Lasiaisen irtauma?
Minulla on silmässä sellainen liikkuva "musta lanka" ja näkö vähän samea, eli ilmeisesti lasiaisen irtaumaa, vaikka ikää on vasta 32. Onko teillä kokemuksia vastaavasta? Mitä teitte? Koska nämä oireet meni ohi?
Sain kyllä huomiselle varmuudeksi aamulle terveyskeskukseen ajan, mutta kysyn silti.
Kommentit (50)
Googlaa floaters - kuvahaulla näkyy jos jonkinlaista esimerkkiä. Kiusallinen vaiva, usein noihin tottuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menittekö kaikki terveyskeskukseen tai silmälääkärille? Kuinka pian? Ilmeisesti optikon näönutkimus ei ole riittävä? Vai seurasitteko vaan kotona? Tämä on itselleni ihan uusi asia.
Ap
Itsellä oli sen verran paha irtauma, että herätessäni en nähnyt toisella silmällä mitään. Menin heti silmälääkärille, minulla on terveysvakuutus.
Toi ei ole lasiaisen vaan verkkokalvon irtauma. Täysin eri asia.
Eiköhän silmälääkäri osannut tehdä oikean diagnoosin.
Jos et herätessä nähnyt silmällä MITÄÄN niin se harvemmin on lasiaisen irtauma.
Kyllä se oli. Oli vuotanut verta niin paljon etten nähnyt mitään sillä silmällä. Lääkäri totesi ettei verkkokalvo ole revennyt, vaan siinä on siisti pieni reikä, jolle ei tarvitse tehdä mitään.
Floaters. Googlaa kuvahaulla.
Mulla on ollu noita monta kappaletta per silmä jo 12-vuotiaasta ja oon yli nelikymppinen. Ikinä ne ei ole lähteneet. Parhaiten näkee kun katselee taivasta tai esim. tietokoneen näyttöä. Niihin pitää keskittyä, että ne näkee. Mutta ei ne mustia ole. Enemmänkin läpinäkyviä koukeroisia matoja, ehkä hieman harmahtavaa. Välillä kun sellainen kunnon mato tulee suoraan näkökenttään, kun katsoo vaikka tekstiä, pitää nopeasti heilutella silmiä ees taas, jotta se mato menee siitä kohdin muualle.
Ne on lasiaisessa olevia saostumia, jotka siellä leijailee. Vaarattomia.
Osa täällä selittää, että on aina noita... varmaankin niitä haituvia?
Se on ihan normaalia.
Lasiaisen irtautuma on kuitenkin eri asia kuin pelkät haituvat. Ja verkkokalvo taas ihan oma juttunsa. Täällä on AP niin monta asiantuntijaa kuin on vastaajaakin. Hyvä, että menet lääkäriin, siellä asia selviää.
Itsellä oli lievä näköhermontulehdus, missä myös vähän samanlaisia oireita.
Mulla alkoi neljänkympin nurkilla näkymään "silmännurkassa" samanlaisia halo-efektejä kuin mitä tulee pöydälle kun auringon valo siilautuu siihen vesilasin läpi. Työterveys diagnosoi lasiaisirtauman ja lähetti silmäpolille perusteellisempaan tutkimukseen heti. Irronneet lasiaiset nykivät verkkokalvoa, ja verkkokalvojen reunoihin tikattiin laserilla varmistukset. Oli muutama jälkitarkastus, oireet (halot) katosivat muutaman kuukauden kuluessa.
Vierailija kirjoitti:
Menittekö kaikki terveyskeskukseen tai silmälääkärille? Kuinka pian? Ilmeisesti optikon näönutkimus ei ole riittävä? Vai seurasitteko vaan kotona? Tämä on itselleni ihan uusi asia.
Ap
Terveyskeskuksesta sain kiireellisen lähetteen silmäsairaalaan. Tämä Helsingissä. Joka keskussairaalassa on varmaan silmäpoli. Sellaiselle sun pitää päästä näyttämään silmääsi. Lasiainen irtoaa jokaisella jossain vaiheessa. Toiset ei huomaa sitä lainkaan ja toisilla aiheuttaa salamointia yms. silmässä. Riskinä on aina että repäisee verkkokalvon mukanaan, joten tämä pitää tarkistaa.
Varaa aika suoraan silmälääkärille. Tuskin pääset pian terveyskeskukseen ja siellä todetaan että näet silmällä ja asiat on hyvin. Terveyskeskuksessa ei pysty tutkimaan silmiä, siellä ei ole välineitä ja ammattitaitoa siihen. Etkä saa lähetettä silmäpolille kuitenkaan nuilla oireilla.
Marraskuussa huomasin toisessa silmässäni muutaman sekunnin ajan salamointia, minkä jälkeen ilmestyi pieni samentuma, joka liikkuu katseen mukaan. Ei näy koko ajan, eikä juuri haittaa. Silmässä hieman roskan tunnetta. Kävin silmälääkärissä parin viikon kuluttua, ja totesi lasiaisen irtauman. Ei sille mitään voi tehdä, kuuluu ikääntymiseen, olen viisikymppinen. Ajan myötä sumentuma voi hävitä.
Ilmeisesti tuollaiset haituvat jotka kulkevat silmän liikkeiden mukana ovat vain roskia lasiaisessa ja harmittomia. Jos tumma alue ei liiku silmän mukana ja on läpinäkymätön se voi olla merkki reiästä verkkokalvossa ja vaatii välitöntä hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Itsellä oli sen verran paha irtauma, että herätessäni en nähnyt toisella silmällä mitään. Menin heti silmälääkärille, minulla on terveysvakuutus.
En ymmärrä mitä tuo terveysvakuutus tähän kuuluu. Minulla oli verkkokalvon repeämä, menin silmälääkäriin, seuraavana aamuna kiireellinen leikkaus HUS:n silmäklinikalla, hinta oli 80 euroa eli kahden vuorokauden sairaalamaksu. Kyllä Suomessa saa kiireellisissä tapauksissa julkisella puolella hoitoa välittömästi.
Mä luen tätä ketjua ja silmissä näkyy välillä noita ohuita lankoja. :D Mulla ollut tällaista jo vuosia, mutta ei kyllä noin paha kuin ap:lla.
Ap:n kyllä kannattaisi mennä silmälääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Virallinen ohjehan on, että käy näyttämässä silmäsi lääkärille. Lasiaisen irtauma on vaaraton, mutta se voi irrotessaan repäistä verkkokalvon irti. Tämän vuoksi silmä on hyvä näyttää silmälääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Osa täällä selittää, että on aina noita... varmaankin niitä haituvia?
Se on ihan normaalia.
Lasiaisen irtautuma on kuitenkin eri asia kuin pelkät haituvat. Ja verkkokalvo taas ihan oma juttunsa. Täällä on AP niin monta asiantuntijaa kuin on vastaajaakin. Hyvä, että menet lääkäriin, siellä asia selviää.
Itsellä oli lievä näköhermontulehdus, missä myös vähän samanlaisia oireita.
Lasiaisen irtauma tekee haituvia. Voi niitä olla ennestäänkin, mutta ei voi sanoa lasiaisen irtauman olevan eri asia kuin haituvat.
Mulla on ollut lasiaisen irtauma molemmissa silmissä parin vuoden välein.
Ekaa luulin pitkittyneeksi migreeniksi, menin yleislääkärille. Hän epäili lasiaisen irtaumaa ja laittoi lähetteen silmäpolille. Kutsu tuli vajaan viikon päähän, olin s-lomalla sinne asti. Silmäpolilla todettiin verkkokalvossa reikä. Sairasloma jatkui parisen viikkoa. Reikää korjattiin laserilla pariin otteeseen.
Toisen silmän kohdalla tiesin jo, mistä on kyse. Taas yleislääkärille (kun aikoja silmälääkärille ei ollut). Lähete silmäpolille, jonne pyydettiin saman tien päivystykseen. Ei reikää, mutta kolmisen viikkoa s-lomaa.
Kovin on yksilöllistä, miten lasiaisen irtauma koetaan ja mitä se silmälle aiheuttaa. Jos teet liikkuvaa/fyysistä työtä, s-loma voi olla paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne mene ohi eikä niille tehdä mitään. Se lääkäri kertoo sulle että noi on nyt ne silmät, joilla on tarkoitus pärjätä. Itsellä on noita haituvia niin että hyvä kun läpi näkee, mutta elämä on.
Pahiten haittaavat aurinkoisina päivinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En ymmärrä mitä tuo terveysvakuutus tähän kuuluu. Minulla oli verkkokalvon repeämä, menin silmälääkäriin, seuraavana aamuna kiireellinen leikkaus HUS:n silmäklinikalla, hinta oli 80 euroa eli kahden vuorokauden sairaalamaksu. Kyllä Suomessa saa kiireellisissä tapauksissa julkisella puolella hoitoa välittömästi.
Riippuu asuinpaikasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne mene ohi eikä niille tehdä mitään. Se lääkäri kertoo sulle että noi on nyt ne silmät, joilla on tarkoitus pärjätä. Itsellä on noita haituvia niin että hyvä kun läpi näkee, mutta elämä on.
Silmäaseman sivuilta:
Suurimmalla osalla ihmisistä lasiaisen irtauman oireet menevät ohi itsekseen. Vaivaan ei ole hoitoa, mutta lasiaissamentumat häviävät itsekseen viikkojen tai kuukausien kuluessa. Ne joko vaalenevat tai siirtyvät pois näkökentästä. Tilannetta voi seurata rauhassa kotona, kun näkö pysyy hyvänä ja oireet ovat lieviä. Mikäli lasiaisen irtauma ja sen oireet huolestuttavat tai pahenevat, kannattaa hakeutua silmälääkärille.
Ap
Riippuu asuinpaikasta.
Eri. Kuinka? Verkkokalvon leikkauksia tehdään yksityisellä ainoastaan pääkaupunkiseudulla. Muualla leikkaukset tehdään julkisella puolella niin nopeasti kuin on mahdollista. Ei ehkä välittömästi muttei myöskään odotella turhaan.
Minulla irtosi lasiainen vuosi sitten, ja eikä silmä ole täysin pakautunut. Välillä sumea.
Kävin kahdesti silmälääkärillä työterveyden kautta ensimmäisten kuukausien aikana. Lääkäri väitti siihen tottuvat puolessa vuodessa. Enpä ole.