Miksi työttömät eivät koskaan käy syömässä ravintoloissa tai nauti kulttuuririennoista kuten vaikka oopperasta?
Eivätkö he ymmärrä henkisen hyvinvoinnin päälle? Ei kotona istuminen tee aivotoiminnalle hyvää. Aivot kaipaavat kultuurillista virikettä toimiakseen hyvin.
Kommentit (110)
Aloittajalla on varmaan hauskaa kun kysyy jokaiselta erikseen, onko tämä työtön vai ei. Eikö se häiritse muita siellä? Tosin jännä, ettei kohdalle ole työtön koskaan sattunut.
Kyllä se on niin, että kun jää työttömäksi, pitää kaikki rahat ja omaisuus heti luovuttaa samana päivänä pois. Jos on ostanut joulukuussa vielä työssä ollessaan kulttuuriseteleillä lipun toukokuun keikkaan, ei sitäkään pidä käyttämän, jos on työttömäksi jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Minäpä olenkin ihan oikea kreivi! Ja minulla on ihan ikioma oopperatalo kartanoni tiluksilla!
Carl af Jägerhorn von Hjelmsäter. Mukavaa kun kirjoitat tänne. Milloin tulette käymään kylässä? Olisi niin hienoa nähdä taas.
Miksi työtön ei ostanut 3 uutta sähköautoa, no kun Kela antoi rahaa vain kahteen!
Yhtä viisas lause kuin tuo aloittajan kyhäelmä.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalla on varmaan hauskaa kun kysyy jokaiselta erikseen, onko tämä työtön vai ei. Eikö se häiritse muita siellä? Tosin jännä, ettei kohdalle ole työtön koskaan sattunut.
Kyllä se on niin, että kun jää työttömäksi, pitää kaikki rahat ja omaisuus heti luovuttaa samana päivänä pois. Jos on ostanut joulukuussa vielä työssä ollessaan kulttuuriseteleillä lipun toukokuun keikkaan, ei sitäkään pidä käyttämän, jos on työttömäksi jäänyt.
On tökeröä kysyä toiselta sellaista. Kyllä työ selviää henkevän keskustelun myötä.
Jos aloittaja muuten kävisi itse missään, hän saattaisi tietää että välillä esim. museoissakin on ilmaispäiviä, ns. avoimien ovien päiviä kaikille. Maksuttomia taidenäyttelyitä on siellä täällä, taitelijat saavat rahansa myydyistä tauluista ja maksavat sillä sitten sen tilan vuokrankin. Monessa sellaisessa tullut käytyä ja viimeksi ostin taitelijalta kortteja, tehty niistä hänen omista tauluistaan. Ne olivat kuulemma olleet suosittuja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi työtön ei ostanut 3 uutta sähköautoa, no kun Kela antoi rahaa vain kahteen!
Yhtä viisas lause kuin tuo aloittajan kyhäelmä.
No mutta. Säästäväisyys tuo sen kolmannenkin sähköauton. Älä luovuta heti vaan usko tulevaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsenäisyyspäivänä söin Palacessa nyt viikonloppuna Olossa. Sain joululahjaksi kausikortin Oopperaan täksi vuodeksi. Viime vuonna oli Kansallisteatteriin.
Isoäitini pitää mut siskoni ja meidän tyttäret kiinni omissa tavoissaan. Ei se mitään hauskaahan meillä on ollut.
N53 työtön
Oho, isoäidin on pakko olla jo hyvällä iällä! Käykö itse vielä riennoissa?
Hyvässä voinnissa on, että käy itsekin mukana. Kerran kuussa syödään hyvin ja toisella kertaa kulttuuria. 92vuotias
Vierailija kirjoitti:
Työttömät eivät ole kovin fiksuja. Pidän itseni kirjoilla yliopistossa, että saan halvat lounaat ja halvat riennot (myös oopperaan pääsee hyvin edullisesti). Ikävä kyllä joukkoliikennealennukseen pistivät ikärajan.
Tunnen sinut. Alkaako nimesi P kirjaimella.
Vierailija kirjoitti:
Jos aloittaja muuten kävisi itse missään, hän saattaisi tietää että välillä esim. museoissakin on ilmaispäiviä, ns. avoimien ovien päiviä kaikille. Maksuttomia taidenäyttelyitä on siellä täällä, taitelijat saavat rahansa myydyistä tauluista ja maksavat sillä sitten sen tilan vuokrankin. Monessa sellaisessa tullut käytyä ja viimeksi ostin taitelijalta kortteja, tehty niistä hänen omista tauluistaan. Ne olivat kuulemma olleet suosittuja.
Myönnän etten jalkaudu tarpeeksi usein rahvaan joukkoon. En aliarvioi ollenkaan ilmaispäiviä. Jostain kaikkien taiteilijoiden on aloitettava. Kärsivä taitelija saa aikaan parhaimmat teoksensa.
Minä käyn ravintoloissa. Ja myös teatterissa, Helsingissä on useita hyviä teatteriryhmiä joita pääsee katsomaan "maksa mitä voit" -ajatuksella.
Ai niin ja monessa ilmaiskonsertissakin olen käynyt. Kustannukset katetaan juomamyynnillä ja/tai ruokamyynnillä, jos sellaista on. Joissakin voi käsiohjelman, se on vapaaehtoista ostaako sen. 86
Vierailija kirjoitti:
Sinusta kuvastuu kuinka äreä ja kalkkiutunut ihminen voi olla ilman korkeakulttuuria. Mikset vain mennyt oopperaan? Miksi so
Olen ihan syystäkin äreä, tästä aiheesta keskusteltaessa ja tähän liittyen.
Siksi en "vain mennyt" oopperaan, ettei sinne pääse ilman lippua, ja ne liput ovat niin kalliita, ettei työttömällä ole niihin varaa edes silloisin (saati nykyisin) työttömyyspäivärahoin.
Olen äreä siksi, ettei Sossu hoitanut sitä yhteiskunnallista perustehtäväänsä eikä velvollisuuttaan eikä eettistä koodiaan jota varten se on perustettu ja jolla sen olemassaoloa perustellaan; myöntänyt tukirahaa oopperalippuihini.
Yhteiskunnan pitäisi tukea työttömien kansalaistensa korkeakulttuurisia harrastuksia ja henkistä kehitystä.
Enska Eläkeläinen
Et kai sinä ulkoista omaa hyvinvointiasi muiden harteille?
Kannattaisi muuten käydä oopperassa jos vain mahdollista. Ja taide- tai muissa näyttelyissä ja monissa muissakin tapahtumissa niin saat ihan mukavan veronpalautuksen tai tuen, miten vaan ajatellaan. Koska valtio ja kunnat usein tukevat noita tapahtumia melkoisesti ja oikeat lippujen hinnat ilman tukia olisivat moninkertaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kulttuuri ja ravintolat ovat niitä "syrjimme hinnoillamme"-paikkoja. ei niihin ole duunareilla ja työttömillä asiaa.
Eivät ne niin kalliita ole. Pieni vinkki jolla voit säästää rahaa jotta sitä riittää ravintoloihin.. Osta arkikäyttöön halvempia kuohuviinejä shampanjan sijaan ja kyllä ulkofilekin maistuu hyvälle kun sen tekee oikein. Ei aina tarvitse olla sisäfilettä.
hyvä vinkki. taidankin kertoa sen hovimestarilleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuuko mukavalta suhtautua ylenkatseellisesti, jopa pilkallisesti, vähemmän onnekkaisiin.
En ylenkatsele ketään. Tunnen suurta surua heitä kohtaan. He eivät ymmärrä kuinka tärkeää henkinen hyvinvointi on. Autan heitä ja toivottavasti saan heidät innostumaan kulttuurista.
Hienoa, kerropas heti milloin kustannat meille pienituloisille sivistymättömille kivan soiréen kulttuurin parissa. Oletan, että kutsuusi kuuluu oopperaesityksen tai muun lisäksi elegantissa restaurantissa nautittu ateria, tietenkin ranskalaiseen tapaan; ensin alkuruoka, sitten pääruoka, sitten juustot ja jälkiruoka sekä juomat, totta kai.
Odotamme innoissamme kutsuasi.
kulttuuri ja ravintolat ovat niitä "syrjimme hinnoillamme"-paikkoja. ei niihin ole duunareilla ja työttömillä asiaa.
Eivät ne niin kalliita ole. Pieni vinkki jolla voit säästää rahaa jotta sitä riittää ravintoloihin.. Osta arkikäyttöön halvempia kuohuviinejä shampanjan sijaan ja kyllä ulkofilekin maistuu hyvälle kun sen tekee oikein. Ei aina tarvitse olla sisäfilettä.
hyvä vinkki. taidankin kertoa sen hovimestarilleni.
Tee näin. Hovimestarit ovat ymmärtäväisiä. Nykyään täytyy olla säästäväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuuko mukavalta suhtautua ylenkatseellisesti, jopa pilkallisesti, vähemmän onnekkaisiin.
En ylenkatsele ketään. Tunnen suurta surua heitä kohtaan. He eivät ymmärrä kuinka tärkeää henkinen hyvinvointi on. Autan heitä ja toivottavasti saan heidät innostumaan kulttuurista.
Hienoa, kerropas heti milloin kustannat meille pienituloisille sivistymättömille kivan soiréen kulttuurin parissa. Oletan, että kutsuusi kuuluu oopperaesityksen tai muun lisäksi elegantissa restaurantissa nautittu ateria, tietenkin ranskalaiseen tapaan; ensin alkuruoka, sitten pääruoka, sitten juustot ja jälkiruoka sekä juomat, totta kai.
Odotamme innoissamme kutsuasi.
Tämä on hyvä idea. Ehkä pienet puutarhajuhlat kolmellesadalle työttömälle. Viulukonsertto, ateriat ja käyskentelyä puutarhassa. Kiitos sinulle muusani. Laitan kutsukortit tulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myönnän etten jalkaudu tarpeeksi usein rahvaan joukkoon. En aliarvioi ollenkaan ilmaispäiviä. Jostain kaikkien taiteilijoiden on aloitettava. Kärsivä taitelija saa aikaan parhaimmat teoksensa.
Eli olet nousukastyyliä, joka ei tajua mistään mitään. Minä ja veli ollaan hyvätuloisia, mutta kyllä meille uusien taitelijoiden näyttelyt kelpaa. Samoin kansalaisopiston näyttelyt kelpaa. Niinkuin kelpaa serkullemmekin, joka on Suomen 500 suurituloisimpien joukossa ja pitää yhteyttä myös meihin rahvaaseen opistotason koulutukseen (olemme insinöörejä minä ja mieheni, veljeni on kauppatietieteiden maisteri ja varatj ei isossa, mutta kuitenkin satojen ihmisten firmassa). En kerro onko serkku listalla tulojensa suhteen 10, 50. tai 450. ettei tarkemmin tunnisteta.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät eivät ole kovin fiksuja. Pidän itseni kirjoilla yliopistossa, että saan halvat lounaat ja halvat riennot (myös oopperaan pääsee hyvin edullisesti). Ikävä kyllä joukkoliikennealennukseen pistivät ikärajan.
Missä kaupungissa näin tekivät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olet nousukastyyliä, joka ei tajua mistään mitään. Minä ja veli ollaan hyvätuloisia, mutta kyllä meille uusien taitelijoiden näytte
Minäkö nousukas? Vuosisatain sukumme on ollut kulttuurin keskiössä. Olen syntynyt kulttuurin keskelle ja imenyt itseeni sen vaikutteita. En kehuskele suvullani, koska se on keskiluokkaista. Taide on aina kulttuuria. Olkoot se sitten rappiota tai ylevää kaunosieluisuutta. En käy vain rahvaan seassa usein. Käytös on ajoittain hyvin vulgääriä. En pidä sellaisesta ympäristöstä. Se tuhoaa kulttuurin syvimmän olemuksen.
Mulle henkistä hyvinvointia on viettää aikaa palstalla veetuilemalla kaltaisillesi.