Väsyttää, kun perinteisen keskiluokkaista, tavallista elämääni kritisoidaan nykyään jatkuvasti
Olen aina ollut tunnollinen ja ahkera. En ole koskaan ollut mikään seikkailijaluonne, vaan rauhallinen puurtaja. Opiskelin ahkerasti, lakkiaisten jälkeen jatkoin opintoja yliopistolla ja olen ollut +10 v koulutustani vastaavassa akateemisessa työssä. Maksan kuukaudessa yli tonnin veroja. Minulla on kunnollinen mies, joka hoitaa osansa kodista, lapsen asioista ja käy töissä. Meillä on mukava pieni rivitaloasunto. Ei välitetä mistään "erityisen kalliista", ei matkustella ulkomailla, ei ole kalliita harrastuksia. Minä harrastan retkeilyä lähiluonnossa, ristikoiden tekemistä ja vesijumppaa/avantouintia. Ei muutenkaan olla mitään ääri-ihmisiä, meillä syödään kohtuudella lihaa ja ajetaan 10 v vanhalla bensa-autolla. Teen vapaaehtoistyötä lapsiperheiden parissa ja tuen asuinpaikkakuntani vähävaraisia seurakunnan diakoniatyön kautta. Vaikka omat asiani ovat nykyisin hyvin, suhtaudun empaattisesti ihmisiin, joilla on vastoinkäymisiä.
Omasta mielestäni elän rauhallista, lainkuuliaista ja tavallista perinteisen keskiluokkaista elämää ja tämä tuntuu ärsyttävän joillakin suunnattomasti. Jatkuvasti on joku ikätovereistani kritisoimassa, miksi en ole vegaani, miksi ei ole sähköautoa (tai miksi en kulje julkisilla) tms. Sitten on he, joita ärsyttää perinteinen perhe-elämä ja kun puhun miehestäni miehenä, enkä kumppanina. Välillä saan kuulla, miten olen tylsä, kun en harrasta jotain samppanjajoogaa, tarot-tulkintaa tai tee extremematkoja jonnekin kauas. Osaa nyppii, kun meillä on yksi lapsi - pitäisi kuulemma olla lapseton tai sitten vähintään 2 lasta, jotta sisaruksilla on toisistaan seuraa. Toiset valittavat, miksi olen niin oikeistolainen ja hyväosainen, enkä auta enempää - eikö veroissa, vapaaehtoistyössä ja diakoniatyön kautta annettavassa avussa ole tarpeeksi?
Miksi ihmiset eivät anna toisten olla rauhassa sellaisia kuin ovat? Mikä tässä perinteisen keskiluokkaisessa elämässä ärsyttää? En minä vaadi toisia olemaan samanlaisia kuin minä. Haluaisin vain elää rauhassa omaa arkeani ilman, että joku jatkuvasti tulee kertomaan mielipiteensä siitä, miten minun pitäisi jotenkin muuttua.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta keskiluokkaiselta elämältä vaan pienituloisen elämältä. Keskiluokkaiset yleensä matkustelee ja autokin on parempi kuin 10v vanha bensa-auto.
Keskiluokka määräytyy tulojen perusteella, ei kulutuksen. Keskiluokkainen ei tarkoita, että kaikki tulot menee mitä tulee. Sellainen on vaan huonoa taloudenpitoa...
Keskituloinen pystyy kyllä matkustamaan, pitämään uudehkoa autoa ja silti säästämään.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se juontuu siitä, kun te keskiluokkaiset lapsiperheet olette pitäneet itseänne aina muita parempina ja moralisoineet muiden valintoja, vaikka olette tämän yhteiskunnan suurimpia edunsaajia. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Ennemmin tai myöhemmin.
Keskiluokkaiset ovat suurimpia häviäjiä. Käyt töissä, saat keskipalkkaa, mutta maksat kaikesta täyden hinnan. Esim. miljonääri maksaa päivähoidosta saman verran kuin keskiluokkainen.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se juontuu siitä, kun te keskiluokkaiset lapsiperheet olette pitäneet itseänne aina muita parempina ja moralisoineet muiden valintoja, vaikka olette tämän yhteiskunnan suurimpia edunsaajia. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Ennemmin tai myöhemmin.
Niin. Kyllähän se epärehelliselle ja valheelliselle ennemmin tai myöhemmin vastaa. Elämä kun on valintoja. Joilla on myös pidemmällä aikavälillä seurauksia.
Mekään ei matkustella ulkomailla perheenä. Matkat Suomessa riittää todellakin ihaniksi muistoksi koko perheelle. Ulkomaan matkojen aika on sitten, kun lapset on isompia, mikäli haluavat. Milloin edes ehtisimme nähdä eri puolilla Suomea asuvia mummoja, sukulaisia ja ystäviä, kuin lomilla? Yhtä kalliiksi Suomea reidsaten tulee hotelleineen, junalippuinern ja aterioineen, vuokramökkeineen, kuin ulkomaanmatkat, mutta on vähemmän työlästä ja vähemmän stressaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta keskiluokkaiselta elämältä vaan pienituloisen elämältä. Keskiluokkaiset yleensä matkustelee ja autokin on parempi kuin 10v vanha bensa-auto.
Keskiluokka määräytyy tulojen perusteella, ei kulutuksen. Keskiluokkainen ei tarkoita, että kaikki tulot menee mitä tulee. Sellainen on vaan huonoa taloudenpitoa...
Keskituloinen pystyy kyllä matkustamaan, pitämään uudehkoa autoa ja silti säästämään.
Pystyy pystyy. Mutta entä kun ei kiinnosta?
Ehkä arvostelijoita keljuttaa tasapainoinen elämäsi. Älä anna arvostelun häiritä. Ota tarvittaessa hieman etäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä arvostelijoita keljuttaa tasapainoinen elämäsi. Älä anna arvostelun häiritä. Ota tarvittaessa hieman etäisyyttä.
Kateus vie kalatkin vedestä.
Mikä aina yhtä raikas sananlasku menneiltä vuosikymmeniltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä pitäisi olla kateellinen? Pienestä rivarikämpästä? Vanhasta autosta? Ristikkoharrastuksesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä pitäisi olla kateellinen? Pienestä rivarikämpästä? Vanhasta autosta? Ristikkoharrastuksesta?
AP näyttäisi löytäneen rauhan ja päässeen perille.
SK kirjoitti:
Moraaliset ja poliittiset kysymykset ovat luonteeltaan sellaisia, ettei niistä voi vain jättäytyä ulkopuolelle. Elämä olisi tietty paljon yksinkertaisempaa, jos noita ei tarvitsisi miettiä, mutta ne nyt vain kuuluvat osaksi inhimillistä yhteisöllisyyttä.
Kyllä ja ihmisiltä voidaan kysyä millä perusteella tekevät kulutusvalintojaan, jos on normaalituloinen eli talous antaa myöten tehdä joitain valintoja kulutustottumuksissaan. Temuttamista, tarpeetonta autoilua, ruokailtottumuksia saa ja pitkääkin kyseenalaistaa. Sen voi toki pitäisi tehdä rakentavan keskustelun merkeissä, eikä hyökäten.
Elä elämääsi ihan niin kuin itse tahdot. Eihän tuossa ole mitään vikaa.
Moraaliset ja poliittiset kysymykset ovat luonteeltaan sellaisia, ettei niistä voi vain jättäytyä ulkopuolelle. Elämä olisi tietty paljon yksinkertaisempaa, jos noita ei tarvitsisi miettiä, mutta ne nyt vain kuuluvat osaksi inhimillistä yhteisöllisyyttä.