Palkka yli 5000 dollaria/kk ja silti ruoka-avussa?
https://vm.tiktok.com/ZNRMSsXk7/
Tällä videolla Michiganissa asuva nainen avaa oman kuukausittaisen kulurakenteensa. Hän tienasi $32/h.
Ensin palkasta vähennetään:
-Verot
-Sairausvakuutus
-Eläkemaksut
Näiden jälkeen hänelle jää käteen 3200 kuussa. Tämä kuulostaa hyvältä palkalta eikö niin?
Seuraavaksi vähennetään:
-Vuokra 1400/kk (väitetysti hyvin kohtuullinen vuokra siellä)
-Kaasu ja sähkö 300/kk
-Lapsen päivähoitomaksu 1100/kk
Näiden jälkeen käteen jää 400 dollaria kuussa. Tästä hän sitten kustantaa bensat, auton vakuutuksen, autovelan, ruoan ym.
Hän kertoo, että jos hän menisi Michiganin viranomaisille näiden lukemien kanssa, hän olisi oikeutettu ruoka-apuun, eli SNAP apuun, ts. Food stamps. Ja palkka on yli 5000 kuussa.
https://publichealth.jhu.edu/2025/what-is-snap-and-why-does-it-matter
Kommentit (65)
Kuulostaa täysin uskottavalta, kun vertaan sitä siihen, mitä olen kuullut USAssa asuvan lähisukulaiseni kertovan menoistaan. Vuokra vaihtelee tosi paljon sen mukaan, missä asuu, mutta ei asuntoa voi ottaa liian kauaksi työpaikasta.
Tuo lapsen päivähoitomaksu vaikuttaa pieneltä sikäläiseksi. Ilmeisesti on kysymys siitä, että tarvitsee maksaa vain osasta päivää tai että kaupunki subventoi päivähoitoa jotenkin.
Palkka on yli 5000$, jos työtunnit kuussa on 158 tai sen yli.
Siellä on tosi kovat asumisen hinnat nykyään ja inflaatiotilastoja on vääristelty vuosien ajan. Niistä on jätetty asumisen kallistuminen kokonaan pois. Yhdysvaltalainen työväestö ja keskiluokka elää kädestä suuhun. Mikä tuossa on pelottavaa, että monelle säästäminen on mahdotonta tai voidaan vain säästää korkeintaan joitakin tuhansia tai kymmeniä tuhansia. Pitää muistaa, että siellä terveysvakuutukset eivät korvaa läheskään kaikkea, joten terveysongelman tullessa voi olla suuremmassa kusessa. Yhdysvallat eivät ole enää se sama valtio kuin ennen 90-lukua. Riistokapitalismi on päässyt pahasti valloilleen. Muun muassa investointiyhtiöt ovat nostaneet asumisen hintoja ostamalla vuokra-asunnoiksi kokonaisia alueita ja sitten nostaneet hinnat tappiin. Ihan kauhea paikka nykyään.
1400 eur/kk on hyvin kohtuullinen yhdysvalloissa pershikiälläkin mikä on todella surullista, koska moni siellä ei edes tienaa enemmän kuin 50 000 usd vuosi.
Ja joku valittaa suomen korkeita veroja.
Aina maksat jotain kautta. Niin se vaan menee.
Yhdysvalloissa vuokrat/ kiinteistölainan lyhennykset/ yhtiövastike, jne. , vakuutukset ja lasten päivähoitomaksut haukkaavat palkasta suuren osan. Se on aivan järjetöntä, mutta totta. Tuohon kuluihin pitää vielä laskea matkakulut, varsinkin jos kulkee omalla autolla (autovero, vakuutukset, bensa ja huollot). Osavaltiosta riippuen, nuo hieman vaihtelee, mutta ei suuresti.
- ulkosuomalainen
Miksei nuo muuta vaikka autoon asumaan? Siinä säästäisi pitkän pennin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa täysin uskottavalta, kun vertaan sitä siihen, mitä olen kuullut USAssa asuvan lähisukulaiseni kertovan menoistaan. Vuokra vaihtelee tosi paljon sen mukaan, missä asuu, mutta ei asuntoa voi ottaa liian kauaksi työpaikasta.
Tuo lapsen päivähoitomaksu vaikuttaa pieneltä sikäläiseksi. Ilmeisesti on kysymys siitä, että tarvitsee maksaa vain osasta päivää tai että kaupunki subventoi päivähoitoa jotenkin.
Tätä mietin itsekin. Olen siinä käsityksessä että yhden lapsen päivähoitokustannus on noin 2000/kk. Jotain subventointia siis tapahtuu.
No ilman tätä subventointia tälle naiselle ei jäisi edes sitä 400 kuussa. Menisi pakkasen puolelle.
Kumminkin 5000 kuussa bruttona niin luulisi että pärjäisi hyvinkin.
Jos lasten päivähoito on noin kallista, tuollahan tienaisi kivasti kun ottaisi muutaman kersan päiviksi kotiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Niin säästäisi suomessakin. Miksi et itse muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin säästäisi suomessakin. Miksi et itse muuta.
Suomessa saa asumistukea vuokraan ja toimeentulotuen saajille maksetaan koko vuokra sähköineen päivineen. Miten autossa asuminen tulisi ilmaista halvemmaksi, kun kaikki siihen kiittyvät kukut täytyisi maksaa itse?
Sama mulla Suomessa, koska insinöörinä n. viiden tonnin palkasta jää käteen 3200€, ja siitä miinustetaan
vastike+laina 1200€
elarit 800€
autolaina 250€
vakuutus 100€
siitä sitten bensat, ruoka, lasten jutut, ja kaikki muut "ylimääräiset" menot
Vierailija kirjoitti:
Jos lasten päivähoito on noin kallista, tuollahan tienaisi kivasti kun ottaisi muutaman kersan päiviksi kotiinsa.
Tuohon pitäisi hankkia viralliset luvat ja vakuutukset, sekä ennen kaikkea pätevyys lastenhoitoalalle ja ensiaputaidot olisi ehdottoman tärkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Sama mulla Suomessa, koska insinöörinä n. viiden tonnin palkasta jää käteen 3200€, ja siitä miinustetaan
vastike+laina 1200€
elarit 800€
autolaina 250€
vakuutus 100€
siitä sitten bensat, ruoka, lasten jutut, ja kaikki muut "ylimääräiset" menot
tuo nainen ei maksa elareita, joten ei ole verrattava tilanne
Ja silti monet täälläkin jaksaa mainostaa Yhdysvaltoja jonain paratiisina, jota se toki onkin kaikista rikkaimmalle väestönosalle. Duunarilla ja keskituloisella tekee todella tiukkaa siellä, toki riippuen myös siitä missä päin asuu.
Jenkeissä sentään autetaan ja saa foodstamps, kun taas Suomessa joutuu Hurstin ruokajonoon kerjäämään ruokaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon pitäisi hankkia viralliset luvat ja vakuutukset, sekä ennen kaikkea pätevyys lastenhoitoalalle ja ensiaputaidot olisi ehdottoman tärkeitä.
Onko USA:ssa muka sellainen laki joka kieltää lapsia viettämästä aikaa muiden luona ilman vanhempiaan? Mitään lupia, vakuutuksia tai muita ei tarvita kun tekee kaiken pimeästi.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tienaisi, mutta ehkä tuota ei halua tehdä vuosikausia, jos on kouluttautunut toiselle alalle. Koulutusta vastaavaan työhön taas voi olla vaikea palata, jos on ollut monta vuotta kotona hoitamassa lapsia.
Lisäksi perhepäivähoitajalla on myös kustannuksia (lasten ruoan lisäksi esim. vastuuvakuutukset). Hän myös joutuu maksamaan sekä sairausvakuutuksensa että eläkkeensä kokonaan itse, kun firmassa töissä olevalla työnantaja usein maksaa niistä osan.
Missä mies? 🙄