Jännittääkö teitä muita maailmantilanne?
Itse pelkään mitä kaikkea tänä vuonna vielä tapahtuu. En ymmärrä miten ihmiset pystyvät elämään normaalia elämää kaikista tapahtumista huolimatta. Itse jätän kaikki isommat hankinnat tekemättä ja olen miettinyt suunnitelmat valmiiksi jos pahin tapahtuu. Toisaalta olen yh äiti joten pakkokin se on.
Ällistyin kun tapasin vanhan kaverin joka oli juuri ostanut omakotitalotontin ja aikoo rakentaa. En uskaltaisi Itse nyt alkaa vastaavaan projektiin.
Kommentit (127)
Pienesti jännittää. Enemmän jännittää kuitenkin se mistä löydetään rahaa ruokaan ensi viikolla. Vuokrakin vielä maksamatta, tilillä muutama satku.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata murehtia asioita joihin ei voi vaikuttaa, vaan elää sen mukaan mitä tuleman pitää.
No ei ehkä kannata, mutta miten sen murehtimisen osaa lopettaa?
Pikemminkin vituttaa. Liian paljon olen lukenut historiaa, jotta pelkäisin väistämätöntä. Tässä oli Euroopassa harvinaisen rauhallista pitkään. M51
Olen vähentänyt viime kuukausina tietoisesti uutisten seuraamista, koska aloin kärsiä jatkuvista ahdistusoireista. Kun eilen katsoin iltauutiset ihmeteltyäni täällä keskusteluketjujen otsikkoja USA:n hyökkäyksestä Venezuelaan (joiden luulin alkuun olevan trollien keksimiä valheita!), pelästyin todella paljon. Tällä palstalla yritän välttää pelottavia aiheita käsitteleviä ketjuja.
Tajusin että olen melkein koko ikäni valmistautunut maailmanloppuun, eikä se varsinaisesti edes enää pelota 🤷
N44
Ei huolta kun Suomi valmistautuu täyttä vauhtia sotaan. Aseita ostettiin miljardeilla jo vuonna 2022 ja lisää on tehty hankintoja. Oma räjähdetehdas ja droonituotanto on käynnistymässä. Suomella ei ole kuin yksi uhka ja riittää jos sitä vastaan varautuu niin loput asiat hoituvat kyllä.
Minua ei kiinnosta vittuakaan. Jatkan elämää samalla tavalla kuten olen viimeiset vuosikymmenet.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi jännittää? Pelko estää tehokkaasti elämästä.
Näin sanottiin Sveitsissäkin tuossa viime viikolla.
Se ainakin rauhoittaa kun varautuu itse ja rakentaa turvaa itselleen ja läheisille, niin rahataloudellisesti, kuin esim. kotivaran ja muiden varusteiden osalta, joita voi tarvita esim. sähkön ja vedenjakelun häiröiden varalta.
Siitä on ihan rukouskin ja muutenkin vanha viisaus, että ei pidä murehtia asioista mihin ei voi vaikuttaa. Vaan keskittyä vaikuttamaan niihin asioihin, jotka on omassa hallinnassa. Nämä täytyy pitää tiukasti erillään ja tehdä parhaansa.
Toisilla ihmisillä on heikompi epävarmuuden sietokyky kuin toisilla. Siksi harvat ihmiset ovat valmiita esim. provisiopalkkaiseen työhön tai yrittäjyyteen, kun ovat turvallisuushakuisia. Vaikka sitten pienemmällä korvauksella työstään, kuin ottamaan riskiä ja vastuuta oman työnsä tuloksista.
Se ns. vakituinen työpaikkakaan ei muuten ole totta, vaan työsuhde voidaan päättää työnantajan taholta lain puitteissa suht' lyhyessä ajassa. Ihmiset vain haluavat olla ja elää mielummin pumpulissa, kuin katsoa totuutta silmiin. Näin on monelle helpompaa toimia ja elää.
Ei jännitä eikä pelota. Surettaa. Eniten huolestuttaa teinipojan vuoksi, joka on kohta asevelvollisuusikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Olen vähentänyt viime kuukausina tietoisesti uutisten seuraamista, koska aloin kärsiä jatkuvista ahdistusoireista. Kun eilen katsoin iltauutiset ihmeteltyäni täällä keskusteluketjujen otsikkoja USA:n hyökkäyksestä Venezuelaan (joiden luulin alkuun olevan trollien keksimiä valheita!), pelästyin todella paljon. Tällä palstalla yritän välttää pelottavia aiheita käsitteleviä ketjuja.
Itselle eiliset uutiset oli kyllä pelkkää viihdettä. Samaa viihdettä tarjoaa myös Xi ja Putin Kimiä unohtamatta. Vihdoinkin suurvalloilla on vahvat johtajat.
Vierailija kirjoitti:
Se nyt on ihan sama miten tässä käy. Naisethan on jo irtisanoutuneet Suomen kehittämisestä eivätkä suostu enää tekemään uusia suomalaisia. 20 vuoden päästä syntyy viimeunen suomalainen ja 50 vuoden päästä Suomessa eii oo ku vanhoja kiukkusia feministejä jäljellä. Eli voidaan keskittyä tän kansakunnan alasajoon. Rahathan on jo menny.
Voin sanoa että on onni etten saanut lapsia tähän feministien kurjistamaan maahan.
tämä ruton seitanan pakkanen ja omat tunnelukot ennä aikaansaamattomuudet pitävät yllä jo sellaista keskiväkevää fakituksen tilaa ettei piisaa mielenkiintoa keskittyä maailmanpelkoihin
Tulisipa sellainen sota ettei kukaan puhuisi sen jälkeen sanaakaan intersektionaalisesta feminismistä sataan vuoteen!
No se on kyllä totta, että maailma on yllättäen muuttunut. Sitä rauhan aikaa saatiin elää kuin itsestäänselvyytenä. Nyt saa ihmetellä mihin sekin itsestäänselvyys katosi. Ja kyllä sitä toivoo, että naapurin lapset saisivat kokea yhtä rauhaisan elämän kuin mikä aika itselleni elettäväksi osui. En koe, että pelkäisin tai erityisesti jännittäisin, mutta silti: kyllä nuo uutiset ovat vetäneet puoleensa ihan eri tavalla kuin muulloin. Välillä on melkein pakkomielle olla ajan tasalla. Mutta nyt kun näin otsikoita, että Trump hyökkää Venezuelaan, en halunnut niitä uutisia edes avata, kun tuntui, että hyökkäys on virhe, jota hänen ei olisi pitänyt tehdä. Saa nähdä mitä siitäkin lopulta koituu. En sisimmässäni taida uskoa, että Venäjä meille hyökkäsi, koska en koe sellaista pelkoa. Ehkä se on jo ajatuksena niin kamala, ettei sitä halua edes ajatella ja huolen ja pelon puuttuminen johtuu vain siitä. Olen jo eläkeikäinen ja eläkkeellä, mutta ammattini takia taidan olla työvelvollinen enkä saisi poistua maasta konfliktitilanteessa. Siis terveydenhoitoalalla. Luultavasti olisin silloin siis lähisairaalassa työssä. Sairaaloitahan nuo venäläiset tykkää pommittaa aivan erityisellä huolella. Silti en koe tuntevani pelkoa, vielä. Sitä olen miettinyt ahdistaako tällaiset ajat miespuolisia ihmisiä enemmän. Heillehän suurimmat riskit tulisivat, jos meille hyökätään. Mihin en siis usko. Hyökkäykseen siis.
Toivottavasti saan kuitenkin elää niin kauan, että näen Venäjän hajoavan ja sinne syntyvän vähemmistökansojen kansallisvaltioita, jotka tavoittelevat hyvinvointia sotimisen ja maailmanvalloittamisrn sijasta ja joita kukaan muu etninen ryhmä (=isovenäläiset tai kukaan muukaan) ei enää sorra. Ja jlv utelias olo, johtavatko nämä tapahtumat Euroopan Yhdysvaltojen muodostumiseen, edes osasta EU:n aluetta. Eihän sellaisen liittovaltion tarvitsisi käsittää koko EU-aluetta. Tietysti siinä kehityksessä olisi huonotkin puolensa, kuten myös hyvät.
Jotenkin on nut tuntunut hyvältä saada asua juuri Suomessa. Ikävästä naapurista huolimatta.
No itse jopa toivon Suomen maaperälle jonkinlaista sotilaallista provokaatioa, niin saataisiin vähän säpinää.
Vierailija kirjoitti:
Ei huolta kun Suomi valmistautuu täyttä vauhtia sotaan. Aseita ostettiin miljardeilla jo vuonna 2022 ja lisää on tehty hankintoja. Oma räjähdetehdas ja droonituotanto on käynnistymässä. Suomella ei ole kuin yksi uhka ja riittää jos sitä vastaan varautuu niin loput asiat hoituvat kyllä.
Mutta sairaaloita suljetaan. Hyvinvointialueita on kyllä käsketty rakentamaan siirrettäviä sairaaloita ja erikoispaksuilla seinillä varustettuja sairaaloita, mutta millä rahalla ja millä aikataululla?
Suomi ei selviäisi edes yhden taistelun tai yhden pommituksen uhrien hoitamisesta.
iltapelkoisuus on hipsinyt jo miltei kaikkiin tietotusvälineisiin, sylettävää ylivouhotusta on nykyinen uutisointityyli kautta linjan. Jaksaispa alkaa lukea raamattua, kun on joka päivän lukemisille ihan selitysvihkokin ja vanhakunnon -33 käännös vielä
Ei jännitä. Kaikenlaista tapahtuu maailmassa ja kaikesta on selvitty tähänkin asti. Jos rysssä tulee päälle niin sille laitetaan sitten lyijyä silmien väliin.
EVVK. Ei suomessa tule tapahtumaan mitään isompaa ainakaan lähivuosina.