Onko sinulla hyvä yleissivistys?
Pystytkö keskustelemaan egyptologiasta? Entä tähtitieteestä? Pystytkö analysoimaan Miksi Trump vetoaa hyvin erilaisiin amerikkalaisiin tai miten lääketiede eroaa eri kulttuureissa? Millainen oli Tyko Sallisen naiskuva? Entä kirjallisuus, millaisia vaihtoehtoja Akseli Koskelalla olisi ollut?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Millä tasolla matematiikka lakkaa olemasta yleissivistystä? Entä kuinka paljon matematiikkaa täytyy osata, että yleissivistys ei jää siitä kiinni?
Ainakin pythagoraan lause pitää tulla selkäytimestä. Pitää osata kertoa mikä on luonnollinen luku. Mitä ovat irrationaaliset luvut. Kertoa mitä on 10 / 0 ja miksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ilmiömäinen yleissivistys. Tiedän kaiken kaikesta. Minulla on mm. 4 yliopistotutkintoa. Kun törmäsin entiseen tyttöystävääni niin hän sanoi kaipaavansa just sivistyneitä keskustelujamme. Hieman loukkaannuin...olisin odottanut hänen viittaavan villiin seksielämäämme... oikeesti. Heh.
Vaikeampi löytää 4 tutkintoa suorittanut ihminen keskustelemaan kuin (villi) seksielämä.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin ajatella niin, opiskelin laajasti humanistisia ja taideaineita ja luen paljon kauno- ja tietokirjallisuutta, mutta se ei valitettavasti taida pitää paikkaansa. Luma-aineiden osaaminen todella puutteellista ja kielitaito kehno, kotimaisten lisäksi vain keskinkertainen englanti, jolla en osaa oikeasti edes monipuolisesti tuottaa esim. tekstiä.
Ei edes perus yliopisto-opinnot anna kovin laajaa yleissivistystä. Kyllä sitä pitää itse kehittää.
Yleissivistystä on tietää tomaatin olevan hedelmä, mutta että sitä ei kuulu laittaa hedelmäsalaattiin.
Luulin että mulla on. Sitten kun teen nettilehtien "testejä", niin jään aina .... luuserin tasolle :) Kilahdan siitä, mutta sitten rauhotun - eihän sitä nyt voi kaikkia tietää., jos ei seuraa nykymuotia/musiikkia.
Iltsarin Nelonen on joskus helppo (mulle), joskus tosi vaikea. Kiitos kaikille laittajille! :)
(päätä pitäis vaan "rassata", ettei dementia iskisi; isä täytteli aikoinaan ristikoita, juuri tuosta samasta syystä. Eipä se auttanut :( - No, eihän se ole takuu mistään, siis se pään "rassaaminen".
Minä vuonna Titanic upposi?
Kuka oli Suomen ensimmäinen presidentti?
Kuinka suuri on valonnopeus (km/s)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Egyptologian käsitteiden hallinta ei ole yleissivistystä, vaan kapen alan erikoisosaamista. Yleissivistykseen kuuluvat kaikille yhteisten asioiden, tapahtumien ja tietojen hallinta. Historia, jotkin isoimmat kielet, yhteiskunta, urheilu, taiteen ja tieteen tunnetuimmat saavutukset jne.
Kyllä se on yleissivistystä tietää missä on Gizan pyramidit. Tietää mikä on sfinski. Tietää kuka oli Tutankhamon.
Hah hah, SFINSKI ! Onko sinulla lukihäiriö? Ota selvää, mikä on sfinksi!
Montako kertaa Mannerheim oli Suomen/meidän Presidentti?
Vierailija kirjoitti:
Näihin tiesin kaikkiin vastauksen. Mutta ehkäpä yleissivistys on muutakin ja en ole yleissivistykseltäni kummoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näihin tiesin kaikkiin vastauksen. Mutta ehkäpä yleissivistys on muutakin ja en ole yleissivistykseltäni kummoinen.
Toisaalta turha puhua hyvästä yleissivistyksestä jossei osaa yhteenkään näistä vastata.
Ajatellaan että olisi hyvä yleissivistys ja pystyisi keskustelemaan myös tämmöisen sivistyksen omaavan henkilön kanssa? Niin mistä keskustelemaan? Vuorotellen toistaa samaa tietämyksen tasoa?
Esim. joku arvatenkin sivistynyt ihminen arvio Orpon uudenvuoden valokuvaa hiljan. Hän löysi monenlaista merkitystä kuvasta ja kuvan esineistä.
Oikeasti kuva oli kuva Orpon työhuoneesta siinä kunnossa kuin se tavallisestikin on. Siinä ei ollut mitään lavastettua. Yksinkertainen selitys on useinmiten oikea. Typerää alkaa analysoimaan asiaa missä ei mitään analysoitavaa oikeasti ole olemassakaan. Ainakin analysoinnin näkökulma oli Orpon kuva-kysymyksessä ihan väärä. Ehkä jopa ilkeämielinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Egyptologian käsitteiden hallinta ei ole yleissivistystä, vaan kapen alan erikoisosaamista. Yleissivistykseen kuuluvat kaikille yhteisten asioiden, tapahtumien ja tietojen hallinta. Historia, jotkin isoimmat kielet, yhteiskunta, urheilu, taiteen ja tieteen tunnetuimmat saavutukset jne.
Kyllä se on yleissivistystä tietää missä on Gizan pyramidit. Tietää mikä on sfinski. Tietää kuka oli Tutankhamon.
Jos eteesi tulisi henkilö joka ei näitä tietäisi, kai sinulla olisi malttia selittää noita asioita?
Vierailija kirjoitti:
Yleissivistystä on tietää tomaatin olevan hedelmä, mutta että sitä ei kuulu laittaa hedelmäsalaattiin.
Yleissivistykselle ei voi laittaa määreitä, mitä itse laitat.
Yleissivistystä on ystävällisyys ja se että tietää, että nurkan takana on asiota, mitkä on itselle ihan uusia. Nämä asiat eivät kuitenaan lyö polvilleen, koska jo etukäteen tietää että ne ovat siellä.
Vierailija kirjoitti:
Noilla asioilla ei ole ihmiselle mitään merkitystä. Pelkkää nippelitietoa. On ihan sama kuka oli Suomen ensimmäinen Presidentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleissivistykselle ei voi laittaa määreitä, mitä itse laitat.
Yleissivistystä on ystävällisyys ja se että tietää, että nurkan takana on asiota, mitkä on itselle ihan uusia. Nämä asiat eivät kuitenaan lyö polvilleen, koska jo etukäteen tietää että ne ovat siellä.
Tämä oli hienosti kuvattu.
Tiedän monipuolisesti eri aloista perusasiat niin, että voin keskustelussa kuunnella ja kysyä enemmän tietäviltä. Se kun kuitenkin tapaa olla useimmille tärkeää, että saa myös itse puhua, eikä tarvitse olla pelkän kuuntelijan roolissa.
Pitäisin itseäni yleissivistyneenä siksi, ettei minulla ole tarvetta olla keskustelujen keskipiste, vaan osaan myös kuunnella.
On. Tiedän varsin hyvin että neekerionneekeri ja demariämmät perseestä ja syvältä.
Ajatellaan että olisi hyvä yleissivistys ja pystyisi keskustelemaan myös tämmöisen sivistyksen omaavan henkilön kanssa? Niin mistä keskustelemaan? Vuorotellen toistaa samaa tietämyksen tasoa?
Jos otetaan vaikka egyptologia esimerkki voidaan keskustella vaikkapa erilaisista teorioista koskien sukulaisuussuhteita tai vaikkapa yhteiskuntaa ja sen muutoksia. Entäpä miten vaikutti vaikkapa maailman ensimmäinen uskonpuhdistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos eteesi tulisi henkilö joka ei näitä tietäisi, kai sinulla olisi malttia selittää noita asioita?
Lapselle voisin selittää, mutta aikuinen voi lukea ja sivistää itseään ihan itse.