Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palkka yli 5000 dollaria/kk ja silti ruoka-avussa?

Vierailija
03.01.2026 |

https://vm.tiktok.com/ZNRMSsXk7/

Tällä videolla Michiganissa asuva nainen avaa oman kuukausittaisen kulurakenteensa. Hän tienasi $32/h.

Ensin palkasta vähennetään:

-Verot

-Sairausvakuutus

-Eläkemaksut

Näiden jälkeen hänelle jää käteen 3200 kuussa. Tämä kuulostaa hyvältä palkalta eikö niin?

Seuraavaksi vähennetään:

-Vuokra 1400/kk (väitetysti hyvin kohtuullinen vuokra siellä)

-Kaasu ja sähkö 300/kk

-Lapsen päivähoitomaksu 1100/kk

Näiden jälkeen käteen jää 400 dollaria kuussa. Tästä hän sitten kustantaa bensat, auton vakuutuksen, autovelan, ruoan ym.

Hän kertoo, että jos hän menisi Michiganin viranomaisille näiden lukemien kanssa, hän olisi oikeutettu ruoka-apuun, eli SNAP apuun, ts. Food stamps. Ja palkka on yli 5000 kuussa.

https://publichealth.jhu.edu/2025/what-is-snap-and-why-does-it-matter

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei nuo muuta vaikka autoon asumaan? Siinä säästäisi pitkän pennin.

Niin säästäisi suomessakin. Miksi et itse muuta.

Suomessa saa asumistukea vuokraan ja toimeentulotuen saajille maksetaan koko vuokra sähköineen päivineen. Miten autossa asuminen tulisi ilmaista halvemmaksi, kun kaikki siihen kiittyvät kukut täytyisi maksaa itse? 

Ota kuitenkin huomioon, että kaikkea ei hyväksytä menoiksi tukia laskettaessa.

Vierailija
42/65 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti jotenkin pärjää yksinhuoltajana, ja terveydenhuolto on tod.näk. parempi kuin Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama mulla Suomessa, koska insinöörinä  n. viiden tonnin palkasta jää käteen 3200€, ja siitä miinustetaan

vastike+laina 1200€

elarit 800€

autolaina 250€

vakuutus 100€

siitä sitten bensat, ruoka, lasten jutut, ja kaikki muut "ylimääräiset" menot

Itse sinä olet ottanut asuntolainaa. Jos asuisit vuokralla niin pääsisit paljon halvemmalla ja helpommalla.

Elatusapu ei taas tähän kuulu pätkääkään sillä se on sinun ja lapsen toisen vanhemman välinen juttu.

Vierailija
44/65 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa insinöörinä, palkkani on 71000 euroa.

Menee kokonaisuudessaan perheen elättämiseen pk-seudulla. Ei varaa erikoisempiin asioihin. Vaimo osa-aikaisesti töissä.

Amerikassa palkkani oli noin 150000 dollaria.

Vierailija
45/65 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenkeissä sentään autetaan ja saa foodstamps, kun taas Suomessa joutuu Hurstin ruokajonoon kerjäämään ruokaa

Jaahas...joku jonne taas ulisee siinä.

Vierailija
46/65 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jenkeissä sentään autetaan ja saa foodstamps, kun taas Suomessa joutuu Hurstin ruokajonoon kerjäämään ruokaa

Kyllä suomessakin saa sossusta maksusitoumksen kauppaan jos rahat ja ruoat loppu.

Joskus voi saada, usein kuteinkaan ei. Helpommin sen voi saada seurakunnalta.

Vierailija
47/65 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vidduakaan kiinnosta joku amerikkalainen. 

Vierailija
48/65 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olen kuunnellut USAssa asuvan sisareni kertovan kustannuksistaan, olen tullut siihen tulokseen, että siellä bruttopalkan pitää olla vähintään 100 000 dollaria, jotta pääsisi 1-2 lapsen vanhempana samaan elintasoon kuin täällä 60 000 euron bruttovuosipalkalla.

Täysin samankaltainen mielikuva minullakin on. Suomessa köyhäkin pärjää normaalitilanteessa jos vain ei itse pilaa omia asioitaan. Amerikassa köyhillä taas on huomattavasti huonommat oltavat.

Vierailija
49/65 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskoni asuu Floridassa. Heillä on 4 lasta ja  heillä oli yli 10 v au pair. 
Puoliso oli pankissa töissä, hän mall in neuvonnassa. Puolisolla aamuvoittoista, siskolla iltavoittoista. Au pair joutui tekemään enemmän, kuin 25 h viikossa, mutta sisko sai paljon lahjoja etuuksia, koskaan ei kukaan valittanut.

Kun 3.s lapsi syntyi, heille muutti pariskunta ja kummatkin sai sen, oliko 500 taalaa kk ja talosta oli tehty ns oma koti heille, oma keittiö, olohuone, makkari, sisäänkäynti.

Tää pariskunta ja kaikki edellisetkin ovat siis Suomesta.

He asuivat heillä yli 10 v. 

Olipa huonosti kirjoitettu sepustus eikä ainakaan minulle auennut mitä hait tuolla takaa.

Vierailija
50/65 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kateellinen amerikkalaisille, koska heillä jaetaan foodstampseja jos rahat ei riitä ja ihmiset saavat ostettua ruokaa. Itse joudun palkkatyöläisenä syömään jatkuvasti pelkkää kaurapuuroa, koska Suomessa ei jaeta foodstampseja missään, vaikka tämän pitäisi olla muka hyvinvointiyhteiskunta. 

Lopeta jo.

Vierailija
51/65 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohtui mainita, että ruuan hinta on (täälläkin) viimeisten 5 vuoden aikana noussut aivan sietämättömästi. Jopa kahden palkansaajan kotitaloudet kamppailevat päivittäisten ruokaostosten kanssa. Onneksi on hyviä viikkotarjouksia, esim. marketeissa näkee usein "BOGO"-tarjouksia (buy one, get one free), osta yhden hinnalla 2. Itse käytän näitä usein. Säästöä tulee mukavasti.

- ulkosuomalainen

Eikö siellä ole myös kuponkeja (coupons), joilla saa hyviä alennuksia kassalla? 

On, nykyään ne ovat suurimmaksi osaksi ns. digi-kuponkeja. Kännykkään voi ladata kaupan äpin ja liittyä jäseneksi . Sitä kautta valita kupongit itse. Ellei kuponkeja klikkaa, ne tarjoukset eivät tule käyttöön. Pitää itse olla aktiivinen. Se äpin jäsennumero skannataan kassalla, aivan kuten Suomessa, Lidlissä.  Vain harva kuponki on enää paperikuponki, jotka yleensä tulee postin mukana, tarjouslehtien välissä, tai (hassua kyllä) sunnuntain paperisen sanomalehden välissä. 

- ulkosuomalainen

Vierailija
52/65 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on nykyajan riistokapitalismi aiheuttanut tämän. Keskiluokalta ja jopa ylemmiltä keskiluokilta viedään mahdollisuus vaurastua, jotta ovat muutamalle harvalle kapitalisteille entistä helpompia hyväksikäytettäviä. Toivottavasti tämä sairas yhteiskuntamalli tulee tiensä päähän jossain vaiheessa. Ihmiset eivät ole sitä  varten olemassa, että heidät jätetään omaisuudettomiksi, orjuutetaan isojen  velkojen alle ja sitten lopulta sairastuessaan pahimmassa tapauksessa joutuvat vielä suurempiin velkoihin tai kadulle. Oikeistolaisuus on ok ja markkinatalous on ok, mutta ei tälläinen rajoittamaton järjestelmä, jossa muutama harva ihminen ja pulju varmistaa, että kansalaisille ei vahingossakaan kerry mitään omaisuutta kaikki hinnat (mukaanlukien perushyödykkeet) tappiin nostamalla. 

Vierailija
53/65 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkkien palkat, verotus ja kulurakenne eivät ole suoraan verrattavissa meikäläiseen. Turha ihmetellä ja vertailla mitä siellä saa tai ei saa tukia palkan päälle. 

Vierailija
54/65 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, siksi ne aina sanoo että ovat palkan päässä kadulta. Eihän tuosta voi säästää edes puskuria. Suomessa itketään kovaa verotusta, mutta se kompensoituu kaikella sillä mitä yhteiskunta tarjoaa esim lapsiperheille.

Kaikkihan kerätyistä veroista hyötyvät Suomessa. Jos täällä otettaisiin "Amerikan malli" käyttöön niin sen jälkeen tuskin enää kukaan alle 10 000 e/kk nettona tienaava pärjäisi täällä. Suurin osa suomalaisista ei enää tajua miten paljon tätä maata pyörtitetään verovaroin.

Vierailija
55/65 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? Jenkeissä on ihan eri kustannustaso ja paljon menoeriä joita ei eurooppalainen ei tule edes ajatelleeksi.

Niin. Siellä yhteiskunta on rakennettu eri tavalla. Amerikassa on pakko olla kovatuloinen tai muuten on tuskaista.

Vierailija
56/65 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee kokonaisuudessaan perheen elättämiseen pk-seudulla. Ei varaa erikoisempiin asioihin. Vaimo osa-aikaisesti töissä.

71 000 euroa (vuodessa?) on noin 6000 euroa kuukaudessa. Älä yritäkään väittää, että tuolla ei pärjäisi pääkaunpunkiseudulla. Siihen kun lasketaan vielä päälle lapsilisä tai -lisät ja vaimon palkka (hän saa välillä myös jotain työttömyyskorvausta), niin hyvinhän sillä summalla pärjää. Jos ette siihen pysty niin sitten on peiliin katsomisen paikka.

Vierailija
57/65 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama mulla Suomessa, koska insinöörinä  n. viiden tonnin palkasta jää käteen 3200€, ja siitä miinustetaan

vastike+laina 1200€

elarit 800€

autolaina 250€

vakuutus 100€

siitä sitten bensat, ruoka, lasten jutut, ja kaikki muut "ylimääräiset" menot

tuo nainen ei maksa elareita, joten ei ole verrattava tilanne

Maksaa päivähoitomaksua ja koska Suomessa lähivanhemman tulot aiheuttaa maksimipäivähoitomaksut, niin ne siirtyy käytännössä elareihin, jotka maksaa etävanhempi, eli lähes aina isä.

Vierailija
58/65 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

71 000 euroa (vuodessa?) on noin 6000 euroa kuukaudessa. Älä yritäkään väittää, että tuolla ei pärjäisi pääkaunpunkiseudulla. Siihen kun lasketaan vielä päälle lapsilisä tai -lisät ja vaimon palkka (hän saa välillä myös jotain työttömyyskorvausta), niin hyvinhän sillä summalla pärjää. Jos ette siihen pysty niin sitten on peiliin katsomisen paikka.

Täällä tarvitsee autoa, ja se maksaa.

Vierailija
59/65 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olen kuunnellut USAssa asuvan sisareni kertovan kustannuksistaan, olen tullut siihen tulokseen, että siellä bruttopalkan pitää olla vähintään 100 000 dollaria, jotta pääsisi 1-2 lapsen vanhempana samaan elintasoon kuin täällä 60 000 euron bruttovuosipalkalla.

Täysin samankaltainen mielikuva minullakin on. Suomessa köyhäkin pärjää normaalitilanteessa jos vain ei itse pilaa omia asioitaan. Amerikassa köyhillä taas on huomattavasti huonommat oltavat.

Jenkeissä sillä työllä elättää perheensä, jos ei pröystäile, toisin kuin Suomessa insinööri saa vain 60 000- 80 000 €/vuosi.

60/65 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1400 eur/kk on hyvin kohtuullinen yhdysvalloissa pershikiälläkin mikä on todella surullista, koska moni siellä ei edes tienaa enemmän kuin 50 000 usd vuosi. 

Suomessakin tuo 1400 on ihan normaali vuokra perheasunnosta eli kolmiosta tai neliöstä. Siis Helsingissä ainakin. Ja nuo muut kulut kuulostavat ihan samoilta mitä työssäkäyvä maksaa täällä, paitsi tuo päivähoito on Suomessa vain joitain satasia kuussa. Onneksi. 

🇺🇦🇮🇱