Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyään suunnilleen puolet naisista ei halua lapsia. Se on iso syy syntyvyyden romahdukseen.

Vierailija
04.01.2026 |

Vielä 2000-luvun ensimmäisinä vuosina lähes kaikki naiset halusivat lapsia. Silloin oli hyvin harvinaista, ettei nainen halunnut lapsia. Ehkä n. 5% ei halunnut. Nykyään tuo osuus on lähes kymmenkertaistunut, eli suunnilleen 50% naisista ei halua lapsia.

Mitä ihmettä naisille on oikein tapahtunut? Kun koitetaan kuumeisesti etsiä syitä syntyvyyden romahtamiselle, niin voisikohan tuossa olla yksi isokin syy? Tuo on myös erittäin huolestuttavaa, jos tuo kehitys jatkuu. Kohta on vähemmistössä naiset, jotka haluavat lapsia.

Kommentit (328)

Vierailija
41/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykymaailman meno on järkyttävä. Ja se mihin suuntaan Suomi on menossa. En halua edes ajatella miltä tämä maa näyttää 20 vuoden kuluttua. Miksi kukaan haluaisi tehdä tähän maahan uusia lapsia kärsimään. 

Te lässytätte aina syistä joilla ei ole mitään vaikutusta asian kanssa, isoin syy on se että lapsien teko on VAARALLISTA tähän nykyiseen maahan. Et välttämättä pääse edes synnyttämään enää tai hoito on ala-arvoista johtuen meidän iän ikuisesta terveydenhoidon ongelmista joille ei tehdä mitään paitsi leikata määrärahoja vieläkin enemmän. 

N34

Nykymaailman meno on aina ollut järkyttävää. Minun äitini oli toisen maailmansodan syttyessä pieni lapsi, minun lapsuudessani elettiin kylmän sodan vuosia ja pelättiin ydinpommia. Itse sain lapsia Persianlahden sodan aikoihin eli voisin olla sinun äitisi. Väitätkö että maailma oli silloin yhtään sen turvallisempi paikka? 

Vierailija
42/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukusolujen pakastamaesta pitäisi tehdä ilmainen rutiini sekä naisille että miehille. Naiset valitsevat usein jäädä huonoon suhteeseen pelkästään lasten toivossa. Itsellisille helppo tie vanhemmuuteen, uskon tällä olevan vaikutusta syntyvyyteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja työttömyys tulee hyvänä kakkosena. 

Vierailija
44/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työelämä kaikkinensa syrjii hedelmällisessä iässä olevia naisia. Eniten siitä kärsivät naiset, joilla on lapsia.

Onko tehty tutkimus, jossa on kysytty sekä miehiltä että naisilta heidän toivelapsiluvustaan? Ainakin minä olisin halunnut vielä yhden lapsen, mies ei. Muutenkin jos olisin odottanut milloin mies ottaa lapset puheeksi, meillä ei olisi yhtään lasta.

Sain määräaikaisesta työstä kenkää kun tulin raskaaksi (ei vain kätevästi jatkettu sopimusta) ja osa-aikatyössä kohdellaan kuin lasta ei kotona olisikaan. Mihinkään vakituiseen työhön en pääse vaan erikseen töihin kutsuttuna teen. Sitten kaikki tietysti kyselevät MISSÄ SÄ OOT TÖISSÄ. Ei tässä elämän pelissä voi kuin voittaa. 

45/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi, että miehet ei niitä lapsia halua. Miksi naisia syyllistetään, kun oikea syy on ettei lapsia synny miesten takia? 

Muistan ylen uutisista jonkun tilaston ehkä viime vuodelta. Sen mukaan miehistä suurempi prosentti haluaa lapsia, kuin naisista. Eli olet väärässä väittämässäsi.

Ainakaan MLL:n perhebarometrin mukaan asetelma on juurikin toisin päin.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
46/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä. 

Nautin perseloisten itkusta näissä ketjuissa. Oikeistosedät tuhertaa itkua. 

Vierailija
47/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukusolujen pakastamaesta pitäisi tehdä ilmainen rutiini sekä naisille että miehille. Naiset valitsevat usein jäädä huonoon suhteeseen pelkästään lasten toivossa. Itsellisille helppo tie vanhemmuuteen, uskon tällä olevan vaikutusta syntyvyyteen.

Ranskassa naiset voivat ilmaiseksi pakastaa munasolujaan 37-vuotiaaksi saakka. Suomessa yksi pakastuskierros maksaa 3000-4000 euroa, kierroksia tarvitaan usein 1-3kpl.

Vierailija
48/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan moni nainen hankkisi lapsia jos ei tarvitsisi hankkia miestä rasitteeksi samalla sitä varten

Vierailija
49/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt revit noita lukuja kyllä päästäisi. Olen itse lapseton, mutta ihan kaikilla lapsuudenkavereilla ja tutuilla on vähintään 1-2 lasta, joillakin 3-4. Minun lisäksi taitaa olla yksi, jolla ei myöskään ole lapsia. Toki omaa kokemusta ei voi yleistää kaikkia koskevaksi, mutta oman kokemuksen mukaan lapsien hankkiminen on yhä se normi ja lapsettomuuden valitsee yhä aika harva.

Todellakaan sinun kokemuksesi ei ole todellisuuden peili. Esim minun tutuilla ehkä puolet ovat lapsellisia ja puolet lapsettomia. Neli- ja viiskymppisistä kyse.

Vierailija
50/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nykymaailman meno on aina ollut järkyttävää. Minun äitini oli toisen maailmansodan syttyessä pieni lapsi, minun lapsuudessani elettiin kylmän sodan vuosia ja pelättiin ydinpommia. Itse sain lapsia Persianlahden sodan aikoihin eli voisin olla sinun äitisi. Väitätkö että maailma oli silloin yhtään sen turvallisempi paikka?"

Eli vasta lapseton sukupolvi oikeasti ratkaisee ongelman eli katkaisee sukulinjansa. 

Vierailija
51/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muslimimiehet eivät kysele naisten raskaushaluja vaan tyhjentävät kassinsa silloin kun haluttaa.

Vierailija
52/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tehty tutkimus, jossa on kysytty sekä miehiltä että naisilta heidän toivelapsiluvustaan? Ainakin minä olisin halunnut vielä yhden lapsen, mies ei. Muutenkin jos olisin odottanut milloin mies ottaa lapset puheeksi, meillä ei olisi yhtään lasta.

On tehty ja lapsia haluamattomia miehiä on aina ollut enemmän kuin naisia. Naisten yleisin lapsettomuuden syy on ollut sopivan kumppanin puute. 

Siitä huolimatta Suomessa lapsia nykyään toivoo miehet useammin kuin naiset.

https://yle.fi/a/74-20068526

Vierailija
53/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi tehdä kyselyä, että kuinka moni 30-vuotta täyttäneistä ei halua lapsia. Omassa kaveripiirissä lapsia on alettu haluamaan vasta tuossa iässä. Yhtään velaa en tunne. 

N33

Vierailija
54/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisyn puutteesta ne entisaikaiset lapsiluvut syntyi.  Ja myös nykyisin väkirikkaissa maissa.  Kyllä ihmiset keksii itselleen muutakin tekemistä elämässään kuin raataa ison lapsilauman eteen. 

55/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä. 

Nautin perseloisten itkusta näissä ketjuissa. Oikeistosedät tuhertaa itkua. 

Tuskin ketään oikeistosetiä itkettää köyhien lisääntyminen, päinvastoin. 
Sinänsä olen oikeistosetien kanssa samas mieltä siitä, että lapsia kannattaisi hankkia vain ihmisten, joilla on edellytyksiä siihen. Avuttomuus ja osattomuuskin periytyvät. Valitettavasti.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
56/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi syy on siinä etteivät suomalaiset miehet arvosta vanhemmuutta eivätkä halua isäksi. Panevat kuitenkin paljaaltaan ja hylkäävät lapsensa, jos niitä sattuu syntymään.

Ja yh-nainen on miesten mielestä halveksittavin olento maan päällä. Alkaisitte, miehet, arvostamaan äitiyttä ja äitejä ja naisia myös..

70% eroista on naisen alullepanemia ja puolet liitoista päätyy eroon. Mutta yksinhuoltajiksi päätyy aika harva jos on vähänkään rotia omassa käytöksessä ja malttia kumppanin valinnassa. 

Vierailija
57/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tässä maassa tueta sitä että lapsia kannattaisi edes miettiä. Tukia leikataan, asuntoja ja töitä ei ole, kaikki on niin kallista että nyt jo kerätään rahaa hyväntekeväisyyteen kun lapsilla on niin paha olla, lasten masennus rehottaa, lastensuojelu on ylityöllistetty ja perheet on kasvavassa määrin köyhyysrajan alapuolella. Kuka täysjärkinen haluaa lapsen tänne kärsimään, kun aikuisetkaan ei selviä tämän maan poliittisesta kolmanneksi maaksi alasajosta.

Vierailija
58/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sitä lähdettä

https://yle.fi/a/74-20156401

"Yhä harvempi korkeakoulussa opiskelevista naisista haluaa lapsia"

"Yhä harvempi korkeakouluissa opiskelevista naisista haluaa lapsia, selviää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimuksesta.

Lapsia toivovien naisten osuus laski seitsemän prosenttiyksikköä siitä, kun tutkimus viimeksi tehtiin vuonna 2021.

Korkeakoulussa opiskelevista miehistä 63 prosenttia ja naisista 59 prosenttia toivoo saavansa lapsia tulevaisuudessa. Noin neljännes lapsettomista opiskelijoista ei osaa vielä sanoa, haluaako lapsia tulevaisuudessa."

Eli naisista 41% ei halua lapsia. Ei se ihan 50% vielä ole, mutta jos se seuraavaan tutkimukseen kasvaa taas 7 prosenttiyksikköä, niin silloin on jo lähellä sitä.

Yhteiskunnalla, jonka väestöstä puolet ei halua lapsia, ei ole tulevaisuutta.

Vierailija
59/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persu  voi ihan vapaasti tehdä lapsia tähän leikattuun köyhyyteen  niin paljon kun perse kestää.    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Juuri näin. 

Vierailija
60/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi syy on siinä etteivät suomalaiset miehet arvosta vanhemmuutta eivätkä halua isäksi. Panevat kuitenkin paljaaltaan ja hylkäävät lapsensa, jos niitä sattuu syntymään.

Ja yh-nainen on miesten mielestä halveksittavin olento maan päällä. Alkaisitte, miehet, arvostamaan äitiyttä ja äitejä ja naisia myös..

70% eroista on naisen alullepanemia ja puolet liitoista päätyy eroon. Mutta yksinhuoltajiksi päätyy aika harva jos on vähänkään rotia omassa käytöksessä ja malttia kumppanin valinnassa. 

Naiset eivät ole vastuussa miesten heikosta isyydestä. Ryhtiliikkeen paikka vanhemmuudessa miehillä. Toki on helpompi syytellä naisia, jotka sitten yksin vastuun kantavat isien köllötellessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi