Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työttömät eivät koskaan käy syömässä ravintoloissa tai nauti kulttuuririennoista kuten vaikka oopperasta?

Vierailija
06.01.2026 |

Eivätkö he ymmärrä henkisen hyvinvoinnin päälle? Ei kotona istuminen tee aivotoiminnalle hyvää. Aivot kaipaavat kultuurillista virikettä toimiakseen hyvin.

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsenäisyyspäivänä söin Palacessa nyt viikonloppuna Olossa. Sain joululahjaksi kausikortin Oopperaan täksi vuodeksi. Viime vuonna oli Kansallisteatteriin.

Isoäitini pitää mut siskoni ja meidän tyttäret kiinni omissa tavoissaan. Ei se mitään hauskaahan meillä on ollut.

N53 työtön

Oho, isoäidin on pakko olla jo hyvällä iällä! Käykö itse vielä riennoissa? 

Vierailija
62/110 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tarvetta sellaisissa käydä, kun kartanoni oma kokki loihtii ateriat ja oma kamariorkesterini esiintyy minulle joka ilta salissa. Välillä salongissani laulaa myös oopperalaulaja.

Senkin kiusoittelija. Kyllähän minä sinut tunnistan rakas Annabella.

Otahan päivälääkkeesi.

Senkin tuhmeliini. Tiedät hyvin etten ota giniä tiistaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tykkää! Menen mieluummin lähibaariin vetämään keittoa ja laulamaan karaokea. Ja sinä ap maksat, eiköstä juu.🤗

Olisi todella jännittävää käydä rahvaan suosimassa paikassa tunnustelemassa atmosfääriä. Mielelläni maksan sinun sisäänpääsysi ja coctailisi mikäli tulet oppaakseni. Paljonko sisäänpääsy on? 80€? Melko halpaa varmastikin, koska kyseessä on alemman keskiluokan paikka.

Ei siellä edes ole coctaileja, vaan vain cocktaileja.

Vierailija
64/110 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niillä tuilla älyttömiä voi käydä sen verran kallista. Mutta ilmais museossa kyllä olen käynyt ja ilmais näyttelyssä.

Älä suotta kainostele. Kyllä tuet riittävät jos niitä ei käytä henkisesti köyhään ja  epäterveelliseen elämäntapaan.

Paljonko kuvittelet tukien olevan?

En osaa sanoa tarkkoja summia, mutta kyllähän ne riittoisia on. Johan kohtuulliseen elämiseen menee ainakin 500€ viikossa.

Vierailija
65/110 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsenäisyyspäivänä söin Palacessa nyt viikonloppuna Olossa. Sain joululahjaksi kausikortin Oopperaan täksi vuodeksi. Viime vuonna oli Kansallisteatteriin.

Isoäitini pitää mut siskoni ja meidän tyttäret kiinni omissa tavoissaan. Ei se mitään hauskaahan meillä on ollut.

N53 työtön

Isoäitisi on todella kultainen ja viisas nainen. Hän tietää mitä on oikea välittäminen.

Vierailija
66/110 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysytkö sinä oopperassa käydessäsi kaikilta muilta, ovatko nämä työttömiä? Jollet, mistä muuten voit tietää, ettei heitäkin joukossa ole.

Nämä asiat tulevat esille hyvin pian. Keskustelun kautta oppii tuntemaan toisia. Myös heitä vähemmän aristokraattisia.

Vierailija
67/110 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vapaaehtoisesti työtön ja kyllä käyn usein kulttuuririennoissa.

Millaisissa jos saan udella?

Ooppera, teatteri, taidenäyttelyt mm. Ja syön usein ravintolassa, sitä nyt kyllä en katso kulttuuririennoksi.

Vierailija
68/110 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tykkää! Menen mieluummin lähibaariin vetämään keittoa ja laulamaan karaokea. Ja sinä ap maksat, eiköstä juu.🤗

Olisi todella jännittävää käydä rahvaan suosimassa paikassa tunnustelemassa atmosfääriä. Mielelläni maksan sinun sisäänpääsysi ja coctailisi mikäli tulet oppaakseni. Paljonko sisäänpääsy on? 80€? Melko halpaa varmastikin, koska kyseessä on alemman keskiluokan paikka.

Ei siellä edes ole coctaileja, vaan vain cocktaileja.

Suonet anteeksi. Timanttisormukseni haittaa kirjoittamista. Kaunis kyllä, mutta ei sovi ollenkaan fyysisen työn yhteyteen.

Vierailija
69/110 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä olenkin ihan oikea kreivi! Ja minulla on ihan ikioma oopperatalo kartanoni tiluksilla!

Vierailija
70/110 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysytkö sinä oopperassa käydessäsi kaikilta muilta, ovatko nämä työttömiä? Jollet, mistä muuten voit tietää, ettei heitäkin joukossa ole.

Nämä asiat tulevat esille hyvin pian. Keskustelun kautta oppii tuntemaan toisia. Myös heitä vähemmän aristokraattisia.

Kun olen käynyt oopperassa, ei kukaan ole tullut minun kanssani keskustelemaan. Mistä siellä kukaan minun kulloistakin työtilannettani tietäisi?

Vierailija
71/110 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuuko mukavalta suhtautua ylenkatseellisesti, jopa pilkallisesti, vähemmän onnekkaisiin.  

Vierailija
72/110 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vapaaehtoisesti työtön ja kyllä käyn usein kulttuuririennoissa.

Millaisissa jos saan udella?

Ooppera, teatteri, taidenäyttelyt mm. Ja syön usein ravintolassa, sitä nyt kyllä en katso kulttuuririennoksi.

Upeaa. Suosittelen käymään hienommissa ravintoloissa. Näissä on usein inspiroiva sisustus ja välillä hiljainen pianomusiikki antaa puitteet syvällisille keskusteluilla syömisen yhteydessä.

Vierailija
73/110 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kulttuuri ja ravintolat ovat niitä "syrjimme hinnoillamme"-paikkoja. ei niihin ole duunareilla ja työttömillä asiaa.

Vierailija
74/110 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä päättelet, että eivät kävisi?

Itse olin 3 kk työttömänä reilut kaksi vuotta sitten ja kävin kyllä useammassakin taidenäyttelyssä. Oopperasta en välitä. Vähemmän tulee käytyä nyt, kun on tämä ihan vakituinen työsuhde.

Niin. Mihinköhän moinen oletus perustuu. Ollaan rouvan kanssa enimmäkseen työttöminä ja ollaan muutaman kerran käyty baletissa, oopperassa ja teatterissa. Usein ulkomaillakin, Baltiassa seuramatkojen yhteydessä yleensä.  Siellä käydään myös ravintoloissa, Suomessa vaan lounasruokapaikoissa. Kun syksyllä oli joku museoviikko niin käytiin aika monessa oman ja naapurikaupungin museossa.

Vierailija
75/110 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olen käynyt oopperassa, ei kukaan ole tullut minun kanssani keskustelemaan. Mistä siellä kukaan minun kulloistakin työtilannettani tietäisi?

Kuinka surullista. Eikö oikeasti kukaan? Tee itsesi tykö ja mene rohkeasti keskustelemaan ihmisten kanssa.

Vierailija
76/110 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niillä tuilla älyttömiä voi käydä sen verran kallista. Mutta ilmais museossa kyllä olen käynyt ja ilmais näyttelyssä.

Älä suotta kainostele. Kyllä tuet riittävät jos niitä ei käytä henkisesti köyhään ja  epäterveelliseen elämäntapaan.

Paljonko kuvittelet tukien olevan?

En osaa sanoa tarkkoja summia, mutta kyllähän ne riittoisia on. Johan kohtuulliseen elämiseen menee ainakin 500€ viikossa.

noin paljon saadakseen pitää olla vuokralla-asuva yksinhuoltaja.

tavallinen valkoinen yksinäinen suomalainen saa 595e/kk

Vierailija
77/110 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuuko mukavalta suhtautua ylenkatseellisesti, jopa pilkallisesti, vähemmän onnekkaisiin.  

Kyllä. Nautin suunnattomasti.

Vierailija
78/110 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ylenkatsele ketään. Tunnen suurta surua heitä kohtaan.  He eivät ymmärrä kuinka tärkeää henkinen hyvinvointi on. Autan heitä ja toivottavasti saan heidät innostumaan kulttuurista.

Vierailija
79/110 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kulttuuri ja ravintolat ovat niitä "syrjimme hinnoillamme"-paikkoja. ei niihin ole duunareilla ja työttömillä asiaa.

Eivät ne niin kalliita ole. Pieni vinkki jolla voit säästää rahaa jotta sitä riittää ravintoloihin.. Osta arkikäyttöön halvempia kuohuviinejä shampanjan sijaan ja kyllä ulkofilekin maistuu hyvälle kun sen tekee oikein. Ei aina tarvitse olla sisäfilettä.

Vierailija
80/110 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät eivät ole kovin fiksuja. Pidän itseni kirjoilla yliopistossa, että saan halvat lounaat ja halvat riennot (myös oopperaan pääsee hyvin edullisesti). Ikävä kyllä joukkoliikennealennukseen pistivät ikärajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi