Loppuunpalaminen ja hermoromahdus
Makaan kotona ahdistuneena. Se mitä ihmettelen on se, että palelen ja tärisen välillä kuin horkassa, en ole kipeä. Mitä tämä on? Olen syönyt, mutta olo on aika levoton ja pelokas. Psykologia paikalla?
Kommentit (18)
Kuvaamasi palelu, tärinä, levottomuus ja pelko ilman sairastumista sopivat hyvin ahdistus- tai paniikkireaktioon. Ahdistus aktivoi kehon stressijärjestelmän, jolloin tulee kylmä, voi täristä ja olo tuntuu hallitsemattomalta, vaikka mitään vaarallista ei ole. Kyse ei ole infektiosta eikä " hulluksi tulemisesta",vaan hermoston ylireagoinnista. Oireet menevät ohi, vaikka tuntuvat voimakkailta. Rauhallinen hengitys ja kehon lämmittäminen auttavat.
Vierailija kirjoitti:
Kuvaamasi palelu, tärinä, levottomuus ja pelko ilman sairastumista sopivat hyvin ahdistus- tai paniikkireaktioon. Ahdistus aktivoi kehon stressijärjestelmän, jolloin tulee kylmä, voi täristä ja olo tuntuu hallitsemattomalta, vaikka mitään vaarallista ei ole. Kyse ei ole infektiosta eikä " hulluksi tulemisesta",vaan hermoston ylireagoinnista. Oireet menevät ohi, vaikka tuntuvat voimakkailta. Rauhallinen hengitys ja kehon lämmittäminen auttavat.
Kiitos tästä. Miten tätä voisi estää säännonmukaisemmin?
Säännöllisyys auttaa eniten: riittävä uni, tasainen syöminen ja stressin vähentäminen. Oireita ei kannata pelätä tai tarkkailla liikaa, koska se ruokkii niitä. Kun keho oppii, etteivät tuntemukset ole vaarallisia, kohtaukset yleensä harvenevat ja lievittyvät. Tarvittaessa ammattilaisen apu auttaa nopeuttamaan tätä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kerran nuorena herännyt tuollaiseen kohtaukseen. Aamulla olin taas entiseni.
Vierailija kirjoitti:
Kuppatauti ja homoseksuaalisuus
Niin, mutta entä ap?
Paniikkikohtaus. Ohi menee. Relaa.
Ihan normaalia ahdistuksessa. Laske stressiä hengitysharjoituksilla, meditaatiolla rentoutusharjoituksilla ja järjestä elämä vähemmän stressaavammaksi.
Mulla on normilämpö n 35.5-35.8.
Stressi nostaa helposti pientä lämpöä just siihen virallisen kuumeen rajalle ja siinä pysyy. Ei oikein auta kuin yrittää olla armollinen itselleen ja minimoida kaikki stressi.
Kroppa alkaa oireilemaan kun mieli oireilee.
Tuskin on romahdus vaan munan puutos.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin on romahdus vaan munan puutos.
Just
Tutustu miten saat aktivoitua vagushermoa, sillä on iso rooli kehon rauhoittamisessa. Muut hyvät ohjeet onkin jo muut antaneet.
Up