Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MItä mieltä ratkaisustani?

Vierailija
01.01.2026 |

Olen jo 55 vuotta. Kahdesti kouluttautunut, akateeminen. Viimeisest kahdeksan vuotta olen saanut vain määräaikaisia töitä eri puolilta Suomea, en asuinkaupungistani. Välillä olen ollut työttömänä, ja sitten on taas tärpännyt ja olen lähtenyt määräaikaisuuden perään.

Nyt työllisyystilanne näyttää todella huonolta ja tämänhetkinen pätkätyöni päättyy maaliskuussa. Ajattelin, että muutan sitten pikkupaikkakunnalle maalle. Saan sieltä asunnon halvemmalla ja työttömyysetuudesta jää jotain säästöönkin. Kaupungissa asuminen on liian kallista ja lisäki vuokra-asuntoni on huonokuntoinen, jopa asumisterveys on kyseenalainen kosteuden ja metelin vuoksi. 

Tiedän, että jos muutan maalle, en enää ikinä saa töitä. Olen kuitenkin kyllästynyt tähän kuppaukseen, että töitä saadakseni joudun asumaan kalliisti kaupungissa hyvien julkisten liikenneyhteyksien äärellä, että voin pendelöidä töihin aina johonkin suuntaan parisataa kilometriä jonkun pätkähomman perässä. En jaksa tätä! Voimat alkaa hiipua. Eläke jää joka tapauksessa huonoksi, vaikka yrittäisinkin vielä sinnitellä pätkätöissä. 

Mitä mieltä olette? Onko aivan hullua nostaa tässä vaiheessa kädet pystyyn ja muuttaa maalle? Siellä on ainakin rauhallista että saa nukkua kunnon yöunet. Kaupungissa on jatkuva meteli ja stressi rahasta.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta pois Suomesta. Omaa terveyttä ei kannata tuhota jossain homekämpässä ja työttömyyskorvauset eivät ole mitenkään suuret, leikkauksia tekdään jatkuvasti ja töitä on velvollisuus hakea ja ne pitää ottaa vastaan vaikka olisi kuinka paskaa duunia tahansa tai tulee karenssi. 

Vierailija
2/8 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään huono ratkaisu kun nykyään ei enää tuon ikäinen töitä saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt mihinkään maalle muuta. Ei siellä julkiset kulje ja pitää sinun kauppaan päästä. Pikkukaupunki kuitenki on hyvä asua ja miksi sieltä ei töitä saisi. 

Vierailija
4/8 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta pois Suomesta. Omaa terveyttä ei kannata tuhota jossain homekämpässä ja työttömyyskorvauset eivät ole mitenkään suuret, leikkauksia tekdään jatkuvasti ja töitä on velvollisuus hakea ja ne pitää ottaa vastaan vaikka olisi kuinka paskaa duunia tahansa tai tulee karenssi. 

Minne muuttaisin? Ruotsin kielen oppisin nopeasti koulupohjalta, ja sillä varmaan pääsisi alkuun Norjassa? Omalla alallani siellä ei tosin ole työvoimapulaa enkä enää tässä iässä jaksa eikä ole taloudellista mahdollisuutta kouluttautua uuteen ammattiin.

Vierailija
5/8 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt mihinkään maalle muuta. Ei siellä julkiset kulje ja pitää sinun kauppaan päästä. Pikkukaupunki kuitenki on hyvä asua ja miksi sieltä ei töitä saisi. 

Asun yhdessä Suomen suurimmista kaupungeista mutta täältä ei ole töitä löytynyt enää vuosiin ja siksi olen kulkenut reissutöissä. En usko että työtä löytyy vastaisuudessakaan, työttömyysaste vain kasvaa Suomessa eikä mulla ole suhteita jolla töitä saisi.

ap

Vierailija
6/8 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin tilanteessasi aivan samalla tavalla. Pikkupaikkakuntia, joissa on halpoja asuntoja, on Suomessa pilvin pimein. En varmaan lähtisi ihan maalle, jos ei ole varaa kunnolliseen autoon, silloin elämästä voi tulla liian vaikeaa. Mutta pieni paikkakunta, jossa on kauppa, kirjasto ja ehkä kiertävä terveyspalvelukin - se varmaan toimisi erittäin hyvin. 

Sinun tilanteessasi ostaisin jonkun aivan pienen oman talon omalla tontilla, jota voisi pikkuhiljaa rempata. Talot ovat järkyttävän halpoja maalla syrjäseutujen kylissä. Vuokrat sen sijaan ovat melkein yhtä kalliita kuin isommissakin kaupungeissa. Omassa talossa et ole riippuvainen taloyhtiön remonttitarpeista, vaan voit remontoida sitä mukaa kun itse pystyt. Talon tulisi olla kunnan veden äärellä, ei siis omaa kaivoa. Siitä voi loppua vesi (kunnan veteen liittyminen voi maksaa 20 000 tai enemmän) ja pumpun hajoilevat, kustannukset ovat tuolloin tuhansia euroja. 

Vierailija
7/8 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä hyvä suunnitelma. Lasket nyt vaan tarkkaan, mihin työttömyyskorvaus ja sen jälkeinen tuki riittää, ettet löydä itseäsi pulasta talon kanssa, johon yhtäkkiä tarvitaan putkiremontti tms. 

Olen itse tehnyt vähän vastaavan liikkeen, kun tiedän, etten kelpaa enää mihinkään hommiin, enkä todellakaan pääse enää koulutukseen, kun takana jo neljä tutkintoa. Olen ollut kohta vuoden työttömänä, mutta voinut paremmin kuin koskaan! 

Täällä avlla on ollut kedkusteluja, joissa aloittaja on suunnitellut samaa ja mitä kaikkea ottaa huomioon, mutta enpä.nyt osaa sanoa, millä hakusanalla niitä etsiä. Perusteellisella suunnittelulla niin mikä jottei. 

Vierailija
8/8 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöskään ehkä muuttaisi keskelle-ei-mitään, vaan pikkuiseen taajamaan, ehkä johonkin sen reunamille, mutta josta olisi helppo päästä palveluille, kaupat, terveyskeskus jne kävellen tai pyörällä. Lisäksi olisi hyvä jos läheltä pääsisi bussilla isoon kaupunkiin suht helposti, jos vaikka sattuisi sieltä saamaankin työpaikan, vaikka osa-aikaisen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi