Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkärintarkastus keski-iässä. Nyt kaksi reseptilääkettä käytössä

Vierailija
03.01.2026 |

Verenpaine- ja kolesterolilääke nyt aloitettu. Kesästä asti myös taas parinkymmenen vuoden paussin jälkeen e-pillerit vaihdevuosivaihoihin. Ja d-vitamiini myös. Tarviin varmaan kohta dosetin :(

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vehnistä terveellisin on graham, mutta siinäkin on gluteenia. Vehnä tulee myös aina hapattaa eli sellaisenaan se ei sovi suolistolle vaan sienen täytyy prosessoida se ensin. Ja silti voi tulla ongelmia. Älkä syökö sitä jos ei ole ihan pakko.

Vierailija
62/83 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolestorolia nostaa prosessoidut vehnätuotteet jotka ei ole ihmisen kroppaan tarkoitettu. Onko mitenkään mahdollista lopettaa nykyaikainen vehnän käyttö? Siirry vaikka spelttiin ja käytä muita jauhoja. 

Vehnässä ei ole, eikä sokerissa, päinvastoin kuin jotkut näyttää olettavan. Kuohukermassa, maksapasteijassa, voimariinissa, jäätelössä sen sijaan löytyy. 

Sokeri nostaa veren triglyseridiarvoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vehnistä terveellisin on graham, mutta siinäkin on gluteenia. Vehnä tulee myös aina hapattaa eli sellaisenaan se ei sovi suolistolle vaan sienen täytyy prosessoida se ensin. Ja silti voi tulla ongelmia. Älkä syökö sitä jos ei ole ihan pakko.

Höpöhöpö. Gluteeni on vaarallista vsin keliaakikoille. Sitä on muussakin viljassa. Ilman gluteenia ei leivonta onnistu. Se on se sitko siinä taikinassa. 

Vierailija
64/83 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Gluteeni on vaarallista vsin keliaakikoille. Sitä on muussakin viljassa. Ilman gluteenia ei leivonta onnistu. Se on se sitko siinä taikinassa. 

Nimenomaan, mitään viljoja ei tulisi syödä. Ne eivät kuulu ihmisen ruokavalioon. 

Vierailija
65/83 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit on nykyisin pelkkiä lääkekauppiaita lääketehtaisen talutusnuorassa. Keksimällä keksivät vikaa joihin myyvät "lääkkeet" sulle, ja vetävät provikat liiveihinsä siinä välissä...

Miten tämä provikkajuttu oikein toimii? Onko niillä siis joku sopimus lääketehtaan kanssa ja sitten raportoivat minkä verran ovat määränneet jotain tiettyä lääkettä? Missä ja miten noita sopimuksia sidotaan? Onko kaikilla lääkäreillä joku sopimus? 

Lähetäänpä Lappiin viikonloppusemiraaniin jossa lääkefirma esittelee tuotteitaan ja siinä sivussa maksavat koko viikonloppureissun, hei haluatteko ensi talvenakin tulla? vink vink.

Vierailija
66/83 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja syöt tietysti kiltisti kaikki lääkkeet.

Minä pyysin apua yhteen vaivaan, niin johan alkoi lääkärin reseptikäsi viuhtoa, "löysi" monta "sairautta"  :D:D:D

Alkuperäinen vaiva jäi huomiotta, jouduin muistuttamaan lääkäriä siitä. Sain avun. Eikä tarvinnut mennä apteekin kautta.

Reppana.

Vierailija
67/83 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, mulla alkoi jo alta 30-v:nä kolesterolilääkitys. Jo parikymppisestä mittautin kolesterolin säännöllisesti. Nyt olen 50 v, tällä hetkellä käytössä 7 säännöllistä lääkettä. 

Vierailija
68/83 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit on nykyisin pelkkiä lääkekauppiaita lääketehtaisen talutusnuorassa. Keksimällä keksivät vikaa joihin myyvät "lääkkeet" sulle, ja vetävät provikat liiveihinsä siinä välissä...

Miten tämä provikkajuttu oikein toimii? Onko niillä siis joku sopimus lääketehtaan kanssa ja sitten raportoivat minkä verran ovat määränneet jotain tiettyä lääkettä? Missä ja miten noita sopimuksia sidotaan? Onko kaikilla lääkäreillä joku sopimus? 

Lähetäänpä Lappiin viikonloppusemiraaniin jossa lääkefirma esittelee tuotteitaan ja siinä sivussa maksavat koko viikonloppureissun, hei haluatteko ensi talvenakin tulla? vink vink.

Lääketeollisuudella on kyllä aika tiukat säännökset siitä mikä on sallittua ja mikä ei. Esimerkiksi

https://www.bayer.com/fi/fi/suomi-terveydenhuollon-ammattilaisille-maks…

Vierailija
69/83 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen ei tarvitse leipomotuotteita, no itse syön kaksi palaa 100 prosenttista ruisleipäpalaa aamulla, siinä se minulla, kohteliaissyistä syön kyläilyreissulla pullan mutta onneksi harvoin tulee kyläilltyä.

Vierailija
70/83 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painoa alas niin pääset lääkkeistä eroon. 

Höpönlöpön, olen eri, mutta itselläni on verenpaine- ja kolesterolilääkitys, eikä sittenkään pysy verenpaine kurissa, vaikka lääkitystä on säädetty jo useampaan kertaan. Olen 170 cm pitkä, painan 55 kg, syön terveyssuositusten mukaisesti, en tupakoi, en käytä alkoholia. Liikuntaa saa vähän liikaakin päivittäin. 

Aina ei ole näin yksinkertaista antaa ohjeistusta, että kunhan laihdut, niin elämä on kuin silkkiä vaan. Ei ole. 

-

Oletko jo saanut jätettyä suolan pois? Se on a ja o verenpaineen säätelyssä. 

Kolesteroli tulee virheellisestä ravinnosta. 

Itse olen ollut 40 vuotta kasvissyöjä enkä käytä suolaa ruoanlaitossa, eikä tarvitse huolehtia verenpaineesta, kolesterolista, vatsasyövästä eikä verisuonten tukkeutumisesta. Kaikki nämä ovat haitallisesta ravinnosta aiheutuvia tauteja. Olen 69-vuotias enkä syö mitään lääkkeitä.

Vai oletko niin jännittynyt ihminen, että nostaa verenpainetta? Tai onko stressiä? Mites rentoutumisharjoitukset? Jokin joogalaji tavallisen hikitreenin tilalle.

Vierailija
71/83 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

E pillerit vaihdevuosioireisiin?  Hormonikorvauspillereitä sinun pitäisi ottaa! 

Vierailija
72/83 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on niin tyhmä, että ennemmin leikkauttaa raajan pois kuin muuttaa mitään ruokavaliossaan. Ihminen syyttää lääkäriä, geenejä, vaimoa tai ihan ketä muuta tahansa sairaudestaan, ennemmin kuin alkaisi katsomaan mitä laittaa kroppaansa tai edes lukemaan ainesosia. Terveys on sairauden ennalta ehkäisyä, ei oireiden turruttamista tai silmien ummistamista tai terveyden ylläpidon ulkoistamista.

Suola on vaikein, helposti vaihtui kovat rasvat pehmeisiin mutta vieläkin yli puolen vuoden päästä aloittamisesta vähäsuolainen on mautonta. Syöhän sitä nälkäänsä vaikka kuitenkin toivoen että josko sattuisi olemaan seassa suolahippunen. 

Kokeile tätä Bragg-valmistetta, soijapavusta tehtyä, maistuu suolaiselta mutta ei sisällä lisättyä suolaa. 

https://www.rawfoodshop.fi/bragg-liquid-aminos-473ml

Vierailija
73/83 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpönlöpön, olen eri, mutta itselläni on verenpaine- ja kolesterolilääkitys, eikä sittenkään pysy verenpaine kurissa, vaikka lääkitystä on säädetty jo useampaan kertaan. Olen 170 cm pitkä, painan 55 kg, syön terveyssuositusten mukaisesti, en tupakoi, en käytä alkoholia. Liikuntaa saa vähän liikaakin päivittäin. 

Aina ei ole näin yksinkertaista antaa ohjeistusta, että kunhan laihdut, niin elämä on kuin silkkiä vaan. Ei ole. 

Ala käyttämään alkoholia ja syömään terveyssuositusten vastaisesti sitä mikä maistuu hyvälle. Väkisinhän verenpaine nousee turhalla niuhottamisella.

Vierailija
74/83 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on niin tyhmä, että ennemmin leikkauttaa raajan pois kuin muuttaa mitään ruokavaliossaan. Ihminen syyttää lääkäriä, geenejä, vaimoa tai ihan ketä muuta tahansa sairaudestaan, ennemmin kuin alkaisi katsomaan mitä laittaa kroppaansa tai edes lukemaan ainesosia. Terveys on sairauden ennalta ehkäisyä, ei oireiden turruttamista tai silmien ummistamista tai terveyden ylläpidon ulkoistamista.

Minä haen oireettomuutta tai vähäoireisuutta, en terveyttä. 

Vierailija
75/83 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri hoitaa vain oiretta ei syytä oireisiin, se olisi liian vaikeaa etsiä se syy, ja muutenkin on hyvä että potilaat palaavat pyytämään lisää lääkettä oireisiin.

Ei pidä paikkaansa. Moni lääkäri on hyvin lääkevastainen, terveillä elämäntavoilla yritetään hoitaa liian pitkään esim.verenpainetta tai kolesterolia.

Vierailija
76/83 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen on keskiaikainen?

Syntynyt keskiajalla. Eli tooosi vanha.

Vierailija
77/83 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

E pillerit vaihdevuosioireisiin?  Hormonikorvauspillereitä sinun pitäisi ottaa! 

Kyllä. Gyne selitti, että koska kuukautiset vielä tulevat säännöllisesti ei aloiteta varsinaista hormonikorvaushoitoa vaan e-pillerit ovat parempi vaihtoehto tasoittamaan  heittelehtivää hormonitasapainoa ja niistä johtuvia v.vuosioireita. Oireilu voi alkaa jo vaikka kuukautiset tulisivatkin vielä säännöllisesti. 

Vierailija
78/83 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kantsis alkaa syömään siten kuin ihmisen on tarkoitettu. Voi jopa auttaa.

Kerropa sinä suuressa viisaudessasi mikä on se ruoka, joka on tarkoitettu ihmiselle niin, ettei kolesterolit ja verenpaineet nouse. Lääkärit eivät ole näköjään sellaista osanneet kertoa, mutta sinä varmaan sitten osaat. 

Vierailija
79/83 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Magnesiumin puutos aiheuttaa univaikeuksia, korkeaa verenpainetta ja matalia D vitamiinitasoja. Eli ottaisin magnesium lisän myös käyttöön, ei siitä haittaakaan ole.

Älä hitossa ala mainostamaan magnesiumia. Kyllä sen liikakäytöstä voi olla vakavat seuraukset. Ensin täytyy todeta magnesiumin puutos ja syödä sitä sitten vasta. 

Magnesiumia voi saada liikaa erityisesti ravintolisien tai lääkkeiden kautta. Liiallinen magnesiumin saanti voi johtaa pahimmillaan vakaviin terveysongelmiin. Yleisiä liikasaannin oireita ovat muun muassa ripuli, pahoinvointi, oksentelu ja sydämen rytmihäiriöt.

Vierailija
80/83 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näissä käypä hoito suosituksissa on eroja kun muihin pohjoismaihin vertaa. Esimerkiksi 2-tyypin diabeteksessä Suomessa tarjotaan lääkehoitoa herkemmin.