Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä työtön yksinäinen voi tehdä, ettei olisi niin yksinäinen?

Vierailija
31.12.2025 |

Perhettä ei ole eikä oikein sukuakaan. Ystäviä on, mutta he kaikki paahtaa töissä pitkää päivää ja rakentaa uraa. Kun olin vielä töissä, niin minulla oli vilkas sosiaalinen elämä, mutta se painottui kaikenlaisiin työhön ja ammattiin liittyviin kuvioihin, tapahtumiin,  koulutustilaisuuksiin, työmatkoihin jne. Ja toisaalta itsekin rakensin uraa ja paahdoin pitkää päivää (ihmisvaltaisella alalla) kuten ystävänikin, niin sellaista luppoaikaa ei oikein ikinä edes ollut. Ei koskaan yksinäisyyden tunnetta. Jäin työttömäksi ja työttömyys on pitkittynyt (tiedän, etten ole ainoa akateeminen joka on ollut jo pidempään nyt työtön, eli tilanteeni ei ole harvinainen). Työttömyyden pitkittyessä putosin kuitenkin syvään kuiluun, jouduin ulos kaikista työkuvioista ja työporukoista, ystävät ei ehdi tapaamaan, rahan puutteen vuoksi ei ole varaa harrastaa asioita joita ennen harrastin eikä käydä oikein missään jne. Ystävät myöskin kai välttelee, kun olen nyt vääränlainen kun olen työtön, liian erilainen elämänpiiri. Olen todella yksin ja yksinäinen. Joku kaupan kassa moikkaa ja naapurin mummo haluaisi pysähtyä valittelemaan vaivojaan, mutta siinä ne tavallisen päivän sosiaaliset kontaktit. Työkkäri ei todellakaan tarjoa ajankuluksi mitään kursseja missä käydä. Ei ole mitään. Miten päivät saisi kulumaan niin ettei olisi enää yksinäinen?

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samantyyppisestä taustasta/työstä on varmaan muitakin työttömänä, jospa pääsisi juttuun heidän kanssa. Eikö ole jotain työttömien saittia?

Vierailija
22/72 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahanpuutteen takia en voi oikein tavata ihmisiä muuten kuin vaikka kävelyllä käymällä. Tuntuu, että vähäinenkin yhteydenpito muihin ihmisiin hiipuu, koska jotenkin ilmapiiri alkaa kääntyä siihen, että tuttuja salaa inhottaa tilanteeni. Ehkä moni ajattelee, että heillekin voisi käydä niin kuin minulle ja he haluavat työntää ajatuksen mielestään ja elää elämäänsä ilman sitä "kuorimitusta", jota olemassaolollani väkisinkin aiheutan.

Minustakin tuntuu, että ystävät pelkää tilanteeni jotenkin voivan tarttua heihin. Tai siis olen muistutus siitä, että näin voi käydä nyt kenelle vain. Olin nimittäin hyvä opinnoissa ja hyvä työssä, pidetty työntekijä ja etenin uralla hyvin. Kävi vain huono tuuri ja jouduin yt:ssä ulos (ne toiminnot joissa työskentelin lakkautettiin). Kenelle tahansa voisi käydä näin. Ja tällä hetkellä akateemisten on vaikea työllistyä. Eli olen kävelevä muistutus ystäville että näin voisi käydä yllättäen myös heille. Eivät he halua kuunnella kun puhun tilanteestani. Toisaalta eivät halua puhua minulle hienoista työkuvioistaan kun pelkäävät pahouttavansa sillä mieltäni kun en voi saada samaa. Eli puhuttavaa ei oikein ole (uraa tekevien perheettömien ihmisten elämä pyörii paljolti työkuvioiden ympärillä). Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/72 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaaehtoistoimintaa löytyy myös sellaista, jossa et joudu sitoutumaan pitkäksi ajaksi. Ja kun työllisyystilanne valitettavasti on se mikä on niin pidempikin rupeama vapaaehtoisena on mahdollinen.

Muista tämä: Vapaaehtoistoiminnasta ei pidä mainita yhtään mitään työllisyysviranomaisille eikä sitä tule tuoda somessa esille omalla nimellään tai naamallaan. Ei siis haastattelua, kuvia eikä asian esittelyä verkkosivulla. Aina löytyy joku kateellinen ilmiantaja ja virkaintoinen joka etsii syytä katkaista työttömyysturva tekosyyhyn vedoten.

M60

Vierailija
24/72 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

M-1965 kirjoitti:

Vapaaehtoistoimintaa löytyy myös sellaista, jossa et joudu sitoutumaan pitkäksi ajaksi. Ja kun työllisyystilanne valitettavasti on se mikä on niin pidempikin rupeama vapaaehtoisena on mahdollinen.

Muista tämä: Vapaaehtoistoiminnasta ei pidä mainita yhtään mitään työllisyysviranomaisille eikä sitä tule tuoda somessa esille omalla nimellään tai naamallaan. Ei siis haastattelua, kuvia eikä asian esittelyä verkkosivulla. Aina löytyy joku kateellinen ilmiantaja ja virkaintoinen joka etsii syytä katkaista työttömyysturva tekosyyhyn vedoten.

Työttömät ei saa olla vapaaehtoistyössä. Tai tosiaan jos kuitenkin on, niin sen joutuu tekemään salaa ja pelko persiis sä että jotain kautta se vahingossa paljastuu työkkärille ja menettää tuet. Eli en suosittele.

Vierailija
25/72 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras keino on lisääntyä, sillä pääsee osaksi sosiaalista yhteisöä ja järjestyy sitten se työpaikkakin.

Vierailija
26/72 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda harrastukset ilmaisiin tai puoli-ilmaisiin. Etsi uusia tuttuja somesta. Onhan se vähän hankalaa, kun moni asia vaatii rahaa ja oikein mitään ei saa tehdä, ettei mene tuet. 

Vierailija
27/72 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka en varsinaisesti häpeä tilannettani, niin puolituttujen ja vanhojen tuttujen kanssa joutuu todella kiusallisiin tilanteisiin, jos heihin jossain törmää. Ihmiset tietenkin kyselee kuulumisia ja minun tuttavapiirissä se on aina myös työkuulumisten kyselyä. Sitten kun rehellisesti sanoo että on nyt työtön, niin alkaa kiusaannuttava kauhistelu ja utelu ja päivittely. Jotkut jopa laittaa perään viestiä, että jäivät oikein miettimään miyen minä voin olla työtön jne. Ne tilanteet on niin epämiellyttäviä, että usein toivoo ettei törmäisi missään keneenkään, vaikka toisaalta kaipaa seuraa. Ap

Vierailija
28/72 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samantyyppisestä taustasta/työstä on varmaan muitakin työttömänä, jospa pääsisi juttuun heidän kanssa. Eikö ole jotain työttömien saittia?

Sen vuoksi vähän teinkin tämän aloituksen, jos joku osaisi vinkata jotain tuollaista saittia tai paikkaa. Itse en ole löytänyt. Ap

Vierailija
29/72 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinäisyys loppuu vain niin, että yksinäinen hakeutuu muiden seuraan. Mitään muuta ratkaisua ei ole.
Tuo on vain yksinäisyyden tunteen välttelyä. Sinänsä toki parempi kuin netti ja viina. 

Todellinen ratkaisu: Kääntykää sisään päin kaikella tarmollanne. Kun olet hommannut tarkan sisäisen kompassin, et tunne yksinäisyyttä enää koskaan yksin ollessasi, edes eristyssellissä ilman tv:tä ja puhelinta.

Tässä elämässä on kyse sinusta. Sinä olet ihminen kuten kaikki muutkin. Osaat lukea itseäsi. Miksi olet niin riippuvainen muista, kun tiedät jo 100% sen, kuka olet ja keitä he ovat?

Vierailija
30/72 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyväntekeväisyyteen tarvitaan apua. Niin vanhuksille kuin lapsille tarvitaan kavereita.

Johonkin eläinsuojelutoimintaan mukaan jos tykkäät eläimistä.

Vierailija
31/72 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyväntekeväisyyteen tarvitaan apua. Niin vanhuksille kuin lapsille tarvitaan kavereita.

Asia ei kuitenkaan ole ihan näin yksinkertainen. Esimerkiksi tuollaiset ystävätoiminnat vaatii sitoutumista pitkäksi aikaa. Teen kaikkeni että pääsen takaisin työelämään ja uraputkeen. Silloin en enää ehdi olla mukana missään hyväntekeväisyydessä. Olisiko sinusta reilua, että ryhtyisin vaikka jonkun lapsen ystävätukihenkilöksi tms ja sitten kuukauden päästä sanoisin sori se on moro, ei enää tavata koskaan. Mieti mikä pettymys sille lapselle. Hyväntekeväisyysjärjestöt ei ota noihin vapaaehtoisia, jotka ei voi sitoutua. Ap

nyt tuntuu, että et ole edes etsinyt, mitä voisit tehdä. Etsi sitten kaveritoimintaa, johon ei tarvitse sitoutua: ulkomaalaisille etsitään suomen kieltä puhuvia. Koulut etsivät mentoreita opiskelijoille. 

Vierailija
32/72 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin aika yksin ja työtön pitkään. Kävin kuntosalilla pitkään  sanotaan että 6 kertaa viikossa. Aamuisin lähdin aina salille ja siellä oli samaan aikaan yks nainen. Nätti ja urheilullinen. Se vaan sitten alkoi juttelee minulle yhtenä aamuna ja tutustuttiin siinä ja en oikeasti odottanut mitään kun se pyysi kahville minua. Se sanoi jälkeenpäin että odotti että minä olisin pyytänyt kahville tai jotain mutta sanoin että en minä uskaltanut kun salilla nyt ei voi ketään alkaa iskemään. Olen nyt ollut naisen kanssa 7 vuotta.

Vierailija
33/72 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nämä vapaaehtoistyöt oikein käytännössä on ja mitä ne vaatii? Entä jos ei tykkää vanhuksista tai lapsista? Miten käytännössä oikeasti pääsee vaikka eläinten pariin vapaaehtoiseksi? Oma kokemukseni on, että ei niihin ole helppo päästä vaan niillä paikoilla on tiukat kriteerit keitä sinne otetaan ja yleensä paikat on täynnä. 

Vierailija
34/72 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asia ei kuitenkaan ole ihan näin yksinkertainen. Esimerkiksi tuollaiset ystävätoiminnat vaatii sitoutumista pitkäksi aikaa. Teen kaikkeni että pääsen takaisin työelämään ja uraputkeen. Silloin en enää ehdi olla mukana missään hyväntekeväisyydessä. Olisiko sinusta reilua, että ryhtyisin vaikka jonkun lapsen ystävätukihenkilöksi tms ja sitten kuukauden päästä sanoisin sori se on moro, ei enää tavata koskaan. Mieti mikä pettymys sille lapselle. Hyväntekeväisyysjärjestöt ei ota noihin vapaaehtoisia, jotka ei voi sitoutua. Ap

nyt tuntuu, että et ole edes etsinyt, mitä voisit tehdä. Etsi sitten kaveritoimintaa, johon ei tarvitse sitoutua: ulkomaalaisille etsitään suomen kieltä puhuvia. Koulut etsivät mentorei

Ei koulut etsi mitään mentoreita opiskelijoille. Suomen kieltä puhuvia vapaaehtoisia on täällä meilläpäin etsitty kyllä, mutta vain vetämään kielikahvilaa ja siihen piti sitoutua vähintään puoleksi vuodeksi. T. Ohis

Vierailija
35/72 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä kovasti ap <3 Tuo on kurja tunne. 

Itse löysin aikoinaan ystävän kaverinhakupalstalta. Ehkä sinäkin ap voisit kokeilla  sellaista, tuskin siinä mitään häviäisikään

Vierailija
36/72 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vaikka en varsinaisesti häpeä tilannettani, niin puolituttujen ja vanhojen tuttujen kanssa joutuu todella kiusallisiin tilanteisiin, jos heihin jossain törmää. Ihmiset tietenkin kyselee kuulumisia ja minun tuttavapiirissä se on aina myös työkuulumisten kyselyä. Sitten kun rehellisesti sanoo että on nyt työtön, niin alkaa kiusaannuttava kauhistelu ja utelu ja päivittely. Jotkut jopa laittaa perään viestiä, että jäivät oikein miettimään miyen minä voin olla työtön jne. Ne tilanteet on niin epämiellyttäviä, että usein toivoo ettei törmäisi missään keneenkään, vaikka toisaalta kaipaa seuraa. Ap

Tiedän tämänkin tunteen. Tunnustan, että esimerkiksi puolituttuja nähdessäni kaupungilla pakenen toiseen suuntaan vain siksi, että tiedän, etten selviä keskustelusta ilman työttömyydestä puhumista. Enkä tarkoita, että häpeäisin työttömyyttäni. Minä tiedän työttömyyteni syyn eikä se ole oma valintani. Kuten ei myöskään se, etten ole yrityksistä huolimatta edelleenkään työllistynyt uudestaan. Työttömyydestä puhuminen muiden ihmisen kanssa jauhaa vain sitä yhtä ja samaa kaavaa enkä saa niistä kauhistelukeskusteluista itse mitään uutta näkökulmaa tai apua tilanteeseeni. Aluksi kovasti riitti neuvojia siinä, mitä minun pitäisi tehdä. Konkreettista apua (kuten työpaikkojen vinkkamista) en ole kuitenkaan keneltäkään saanut. 

Vierailija
37/72 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin

Mitähän pahaa olen muka sinullekin tehnyt, kun halusit päästä kettuilemaan minulle, tuntemattomalle ihmiselle? 
Ap

Syöt veroja jotka olen maksanut.

Vierailija
38/72 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noihin vapaaehtoistöihin voi mennä, jos ei ole aitoa halua auttaa muita. Koko tekeminen siellä perustuu siihen, että haluaa auttaa ilman korvausta muita, usein heikompiosaisia. Ei niihin voi mennä itsekkäistä syistä vain etsimään itselleen kavereita. 

Vierailija
39/72 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahanpuutteen takia en voi oikein tavata ihmisiä muuten kuin vaikka kävelyllä käymällä. Tuntuu, että vähäinenkin yhteydenpito muihin ihmisiin hiipuu, koska jotenkin ilmapiiri alkaa kääntyä siihen, että tuttuja salaa inhottaa tilanteeni. Ehkä moni ajattelee, että heillekin voisi käydä niin kuin minulle ja he haluavat työntää ajatuksen mielestään ja elää elämäänsä ilman sitä "kuorimitusta", jota olemassaolollani väkisinkin aiheutan.

Minustakin tuntuu, että ystävät pelkää tilanteeni jotenkin voivan tarttua heihin. Tai siis olen muistutus siitä, että näin voi käydä nyt kenelle vain. Olin nimittäin hyvä opinnoissa ja hyvä työssä, pidetty työntekijä ja etenin uralla hyvin. Kävi vain huono tuuri ja jouduin yt:ssä ulos (ne toiminnot joissa työskentelin lakkautettiin). Kenelle tahansa voisi käydä näin. Ja tällä hetkellä akateemisten on vaikea työllistyä. Eli o

Perusta oma yritys kun on koulutusta ja osaamista niin voit myydä sitä eteenpäin. Kontakteja varmaan on vielä tallella. Tai sitten haet töitä mihin on mahikset päästä. Tämä on realiteetti monen kohdalla tässä maailmantilanteessa eikä paluuta entiseen ole. Älä haaskaa elämääsi enempää,taidat olla vielä terve kun et siitä mitään mainitse joten sitä suuremmalla syyllä eteenpäin.

Vierailija
40/72 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M-1965 kirjoitti:

Työttömät ei saa olla vapaaehtoistyössä. Tai tosiaan jos kuitenkin on, niin sen joutuu tekemään salaa ja pelko persiis sä että jotain kautta se vahingossa paljastuu työkkärille ja menettää tuet. Eli en suosittele.

Ei sitä vapaehtoistyötä kokopäiisesti tehdä eikä todellakaan mennä mitään mainitsemaa  työkkäriin. Ei tämä mikään ddr ole missä kaikki vakoilee kaikkia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä