Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinted pyytää pankkitilin tiliotetta... mitä hittoa?

Vierailija
05.01.2026 |

Onko kellekään muulle tullut tällaista?

Vintedissä täytyy siis vahvistaa henkilöllisyys, kun on myynyt tiettyyn rajaan asti tavaroita. Oliko se nyt 1000 euroa vai mitä se oli. Vahvistin henkilöllisyyteni jo aiemmin, muistaakseni ihan ajokortin kuvalla. Kismitti sekin, mutta jos kerran verotuksen ja rahanpesun yms. takia täytyy tehdä niin, niin hyvä on sitten.

Nyt se pitäisi vahvistaa uudelleen. En tiedä meneekö se sitten verojuttujen takia niin, että joka vuosi täytyy vahvistaa uudelleen.

Mutta tällä kertaa, Vinted pyytää tiliotetta henkilöllisyyden vahvistamiseen. Mitä hittoa? Mitä tämä nyt meinaa?

Ja ennen kuin joku kysyy, tämä ei ole mikään huijausviesti, vaan itse äppi pyytää kyseistä vahvistusta. En saa nostaa rahojani ulos Vintedistä ennen kuin vahvistan henkilöllisyyteni. Mutta tuntuu kyllä todella oudolta lähettää tiliotetta minnekään.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvata kaikkee ne huijarit keksii kysyä. Taitaa olla jo GDPR:n mukaan laitonta kysellä tuollaista. Vinted ei edes ole mikään viranomainen tai pankki jolla olis jonkin sortin peruste pyytää tuollaista.

Vierailija
22/44 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkevät kelle maksat vuokraa ja muita asioita, jotka eivät heille kuulu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYC, know your customer

Perseestä, mutta minkäs teet jos palveluja haluat käyttää. Ihan höpöä tietty tekemisen tasolla, sama kuin pizzerioiden kuittien kyttäys aikoinaan.

Vierailija
24/44 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia, jos myyt paljon tavaraa ja raha liikkuu. Varmistavat että pankkitili kuuluu sinulle, etkä ole rahanpesuhommissa. Samoin jos herää epäily varastetun tavaran myynnistä, myyntialustat alkavat selvittää asiaa.

Vierailija
25/44 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyytää veronkierron estämiseksi. Tiedot voi mennä verottajalle.

Mutta siis, luulisin että se henkilöllisyyden vahvistaminen riittäisi siihen? Sitähän varten lähetin jo kuvan ajokortistani silloin aiemmin.

Sitä en tajua, mitä Vinted tekee tiedolla, että olen pankin X asiakas.

Se minkä pankin asiakas olet, selviää jo tilinumerosta. Ei sitä tiliotetta sen takia kysytä.

Vierailija
26/44 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrityspuolella ihan normi käytäntö, en ole itse aikaisemmin kuluttajapuolella tähän törmännyt.

En toisaalta näe hirveästi mitään riskiäkään tuossa. Eivät tarvitse edes tiliotteen saldoa tai tapahtumia, vaan nuo yllä olevassa viestissä näkyvät tiedot ja niissä ei mitään salaista ole.

Rahanpesun ja muun rikollisuuden estämiseksi näitä tarkistuksia tehdään koko ajan enemmän.

Kiva kuulla, että se on siis ihan normaalia.

En tiedä kyllä, miten saan tiliotteestani saldot ja tapahtumat peittoon. Mutta en minä nyt erityisesti sitäkään häpeä - ihan sama jos joku Vintedin työntekijä näkee, että olen persaukinen. Jotenkin vain aina periaatteen tasolla häiritsee kaikenlainen yksityisyyteen kajoaminen.

No, se ehkä vähän huolettaa, että nähdäänkö minut nyt jonain liian aktiivisena supermyyjänä tai jotain. Myyn siis lähinnä lukemiani tai lukematta jääneitä kirjoja. Monet niistä ovat kirjoiksi suht kalliita "keräilykappaleita", ei siis mitään 2 euron kirjoja vaan noin 20-40 euron. Minulla on sama raha kiertänyt tässä harrastuksessa, ostan kirjoja, myyn turhat pois, ostan uusia kirjoja. Pitänee tämäkin harrastus sitten lopettaa, jos sitä pidetään jotenkin "epäilyttävänä".

Vierailija
27/44 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta siis, luulisin että se henkilöllisyyden vahvistaminen riittäisi siihen? Sitähän varten lähetin jo kuvan ajokortistani silloin aiemmin.

Sen pankinhan saa selville jo siitä tilinumerostakin! 🤦🏻😂😂

Haluavat nyt varmistaa, että sinä todellakin omistat sen tilin, mille rahat menevät.

Vierailija
28/44 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrityspuolella ihan normi käytäntö, en ole itse aikaisemmin kuluttajapuolella tähän törmännyt.

En toisaalta näe hirveästi mitään riskiäkään tuossa. Eivät tarvitse edes tiliotteen saldoa tai tapahtumia, vaan nuo yllä olevassa viestissä näkyvät tiedot ja niissä ei mitään salaista ole.

Rahanpesun ja muun rikollisuuden estämiseksi näitä tarkistuksia tehdään koko ajan enemmän.

Kiva kuulla, että se on siis ihan normaalia.

En tiedä kyllä, miten saan tiliotteestani saldot ja tapahtumat peittoon. Mutta en minä nyt erityisesti sitäkään häpeä - ihan sama jos joku Vintedin työntekijä näkee, että olen persaukinen. Jotenkin vain aina periaatteen tasolla häiritsee kaikenlainen yksityisyyteen kajoaminen.

No, se ehkä vähän huolettaa, että nähdäänkö minut nyt jonain liian aktiivisena supermyyjänä tai jotain. Myyn siis lähinn

Kuvakaappaus tiliotteen yläosasta riittää, siitä näkyy kaikki tarvittavat tiedot.

Vierailija
29/44 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivänä pitää olla ihan oikein se pankkitilin käyttäjätieto, jotta sille tilille voi maksaa jotain. Ehkä sitä varten just tarvitaan toi tiliotetieto. Ja tuossa han ihan selvästi näkyy, mitä tietoja tarvitaan. Ei sinne tosiaankaan mitään saldoja tarvitse lähettää.

Vierailija
30/44 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa huijaukselta.  Tiliotteella nyt ei ensinnäkään voi edes vahvistaa henkilöllisyyttä. Sähän voit helposti vaikka väärentää sen. Kuulostaa asiaan kuulumattomalta että sä lähettäisit tiliotteen ja ne näkee sun tilitapahtumat.. miksi?

Tuliko viesti varmasti Vintediltä eli Vintedin sovellukseen vai tuliko spostiin? Jos spostiin niin mistä osoitteesta se tuli? 

Kokeilepa vastata ja kysy ihan huvikseen, että miltäs kuukaudelta he oikein haluaisivat sen tiliotteen? : D

Se pyyntö tulee siis ihan itse äpissä. Ei viestinä, vaan ihan äpin avatessa näkyy, että pitää vahvistaa henkilöllisyys, ja nappia painamalla aukeaa lomake. Minulla on Vinted-tilillä muutama kymppi rahaa, mutta en saa sitä nostettua, ennen kuin lähetän tiliotteeni.

Vierailija
31/44 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkevät kelle maksat vuokraa ja muita asioita, jotka eivät heille kuulu

No eihän niitä tilitapahtumia tarvitse näyttää 🙄. Nuo vaaditut tiedot näkyy yleensä jo ihan siinä tiliotteen yläreunassa. Ei hyvää päivää... Ketään siellä ei todellakaan edes kiinnosta missä vuokraluukussa sinä asut. 

Vierailija
32/44 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluavat nyt varmistaa, että sinä todellakin omistat sen tilin, mille rahat menevät.

Niin no, siis sitä tarkoitinkin, että en tajua, miksi Vinted haluaa omin silmin nähdä, että olen ihan aikuisten oikeasti pankin X asiakas. Varsinkin nykyään, kun rahaa ei voi edes siirtää, ellei tilin omistajan nimi ole oikea.

Vierailija
33/44 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei helvata kaikkee ne huijarit keksii kysyä. Taitaa olla jo GDPR:n mukaan laitonta kysellä tuollaista. Vinted ei edes ole mikään viranomainen tai pankki jolla olis jonkin sortin peruste pyytää tuollaista.

Rahanpesulaki määrää sen, kenen on varmistettava asiakkaat taustat. Ei yrityksen noita huvikseen kysele. Googlaa KYC.

Vierailija
34/44 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, siis sitä tarkoitinkin, että en tajua, miksi Vinted haluaa omin silmin nähdä, että olen ihan aikuisten oikeasti pankin X asiakas. Varsinkin nykyään, kun rahaa ei voi edes siirtää, ellei tilin omistajan nimi ole oikea.

Tuskin on suoranaisesti kyse siitä, että Vinted haluaa nähdä jotain tiettyjä tietoja, vaan siitä että lain mukaan heidän on niitä kysyttävä.

Vierailija
35/44 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hyvä tietää, ettei kannata käyttää tällaisia firmoja, jotka kyselevät henkilön omia tietoja. Kirpputori on mutkattomin myyntipaikka.

Vierailija
36/44 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahanpesulaki määrää sen, kenen on varmistettava asiakkaat taustat. Ei yrityksen noita huvikseen kysele. Googlaa KYC.

Onko se vintedi muka joku pankki, hä?

Vierailija
37/44 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa hyvä tietää, ettei kannata käyttää tällaisia firmoja, jotka kyselevät henkilön omia tietoja. Kirpputori on mutkattomin myyntipaikka.

Sehän on vaan hyvä, että kysyvät aktiivisilta/paljon kauppaavilta. Karsii huijareita. 

Vierailija
38/44 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinted ei ole pankki. Monien muidenkin yritysten on todennettava asiakkaiden tiedot.

Vierailija
39/44 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet selvästiki niin tyhmä, että sun on turha edes yrittää tajuta asiaa.

Eri

Vierailija
40/44 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, lähetin kuvakaappauksen tiliotteen yläosasta, ja toivottavasti se riittää.

En siis edelleenkään ihmettele, että Vinted haluaa tietää, kuka olen. Mutta Vinted tietää sen jo, koska olen henkilöllisyyteni todistanut. Siksi tuntui vähän hassulta, että pitää vielä erikseen todistella asiaa tiliottein, ellei juuri minua, Sanna-Nico-Petteri Möttöstä, synt. 01.01.1985 Pönttölänputaalla, epäillä jostain rahanpesusta.