Eläkeikä nousi Ruotsissa 67 jos on syntynyt 1960 tai sen jälkeen
Varmaan pian se nostetaan 70 asti vähintään. Olen kuullut joidenkin toivovan sen nostoa jopa 75 tai 80 asti.
Kuka jaksaa, ja millainen työnantaja palkkaa niin vanhoja?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
On ihan luonnollista, että eläkeikä nousee, koska ihmisten elinikä pitenee ja sitä kautta eläkkeelläoloaika pitenee. Muuten eläkemaksuista tulisi kohtuuttomomia työssä oleville tai sitten eläkkeet heikkenisivät. Kumpikaan ei ole hyvä vaihtoehto nuorille, joten nuorten kannattaa ihan oman etunsa takia hyväksyä se, että eläkeikä nousee.
Itseasiassa ihmisten odotettu elinikä on alentunut Suomessa jo muutamia vuosia, miksei eläkeikää lasketa, kun on sidoksissa elinikään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan luonnollista, että eläkeikä nousee, koska ihmisten elinikä pitenee ja sitä kautta eläkkeelläoloaika pitenee. Muuten eläkemaksuista tulisi kohtuuttomomia työssä oleville tai sitten eläkkeet heikkenisivät. Kumpikaan ei ole hyvä vaihtoehto nuorille, joten nuorten kannattaa ihan oman etunsa takia hyväksyä se, että eläkeikä nousee.
Itseasiassa ihmisten odotettu elinikä on alentunut Suomessa jo muutamia vuosia, miksei eläkeikää lasketa, kun on sidoksissa elinikään?
Ei pidä paikkaansa. Eliniänodotteessa oli tilapäinen pudotus 2022, mutta sen jälkeen on palattu nousevalle käyrälle.
Vierailija kirjoitti:
Täytin 64 viime vuonna ja pääsin varhaiseläkkeelle, se on niin pieni että ellen olisi naimisissa ja miehellä normaali eläke, en sillä tulisi mitenkään toimeen. Omalla kohdallani työeläke alkaisi 67-vuotiaana. Täytyisi yrittää jaksaa töissä tuonne seitsemänkymppiseksi.
Ei sinun eläkeikäsi voi olla 67 v kun olet syntynyt 1961. Minun alin aläkeikäni on 65v 8 kk ja olen syntynyt vuonna 1970! Sinun alin eläkeikäsi on hieman alle 65v. Ja alin eläkeikä on se ikä kun saa täyden eläkkeen. Tarkista vaikka Työeläke.fi !!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytin 64 viime vuonna ja pääsin varhaiseläkkeelle, se on niin pieni että ellen olisi naimisissa ja miehellä normaali eläke, en sillä tulisi mitenkään toimeen. Omalla kohdallani työeläke alkaisi 67-vuotiaana. Täytyisi yrittää jaksaa töissä tuonne seitsemänkymppiseksi.
Ei sinun eläkeikäsi voi olla 67 v kun olet syntynyt 1961. Minun alin aläkeikäni on 65v 8 kk ja olen syntynyt vuonna 1970! Sinun alin eläkeikäsi on hieman alle 65v. Ja alin eläkeikä on se ikä kun saa täyden eläkkeen. Tarkista vaikka Työeläke.fi !!
Lisään: näin Suomessa siis. Asutko sitten Ruotsissa, esim..?
Ai sielläkin. Itsellä olis 15v päästä 68v, ajattelin jäädä jo vähän aiemmin.
Siinähän painatte vaikka 100 vuotiaaksi. Itse meinasin jäädä 58 vuotiaana. Suosittelen sijoittamaan tai vähintään säästämään rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syntynyt 1960 ja ihan täyspäivätöissä, vieläpä opettajana, lisätunneilla. Olen virassa siihen asti kun täytän 69 ja töissä sen jälkeenkin.
Veljeni opiskeli toisen akateemisen tutkinnon, kun oli 65-70...
Hyvä sulle ja veljellesi. Kaikki eivät pysty/ jaksa, terveysongelmat tulevat vastaan. Myöskin fyysinen työ esim; rakennusmies, palomies, moni hoitotyö, y.m ei kyllä pääsääntöisesti onnistu enää 70 v ikäisenä.
Hienoa että näitäkin on, jään ensi vuonna eläkkeelle ja sitten muutan ulkomaille. Käyn vaan Suomessa jos on tarve käydä leikkauksessa tai muussa vastaavassa
Monikulttuurinen unelma tarvitsee maksajia.