Asuuko vieläkin nykyaikana ihmisiä rintamamiestaloissa?
Ööh, nyt ei ole enää 1950?
Nykyään on olemassa jo kerrostaloja ja rivitaloja?
Rintamamiestaloissa asuttiin 1900-1950-luvulla?
Nyt ei eletä enää tuota aikaa?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Rintamamiestalo on vähän kun asuisi maalla ja kaupungissa yhtä aikaa. Iso piha ja omat luvat. Poltan öljyä, puuta ja jotain muutakin. Mielestäni talo ilman kellaria ei ole talo ollenkaan. Se on mun man cave.
Remontoin lapsuudenkotia pikku hiljaa ja teen mitä huvittaa. Ai niin ja se tärkein. Velkaa ei ole yhtään.
Hienoa sulle. Mä puolestaan haluaisin rintamamiestalotyyppisen talon ilman kellaria. Niissä on aina kosteusvaurio.
Moniko rintamamies muuten itse sen tönönsä pystytti sodasta tultuaan? Aika vähän tätä asiaa olen miettinyt, mutta tämä avaus pisti mielikuvituksen liikkeelle. Yhdellä koivella ja kyynärsauvoilla konkaten muurattu ensimmäiset takkatiilet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rintamamiestalo on vähän kun asuisi maalla ja kaupungissa yhtä aikaa. Iso piha ja omat luvat. Poltan öljyä, puuta ja jotain muutakin. Mielestäni talo ilman kellaria ei ole talo ollenkaan. Se on mun man cave.
Remontoin lapsuudenkotia pikku hiljaa ja teen mitä huvittaa. Ai niin ja se tärkein. Velkaa ei ole yhtään.
Hienoa sulle. Mä puolestaan haluaisin rintamamiestalotyyppisen talon ilman kellaria. Niissä on aina kosteusvaurio.
Vielä ei ole näkynyt tai haistanut, mutta onhan se mahdollista. Ilmeisesti 80-luvun salaojitus on edelleen hyvin toimiva. Sitä ei muuten kannata muuttaa, koska erillaiset määräykset tekevät siitä työstä helvetin kallista ja aivan varmasti toimii heikommin. Toki en minä sitä millään firmalla teettäisi vaan kaivaisin omin päin auki ja takas kiinni. Lämmitän kellaria myös rakennuspuhaltimella. Nyt lämpöä on hetki vain... 18,4. Pannuhuone 20,5.
Provohan tämä, mutta asuu toki. Osa on tosi kauniisti rempattuja, osa vähän huonommalla maulla. Terv. LKV
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos tykkää enemmän sitä muuta poltella, niin silloinhan kellari on kätevä kasvattamo. 😅
No joo. Eihän aloittaja edes tiedä, mitä tarkoitetaan. Ensimmäiset rakennettiin vasta sotien jälkeen, koska rintamamiestalo!! Ei siis joskus 1900.
Mitä tulee itse taloon, se on paras talomalli ikinä, kompakti, ekologinen ja käytännöllinen. Näin pitäisi talo rakentaa. Lämmityslaite eli uuni tehtiin keskelle taloa, että lämpö levisi ympärillä kaikkialle ja talon pohja-ala pysyi kohtuullisena, koska kaksi kerrosta.
Rintamamiestaloilla oli tontti, jolle mahtui myös siihen aikaan tuiki tarpeellinen kasvimaa. Talot on olleet käsittääkseni aika haluttuja remppakohteita, koska alkuperäisissä ei ollut mitään muovista.
Vierailija kirjoitti:
Moniko rintamamies muuten itse sen tönönsä pystytti sodasta tultuaan? Aika vähän tätä asiaa olen miettinyt, mutta tämä avaus pisti mielikuvituksen liikkeelle. Yhdellä koivella ja kyynärsauvoilla konkaten muurattu ensimmäiset takkatiilet.
Itse rakennettiin ns. pitkästä puutavarasta ja jos ei itse, niin siihen aikaan riitti talkooapua, tuttuja, sukulaisia ym. apuun. Vastavuoroon mentiin jelppaamaan toisia. Se oli tapa siihen aikaan. Niin ja se muuraaminen: siihen on ollut omat taitajansa, johon ei ole amatöörit sotkeentuneet.
Rintamatalot ovat sodanjälkeiset.
Vierailija kirjoitti:
Googleta mitä se tarkoittaa
Toisaalta löytyneekö yhdestäkään noista taloista enää rintamamiestä, joten voimme ehkä alkaa käyttää niistä niiden virallista nimeä: jälleenrakennuskauden tyyppitalo.