Kaivinkoneenkuljettaja Alexandra esittelee itseään ja ammattiaan
Mikä ihme tän jutun kuvien pointti on?
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000011703822.html
😂🤦 en v**ttu tajua tätä, kaikki on pelkkää poseerausta nykyään.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä palkka on hänellä ihan päivätyössä, mies ajaa työkoneita ja bruttopalkka lisineen ja ylitöineen n. 3500 kuussa.
Isän firma. Eikä tarvita edes pätevyyksiä näemmä.
Pätevyydet on niitä varten jotka ei osaa.
Tai niitä jotka haluaa ajaa noita isoja koneita turvallisesti muuallakin kuin omalla takapihalla. Kannattais nyt ekaksi ainakin se c-kortti ajaa, ja sitten koittaa suorittaa tuo konetutkinto vaikka näyttötutkintona jos kerran jo työkokemusta on noinkin paljon?
Pätevyys on edelleen eri asia kuin osaaminen. Pätevyydellä osoitetaan jokin minimiosaamistaso ainakin teoriassa tutkintohetkellä. Muuten asia on täysin tapauskohtainen. Pätevyys voi ol
Paperilla osaaminen ratkaisee sitten tarjouksia tehdessä, niissä kaiketi on huomattavasti plussaa jos on ihan virallisesti osaavia tekemässä.
Isä ottaa oman tyttären töihin, sehän on luonnollista. Silloihan kaikki käy helposti. Ja ei tuo nyt mikään kaunotar ole.
Itse en vaan näe tuommosissa jutuissa pahemmin arvoa.
Johtuu kait siitä, että olen teollisuudessa hommissa ja puolet meidän osastolla on naisia - just ja just lukion päättäneistä kausareista eläkkeelle kohta pääseviin isoäiteihin.
Samoja hommia tekevät niin kuin me miehetkin, samoissa kuteissa, samalla palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä palkka on hänellä ihan päivätyössä, mies ajaa työkoneita ja bruttopalkka lisineen ja ylitöineen n. 3500 kuussa.
Eipä siellä mitään varsinaisia pätevyyksiä tarvita, monia kuskeja on jotka on vaan päästetty koneen puikkoihin ja sitten alettu tekemään. Varsinkin jos on suhteita, näin edetään. Ilman suhteita koulutettunakin tälläkin alalla on hankala saada töitä, etenkin naisena. Naisena oot aina syynin alla, meikkasit tai et.
Tai ylipäänsä jos alalta ei ole aikaisempaa kokemusta koulutuksen lisäksi. Jopa työssäoppimispaikkoja oli hankala löytää. Nurin kurista, että puhutaan työvoimapulasta ja kuitenkin sinne on vaikea työllistyä. Päätin, kun koulutuksella, tiedolla tai motivaatiolla ei näyttänyt olevan merkitystä, katsoin toisen alan töitä.
Monissa maissa naiset hankkivat "miehisen" ammatin ja tienaavat hyvin. Meillä ei jostain syystä ole tapana, vaikka nykyisin työ on usein koneilla tehtävää, eikä tarvitse mitään hirmulihaksia, jos nyt miehilläkään niitä on.
Metsänkonetta ja kaivinkonetta pystyy kyllä nainenkin käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Puolisen tuntia isäni näytti, miten mikäkin toimi. Siitä lähdin hommiin, Aleksandra kertoo.
toiset opiskelee vuosikausia ja tienaa vähemmän
Oletettavasti tienaa isänsä firmassa.
Vierailija kirjoitti:
Puolisen tuntia isäni näytti, miten mikäkin toimi. Siitä lähdin hommiin, Aleksandra kertoo.
Ei kaikkiin töihin tarvita vuosikausien opiskeluja, riittää kun on älyä normaalisti että oppii uusia asioita. Esimerkiksi itse pääsin asfalttihommiin ilman mitään tietoa ko. alasta, minulla ei ollut ajokorttiakaan (nyt on T-kortti) ja aloitin normaalisti lapiomiehenä ja nyt olen jyränkuljettajana. Hyviä tilejä tuli viime kesänä, paras kahden viikon nettotili oli 2950 euroa, pienin tili oli jotain 1600 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä siellä mitään varsinaisia pätevyyksiä tarvita, monia kuskeja on jotka on vaan päästetty koneen puikkoihin ja sitten alettu tekemään. Varsinkin jos on suhteita, näin edetään. Ilman suhteita koulutettunakin tälläkin alalla on hankala saada töitä, etenkin naisena. Naisena oot aina syynin alla, meikkasit tai et.
Tai ylipäänsä jos alalta ei ole aikaisempaa kokemusta koulutuksen lisäksi. Jopa työssäoppimispaikkoja ol
Joo. Suomessa työllistyminen on ylipäätään ihan naurettavaa. Kaikki menee suhteiden kautta ja nää amisduunit etenkin niin, että jos sukulaisella on firma, niin sit kannataa opiskella ja jos ei niin turha haaveillakaan työllistymisestä. Näin pitkäaikaistyöttömien vanhempien lapsena onkin sitten tuskien taival yrittää saada töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikkiin töihin tarvita vuosikausien opiskeluja, riittää kun on älyä normaalisti että oppii uusia asioita. Esimerkiksi itse pääsin asfalttihommiin ilman mitään tietoa ko. alasta, minulla ei ollut ajokorttiakaan (nyt on T-kortti) ja aloitin normaalisti lapiomiehenä ja nyt olen jyränkuljettajana. Hyviä tilejä tuli viime kesänä, paras kahden viikon nettotili oli 2950 euroa, pienin tili oli jotain 1600 euroa.
Noihin hommiin riittääkin että on sopibasti suhteita ja oikeanlaiset vehkeet haarovälissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noihin hommiin riittääkin että on sopibasti suhteita ja oikeanlaiset vehkeet haarovälissä.
En tuntenut ketään noista asfalttihommista, ihan tuntemattomia olivat kaikki. Ihan normaali peenis minulla roikkuu haarovälissä.
Vierailija kirjoitti:
Monissa maissa naiset hankkivat "miehisen" ammatin ja tienaavat hyvin. Meillä ei jostain syystä ole tapana, vaikka nykyisin työ on usein koneilla tehtävää, eikä tarvitse mitään hirmulihaksia, jos nyt miehilläkään niitä on.
Kyse ei ole siitä, ettei pystyisi käyttämään vaan siitä, että ei kaikkien naisten isillä ole omaa firmaa, johon voi ottaa tyttären, vaimon tai miniän konetta käyttämään.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/099c3281-38ea-4e55-8c13-b691d2f9fc98
Yleensä naiset jotka miehiselle alalle pääsevät, menevät iskän firmaan. Niin tämäkin kattoasentaja.
Ilman suhteina naisen vaikea päästä, tunnen monia jotka opiskelleet putkiasentajaksi, maarakennukselle, timpuriksi ja jos ei ole ollut sitä sukulaisen firmaa johon mennä, on ollut alanvaihto edessä, kun mihinkään ei pääse. Pintakäsittelijöillä vähän parempi tilanne, mutta siellä ei opiskelijoissa paljon poikia enää näykään.
Vierailija kirjoitti:
Nolottaa fiksujen naiskuskien puolesta. Esittelisi tosiaan vain ammattia eikä itseään.
Aina joku nolottaa, voivoi. Kerran täällä eletään ja silloinkin pitäisi vain nolostua ja hävetä. Huhheijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tuntenut ketään noista asfalttihommista, ihan tuntemattomia olivat kaikki.
Peenis se olla pitääkin.
Vierailija kirjoitti:
No näyttäähän tuo tyhmältä. Kaivinkoneen vieressä kavio ojennettuna kuin joku näytöshevonen.
Jep meinasin tulla kommentoimaan tänne tuota asiaa. Olen nainen ja mun työvaatteet on tuollaiset neonkeltaiset joten voitte päätellä siitä minkätyyppistä työtä teen. Jos minusta otettaisiin kuva työn ääressä ei tulisi mieleenkään asettautua valokuvaan perse notkolla ja toinen turvakenkäjalka koukkuun kuin tuksulla tai hevosella xD
Vierailija kirjoitti:
Pitää osata käyttää oikealla kädellä yhtä joystikkiä ja vasemmalla toista. Varsinkaan voimaa siinä ei tarvitse ollenkaan.