Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyään suunnilleen puolet naisista ei halua lapsia. Se on iso syy syntyvyyden romahdukseen.

Vierailija
04.01.2026 |

Vielä 2000-luvun ensimmäisinä vuosina lähes kaikki naiset halusivat lapsia. Silloin oli hyvin harvinaista, ettei nainen halunnut lapsia. Ehkä n. 5% ei halunnut. Nykyään tuo osuus on lähes kymmenkertaistunut, eli suunnilleen 50% naisista ei halua lapsia.

Mitä ihmettä naisille on oikein tapahtunut? Kun koitetaan kuumeisesti etsiä syitä syntyvyyden romahtamiselle, niin voisikohan tuossa olla yksi isokin syy? Tuo on myös erittäin huolestuttavaa, jos tuo kehitys jatkuu. Kohta on vähemmistössä naiset, jotka haluavat lapsia.

Kommentit (328)

Vierailija
21/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämä kaikkinensa syrjii hedelmällisessä iässä olevia naisia. Eniten siitä kärsivät naiset, joilla on lapsia.

Onko tehty tutkimus, jossa on kysytty sekä miehiltä että naisilta heidän toivelapsiluvustaan? Ainakin minä olisin halunnut vielä yhden lapsen, mies ei. Muutenkin jos olisin odottanut milloin mies ottaa lapset puheeksi, meillä ei olisi yhtään lasta.

Vierailija
22/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persu voi ihan vapaasti tehdä lapsia tähän leikattuun köyhyyteen  niin paljon kun perse kestää.    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

🤭🤭🤭🤭😂😂😂😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi puhut vain naisista? Deittisovellukset on täynnä 40+ miehiä, jotka miettivät vielä haluavatko lapsia, ja ovat "eihän tässä mikään kiire ole" illuusiossa. 

Vierailija
24/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisista on tullut viisaampia. Ollaan nähty aivan tarpeeksi esimerkkejä kuinka miehet jakavat koti- ja lastenhoitovastuuta, ja kuinka ne pääsevät luikkimaan karkuun suit sait kun ei enää huvita leikkiä kotia.

Siksikö linnakundit ovat niin naisten suosiossa- eivät pääse luikkimaan?

Vierailija
25/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykymaailman meno on järkyttävä. Ja se mihin suuntaan Suomi on menossa. En halua edes ajatella miltä tämä maa näyttää 20 vuoden kuluttua. Miksi kukaan haluaisi tehdä tähän maahan uusia lapsia kärsimään. 

Te lässytätte aina syistä joilla ei ole mitään vaikutusta asian kanssa, isoin syy on se että lapsien teko on VAARALLISTA tähän nykyiseen maahan. Et välttämättä pääse edes synnyttämään enää tai hoito on ala-arvoista johtuen meidän iän ikuisesta terveydenhoidon ongelmista joille ei tehdä mitään paitsi leikata määrärahoja vieläkin enemmän. 

Nykymaailman meno järkyttää lähinnä sommen ja uutisoinnin takia. Ei se elämä sen kummempaa ole ennenkään ollut,  ja lapsia on tehty. 

Vierailija
26/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä erittäin hyvä asia. Vielä kun se toinenkin puoli tulisi järkiinsä.

Mieti miksi sinun äitisi ei ollut järjissään.

Vierailija
27/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On järjestettävä rojut torveen -talkoot.

Kuka ne lapset synnyttää, hoitaa, elättää ja kasvattaa?

Vierailija
28/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset haluaa kaiken ja täydellisenä. Ei uskalleta jos on pieniäkin epävarmuustekijöitä. Tai on huono esimerkki kotoa. 

Mun kaikki lapset ovat löytäneet hyvän kestävän parisuhteen ja hankkineet lapsia, ja vanhemmat kantaa tasavertaisesti vastuun lasten ja huushollin hoitamisesta.

Vierailija
29/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persu voi ihan vapaasti tehdä lapsia tähän leikattuun köyhyyteen  niin paljon kun perse kestää.    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Juuri näin... Purrakin voisi vielä tehdä lapsia .

Vierailija
30/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just yks 38v mies tinderissä: ei mulla oo mikään kiire parisuhteeseen, haluan vain kevyttä seuraa. 

Alkaa varmaan sitten 45v korvilla etsiä naista lasten äidiksi ja ihmettelee kun ei löydy.

Vierailija
31/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pah, joka toinen ketju: ylitäydelliset naiset (oman julistuksensa mukaan) eivät ymmärrä huonoja ja kaikinpuolin vajaita miehiä.

Eikö tää ala tuntumaan hiukan...tyhmältä?

Vierailija
32/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuuluin 2000- luvun alussa, kun olin lisääntymisiässä, niihin, jotka ei halunneet. Suurin syy oli havaintoni siitä, millaista lasten saaneiden naisten elämä oli. Jos olisin nähnyt enemmän pariskuntia, jotka jakoivat vanhemmuuden vastuut, ajatus äitiydestä olisi voinut olla vähemmän vastenmielinen. Lapsista olen aina tykännyt.

Vierailija
33/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykymaailman meno on järkyttävä. Ja se mihin suuntaan Suomi on menossa. En halua edes ajatella miltä tämä maa näyttää 20 vuoden kuluttua. Miksi kukaan haluaisi tehdä tähän maahan uusia lapsia kärsimään. 

Te lässytätte aina syistä joilla ei ole mitään vaikutusta asian kanssa, isoin syy on se että lapsien teko on VAARALLISTA tähän nykyiseen maahan. Et välttämättä pääse edes synnyttämään enää tai hoito on ala-arvoista johtuen meidän iän ikuisesta terveydenhoidon ongelmista joille ei tehdä mitään paitsi leikata määrärahoja vieläkin enemmän. 

Nykymaailman meno järkyttää lähinnä sommen ja uutisoinnin takia. Ei se elämä sen kummempaa ole ennenkään ollut,  ja lapsia on tehty. 

Joten lisääntykää peruköyhät.

34/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo pidä paikkaansa ap. Mä olen neuvolan th ja seurannut  MLL:n perhebarometria jo pitkään. Jo 2000-luvun alussa oli niin, että neljännes naisista jäi lapsettomaksi. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
35/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi puhut vain naisista? Deittisovellukset on täynnä 40+ miehiä, jotka miettivät vielä haluavatko lapsia, ja ovat "eihän tässä mikään kiire ole" illuusiossa. 

Puheet on vain nuorten naisten houkuttamiseksi.  Pääsee paneen ja sitten veks. 

Vierailija
36/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi, että miehet ei niitä lapsia halua. Miksi naisia syyllistetään, kun oikea syy on ettei lapsia synny miesten takia? 

Muistan ylen uutisista jonkun tilaston ehkä viime vuodelta. Sen mukaan miehistä suurempi prosentti haluaa lapsia, kuin naisista. Eli olet väärässä väittämässäsi.

Vierailija
37/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi syy on siinä etteivät suomalaiset miehet arvosta vanhemmuutta eivätkä halua isäksi. Panevat kuitenkin paljaaltaan ja hylkäävät lapsensa, jos niitä sattuu syntymään. Minä en ainakaan oo koskaan pannu nekä avioitunutkaan, t impipoika heteroinen 42

Vierailija
38/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt revit noita lukuja kyllä päästäisi. Olen itse lapseton, mutta ihan kaikilla lapsuudenkavereilla ja tutuilla on vähintään 1-2 lasta, joillakin 3-4. Minun lisäksi taitaa olla yksi, jolla ei myöskään ole lapsia. Toki omaa kokemusta ei voi yleistää kaikkia koskevaksi, mutta oman kokemuksen mukaan lapsien hankkiminen on yhä se normi ja lapsettomuuden valitsee yhä aika harva.

Vierailija
39/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mukaa kun tieto raskauden ja synnytyksen riskeistä lisääntyy, naisten halukkuus lähteä kokeilemaan laskee. Ihan loogista. Minäkin nuorena ajattelin että 3 lasta, ehdottomasti. Sitten kun lähipiirissä niitä alkoi tulla ja kuuli ja näki mitä se oikeasti on niin muuttui mieli. Isä voisin olla mielellään, eli jos riittäisi siemenen ruikkiminen.

40/328 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tehty tutkimus, jossa on kysytty sekä miehiltä että naisilta heidän toivelapsiluvustaan? Ainakin minä olisin halunnut vielä yhden lapsen, mies ei. Muutenkin jos olisin odottanut milloin mies ottaa lapset puheeksi, meillä ei olisi yhtään lasta.

On tehty ja lapsia haluamattomia miehiä on aina ollut enemmän kuin naisia. Naisten yleisin lapsettomuuden syy on ollut sopivan kumppanin puute. 

🇺🇦🇮🇱

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi