Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi isoista eläkkeistä ei voi leikata, mutta toimeentulotuesta yms voi?

Vierailija
01.01.2026 |

Miksei tässä taloustilanteessa voi päättää, että maksimieläke on vaikkapa 2000e? Kaikesta muustakin leikataan, miksi eläkkeet ovat ihan pyhä lehmä? Kieltääkö joku lainsäädäntö sen? 

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helponpi tie olisi verottaa yli 2000e eläkkeitä nykyistä huomattavasti tuntuvammin, mutta verottaminen ei ideologisesti nykyhallitukselle käy vaan ainoastaan sakset 

Vierailija
22/24 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeitä ei voi leikata sillä se ei ole valtion vaan eläkeyhtiöiden rahaa. Eläkkeiden verotusta sen sijaan voidaan vapaasti nostaa. On täysin mahdollista laittaa eläkkeisiin 2000€ jälkeen veroprosentiksi 100%

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtiolla ei ole määräysvaltaa eläkkeisiin, siksi. Ei valtio voi myöskään määrätä, että ihmisten palkkoja pitäisi leikata.

Mutta ansiosidonnaiseen ITSE MAKSETTUUN työttömyyspäivärahaan on? Mun puolesta saavat porrastaa eläkkeetkin. Stana.

Mitä sinä olet itse maksanut?Pienen liiton jäsenmaksun ja alle prosentin työttömyysvakuutusmaksun vuodessa.se ei kata yhtään mitään.

Maksoin vuosikausia niitä maksuja sillä ajatuksella, että en joudu työttömänäkään ihan rutiköyhäksi. Kummasti joudun nyt kuitenkin laittamaan taas toimeentulotukihakemusta kelaan.

Vierailija
24/24 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä ei voi leikata sillä se ei ole valtion vaan eläkeyhtiöiden rahaa. Eläkkeiden verotusta sen sijaan voidaan vapaasti nostaa. On täysin mahdollista laittaa eläkkeisiin 2000€ jälkeen veroprosentiksi 100%

Ei pidä paikkaansa. Eläkeyhtiöt maksavat vain pienen osuuden eläkkeistä. Loput maksetaan valtion keräämistä eläkevakuutusmaksuista.