Aviopari, toinen kuolee, perinnönjako kuinka menee?
Esimerkkinä:
Omistetaan puoliksi mökki 50-50 jonka arvo 10 rahaa, toisella tilillä 30 rahaa, ja toisella 10.
Kun toinen kuolee, ei lapsia, niin 'periikö' toinen kaiken toiselta (molempien kuolemien jälkeen toki "palautuu"omaan sukuun) jos ei ole testamenttia? Vai pitääkö asia 'vamistaa' testamentilla?
Kyse on siis ajanjaksosta, jolloin toinen elossa ja toinen kuollut, että leski saa "kaiken", ihan sama mitä molempien kuoleman jälkeen tapahtuu.
Kommentit (65)
Kyllä taas huomaa, että ihmiset ei ymmärrä lukemaansa.
Vierailija kirjoitti:
Kysyn koska täällä aika usein tiedetään, aion olla vielä yhteydessä lakimieheen, jos testamentin tarve on.
Ei minua kiinnosta kuka rahani/perntöni joskus aikanaan lesken jälkeen saa, haluan vain varmistaa että kuollessani kukaan ei kävele häne ylitseen.
Ap
Jos laitan sinulle tsemppihymiön, vai tykkäätkö hymynaamasta enemmän, niin muistatko minuakin jotenkin testamentissasi?
Vierailija kirjoitti:
Kun ei vainajalla ole lapsia, lain mukaan leski perii puolisonsa.
Usko nyt, ei peri. Et tunne lakia.
Kuinka ihmiset voivat olla näin tietämättömiä?
Kaikki riippuu siitä onko vainajalla testamentti vai ei . Typerää kirjoitella tavalla joka itseä miellyttää ja unohtaa faktat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvita testamenttia. Puoliso perii kaiken, jos ei ole lapsia.
Puoliso ri peri mitään. Lakioikeus hänellä toki on yhteiseen omaisuuteen.
Kyllä aviopuoliso perii kaiken jos ei ole lapsia eli rintaperillisiä. Mitään keskinäisiä testamentteja ei tarvita.
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä perii. Tässä sulle perintökaari, voit itse myös KVG. Perintökaari (
laki 40/1965) määrittää Suomessa, miten perintö jaetaan, kun testamenttia ei ole: ensin perivät rintaperilliset (lapset, lapsenlapset), sitten leski, jos rintaperillisiä ei ole, ja lopulta vanhemmat, sisarukset ja heidän jälkeläisensä sekä lopulta isovanhemmat tai heidän jälkeläisensä, kunnes perintö menee valtiolle, jos perillisiä ei löydy. Se määrittelee perimysjärjestyksen ja kenellä on oikeus perintöön kuolinpesän osakkaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapset saavat osuutensa, ei kaikki jää leskelle.
ei lapsia
Kuitenkin sillä sialla on ympäri suomen ainakin kahdeksan äpärälasta. Onneksi älysi kuolla.
Sika-sika-sika-sika...liekö vielä kaiken lisäksi ollut poikiin päin. Yäk, kun se pani, niin paska haisi koko korttelin alueella.
Vi##u sen h#mon mökinpuolikas pitäisi polttaa...ja leski vietän ongelmajätelaitokselle desinfioitavaksi ja valeteeva sen vi##u täyteen sementtiä. Persettään se siellä mökillä kuitenkin möisi.
-vihreäliitto-
Vierailija kirjoitti:
Kuinka ihmiset voivat olla näin tietämättömiä?
Kaikki riippuu siitä onko vainajalla testamentti vai ei . Typerää kirjoitella tavalla joka itseä miellyttää ja unohtaa faktat.
Aloituksessa luki, että ei ole testamenttia eikä ole lapsia. Silloin leski perii kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Kysyn koska täällä aika usein tiedetään, aion olla vielä yhteydessä lakimieheen, jos testamentin tarve on.
Ei minua kiinnosta kuka rahani/perntöni joskus aikanaan lesken jälkeen saa, haluan vain varmistaa että kuollessani kukaan ei kävele häne ylitseen.
Ap
Tehkää ihmeessä keskinäinen testamentti, jossa esität tahtosi perinnön suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi tekisimme keskinäisen testamentin, kun kuitenkin se perii, joka elää kauemmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tehkää ihmeessä keskinäinen testamentti, jossa esität tahtosi perinnön suhteen.Miksi tekisimme keskinäisen testamentin, kun kuitenkin se perii, joka elää kauemmin?
Minä en halua, että omat sukulaiseni saavat milloinkaan mitään. Siksi omistusoikeustestamentti, että leski saa ihan vapaasti tehdä perimilleen rahoille, mitä tahtoo ja testamentata ne vaikka kulkukissoille.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs ne sukulaiset mahtaa, kun oikeutta perintöön ei ole? Leski voi käskeä painumaan h...vettiin jos ovat jotain kärkkymässä!
Näinhän se on, mutta onpa niitä tapauksia, joissa vainajaa ei saakaan haudata sukuhautaan, koska vainajan suku toteaa, että jäihän leskelle iso perintö, hankkikoot hautapaikan ja -kiven, ei heillä ole halua maksaa sukuhaudan kiven uusimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs ne sukulaiset mahtaa, kun oikeutta perintöön ei ole? Leski voi käskeä painumaan h...vettiin jos ovat jotain kärkkymässä!
Näinhän se on, mutta onpa niitä tapauksia, joissa vainajaa ei saakaan haudata sukuhautaan, koska vainajan suku toteaa, että jäihän leskelle iso perintö, hankkikoot hautapaikan ja -kiven, ei heillä ole halua maksaa sukuhaudan kiven uusimista.
No, jos minä olisin tuo leski, niin enpä haluaisi puolisoani sukuhautaan haudatakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa on kyse Suomen laista. Voit ihan itse tarkistaa perintökaaren jo aiemmin lainatun kohdan finlex.fi:sta. Usko nyt, että ap:n tapauksessa ei kummallakaan ole lapsia = leski perii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ovat avioliitossa eikä kummallakaan ole lapsia = rintaperillisiä. Testamenttia ei tarvita, jos sei ole tarkoitus tehdä toissijaismääräystä lesken kuoleman jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Leski ei peri mitään ilman testamenttia. Ensiksi kuolleen omaisuus menee lähimmälle sukulaiselle, sisar tai veli, äiti, isä, isoäiti tai isoisä, setä, eno, täti.
Yhteinen asunto jää lesken hallintaan vaikka omistaa vain 50 %.
Jälkeenjääneen kuoleman jälkeen omaisuus menee tietysti hänen omaan sukuunsa, asunnosta 50 % menee ensiksi kuolleen sukuun. Näin jos ei ole lapsia eikä testamenttia. Testamentilla voi määrätä omaisuutensa kenelle haluaa ( poislukien asunnon hallintaoikeuden puolikkaasta asunnosta)
Kyllä nimenomaan aviopuoliso perii, jos ei ole rintaperillisiä. Naimattoman ja lapsettoman perii sitten muut lähisukulaiset järjestyksessä vainajan vanhemmat, vainajan sisarukset, vainajan sisarusten jälkeläiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä lapset?
Lue aloitus.
Ne, josta aviopuoliso tai edes itse ei ole tietoinen. Tai lapsenlapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mein suvussa lapsettomat lesket ovat perineet puolisonsa. Naimattoman , lapsettoman perii sukulaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä lapset?
Lue aloitus.
Ne, josta aviopuoliso tai edes itse ei ole tietoinen. Tai lapsenlapset.
Miksi väännät varsinaisen asian ihan toisenlaiseen tilanteeseen ?
Mitä jos aviopari vaikka joutuu onnettomuuteen ja toinen menehtyy välittömästi. No leski perii ja maksaa perintöverot. Sitten leski kuolee heti perään ja perilliset maksavat perintöveron tavallaan toiseen kertaan.