Psykoosi. Jos sinulla on kokemusta
niin mitä sinä silloin teet jos itse jo huomaat olevasi psykoosissa?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
EIhän sitä itse huomaa. Ymmärrät vasta kun psykoosilääkkeet alkavat tehota.
Lääketiede ei tunne tällaista selitysmallia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se kuitenkin on. Sivusta
Psykoosin hankala erityispiirre on, ettei sitä oikeastaan edes tajua. Jollain tasolla ymmärtää, että tavallisuudesta on tullut jotenkin outoa, mutta kokonaisymmärrys vinksahtamisesta ei hahmotu. Se on kuin ikkunoissa, joista katsot ulos, olisi jossain normaalia lasia, joissain lasia, joka vääristää, mutta luulet joka ikkunasta näkeväsi kuin tavallisesta. Sekin, että uutistenlukija puhuu henkilökohtaisesti sinulle, tai täysin tuntemattomat katsovat sinua tietäen kaikki menneisyytesi virheet ja pahuudet, tuntuu olevan totta.
Jos ajatukset pyörii turhan vinhasti voi ottaa lääkettä lisää, melatoniini pieni annos myös rentouttaa kehoa ja mieltä, toimii kuin neurolepti. Loma kotoa monesti myös tutkitustenkin mukaan terveydelle hyväksi. Rutiinit on hyväksi ja tupakointi huono, muutkin terveyssuositukset mitä suositellaan.
Olen sairastanut skitsofreniaa nyt 10 vuotta ja oppinut tunnistamaan milloin olen psykoosissa. Osaan olla lähtemättä mukaan kaikkeen mitä aivoni kehittävät, otan lääkkeen ja vetäydyn rauhoittumaan. Psykooseita on pari viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä me poltetaan toiset savut kun psykoosit pamahtaa päälle. Sitten on hyvä mieli.
Ja sä leikit tällä asialla? "Me"? Kokeilepa olla yksin pidemmän aikaa. Kokeile poltella psykoosin aikana ja psykoosin välissä. Tuu sit kertoo kuin hyvä mieli sulla on.
Joku aloitti sen kannabispsykoosi höpötyksen niin siksi poltellaan nykyään vain psykoosikukkaa. Ihan puhtaasti kannabisfoobikon kiusaksi vedetään hirmuiset psykoosit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä me poltetaan toiset savut kun psykoosit pamahtaa päälle. Sitten on hyvä mieli.
Ja sä leikit tällä asialla? "Me"? Kokeilepa olla yksin pidemmän aikaa. Kokeile poltella psykoosin aikana ja psykoosin välissä. Tuu sit kertoo kuin hyvä mieli sulla on.
Joku aloitti sen kannabispsykoosi höpötyksen niin siksi poltellaan nykyään vain psykoosikukkaa. Ihan puhtaasti kannabisfoobikon kiusaksi vedetään hirmuiset psykoosit.
Tavallaan joo, ymmärrän, mutta sekin pitää ymmärtää, että joillekin kannabis ( ei kuitenkaan kannabispiikki) tosiaan provosoi psykoosin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä av:n akoilla kokemusta on. On incel/iigor/mammanpoika/Allu/huoris-jankkaajat, kaikilla hoitamaton psykoosi.
Ja Sannapsykoottiset.
Olen kyllä seuraillut persujen psykoottisia toilailuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneekö ohi levolla?
Kyllä nukkumattomuus voi aiheuttaa psykoosia.
Entäpä kun psykoosi estää nukkumisen?
Sukulaisellani psykoosi tuotti varsinkin öiksi sellaista meteliä, ettei hän kyennyt nukkumaan. Nyt lääkityksellä nukkuu useimpina öinä, eikä äänet ole enää aina valvomisen syy silloinkaan kun ei saa unta.
Vierailija kirjoitti:
Jos ajatukset pyörii turhan vinhasti voi ottaa lääkettä lisää, melatoniini pieni annos myös rentouttaa kehoa ja mieltä, toimii kuin neurolepti. Loma kotoa monesti myös tutkitustenkin mukaan terveydelle hyväksi. Rutiinit on hyväksi ja tupakointi huono, muutkin terveyssuositukset mitä suositellaan.
Tämä on juuri sitä mitä psykoosi on. Mieli sanoo että ilman reseptiä saatava valmiste toimii kuin reseptilääke, vaikka eivät ole edes samaa lääkeryhmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se kuitenkin on. Sivusta
Miksi käytät lääketieteen sanastoa? Käytä jotain muuta sanaa kuin psykoosi, jos haluat vakuuttaa ihmiset mielipiteelläsi. Saat ajatella niin kuin haluat, mutta psykoottiseksi sinut tekee se että väität jotain mikä ei ole totta.
Itse olin ilmeisesti vaipumassa p:iin - istuin vessanpytyllä ja luulin, että olen sotkenut kaikkien muiden välit ja kaikki muut ovat minua vastaan. Paranoia-kohtaus tuo oli, johtui amitriptyliinistä, mitä neurologi laittoi minut syömään, kipukynnyksen nostoa vasten.
Niinkuin luette, niin ei se mikään psyko-kohtaus ollut, saatoin olla vaipumassa siihen, mutta onnistuin nousemaan.
(kuuklasin, et voiko olla joku lievempi versio - ei, joko on tai ei).
....
Joku täällä vähätteli tuota, mun oireita. Suutuin siitä - tervetuloa vaan kokeilemaan sitä samaa (jos kerran pitää vähätellä toisten mielialaongelmia .....).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on juuri sitä mitä psykoosi on. Mieli sanoo että ilman reseptiä saatava valmiste toimii kuin reseptilääke, vaikka eivät ole edes samaa lääkeryhmää.
En ole tuo kirjoittaja, mutta olen huomannut että omat psykoosini liittyvät siihen että dopamiini nousee ja se pitää saada laskemaan. En tiedä vaikuttaako melatoniini dopamiiniin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on krooninen psykoosi joka oireilee ennen kaikkea tunteiden ja ajatusten latteutena. Niihin eivät auta lääkkeetkään. Ilman lääkkeitä kuulen hajanaista puheensorinaa, joka ei mitenkään häiritse minua. Olen pysyvällä eläkkeellä.
Kohta tulee Suomenkin markkinoille uudentyyppinen psykoosilääke Cobenfy, joka vaikuttaa muskariinireseptoreihin. USAssa on jo käytössä. Väittävät, että se tehoaa juuri noihin latteuksiin, ns. negatiivisiin oireisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on krooninen psykoosi joka oireilee ennen kaikkea tunteiden ja ajatusten latteutena. Niihin eivät auta lääkkeetkään. Ilman lääkkeitä kuulen hajanaista puheensorinaa, joka ei mitenkään häiritse minua. Olen pysyvällä eläkkeellä.
Kohta tulee Suomenkin markkinoille uudentyyppinen psykoosilääke Cobenfy, joka vaikuttaa muskariinireseptoreihin. USAssa on jo käytössä. Väittävät, että se tehoaa juuri noihin latteuksiin, ns. negatiivisiin oireisiin.
Ihanko totta! Olisipa hienoa jos tehoaisi. Elämäni on ihan kamalaa ja kaikki välttelevät minua kun olen kuin vihannes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sekoilet? Tietenkin lääketiede tuntee sellaisen selitysmalli, että psykoosilääkkeillä saadaan psykoosi katkaistua.
"Miksi käytät lääketieteen sanastoa? Käytä jotain muuta sanaa kuin psykoosi, jos haluat vakuuttaa ihmiset mielipiteelläsi. Saat ajatella niin kuin haluat, mutta psykoottiseksi sinut tekee se että väität jotain mikä ei ole totta."
Oon eri, mutta mistä sä oikein puhut? Lääketiede kyllä hoitaa psykoosia psykoosilääkkeillä. Se on ihan totta.
Akuutti psykoosi kuormittaa aivoja samalla tavalla kuin muutkin aivotapahtumat eli vaikkapa aivoruhje, aivoinfarkti, aivojen tulehdus eli enkefaliitti tai vaikea epileptinen kohtaus. Tuollaisen kokemuksen jälkeen ihminen on pitkään väsynyt ja tarmoton. Mitä pitempään akuuttivaihe kestää ja mitä useammin akuuttivaihe uusiutuu, sitä enemmän aivoihin jää pysyviä muutoksia, jolloin yleinen toimintakyky alkaa laskea. Siksi on tärkeää hakeutua päivystykseen, jos epäilee itsellään psykoottista tilaa. Hoidolla akuuttivaihe kestää lyhyemmän aikaa ja pysyvät vauriot ovat vähäisempiä. Lisäksi akuutisti psykoottisen ihmisen kyky huolehtia itsestään tai muista on heikentynyt. Hän tai hänen huollettavansa voivat joutua vaaraan. Eli suosittelen lämpimästi, että haet apua itsellesi. Jos epäilet päihteiden aiheuttaneen oireesi, lopeta päihteiden käyttö. Lopettamiseen saatat myös tarvita apua.
Kyllä av:n akoilla kokemusta on. On incel/iigor/mammanpoika/Allu/huoris-jankkaajat, kaikilla hoitamaton psykoosi.