Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyään suunnilleen puolet naisista ei halua lapsia. Se on iso syy syntyvyyden romahdukseen.

Vierailija
04.01.2026 |

Vielä 2000-luvun ensimmäisinä vuosina lähes kaikki naiset halusivat lapsia. Silloin oli hyvin harvinaista, ettei nainen halunnut lapsia. Ehkä n. 5% ei halunnut. Nykyään tuo osuus on lähes kymmenkertaistunut, eli suunnilleen 50% naisista ei halua lapsia.

Mitä ihmettä naisille on oikein tapahtunut? Kun koitetaan kuumeisesti etsiä syitä syntyvyyden romahtamiselle, niin voisikohan tuossa olla yksi isokin syy? Tuo on myös erittäin huolestuttavaa, jos tuo kehitys jatkuu. Kohta on vähemmistössä naiset, jotka haluavat lapsia.

Kommentit (328)

Vierailija
161/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet naiset köyhtyy lapset saatuaan. Ei ole enää varaa ostaa itselle mitään, kun kaikki (usein vähäiset) tulot menevät lasten hyvinvointiin. Mies siinä sivussa sijoittelee (usein hyviä ja katkeamattomia) palkkatulojaan osakkeisiin tai kalliisiin harrastuksiin. Toki on epäitsekkäitäkin isiä, mutta harvassa ovat ja sitä ei voi etukäteen ennustaa. 

Tämä. Tulot putoaa jo äitiyslomalla. Silti on maksettava puolet perheen menoista. Töihin palattava jo vuoden kuluttua synnytyksestä ellei mies suostu ottamaan isompaa vastuuta perheen taloudesta. Lapsen sairastaessa se on äiti joka jää hoitamaan kipeää lasta. Äiti ottaa palkatonta vapaata käydäkseen neuvolat, lääkärit, vasut, ym. Miehellä on koko ajan katkeamattomat nousujohteiset tulot, ura johon isyys ei tuo mitään takapakkeja, eläke kertyy tasaisesti ilman katkoja. Naiselle yksikin lapsi katkaisee uran, tulot

Ei kannata ajatellakaan sellaista miestä lasten isäksi, joka ei voi viedä lasta koskaan neuvolaan, lääkäriin käydä vasuissa ym. Sellainen mies on kelvoton isäksi. Jos sen lisäksi mies ei edes maksa menoja äitiysloman aikana niin totaalisen huono valinta isäksi. Miksi ihmeessä kukaan valitsisi lapsensa isäksi tällaista miestä?

Vierailija
162/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minun nuoruudessani kukaan olisi kehdannut sanoa, ettei halua lapsia. Se ei ollut vaihtoehto.

Nykynuoret haluavat helpon elämän.

Aivan, eivät kehdanneet ja siksi meitä ei toivottuja lapsia on pilvin pimein. Äitinikään ei tehnyt lapsia, koska olisi halunnut, vaan siksi, että lapsia piti tehdä. Pelkkää peetä ollut koko elämä väkivaltaisesta lapsuudenkodista lähtien. Ei, lapsia ei tarvitse tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

HÄHHHÄÄÄ! Tajuatko ap, että tuo sinun mielisairautesi on tuhonnut ainutkertaisen elämäsi? Tajuatko: Tuhonnut! Sinun elämäsi on tuo ripulipaskan osa, muilla on upeita elämiä. HÄHHHÄÄÄ!

Vierailija
164/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset tienaa nykyään liikaa ja ovat itsenäisempiä. Haluan avuttoman ja köyhän naisen , jonka seurassa tunnen itseni vahvaksi ja miehekkääksi

Naisen kirjoittama!

Kyllä mä mielestäni mies oon

Minäkin olin ihan varma, että joku nainen provoaa, kun luin tuon kommentin. 

Kommentti on niin naurettava ja selvästi tehty  kieli poskella, että ei sitä voi tosissaan ottaa.

eri

Vierailija
165/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet naiset köyhtyy lapset saatuaan. Ei ole enää varaa ostaa itselle mitään, kun kaikki (usein vähäiset) tulot menevät lasten hyvinvointiin. Mies siinä sivussa sijoittelee (usein hyviä ja katkeamattomia) palkkatulojaan osakkeisiin tai kalliisiin harrastuksiin. Toki on epäitsekkäitäkin isiä, mutta harvassa ovat ja sitä ei voi etukäteen ennustaa. 

Miksi naiset tekevät lapsia itsekkään miehen kanssa? Ei ole pakko valita hyvin tienaavaa miestä, voi ottaa myös duunarin.

Vierailija
166/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä joku ajattelee lapsettomuuspäätöksen olevan kaikilla ensisijaisesti itsekäs mukavuusvalinta?

Itse toistaiseksi olen sitä mieltä, etten lapsia halua. Olen pohtinut asiaa paljon, ja syyni ovat enemmän epäitsekkäitä kuin itsekkäitä.

Esim. turvaverkottomuus, lapsen yksinäisyys (joo, kavereita voi saada mutta hyvin harvaan nykyään voi oikeasti luottaa, haluaisin että lapseni olisi osa ihan oikeaa yhteisöä jota ei rahalla tai suorittamisella valitettavasti voi ostaa), yleinen yhteiskunnan ja ihmisten arvaamattomuus, koulujärjestelmän tason huononeminen, työpaikkojen vähyys (siis lapsen osalta tämä pelottaisi, omalla koulutuksellani töitä riittää).

Itsekkäät syyni painavat huomattavasti vähemmän kuin nuo epäitsekkäät. En halua tehdä maailmaan lasta, jolle en perustellusti usko voivani antaa onnellista elämää. Se olisi epäeettistä. Ei lasta voi tehdä oman vanhuutensa turvaksi tai viihdyttäjäksi, se vasta on itsekästä ja epäeettistä.

Asiallisia vasta-argumentteja otetaan vastaan. 
T. fertiili-ikäinen nainen

Vierailija
167/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ketju kanavaksi ihmisille luoda ja vahvistaa jakolinjoja ja katkeruutta. Ei kannata syytellä ketään, jokainen elää omien arvojensa mukaan.

Itse miehenä en aio koskaan tehdä yhtään lasta. Syy ei ole lapset itsessään, vaan tilanne, jossa maapallon resurssit ovat aivan oikeasti loppumassa liiallisen kulutuksen vuoksi. En ikinä tekisi lapsille sitä karhunpalvelusta, että olisin tuomassa heitä tähän maailmaan. Resurssien puute on jo nyt johtanut sotiin, mutta tässä on vasta alkusoittoa kuunneltu. Sodat tulevat olemaan todellisuutta pitkän aikaa ja resurssien epätasainen jakautuminen, mikä luo jännitteitä kansojen sisällä. Joskus aikanaan, jos ihmiset eivät päädy itseään tuhoamaan, saavat uudet sukupolvet taas mahdollisuuden. Toivottavasti menneisyyden ihmisten virheistä oppineina.

Maapallon resurssit eivät ole loppumassa. Sotia on ollut aina, ne tuskin tul

Elät deniaalissa.

-eri

Vierailija
168/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo nyt muka joku ihme.

Vähän vois katsoa mitä se äitiys naisen elämälle tarkoittaa.

Eka raskaana kauheaa rääkkiä 9kk ja sitten väkisin alakautta ja kauheat repeämät ja traumat.

Mies ei tee mitään ja perustelee sen sillä, että hän saa isompaa palkkaa, mutta ei silti maksa mitään sen enempää vaan ostaa itselleen leluja.

Loppuelämä on kotitöitä neljän seinän sisällä kiljuvan kakaran kanssa eikä saa edes nukkua.

Palkka, urakehitys ja eläke romahtivat -äidiltä. Isä saa lisää liksaa.

Sitten kun on 25v ja koko ikänsä katsonut, kuinka joka ikinen äiti on väsynyt, katkera ja koko ajan pahalla päällä, miettii, että jaa niitä lapsia pitäisi tehdä.. ..mut ku ei nyt oikein huvita, sattuneesta syystä.

Äitiyden alkaessa kaikki kurja muuttuu pakoksi.

Kaiken kivan kohdalla on sentään 2 vaihtoehtoa: niistä voi joko a) haaveilla tai b) sellaisesta nyt ei voi edes haaveilla.

Miksi siis?

Vierailija
169/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän olis laita, että vaan hyväksyttäis, että ihmiset nykyään saa valita, mihin elämänsä käyttää. Mä en aio käyttää sitä kahlittuna lapsiin. Olen 38v nainen ja en ole ikinä halunnut lapsia. Syyllistäkää niin paljon kuin haluatte, mieli ei muutu. Haluan elää elämäni mahdollisimman vapaana.

Juuri noin. Kenenkään ei pidä tehdä lapsia vain siksi, että sitä muut haluavat. 

Tuskin ketään oikeasti kiinnostaa, jos joku random ihminen ei tee lapsia. 

Mua ei ainakaan kiinnosta tippakaan onko jollakin 38v naisella lapsia vai ei. Ihan sama. 

Vierailija
170/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi naiset tekevät lapsia itsekkään miehen kanssa? Ei ole pakko valita hyvin tienaavaa miestä, voi ottaa myös duunarin.

Eipä tuo palkkataso korreloi itsekkyystason kanssa.

Samaa paskaa duunareitten kanssa. Itse en olisi ikinä uskonut, ettei mies suostu rahallisesti auttamaan yhtään (lupauksista huolimatta), eikä myöskään hoida lasta, jos ei ole ihan pakko.

Ja kyllä, erotaan heti kun mahdollista. 

Vierailija
171/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hanki lapsia, koska en luota miessukupuoleen

Vierailija
172/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehetkään eivät halua lapsia.

Höpsis. Naiset eivät halua nähdä sitä vaivaa, että pitäisi olla muutama kuukausi selvin päin ja sitten käydä synnyttämässä. No, onneksi on maahantulijoita, että on joitakuita hoitamassa vanhuksia. 

Vierailija
173/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten hankinta on jokaisesta kulmasta katsottuna naiselle niin paska diili että ihan hyvä jos useampi herää siihen ettei elämän tarvitse olla yhtä kivireen vetämistä. 

Naiset ja tytötkin ovat ihmisiä joilla on muukin tarkoitus elämässä kuin lisääntyä ja kaitsea lapsia. Ihmeellistä propagandaa muutenkin nämä tyttölapsille suunnatut vauvanuket, minäkin sain sellaisen lapsena lahjaksi vaikka en ikinä ollut kiinnostunut sellaisista. Heitinkin sen puolen minuutin jälkeen nurkkaan ja sinne se jäi. Jostain syystä poikalapsille ei osteta vauvanukkeja ja leikkikeittiöitä ja näin osoiteta lapsesta asti että sinun odotetaan olevan kiinnostunut lasten- ja kodinhoidosta. Jos ostaisin sukulaispojalle vauvanuken ilman että hän olisi erikseen sellaista pyytänyt, ihmiset olisivat sitä mieltä että minulla on mielessä joku agenda. Tyttölapsille näiden tuputtaminen sen sijaan on ollut normaalia. 

Ja entäs sitten Muumit? Mamma hoitaa kaiken ja ruokkii koko kylän, samalla kun Pappa istuu kirjoitushuoneessaan ja huitelee pitkin maita ja mantuja seikkailuillaan. Ja silti Pappa on se, jota Muumipeikko ihannoi ja jota pidetään sankarina. Näinhän tämä aika usein oikeissakin perheissä menee. 

Eli juu, naiset ovat vain alkaneet elää kuten miehet ovat aina tehneet. Paitsi ei aivan täysin, naiset ymmärtävät jättäytyä lapsettomiksi jos lastenhoito ei kiinnosta, ei olla siinä tilanteessa että miehet hoitaa lapset ja kodin ja naiset seikkailee ympäriinsä. Kuinka usein olette esimerkiksi muka kuulleet että jollain naisella on salainen toinen perhe jossain toisessa kaupungissa? Niimpä:D 

Vierailija
174/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, miehet tunnetusti on kindermunia lastenteon suhteen.

Et voi etukäteen tietää kuoriutuuko hyvä vai huono isä.

Jokainen haluaa panemaan jonkun paksuksi, mutta sitten kun ei olekaan hauskaa hoitaa lasta ja tehdä kotitöitä, lähdetään 2 viikossa.

Vierailija
175/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmastinon sattunut ja tapahtunut paljonkin. Itse epäilen, että eivät naiset ole välttämättä yhtään enempää lapsia  ennenkään kuin nytkään, jos heillä olisi ollut oikeasti tarjolla aidosti ja oikeasti yhtä paljon vaihtoehtoja kuin nyt. 

Sen sijaan olen varma, että yhdenkään naisen halut saada lapsi(a) ei lisäänny sillä, että häntä syyllistetään ja arvostellaan sen johdosta, että hänellä ei ole lapsia. 

Parasta olisi, jos jokainen nainen voisi itse päättää haluaako saada lapsia vai ei. 

Hyvä meidän muiden taas olisi ymmärtää, että syitä laps(i)en  haluamiselle voi olla, ainakin yhtä monta kuin syitä sille miksi ei ole lapsia.

On hyvin vastenmielistä, että ulkopuolisena kokee voivansa arvistella ketään sen perusteella, onko jollain lapsi(a) ,koska moni halukava ei aina kovasta yrityksestään huolimatta lopulta onnistu saamaan lasta; ei ainakaan ns. perinteisellä tavalla. 

Mutta ihan yhtä väärin on myös estää se, että joku ei halua saada lapsia, ei sitä ensimmäistäkään lasta.  - Eikä vain siksi, että kyse ei ole aina "vain" lapsen saannista vaan kaikesta siitä, mitä useimmiten ja tai vääjämättä seuraa siitä, että saa lapsen. Riippumatta mutta usein myös hyvin paljon riippuen siitä miten "lapsen saanut" ja lapsi elävät yhdessä ja  tai erillään toisistaan. 

Yskovainen mies

Vierailija
176/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että naisten epäluonnollinen hormonitoiminta, pillerit ja kierukat, ovat syy siihen, että luonnollista "vauvakuumetta" ei tule. 

Kuten joku vela jo ketjun alkupäässä sanoi, itse luulen että on luonnollista, ettei kaikille naisille tule vauvakuumetta koskaan. Suurelle osalle tulee, joillekin ei. Vähän sama kuin että suuri osa on heteroita, jotkut lesboja ja jotkut aseksuaaleja. Tai suurella osalla on korkea libido, joillakin heikko ja joillakin ei ollenkaan. Luonnollista ja luonnossa esiintyvää kaikki tämä vaihtelu.

Vierailija
177/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehetkään eivät halua lapsia.

Höpsis. Naiset eivät halua nähdä sitä vaivaa, että pitäisi olla muutama kuukausi selvin päin ja sitten käydä synnyttämässä. No, onneksi on maahantulijoita, että on joitakuita hoitamassa vanhuksia. 

Jos miehille olisi samat rajoitukset raskausaikana mitä naisilla on, syntyvyys tippuisi alle puoleen nykyisestä.

Vierailija
178/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutuu myös siitä, että suurin osa nuorista naisista kannattaa vihervasemmistoa. Ei kukaan terve mies halua lasta vasemmistolaisen naisen kanssa. Siitä seuraa vaan ongelma lapsi/lapsia. Nähnyt tähän kuvion läheltä.

Naiset kannattavat puolueita, jotka tulevat heidän oikeuksiaan. Tunge sinä tuo sun fasismis sinne minne aurinko ei paista

Vierailija
179/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siltä puolelta naisista pitää riistää kaikki edut jos eivät tee omaa osuuttaan yhteiskuntasopimuksesta eli uusien suomalaisten synnyttämisestä. Vai miltä kuulostaa jos puolet miehistä kieltäytys asepalveluksesta?

Älä viitsi.

Sinä vertaat  miehen 6kk asepalvelusta naisen  lähes 19 vuoden "osuutta yhteiskuntasopimuksesta"  ;D

Miten menee noin niin kuin tasa-arvos puolesta tuo keissi naisten ja miesten suhteen mielestäsi.

Kyllä ihminen voi olla tyhmä. 

Vierailija
180/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja duunariko ei ole itsekäs? 

Mulla on ihan eri kokemus. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi