jutussa ei myös taidettu mainita, että mikä se asunnon lämpötila tarkalleen on, kerrottiin vain, että asukas toivoisi sen olevan 21 astetta. Onko se 18 astetta (olen tottunut tähän lämpötilaan vanhassa ok-talossa ja hyvin pärjää), 16 astetta (alkaa olla vähän vilu) vai onko se jotakin alle tuon?
Asuin pari vuotta Töölössä pienessä kaksiossa. Taloyhtiössä oli muutama vuosi aikaisemmin tehty putkiremontti vähän sinnepäin, joten keittiössäni oli käytännössä kokonaan eristämättä viemäri- ja vesiputkien vieti kylmään "ilmastointikuiluun". Al
Ok, mikä taloyhtiö, niin osaan välttää asuntoa ostaessa?
Vierailija kirjoitti:
Taiteilia on pyytänyt samassa kantakapakassa istuvaa toimitteliaa kirjoittamaan säälijutun hesariin. Haluaa julkisuutta ja toimittelia ei ole parempaakaan juttua krapuloissaan keksinyt.
Ärsyttääkö juttu, koska henkilö on taiteilija ja artikkeli on Hesarissa ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama huomio artikkelin kuvien perusteella. Mirjallaon pitkät, paksut verhot ikkunoiden ja samalla PATTERIN edessä. Pitäisi olla lyhyemmät verhot ja mieluiten vaikka rullakaihdin lisäksi, ettei ikkunasta tulisi kylmää. Verhot patterin edessä luonnollisesti estävät lämpötilan leviämisen. Patterit tulisi myös ilmata, onko se tehty?
Tämä! Lisäksi artikkelissa kerrotaan, kuinka rappukäytävästä tulee kylmää (??!!) ilmaa asuntoon. Yleensä tuo on mahdollista silloin, jos asunnossa on alipainetta= korvausilmaventtiilejä ei ole tai ne ovat kiinni. Katsoiko toimittaja tätä asunnossa? Onko korvausilmaventtiilit tukittu?
Ei tää porukka valitettavasti ymmärrä sun kommenttia, mutta oon sun kans samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Taiteilia on pyytänyt samassa kantakapakassa istuvaa toimitteliaa kirjoittamaan säälijutun hesariin. Haluaa julkisuutta ja toimittelia ei ole parempaakaan juttua krapuloissaan keksinyt.
Olipa typerä kommentti sinulta!
Miksi asia ei saisi päätyä lehteen? Monella voi olla sama tilanne ja taöoyhtiö/isännöitsijä vaan voivottelee.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan koskaan kuullut lämpöpatterista? Maksaa halvimillaan parikymppiä.
Juu ja nostaa kivasti sähkölaskua.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on kuitenkin asuinhuoneisto taloyhtiössä, joten ihan asumismuodosta riippumatta asunnon rakenneasioiden (joihin sisältyy myös ovet, ikkunat, kaikki eristeet) ja lämmitysjärjestelmän ylläpito kuuluu taloyhtiön vastuulle.
Jutussa ei myös taidettu mainita, että mikä se asunnon lämpötila tarkalleen on, kerrottiin vain, että asukas toivoisi sen olevan 21 astetta. Onko se 18 astetta (olen tottunut tähän lämpötilaan vanhassa ok-talossa ja hyvin pärjää), 16 astetta (alkaa olla vähän vilu) vai onko se jotakin alle tuon?
18' C on terveydellinen raja. Suositus 20'-22'. Vanhojen elimistö kärsii enemmän sekä kylmästä, että kuumasta.
Oma kokemukseni on, että veto on pahin. Ja kostea kylmyys, niin kuin meren lähellä usein on.
Itse en suostu asumaan missään jos ei ole ilmalämpöpumppua. Meillä kaukolämpö ja omaan laskuun lämmitetään ilpillä. Hän voisi ostaa kaksi Dysonin puhaltavaa laitetta niin johan lämpöä tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama huomio artikkelin kuvien perusteella. Mirjallaon pitkät, paksut verhot ikkunoiden ja samalla PATTERIN edessä. Pitäisi olla lyhyemmät verhot ja mieluiten vaikka rullakaihdin lisäksi, ettei ikkunasta tulisi kylmää. Verhot patterin edessä luonnollisesti estävät lämpötilan leviämisen. Patterit tulisi myös ilmata, onko se tehty?
Tämä! Lisäksi artikkelissa kerrotaan, kuinka rappukäytävästä tulee kylmää (??!!) ilmaa asuntoon. Yleensä tuo on mahdollista silloin, jos asunnossa on alipainetta= korvausilmaventtiilejä ei ole tai ne ovat kiinni. Katsoiko toimittaja tätä asunnossa? Onko korvausilmaventtiilit tukittu?Ei tää porukka valitettavasti ymmärrä sun kommenttia, mutta oon sun kans samaa mieltä.
Miten niin ei ymmärretä, kaikki tuon tajuaa. Et ole mikään nero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta ikkunoiden tiivistevaihto kuuluu osakkaalle. Jos tuota ei ole ikinä tehty niin voi olla huomattava vaikutus uusimisella.
Taloyhtiö vastaa ulkopuitteiden tiivistyksestä ja ulkolaseista, kun taas osakas vastaa sisä- ja välipuiteiden sekä sisäpuolen tiivistyksestä.
Minä muutin juuri pois pihtiputaalta rivitalosta jossa oli tosi lämmin. Termostaatista olisi irronnut vielä lisää. Lisäksi asumiskulut oli todella halvat. Miksei muuta pois Helsingistä? Jos on niin persaukinen ettei voi hankkia lämpöpatteriakaan, niin mitä mitä siellä pääkaupunkiseudulla edes voi tehdä köyhänä?
Jonkun pikkukunnan rivitalossa voi myös maalailla taidetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18' C on terveydellinen raja. Suositus 20'-22'. Vanhojen elimistö kärsii enemmän sekä kylmästä, että kuumasta.
Oma kokemukseni on, että veto on pahin. Ja kostea kylmyys, niin kuin meren lähellä usein on.
Kantakaupungissa on talvisin liian kylmä ja kesäisin aluksi liian viileää ja sitten liian kuuma. Ilmalämpöpumppuakaan ei voinut asentaa, vaikka kuumia kesiä ollut enemmän kuin tarpeeksi. Ilmanvaihto noissa taloissa usein painovoimainen, aivan kivikaudelta.
Mulle riitti. Asun vastedes okt:ssa, jossa ilp. Kesällä viilentää ja talvella lämmittää ihanasti. Lämmöntalteenotto ilmanvaihtokoneessa paransi myös elämisen laatua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Lisäksi artikkelissa kerrotaan, kuinka rappukäytävästä tulee kylmää (??!!) ilmaa asuntoon. Yleensä tuo on mahdollista silloin, jos asunnossa on alipainetta= korvausilmaventtiilejä ei ole tai ne ovat kiinni. Katsoiko toimittaja tätä asunnossa? Onko korvausilmaventtiilit tukittu?Ei tää porukka valitettavasti ymmärrä sun kommenttia, mutta oon sun kans samaa mieltä.
Miten niin ei y
Ei todellakaan oo tajunnut. Muutenhan joku olisi kolmessa sivullisessa jo asiasta maininnut. Porukka ei tajua kastepistettä, ali- ja ylipaineen määritelmää eikä muita rakennusfysiikan termejä. Simple as that eikä siitä tarvi hernettä nenään vetää.
Artikkelissa sanottiin, että patteri on lämmin, mutta ei kuuma. Selvästi lämmitys on nyt liian pienellä. Taloyhtiön tulisi nostaa lämpökäyrää. Huonolta kuulosti myös se, ettei huoltoyhtiö ollut tietoinen asiasta. Jotain on pielessä taloyhtiön asioiden hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Artikkelissa sanottiin, että patteri on lämmin, mutta ei kuuma. Selvästi lämmitys on nyt liian pienellä. Taloyhtiön tulisi nostaa lämpökäyrää. Huonolta kuulosti myös se, ettei huoltoyhtiö ollut tietoinen asiasta. Jotain on pielessä taloyhtiön asioiden hoidossa.
Artikkelissa on ongelmia: sen on kirjoittanut henkilö, joka ei ymmärrä teknistä puolta, vaan kirjoittaa, mitä haastateltava kertoo. Kiirekin on ollut, kun faktoja ei ole tarkistettu kuin huoltoyhtiön päivystävältä henkilöltä. Ja jos ongelma olisi iso, niin koko Kruununhaka olisi helisemässä. Vai onko kyseessä vanhojen ihmisten taloyhtiö ja kukaan ei halua tehdä remontteja ( ei varaa, yhtiövastike nousisi vanhusten mielestä liikaa).
Pullamössösukupolvi unohtanut todellisuuden. On täysin luonnollista jos ulkona kova pakkanen että sisälläkin vähän normaalia viileämpi. Näinhän on edelleenkin suuressa osassa Eurooppaa ja Suomessakin vuosisatojen ajan.
Eihän Etelä-Euroopassa monessakaan talossa ole kunnollista lämmitystä ja sielläkin tammikuussa ulkona melko viileä, joten sisällä lämpötila myös putoaa.
Brittein saaret tunnettuja myös talvisin viileistä asunnoista. Saksassa huoneistot lähtökohtaisesti vuokrataan +16 asteisina, jonka jälkeen itse voi määritellä lämpötilan kuinka paljon haluaa maksaa. Jne.
Olen nukkunut Kanariansaarilla hotellissa pitkät kalsarit ja villasukat päällä tammikuussa vuonna 1988. Koska hotellissa ei ollut lämmitystä.
Eihän tuo sen asuto ole edes kylmä kun siellä on tuo +17. Tuohan on ihan normaali lämpötila minkä vuokranantajat vuokralaiselle sallii kun korkeampi lämpötila nostaa kustannuksia ja laskee voittoja. Itse olen oman vuokranantajan (Jämsän kaupunki) kanssa keskustellut nyt pari talvea kun asunnossani on pakkasista riippuen talvella 15-17 astetta lämmintä niin vuokrantantajani on sitä mieltä että sehän on ihan riittävä lämpötila asuntoon ja kehotti laittamaan villasukat jalkaa jos vedon takia varpaita palelee
Onkohan koskaan kuullut lämpöpatterista? Maksaa halvimillaan parikymppiä.