Työnhausta tuli täysi sekasotku, avautuu Antti Kaikkonen hallitukselle: Valtava määrä hakemuksia lähetetään turhaan
Nykyinen malli ei yksinkertaisesti toimi
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen mielestä nykyinen työnhaun malli, jossa joka kuukausi pitää hakea neljää työpaikkaa, ei toimi korkean työttömyyden tilanteessa. Kaikkonen korostaa, että yrittäjät tarvitsevat oikeanlaisia osaajia, eivät hakemuksia hakemusten vuoksi. Hän esittää nykyisen mallin tilalle uutta järjestelmää.
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/a/87ad78e3-22c8-4ac8-a511-3014bfdfaab1
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän kokoomuksen edustajat ääniä kerätessä itsekin haukkuivat pakkohaut ja kuinka yrityksiltä on tullut viestiä että niiden käsittelyyn menee aikaa ja niitä on riesaksi asti, kun piti edellistä hallitusta moittia keksimällä keksien.
Silti meno on vaan kiihtynyt. Työhakemusten määrä on moninkertaistunut. Mutta tärkeämpää on että ei anneta tuumaakaan periksi kun koitetaan pelkällä kepillä ja syyllistämällä saada "työhaluttomat" ruotuun, ja oikeuttaa leikkaukset ja niistä saatavat pikavoitot omalle porukalle.
Kertoo siitä kuinka läpimätä koko systeemi on. Kaikki voi kalastella ääniä puolueesta riippumatta kun populismista ei seuraa mitään haittaakaan kun ei näitä jaksa kukaan enää muistella jälkikäteen että kuka nyt on kritisoinut mitäkin. Aina voivat vedota puoluekuriin tai johonkin muuhun tilanteeseen, kun olisi aika lunastaa lupaukset.
Hyvä esimerkki tästä tuo perussuomalaisten itse tekemä kansalaisaloite, jota vastustivat sitten kun se tuli käsiteltäväksi. Nämä nuoremman polven tiku ja taku sitä pohkeana poikana ajoivat paria vuotta ennen omaa hallitusvastuuta, ja kestikin noin kauan että tulee käsiteltäväksi niin sattui omaan nenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkonen voisi muistella esimerkiksi mahtoiko hän itse olla hallituksessa kun pakkohausta päätettiin.
Tämä! Huono on äijän muisti. Tyypillinen poliitikko.😁Saako hän kuitenkin olla sitä mieltä, että nykytilanteessa se ei enää toimi.
Saa toki, kunhan myöntää ettei se ole toiminut missään vaiheessa. Omien virheiden tunnustaminen on aina positiivinen merkki.
Samalla antti voisi myöntää myös sen, että taksiuudistus ei toiminut missään vaiheessa. Senkin teki keskustalainen ministeri keskustan ollessa pääministeripuolue. Ja kun vauhtiin pääsee niin voi jatkaa tuosta soteuudistuksesta joka sekin meni päin itteään ja nimenomaan keskustan vaatimuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Homma toimisi tehokkaamin headhunter-mallilla.
No höpö höpö. Siinä mallissa työntekijät vain siirtyy työpaikasta toiseen.
Taitaa olla lyhyt muisti kun on itse ollut hallituksessa kun tätä "hienoa" uudistusta tehtiin.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla lyhyt muisti kun on itse ollut hallituksessa kun tätä "hienoa" uudistusta tehtiin.
Antti voisi nyt ensin kertoa milloin ja miten tuon pakkohaun oli tarkoitus olla toimiva systeemi? Lisäksi voisi ihan omin sanoin selittää kuinka tuo ilmoitusvelvollisuus lisää kyseisen työpaikan saamisen todennäköisyyttä verrattuna kaikkiin niihin muihin työhakemuksiin joiden osalta ei ilmoitusvelvollisuutta ole?
Jos tuo ilmoitusvelvollisuus auttaa työpaikan saamisessa niin eikö silloin kannattaisi ilmoittaa kaikki hakemansa paikat eikä vain neljää?
Tuolin pelleily on takuulla naisten idea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuaahan tuon perssilmälläkin että niin juuri asia on, ihan sama kuka sen ääneen sanoo. Mutta hallituksen oli ihan pakko mennä silti kokeilemaan.
Niin, Marinin hallituksen jossa keskusta oli mukana. Tämä pakkohaku ei ole nykyhallituksen keksintö vaan edellisen eli Marinin. Alunperin aktiivimallin kikyineen kehitteli keskusta eli ihan ovat itse tämän kaaoksen aikaan saaneet.
Vasemmistolaiseen henkeen toki syyttelevät siitä muita.
Niin? Persut ja kokkareet ovat nyt hallitusvastuussa ja he voivat kyllä tehdä muutoksia. Ovatko he tehneet? Ei. He vaan syyttelevät muita, mutta eivät itse puutu asioihin, käsiään levittelevät kun ei vaan voi. Miksi? Kun on hallitusvastuussa, voi kyllä tehdä toimia.
Myös yritysten sähköpostit ovat tukossa työhakemuksista, vaikka uudelle työvoimalle ole mitään tarvetta. Tai jos paikka auki, saattaa tulla tuhat työhakemusta.
Nyt jos tulee työvoiman tarvetta, pakko antaa "tiskin alta" tutun tutulle ja näin vältetään kaaos.
Sama ongelma myös yrityksillä ja julkisella sektorilla. Jos kunta hakee kunnanjohtajaa, sinne voi tulla 1200 työhakemusta, peruskoululaisista eläkeläiseen js kaikki siltä väliltä, kun ihmiset on pakotettu hakemaan. Sama lääkärin tai kirurgin virkaan, kunhan työvelvoite täyttyy.
Pakkohakemuksista ei tulla luopumaan siksi, että niiden avulla voidaan nöyryyttää työttömiä vielä lisää.
Tämähän tuli viime hallituksen aikana, tämä pakko hakujen nosto jne... Jotenkin koomista valittaa omasta tekeleestää .
Silloin kun nuorena aloin käydä työkkärissä, niin virkailijan kanssa sovittiin, mihin haetaan. Siitä on jotain 20 vuotta aikaa. Pakkohakua sekin oli. Aina on ollut pakko jotain hakea, ja aina sitä on karenssin uhalla valvottu. Nyt on tuollainen lukumääräinen tavoite, eikä paikan laatua ja sopivuutta enää mietitä virkailijan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi velvoittaa mtös tekemään selvitys miksi ei saanut töitä hakemuksista huolimatta.
Mikä vtun järki tuossa olisi? Kun a) Niitä töitä EI EDELLEENKÄÄN ole kaikille. Ja b) Näiden selvitysten läpikäyntiin tarvittaisiin raskas ja kallis byrokratia. Vain siksi, että sinä kusip** haluaisit maksaa miljoonia, jotta saat kyykyttää köyhiä!
Ihmisten pitäisi antaa jo olla, kun kaikki näkevät, mitä turhuuden hulluutta tämä pakkohaku ruljanssi on, vain jonkinlainen Pohjois-Korean systeemiä muistuttavan jättimäisen avovankilan ja avomielisairaalan absurdia näennäistä tekemistä muistuttavaa ojankaivuuta, jossa valmis oja peitetään uutta kaivuuta varten. Siitä ei kerta kaikkiaan ole mitään hyötyä, paitsi jos mielenlaadultaan on niin ilkeä, että saa tyydytystä, kun lyötyä lyödään.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on härski äijä. Itse oli ministerinä hallituksessa päättämässä pakkohausta XD
Tiedossa on avauksesta päätellen varsin viihdyttävä vaalitaisto. Mitäpä veikkaatte, tuleeko edellisen hallituksen ministeripuolueet syyttämään nykyistä hallituksesta jokaisesta tekemästään huonosta päätöksestä XDD Oma veikkaus on että kyllä tulee.
Hallitusohjelmassa ei tulla näkemään myöskään mitään muutosta pakkohakumalliin.
Pakkohakumallihan oli demareiden idea. Sdp ja Kok ovat yhdessä varsinkin kiusanneet työttömiä eniten. Verratkaa ysärin Ahon hallitusta joka ei leikannut työttömiltä mutta Lipposen hallitus leikkasi.
Tästä huolimatta työttömät jostain syystä aina luulevat demareiden olevan heidän pu
**tut, demaria pahempaa toisten taskuilla kävijää ei ole. t. työtön
Ole tykittänyt hakemuksia urakalla monenlaiseen firmaan ihan vaan kiusaksi ja sen takia kun on se 4 hakemuksen pakko. Joku soitti minulle ja kysyi onko minulla kokemusta. Sanoin ettei ole mutta työkkäri pyytää lähettää hakemuksia joten lähetin koska ei ollut muitakaan firmoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuaahan tuon perssilmälläkin että niin juuri asia on, ihan sama kuka sen ääneen sanoo. Mutta hallituksen oli ihan pakko mennä silti kokeilemaan.
Itse asiassa tämä työhakemusten pakkolähettely tuli voimaan jo edellisen hallituksen aikana. Ottakaa asioista selvää!!
Ei kukaan ole sanonut, että se olisi tullut voimaan nykyisen hallituksen aikana. Hallitus se oli edellinenkin hallitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Homma toimisi tehokkaamin headhunter-mallilla.
No höpö höpö. Siinä mallissa työntekijät vain siirtyy työpaikasta toiseen.
ja hommassa olisi turha välikäsi rahastelemassa. Taidat olla joku demari ja kiihkoviranhaltija, joiden vuoksi koko Suomi makaa reporankana, kun pitää olla tienaamassa hallinnon palkkoja ja yhdet vaan piinaa typerillä mikromanageeraussäännöksillä työtätekeviä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa tämä työhakemusten pakkolähettely tuli voimaan jo edellisen hallituksen aikana. Ottakaa asioista selvää!!
Ei kukaan ole sanonut, että se olisi tullut voimaan nykyisen hallituksen aikana. Hallitus se oli edellinenkin hallitus.
Kepu, Kokoomus ja Persut keksi aktiivimallin Sipilän aikana ja se tuli voimaan 2018.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005582738.html
Muista kuitenkin tarkistaa, kun olet siellä koulutuksessa, että olet ruksinut te-palvelujen asioinnissa kaikki ruksit. Itsellä jäi ruksaamatta kohta "olen hakenut avoimia koulutuspaikkoja" kun olin jo koulutuksessa. Sain huomautuksen. Nyt kun on kiristetty työttömien sanktioita niin voipi tulla ruksin unohduksesta heti karenssi.