Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Nuoret eivät vastaa puheluihin, eikä esim. kesätöitä hakeneita nuoria siksi tavoiteta

Vierailija
03.01.2026 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011696449.html

"Työnantajat ovat kohdanneet uudenlaisen ongelman, jossa kesätöitä hakeneita nuoria ei saada tavoitettua puhelimitse. "

Tuolla videolla yksi nuori herra sanoo, kuinka hänen sisaruksensa eivät uskalla tilata puhelimella pizzaa, kun ei uskalleta jutella tuntemattoman kanssa. Myös suunnilleen kaikki videossa haastatellut nuoret sanovat, kuinka heillä ei ole puhelimessa äänet päällä juuri koskaan.

Voi herranjumala! Mitä noistakin nuorista tulee? Tai nuorisosta yleensä, jos se on tuollaiseksi mennyt?

Kommentit (200)

Vierailija
101/200 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäpä jos työnantajat laittaisivat viestiä etukäteen milloin aikovat soittaa? 

Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun työpaikasta soitetaan 2kk päästä kun hakuaika on umpeutunut.

Pitäisikö hakijan odottaa 2kk 24/7 valmiina vastaamaan mahdolliseen puheluun?

Niin, tai lähettäisivät vastaamattoman puhelun perään tekstarin, että työnantaja täällä, soitatko takaisin. Mutta kun ei, täytyy valittaa iltalehteen mieluummin.

Vierailija
102/200 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulle koskaan huijarit ja lehtimyyjät soita. Mitä te oikein selitätte. Lehtimyyjät estoon ja johta ne ei soita.

Mikään esto ei ole täysin 100% varma. Osa puhelinmyyjistä ei vaan noudata mitään estoja. Joissakin puhelinmyyntifirmoissa on ollut ihan jopa esimiehen ohje soittaa ihmisille estoista huolimatta. Myös numeroiden omatoiminen blokkaus on hyvin vaikeaa, kun jotkut puhelinmyyjät tai huijarit soittavat useista numeroista, joissa tyyliin vain yksi numero vaihtuu. Blokkaa yksi, niin tulee soitto uudesta, blokkaamattomasta numerosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/200 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa tavoittaa jonkun voisi lähettää ensiksi tekstiviestin, että soitam kohta  ja aiheena on työpaikkahakemuksesi.

Vierailija
104/200 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen jo noiden nuorten äidin ikäinen ja aina puhelin ÄLÄ HÄIRITSE -tilassa jonka pääsee ohittamaan vain parikymppinen lapseni, kenenkään muun puhelut eivät tule läpi joten en luonnollisestikaan vastaa niihin.

Ei haittaa vaikka soitettais että vanhempasi tai muu omaisesi kuollut tai teholla?

Vierailija
105/200 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaus otsikon kysymykseen, että mitä noistakin tulee, on selvä. niistä tulee työttömiä mitättömyyksiä, tilastonumeroita ja yhteiskunnan rasitteita. 

Vierailija
106/200 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä samasta asiasta oli juttua jo viime kesänä. Silloin työnantaja selitti puhelut sillä, että se on nopein tapa tavoitella työnhakijaa. Eikä voi tietää, että käyttääkö nuori työnhakija snapchattia vai whatsappia tai jotain muuta viestisovellusta. Puhelu on siis työnantajalle kätevin. Ei heillä ole aikaa naputella viestejä ja odottaa vastausta kun asia pitäisi saada hoidettua nopsaan. Tutut nuoret uskaltavat vastata puhelimeen ja ovatkin työllistyneet yllättävän hyvin. Siitä olen kyllä täysin samaa mieltä, että huijarit ja puhelinmyyjät ovat omalta osaltaan pilanneet puhelimen. 

Vierailija
107/200 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

😂😂😂😂 heissäkö on Suomen tulevaisuus ?

Vierailija
108/200 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitat varmaan noita työnantajia, jotka eivät osaa lähettää tekstiviestiä?

Vierailija
109/200 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä samasta asiasta oli juttua jo viime kesänä. Silloin työnantaja selitti puhelut sillä, että se on nopein tapa tavoitella työnhakijaa. Eikä voi tietää, että käyttääkö nuori työnhakija snapchattia vai whatsappia tai jotain muuta viestisovellusta. Puhelu on siis työnantajalle kätevin. Ei heillä ole aikaa naputella viestejä ja odottaa vastausta kun asia pitäisi saada hoidettua nopsaan. Tutut nuoret uskaltavat vastata puhelimeen ja ovatkin työllistyneet yllättävän hyvin. Siitä olen kyllä täysin samaa mieltä, että huijarit ja puhelinmyyjät ovat omalta osaltaan pilanneet puhelimen. 

Huh mitä selityksiä. Ensinnäkin, tekstiviesti tulee aina perille. Toiseksi, jos ei ole aikaa kirjoittaa tekstaria työhön valitulle, jossain on jotain pahasti vialla. Ehkä rekryäjän kannattaisi mennä kurssille, jossa opetetaan vähän nopeampaa kirjoitusta? On näköjään kuitenkin aikaa odotella puhelimen tuuttausta, kun kukaan ei vastaa siellä.

Vierailija
110/200 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole moneen vuoteen vastannut tuntemattomiin numeroihin. Ihan keski-ikäinen olen.

Vierailija
111/200 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitat varmaan noita työnantajia, jotka eivät osaa lähettää tekstiviestiä?

Eivätkä edes sitä pahoittelut ettei valintamme osunut tällä kertaa sinuun-viestiä.

Vierailija
112/200 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh mitä selityksiä. Ensinnäkin, tekstiviesti tulee aina perille. Toiseksi, jos ei ole aikaa kirjoittaa tekstaria työhön valitulle, jossain on jotain pahasti vialla. Ehkä rekryäjän kannattaisi mennä kurssille, jossa opetetaan vähän nopeampaa kirjoitusta? On näköjään k

Pointti oli varmaankin, että asiat selviävät nopeammin puhelun aikana. "Hei, valittiin sinut töihin. Milloin pääset aloittamaan? Kiva juttu. Tarvitset töihin sopivat kengät, ja avaimen voit hakea perjantaina..." Sen sijaan että lähetät tekstiviestin, ja viikon päästä tyyppi vastaa (jos ollenkaan), että sori, sain töitä jo muualta.

Nimittäin monet nuoret ovat yhtä kehnoja vastaamaan mihinkään, puheluihin tai viesteihin.

Vierailija
113/200 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei voi laittaa viestiä/sähköpostia? 99% soitoista on huijareita.

99% soitoista ei todellakaan ole huijareita. Mutta senhän sinä toki tiesitkin, et vain itse uskalla puhua puhelimessa. 

Vierailija
114/200 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa tavoittaa jonkun voisi lähettää ensiksi tekstiviestin, että soitam kohta  ja aiheena on työpaikkahakemuksesi.

Tai vaihtoehtoisesti töitä hakenut ihminen voi oma-aloitteisesti ajatella, että jonain päivänä työpaikasta voidaan soittaa.

Vierailija
115/200 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä työnantaja voittaa näissä tapauksissa, teinit on niin tyhmiä

Vierailija
116/200 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se työpaikka ei sitten oikeasti kiinnosta, kun ei vaivauduta vastaamaan puhelimeen tai soittamaan takaisin mikäli ei juuri sillä hetkellä ole pystynyt vastaamaan. 

Vierailija
117/200 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vastaan aina puhelimeen. Jos ei näy numeroa tai en tiedä kenen numero niin en suoraan vastaa omalla nimellä paitsi kysyessään. Mitään ei häviä puhelua vastaessa vaikka olisi huijaussoitto.

Vierailija
118/200 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

99% soitoista ei todellakaan ole huijareita. Mutta senhän sinä toki tiesitkin, et vain itse uskalla puhua puhelimessa. 

Minulle soittelee 99% myyjät ja huijarit. Minä en pelkää puhua. Olen itsekin puhunut työkseni puhelimessa tuntemattominen kanssa, mutta en vastaa tuntemattomiin numeroihin.

-eri

Vierailija
119/200 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pointti oli varmaankin, että asiat selviävät nopeammin puhelun aikana. "Hei, valittiin sinut töihin. Milloin pääset aloittamaan? Kiva juttu. Tarvitset töihin sopivat kengät, ja avaimen voit hakea perjantaina..." Sen sijaan että lähetät tekstiviestin, ja viikon päästä tyyppi vastaa (jos ollenkaan), että sori, sain töitä jo muualta.

Nimittäin monet nuoret ovat yhtä kehnoja vastaamaan mihinkään, puheluihin tai viesteihin."

En tarkoittanutkaan, että asia pitäisi kokonaan selvittää tekstiviestissä. Tekstiviestillä voi kuitenkin sanoa, että työnantaja tässä hei, soitatko takaisin. Kauanko menee tuon viestin kirjoittamiseen?

Jutussa ei sanottu yhtään mitään siitä, että nuoret eivät vastaa viesteihin. Taisit keksiä päästäsi, että nuoret eivät muka reagoi, jos työnantaja lähettää tekstiviestin?

Vierailija
120/200 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska nuoret eivät osaa lukea viestiä, jossa on kirjakieltä eikä lainkaan emojeita tai lyhenteitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän