Psykoosi. Jos sinulla on kokemusta
niin mitä sinä silloin teet jos itse jo huomaat olevasi psykoosissa?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EIhän sitä itse huomaa. Ymmärrät vasta kun psykoosilääkkeet alkavat tehota.
Lääketiede ei tunne tällaista selitysmallia.
Mitä sekoilet? Tietenkin lääketiede tuntee sellaisen selitysmalli, että psykoosilääkkeillä saadaan psykoosi katkaistua.
Puhui että vasta psykoosilääkkeillä. Ei siis luonnossa oleilulla, nukkumalla, puhumalla tai ruokaa tekemällä. Psykoosilääke ei ole ainoa vaihtoehto päästä psykoosista eroon vaan on muitakin vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
"Miksi käytät lääketieteen sanastoa? Käytä jotain muuta sanaa kuin psykoosi, jos haluat vakuuttaa ihmiset mielipiteelläsi. Saat ajatella niin kuin haluat, mutta psykoottiseksi sinut tekee se että väität jotain mikä ei ole totta."
Oon eri, mutta mistä sä oikein puhut? Lääketiede kyllä hoitaa psykoosia psykoosilääkkeillä. Se on ihan totta.
Kyllä hoitaa mutta pelkkä psykoosilääke ei ole ikinä ainoa vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on melkein kaikki oireet paitsi etten kuule ääniä.
Keskeiset oireet
Aistiharhat: Kuuloharhat, näköharhat tai tuntoharhat.
Harhaluulot: Vahvat, perusteettomat uskomukset, joihin ei vaikuta todellisuus (esim. vainoharhaisuus).
Hajanainen ajattelu ja puhe: Ajatusten ja puheen poukkoilu, vaikeus pysyä asiassa.
Poikkeava käyttäytyminen: Outo, epälooginen tai arvaamaton toiminta.
Tunteiden latistuminen: Vaikeus kokea tai ilmaista tunteita.
Aloitekyvyttömyys (apati) ja tahdottomuus: Mielenkiinnon puute, toiminnan aloittamisen vaikeus.
Kognitiiviset vaikeudet: Keskittymis-, muisti-, oppimis- ja ongelmanratkaisuvaikeudet.
Sosiaalinen vetäytyminen: Ihmissuhteiden etääntyminen.
Ennakoivat oireet (prodromaalioireet)
Ahdistuneisuus, ma
Nyt heti hakemaan apua, kun sä alat vielä lisäksi kuulla ääniä, niin et enää itse edes ymmärrä hakea apua.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin ilmeisesti vaipumassa p:iin - istuin vessanpytyllä ja luulin, että olen sotkenut kaikkien muiden välit ja kaikki muut ovat minua vastaan. Paranoia-kohtaus tuo oli, johtui amitriptyliinistä, mitä neurologi laittoi minut syömään, kipukynnyksen nostoa vasten.
Niinkuin luette, niin ei se mikään psyko-kohtaus ollut, saatoin olla vaipumassa siihen, mutta onnistuin nousemaan.
(kuuklasin, et voiko olla joku lievempi versio - ei, joko on tai ei).
....
Joku täällä vähätteli tuota, mun oireita. Suutuin siitä - tervetuloa vaan kokeilemaan sitä samaa (jos kerran pitää vähätellä toisten mielialaongelmia .....).
Paniikkikohtaus ehkä, eikä sellainen yleensä lääkkeistä johdu, vaan siihen on taipumus joillekin ihmisillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miksi käytät lääketieteen sanastoa? Käytä jotain muuta sanaa kuin psykoosi, jos haluat vakuuttaa ihmiset mielipiteelläsi. Saat ajatella niin kuin haluat, mutta psykoottiseksi sinut tekee se että väität jotain mikä ei ole totta."
Oon eri, mutta mistä sä oikein puhut? Lääketiede kyllä hoitaa psykoosia psykoosilääkkeillä. Se on ihan totta.
Kyllä hoitaa mutta pelkkä psykoosilääke ei ole ikinä ainoa vaihtoehto.
Mitään muuta hoitoa en ole ikinä nähnyt psykoosipotilaan saavan 🙁.
Läheiselläni siis on skitsofrenia
Vierailija kirjoitti:
Vanha viisaus, jos mieli on uupunut, rasita ruumista.
Typerä sanonta on vanha vitsaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerä sanonta on vanha vitsaus.
Ja mitä luulet, psykoosiin sairastuvien fyysisestä kunnosta, todennäköisemmin huono kuin hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla psykoosissa vaikka rasittaa ruumistaan. Mutta erinomainen viisaus myös psykoosisairaalle.
Tämän lääkkeen tienoilta on Suomessakin ollut jo muistaakseni 3.faasin lääketutkimusta, ja sitä on pidetty lupaavana. Olisi kyllä melkoinen edistysaskel.