Toinen lapsi pitkällä erolla, mitä vaunuille?
Jos toivotte toisen lapsen ( jos Luoja suo ) pitkällä ikäerolla ensimmäiseen, niin mitä olette tehneet/ teette vaunuille?
Myyttekö ja ostatte mahdolliselle toiselle lapselle uudet vaunut, vai säilytätteko vaunut toista lasta varten?
Kommentit (12)
ajateltiin säilyttää. ostettiin hyvät vaunut eikä viitti niistä luopua. ja jos ikäero on pitkä(hkö), niin kaksostenrattaita ei kuitenkaan tarvi. tai näin me ainakin ollaan ajateltu. :)
- muoti muuttuu
- oma makukin muuttuu
- tavarat eivät säilömisestä parane
- säilytystilaa ei ole
- uudenveroisen myymällä saa hyvin rahansa pois
- eikä lainaamisen ruveta, koska lainatessakin vain tavarat kuluvat
- mieluummin säilön tavaraa, jolle varmasti joskus on käyttöä (esim. serkkujen vielä liian suuria vaatteita)
Kaikkiaan esikoiselta on säästössä vain ä-pakkauksen makuupussi, kynsisakset, ihania vauva-aikaisia vaatteita (ja ensikengät) pikkulaatikossa, joitakin vauvaleluja (joilla leikkivät nyt vauvavieraat), TrippTrapp (jolla 5v. istuu vielä itsekin) sekä Pupujussikan peitto ja pinnasängyn suojukset.
Esikoinen 1,5v. ja yhdistelmät jätettiin mummulaan rattaiksi/vaunuiksi tuleville lastenlapsille ja tietty käytetään nyt meidän pojalla siellä, kotona vaan rattaat käytössä. Olisin myynyt jos ei oltais sovittu näin.
vaatteet olen kaikki myynyt, kaikkein pienimmät jäi nuken vaatteeksi ja ristiäisvaatteet olen säästänyt. Myös makuupusiin aion säästää.
Vauvojen lelut aion säästää, koska käy välillä vauva-vieraita ja ne ei muutu oikeastaan miksikään.
Mutta just vaunut ja vaatteet muuttuu, sen takia myyn pois, koska poika on ainakin neljä, ennen kuin toista aletaan miettimään.
Meillä poika 1 v 1 kk ja haluamme pitkähkön ikäeron, ehkä 3- 6 vuotta....
Jos Luoja ylipäätää lisää lapsia suo...
Olemme miettineet, että säästääkö yhdistelmät ja matkikset, kun poika tuosta kasvaa...
Suurimman osan vaatteista säästämme, ne harvat mitä ei säästetä, niin vien kierrätyskeskukseen. Ei raaski heittää pois.
Lelutkin aion säästää, osa tosin lainassa, kuten taaperokärry yms, joten ne tietty palautetaan. Onneks olemme saaneet leluista ne jotka vievät eniten tilaa, lainaan, niin ei jää omiin nurkkiin pyörimään kuten lelukaari yms.
Mutta pitääpä miettiä mitä noille vaunuille tekee. Pinnis varmaan myydään tai lahjoitetaan. Ostettiin se käytettynä. Samoin sitteri ostettiin käytettynä, lahjoitetaan se pois, sitä ei ole tarvinnut aikoihin.
Syöttötuoli varmaan säilytetään, se on sellasta mallia, minkä saa muutettua tuoliksi.
on useita. Tällä erää poika on 2,5v ja toisesta en tiedä onko vuoden vai viiden vuoden päästä.. Mutta tykkään vaunuista mitkä ostettiin ja niissä oli paljon lisävarusteita joten ne ja nyt juuri ostetut Brion perusrattaat aateltiin säästää. Oli meillä kalliit uudet matkiksetkin mutta ne myin sitten pois. Vähän kyllä tekisi toisaalta mieli myydä vaunutkin ja ostaa sitten seuraavalle uudet mutta hinnat on nousseet aika lailla Saksassakin ja toisaalta nykyiset on loistokuntoiset ja kuosiltaan ajattomat.. Vaikeaa :) Säilytystilasta ei onneksi ole puute mutta kertyyhän tuota tavaraa silti ja jos seuraava onkin vaikka sit tyttö niin eihän sit oikein mikään vaatekaan käy..
- Sanna
Matkikset voi vaikka myydäkin, niihin en oo niin " kiintynyt " . :)
Meillä mies ei (ainakaan tässä vaiheessa) halua lisää lapsia enkä itsekään vielä, mutta periaatteessa varmaan parin vuoden sisällä. Toisen lapsen saaminen saattaa olla myös minulle hankalaa. Esikoinen on kaksivuotias.
Itse olen myynyt/ antanut ihan kaiken pois sillä ajatuksella, että jos sitä toista ei sitten tulekaan, niin nuo tavarat ovat turhaan muistuttamassa toteutumattomista toiveista. Olen ajatellut, että jos harmittaa laittaa hyväkuntoiset käytetyt tarvikkeet eteenpäin, niin toisaalta seuraavan lapsen tavarat voi hankkia kirpputorilta - ei siinä ole isoakaan eroa, ovatko ne omasta vai jonkun muun komerosta. Toki meillä on säilytystilaakin rajallinen määrä.
Esikoiselle uutena ostetut Brio Duo -vaunut ovat kuitenkin
tallessa odottamassa vauvaa. Duoissa on hyvänä puolena,
että ratasosa on erillinen, joten ne toimivat rattainakin hyvin.
Vielä viime kesänä kakkonen tarvitse rattaita paljonkin, joten
ne eivät ole seisoneet tarpeettomina lämpimässä varastossa
odottamassa uutta vauvaa. Tietysti jos vaunut ovat vain
vaunut, eikä niitä voi käyttää rattaina, niin sitten vaunujen
pitkäaikainen varastointi voi olla turhaa.
Ilmakumipyörät voi toki vaihtaa myös vanhempiin vaunumalleihin!
Jos meillä ei olisi jo esikoiselle aikoinaan v. 2001 ostettu
ilmakumipyörällisiä Brio Duo -vaunuja, niin tässä vaiheessa
varmasti vaihtaisin pyörät.
Tietenkin uudet pyörät maksavat jonkin verran, mutta eivät
kuitenkaan niin paljon kuin uudet vaunut ja rattaat. :)
polly:
Eli onneksi myin heti pois, sain silloin parhaimman hinnan niistä. Ja nyt voin ostaa jotkut uudet ihanat vaikkapa ilmakumipyörillä tai ilmakennopyörillä, kaikki juttuja mitä silloin ei edes ollutkaan.
Meillä lapsillä ikäeroa 6 vuotta. Esikoiselta oli säästössä uutena ostetut vaunut sekä syöttötuoli ja lisäksi lähes kaikki vaatteet ja lelut. Itse olen tyytyväisenä näitä vanhoja käytellyt, sillä ei meillä olisi ollut varaa kaikkea uudelleen ostaa maksaoihan pinnasänky ja turvakaukalokin jo sievoisen summan. Ja mitä vaunujen kuoseihin tulee niin tähän päiväänkään mennessä en ole yhtä ihaniin törmännyt ;)
...muta meillä tulee olemaan tosi iso ikäero, eli 12 vuotta.
En oikeasti nyt enää jaksaisi niitä 12 vuotta takaisia painavia hyökkäysvaunuja jaksaisi työnnellä. Ja mallikin olisi voinut olla jo NIIIIN vanha että niihin ei olisi enää mitään ilmakumeja saanutkaan :-)
Mutta kiitos vinkistä silti, sinilintu.
Ja myin kyllä vaunut silloin aikoinaan pois, samoin kun kaikki vauvatavaratkin (joitain yksittäisiä ihanuuksia säästin muistoksi). Meillä ei ensinäkään ollut edes säilytystilaa säilyttää kaikki ne tavarat. Ja sitten siinä on sekin että muoti ja tekniikka muuttuu.
Nyt jos olisi vielä esikoisen vaunut tallessa, ne olisi ihan vanhanaikaiset ja lisäksi tosi painavat verrattuna siihen minkälaisia nykyään saa. Eli onneksi myin heti pois, sain silloin parhaimman hinnan niistä. Ja nyt voin ostaa jotkut uudet ihanat vaikkapa ilmakumipyörillä tai ilmakennopyörillä, kaikki juttuja mitä silloin ei edes ollutkaan.