Meillä tehtiin perunasalaatti itse, mites teillä?
Perinteisellä reseptillä tänäkin vuonna. Suosittelen kokeilemaan, paljon parempaa ja halvempaa kuin kaupan salaatti.
Kommentit (32)
Teen myöskin itse. 1,5 kg Annabelle-perunaa keitetään suolavedessä kypsiksi ja jäähdytetään kylmäksi kuorineen, miel. seuraavaan päivään. Sitten kuoritaan ja pilkotaan peukalonpään kokoisiksi. Joukkoon silputaan 1 kevätsipulinippu (ei vihreitä varsia). Sitten joukkoon se isompi purkillinen smetanaa sekä reipas töräys majoneesia. Suolaa mausteeksi ja kunnon sekoitus.
Tuotiin Virosta. Siellä on salaatit kaupassakin hyviä.
X-tran valmiilla mentiin, kun oli vain 2 ihmistä.
Tuunasin tosin kapriksilla ja kalamata-oliiveilla.
Hyvä ja halpa pottusalaatti. Voittaa kotimaiset.
Kastike on tuossa sen verran jämerää ja sitä on runsaasti, että tuskin olisi suurta hinnaneroa, vaikka itse tekisi vastaavaa..
Ostin valmiina yhden Saariolaisen maalaissalaatin. Menekki niin pientä, että ei maksanut vaivaa alkaa tekemään itse majoneesia ja muuta.
Tein itse myös. Tulee parempaa eikä tarvitse käyttää majoneesia, kermaviilikastikkeella tulee kevyempi ja raikkaampi.
Vierailija kirjoitti:
Teen myöskin itse. 1,5 kg Annabelle-perunaa keitetään suolavedessä kypsiksi ja jäähdytetään kylmäksi kuorineen, miel. seuraavaan päivään. Sitten kuoritaan ja pilkotaan peukalonpään kokoisiksi. Joukkoon silputaan 1 kevätsipulinippu (ei vihreitä varsia). Sitten joukkoon se isompi purkillinen smetanaa sekä reipas töräys majoneesia. Suolaa mausteeksi ja kunnon sekoitus.
Itse lisään tuohon vielä ihan pienenpieneksi silputun maustekurkun ja omenan ja muutaman kapriksen ja lorauksen maustekurkun lientä.
Vierailija kirjoitti:
Ja kylmäketju ei katkennut ?
Vierailija kirjoitti:
Vielä vähän piimää kastikkeeseen ja pippuria, valkosipulijauhetta, persiljaa ja ihan ripaus tilliä, niin pääset uudelle levelille.
Vierailija kirjoitti:
Suolakurkku jäi pois ja smetanan tilalle kermaviili, lisäksi vähän sitruunan mehua ja sinappia, tarvittaessa aromisuolaa
Monesti tehnyt muulloinkin kuin juhlapyhinä.
Ihan hyvää on itsetehty ja ostettu.
Minä syön perunat perunoina, enkä jonakin ällöttävänä perunasalaattina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kylmäketju ei katkennut ?
Autossa on jääkaappipakastin. Sori etten muistanut leuhkia asialla. Näin talvella kylmäketju pysyy myös henkilöauton frunkissakin.
Ei veteliä suolakurkkua, vaan napakoita minikurkkuja eli coctail/cornichos kurkkuja!
Perunat keitettynä kiinteäksi
Omenaa
Cornichos kurkkuja
Pikkukapriksia
Pikkelöityjä tai marinoituja valkosipulinkynsiä
Kastike: kermaviili johon sitruunamehua, sinappia, yksi valkosipulin kynsi ja suolaa ja pippuria.
Minä en syö perunasalaattia, joten en sitä tee. Mies osti jättikokoisen rasian, saas nähdä, miten paljon siitä joutuu heittämään roskiin.
Minä tein itse kasvatetuista luomu-perunoista ja luomu-sipuleista. Majoneesiin käytin omien luomu-kanojen tuoreita munia, lisäsin mukaan myös oman navetan lehmien luomu-maidosta tehtyä itse hapatettua kermaviiliä. Tulee paljon parempaa noin.
Tottakai tehdään itse aina! Ne kaupan ovat ihan paskoja! Meillä tehdään aina vapuksi ja juhannukseksi perinteisesti perunasalaattia. Teen itse majoneesin ja perunasalaattiin tulee meillä paistettua pekonia. On niin hyvää, ettei tarvitsisi edes lisukkeita.
Vappuna vasta perunasalaattia, tai kesällä gtillatessa. UV on juhlavampi
Eilen syötiin laatulihaa sienirisoton kanssa