Sinä valtiolla töissä oleva nainen, kai ymmärrät että työpaikkasi saattaa todellakin lähteä v 2026?
Sillä julkinen sektori on Suomessa Euroopan toiseksi suurin ja ero ykköseen on mitättömän pieni.
Kommentit (53)
Julkisella puolella voitaisiin samantien lakkauttaa kaikki varhaiskasvatuspaikat ja tehdä päivähoidosta yksityistä. Jo sillä saataisiin yli 60 000 vakanssia julkiselta puolelta leikattua.
Olen töissä valtiolla, virkani ei lähde minnekään, mutta se voidaan lakkauttaa tai siirtää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä on vain naisille osoitettu?
Hallituksen säästöjen kohteena ovat naiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On syytäkin tiivistää!
Olin valtiolla töissä ja huomasin, että siellä oli todella moni maksimoinut lastenhoitovapaansa. Tein suuressa valtion virastotalossa pelastussuunnitelmaa ja kävin jokaisen henkilön sen vuoksi läpi.
Siis moni oli lähemmäs 10 vuottakin pois työpaikalta. Siinähän ei ammattitaito pysy mukana ja sijaisetkin kärkkyvät vakipaikkoja muualta ja vaihtuvat
Yksityisellä tuollaista ei uskallettasi. Tulisi seuraavissa yt-nruvoyteluissa kenkää. Ja nythän irtisanominen helpottuu. Toki kierrettäisiin ovelasti sitä, että vapaalla olevaa ei saa irtisanoa. Siksi valtiolle hakeutuu naisia, jotka aikoo olla pitkät ajat lapsiaan hoitamassa. Tämä huonontaa tehokkuutta.
Olen itsekin nainen ja pitäisi sinänsä pitää naisten puolia. Häiritsee vaan tuo.
Maksimoinut lastenhoitovapaansa? Mitä se tarkoittaa arvon vanhapiika?
Maksimoi lastenhoitovapaat = on kaiken sen vapaan pois jokaisesta lapsesta, minkä vaan voi. Sitten tekee vielä lyhennettyä työpäivää niin kauan kuin voi.
Noin ei moni uskalla tehdä yksityisellä. (Tiedän myös yhden lääkärimiehen, joka vihasi työtään ja otti maksimivapaat. Julkisen puolen lääkäri. Vaimonsa oli työtön.)
Suomessa on korkea verotus ja aivan liian vähän yksityisiä kouluja, varhaiskasvatuspaikkoja, sairaaloita jne. Meillä on tehty systeemi, jossa päiväkodin perustaminen on suunnilleen yhtä vaikean lupakäytännön takana kuin ydinvoimalan rakentaminen, joten ei ihme, että julkinen puoli paisuu.
Sitten alkaa vastaavasti myös meillä tökkiä ihan kaikki. Ulkomailla asuneet ja sieltä lähtöisin olevat hyvin usein kiittelevät Suomea siitä, että täällä yhteiskunta toimii.
Voihan senkin toki uhrata. Kaikenhan voi pilata. Mutta on silläkin hintansa. Te ette vain tiedä huonommasta, vielä.
Sote on uudistettu, miten kävi? Veroja maksaasuurin osa kansasta miinus sikariporras edelleen yhtä paljon - mutta nyt ei sitten ole enää toimivaa perussairaanhoitoa.
Kuka tässä "säästämisessä" siis voitti? Ei ainakaan tavallinen kansalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska aloittajaukko luulee itse olevansa turvassa.
Aloittaja on työtön.
Miksi te aina alatte morkata aloittajaa, oli ketju mikä hyvänsä? Älkää kommentoiko, jos ei ole asiaan mitään sanottavaa. Opetelkaa perus-argumentaatio ettei tarvitse aina viljellä ad hominemeja.
t. Nainen, töissä julkisella sektorilla, en ole aloittaja mutta ymmärrän silti aloituksen pointin
Vierailija kirjoitti:
On syytäkin tiivistää!
Olin valtiolla töissä ja huomasin, että siellä oli todella moni maksimoinut lastenhoitovapaansa. Tein suuressa valtion virastotalossa pelastussuunnitelmaa ja kävin jokaisen henkilön sen vuoksi läpi.
Siis moni oli lähemmäs 10 vuottakin pois työpaikalta. Siinähän ei ammattitaito pysy mukana ja sijaisetkin kärkkyvät vakipaikkoja muualta ja vaihtuvat
Yksityisellä tuollaista ei uskallettasi. Tulisi seuraavissa yt-nruvoyteluissa kenkää. Ja nythän irtisanominen helpottuu. Toki kierrettäisiin ovelasti sitä, että vapaalla olevaa ei saa irtisanoa. Siksi valtiolle hakeutuu naisia, jotka aikoo olla pitkät ajat lapsiaan hoitamassa. Tämä huonontaa tehokkuutta.
Olen itsekin nainen ja pitäisi sinänsä pitää naisten puolia. Häiritsee vaan tuo.
On noita kymmenen vuoden jatkuvia äitiys- ja vanhempainvapaita ollut yksityiselläkin sektorilla. Ei ehkä enää sen jälkeen niin paljon, kun palkallinen vanhempainvapaa supistettiin kuuteen kuukauteen (ennen 9 kk). Ja pitääkö nykyään isän pitää osa siitä väkisin? Tämäkin on voinut siistiä käytäntöjä. Mutta nimenomaan yksityisellä olen törmännyt noihin kymmenenkin vuotta työpaikkaansa panttaaviin porsimisautomaatteihin. Ja hyvähän se, että joku edes tekee lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Kai ymmärrät, että yksityiseltäkin puolelta alkaa suomiduunareita lähtemään kortistoon ja halvempaa tilalle!
Joo, mutta tämä vaan pahentaa kierrettä, jos yksityisen paikat katoavat.
Aikanaan olin yhden yliopiston (jonka nimistä ei enää ole) palveluksessa.
Siellä porukat piti lomia talvella, koska silloin lomat saattoi pitää kertoimella 1.5. En tiedä onko enää vastaava systeemiä, koska tästä aikaa 20-vuotta jo.
Siis 30 lomapäivää oli yht äkkiä = 45 lomapäivää eli 9 viikkoa. Kesällä olivat töissä, kun ei ollut opiskelijoita ja talvet lomilla.
Sitten tuli uusi Hallintojohtaja ja sanoi, että tällainen peli ei vetele. Kesällä pidetään lomaa 24 päivää ja max 6 pv talvella.
Vierailija kirjoitti:
Sitten alkaa vastaavasti myös meillä tökkiä ihan kaikki. Ulkomailla asuneet ja sieltä lähtöisin olevat hyvin usein kiittelevät Suomea siitä, että täällä yhteiskunta toimii.
Voihan senkin toki uhrata. Kaikenhan voi pilata. Mutta on silläkin hintansa. Te ette vain tiedä huonommasta, vielä.
Sote on uudistettu, miten kävi? Veroja maksaasuurin osa kansasta miinus sikariporras edelleen yhtä paljon - mutta nyt ei sitten ole enää toimivaa perussairaanhoitoa.
Kuka tässä "säästämisessä" siis voitti? Ei ainakaan tavallinen kansalainen.
No aloittajan kaltaisten mielestä tuo on ihan ok kunhan vaan saadaan ajettua naisia kilometritehtaalle ja köyhyyteen. Kun kuulemma julkinen sektori on yhtä kuin naiset. Yhtään ainoaa miestähän siellä ei tunnetusti ole töissä, meillä on tunnetusti yksityiset poliisivoimat, palolaitokset, armeija yms yms. Kelassakaan ei ole ainoatakaan miestä. Toiveuni on ilmeisesti kurjistaa naiset siihen pisteeseen että alkaisivat pakon edessä parisuhteisiin luuserimiesten kanssa. Hah!
Ymmärrän, koska ylin eläkeikäni täyttyy ensi vuonna. Mutta tämä työ on sen laatuista, että jos jollakin lisääntyy niin tätä tekevillä.
Mieheni oli hoitovapailla 8 vuotta valtion työpaikasta aikanaan, minä en.
Jaa jaa, entä miehet?
Siivoustyö ei koskaan lopu.
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan olin yhden yliopiston (jonka nimistä ei enää ole) palveluksessa.
Siellä porukat piti lomia talvella, koska silloin lomat saattoi pitää kertoimella 1.5. En tiedä onko enää vastaava systeemiä, koska tästä aikaa 20-vuotta jo.
Siis 30 lomapäivää oli yht äkkiä = 45 lomapäivää eli 9 viikkoa. Kesällä olivat töissä, kun ei ollut opiskelijoita ja talvet lomilla.
Sitten tuli uusi Hallintojohtaja ja sanoi, että tällainen peli ei vetele. Kesällä pidetään lomaa 24 päivää ja max 6 pv talvella.
En yliopistoista tiedä mutta eräs vanhus joka oli ollut kunnan palveluksessa kertoi, että aikanaan oli samaa mutta näistä on luovuttu. Hänkin piti kuulemma paljon talvilomia ja kesällä muutenkin hiljaista.
Tämmöistä löysää se työelämä joskus oli ja pääsivät aika pienistäkin työkyvyttömyyseläkkeelle viidenkympin iässä. Ei tarvitse pelätä että enää työ olisi tuota.
Minun ammatissani on muuten ollut pakko tehdä kuuden työpäivän viikkoa 1990-luvulle asti, huonolla kuukausipalkalla. Muutama vuosi sitten vasta saatiin pitää arkipyhät. 11 pv vuoteen nekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suojatyöpaikkojen purku on syytä aloittaa välittömästi.
Ovatko Kela ja sossukin suojatyöpaikkoja? Kukahan sinunkin tukesi maksaa sen jälkeen kun systeemi on ajettu alas?
Ne hoituu näin tietokoneaikana lähes automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska aloittajaukko luulee itse olevansa turvassa.
Aloittaja on työtön.
Miksi te aina alatte morkata aloittajaa, oli ketju mikä hyvänsä? Älkää kommentoiko, jos ei ole asiaan mitään sanottavaa. Opetelkaa perus-argumentaatio ettei tarvitse aina viljellä ad hominemeja.
t. Nainen, töissä julkisella sektorilla, en ole aloittaja mutta ymmärrän silti aloituksen pointin
Tyypillistä allunaiseutta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen säästöjen kohteena ovat naiset.
Jep, koska lopullisena tavoitteena on Suomen muuttaminen pikku-Venäjäksi.
Ehkä allu voi ehdottaa jollekin köyhälle naiselle tai miehelle kimppa-asumista kulujen säästämiseksi. Katsoa harjoitukseksi, miten hyvin se onnistuu sitten kun naisilla ei enää ole työpaikkoja.
Ei Suomessa kannata yrittäminen :D