Mistä aiotte säästää tänä vuonna, kuin hallitus kiristää toimentuloa?
Heippa!
Monilla taidetaan joutua miettimään rahankäyttöä tarkemmin tänä vuonna, kun arjen menot tuntuvat nousevan ja tulot ei välttämättä pysy perässä. Mietin, mistä te olette ajatelleet säästää tai mistä olette jo aloittaneet tinkimään?
Onko tullut muutoksia ruokakaupassa? Onko harrastuksia tai palveluita jäädytetty/toiselle vuodelle? Onko teillä hyviä vinkkejä sähkön, lämmityksen tai lasten kuluissa säästämiseen? Millaisia kompromisseja perheessä on tehty?
Olisi kiva kuulla monipuolisia kokemuksia ja konkreettisia vinkkejä mitä toimii ja mikä ei!
Kommentit (64)
Aion oppia kalastamaan ja marjastaa enemmän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän lisätä työntekoa niin ei hintojen nousu haittaa.
Suomessa on Euroopan toiseksi korkein työttömyysaste ja kohta se on jo korkein. Orpopurra osaa!
Mikä maa johtaa tässä kilpailussa?
Espanja taitaa olla niukasti Suomea edellä. Mutta ohi vielä mennään että heilahtaa! Ollaan sitten Euroopan ykkösiä!
Ennen wolttasin ja nytt työttömänä niin olen katsellut lähettien paikkoja, niin vain se maailma muuttuu.
Isoimpana säästöprojektina olen aloittanut valmistelemaan taloa sähköstä riippumattomaksi. Tai sellaiseksi, että tuotan itse mitä tarvitsen. Kaivon jo kunnostinkin ja vesiliittymän sanoin irti.
Vierailija kirjoitti:
Veroista. Muutan parin kk päästä huomattavasti veroystävällisempään ja sivistyneempään maahan. Olen kyllästynyt köyhien elättämiseen ja heidän loputtomaan, kiittämättömään ulinaansa.
n45
Minulla väheni verot kun irtisanouduin oravanpyörästä.
Minulla on verotus keventynyt tämän hallituksen aikana. Myös bensan hinnankorotukset peruttiin. Joten en joudu kiristämään vyötä ollenkaan.
🇺🇦🇮🇱
No ei tässä nyt varsinaisesti mitään akuuttia tarvetta mihinkään sniiduiluun ole, mutta tietoisesti hieman himmailen siksi, että tulevaisuus näyttää monella tapaa epävarmalta enkä halua joutua huonossakaan skenaariossa tukien varaan. Sitä paitsi noita tukiakin tullaan vielä leikkaamaan, luultavasti myös eläkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Aion oppia kalastamaan ja marjastaa enemmän
Hyviä harrastuksia nuo molemmat. Laadukasta lähiruokaa edullisesti.
Vierailija kirjoitti:
37 on varautunut jo pitkään siihen, että työ voi mennä alta koska tahansa. Siksi säästän aika lailla kaikesta. En osta uusia vaatteita tai kenkiä ellei ole ihan rikki. Kenkiä korjautan suutarilla niin kauan kuin on jotain korjattavaa, takkeihin vaihdatan vetoketjuja ja pieniä korjauksia teen itse. En osta mitään pelkän uudistamisen takia, vaan ainostaan rikki menneen tilalle. Käytetään autoa mahdollisimman vähän kaupungissa miehen kanssa, kävellään ja pyöräillään ja onneksi on kohtuuhintaisia kauppoja riittävästi lähellä. Kenkiä en tosiaan viime vuonna ostanut yhtäkään paria, enkä takkeja ole ostanut varmaan viiteen vuoteen. Kolme puseroa ostin, ne ostin kotimaisia pienen tehtaan puseroita ja uskon niiden kestävän kauan.
Kannattaa varautua työttömyyteen, joka kohoaa tänä vuonna vielä lisää.
Työttömiä oli marraskuussa 50000 enemmän kuin vuotta aiemmin, kertoo Tilastokeskus. Työttömyysasteen trendiluku kohosi 10,6 prosenttiin.
Vähennän ravintolassa/kahvilassa käytiä nyt ainakin, ja jos tarpeen myös hierontoja, jalkahoitoja voisi vähentää, eli kaikesta ei tarpeellisesta.
Vierailija kirjoitti:
Ja varmaan ollaan edelleenkin Euroopan lihavin tai toiseksi lihavin kansa, niin ihan hyväksi voisi olla välillä elää vähän nuukemmin.
Hassua, miten naapurilaiset kommentoija uskovat kai itsekin, että Suomessa jotkut yleisesti näkee nälkää.
Halpa ruoka on lihottavaa. Paljon makaroonia ja perunaa nälkää pitämään. Ei juurikaan hedelmiä saati marjoja. Proteiini halpaa jauhelihaa ja kananmunia. Ruisleipää ilman muuta päällistä paitsi joku halpis margariini. Itse lihon näillä hiilari määrillä.
En käytä mitään palveluita. Ostan halvinta mahdollista ruokaa alkuperää katsomatta. Käyttötavarat kierrätyskeskuksesta samoin vaatteet ja kengät. Jos pakko ostaa uutta, Kiinasta sitten. Lääkkeet ostan, jos jää rahaa. Välillä pitkiä taukoja. Tällä kaavalla pärjään.
Olen 47v 135kg 176cm, minulla on noin 350000 kaloria ylimäärästä kehossa. Aion käyttää ne tänä vuonna ja sillä pystyn puolittamaan ruokalaskun.
Vierailija kirjoitti:
Veroista. Muutan parin kk päästä huomattavasti veroystävällisempään ja sivistyneempään maahan. Olen kyllästynyt köyhien elättämiseen ja heidän loputtomaan, kiittämättömään ulinaansa.
n45
Kiinnostaisi tietää mihin maahan neiti on menossa?
töihin en ainakaan mene niin kauan kun kela maksaa vuokran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko vähentää ravintoloissa käyntiä ja viihdettä. Toisaalta taloyhtiö teetti juuri remontin, josta pitää maksaa kymppitonni, joten pakko kuitenkin tuolla summalla tukea kotimaista remonttifirmaa. Haaveilen, että jos saisin kämpän myytyä, voisin muuttaa pysyvästi Etelä-Eurooppaan. Omalla alalla on ihan sama missä asuu, ja alkaa tuntua, ettei Suomella ole oikein enää mitään tarjota minulle. Katsoin juuri, että esim. Italiassa maksaisin vähemmän veroja pienituloisenakin kuin täällä, ja lisäksi sää on melkein koko vuoden erittäin mukava.
Suomessa pienituloiset eivät maksa veroja lainkaan.
Mä maksan 400 euroa kuukaudessa veroja ja joudun hakemaan toimeentulotukea.
Ei tarvitse säästää menoissa mistään, kun päinvastoin valtio lisäsi käytettäviä tuloja veronkevennyksin. Kun elää palkka- ja pääomatuloilla, niin ei tarvitse murehtia moisia.
Kaikesta kulutuksesta, mistä voi säästää
, mikä taas heijastuu maan talouteen negatiivisesti. Tämä urpo hallitus ei ymmärrä että pelkillä säästöillä ei nosteta taloutta. Vievät viimeisenkin ostovoiman ihmisiltä, eikä sellainen tuo talouskasvua!!
n45