Millaiselle matkalle lähtisit, jos sinulla olisi käytössä n 10000 € matkaa varten?
Kommentit (628)
Kiertelisin Sveitsiä junalla, samoissa paikoissa kuin nuorena. Menisin yksin, niin voisin fiilistellä niitä muistoja, plus että raha riittäisi pidempään.
Mulla on mutta en käytä kuin neljä tonnia ja intian valtamerelle vien mieheni 50-vuotispäivän kunniaksi kohta. Loput matkakassan rahat sijoitan koska työtilanne ja tulot tipahtaneet 1/5 jo ja tulevaisuudesta en tiedä.
Jos minulla olisi aikaa ja rahaa, haluaisin nähdä ainakin Kiinan muurin, Gizan pyramidit ja Sfinksin, Taj Mahalin, Machu Pichun ja juurikin nuo aiemmin mainitut Pääsiäissaaren Moait.
Minä haluaisin käydä Sidneyn oopperatalossa, La Scalassa ja Metropolitanissa. Kaikkiin liput johonkin hyvään oopperaan, Milanoon mieluiten Tosca.
Vierailija kirjoitti:
Inhoan todellakin pitkiä lentomatkoja, tylsää ja väsyttävää. Ehkä lähtisin kuukaudeksi kanarialle, koska siellä on sopivan lämmintä, mutta ei liian pitkä lento. Toinen vaihtoehto olisi lentää ensin lyhyempi matka jonnekin, olla siellä viikko ja sitten vaikka Karibialle. Olisi niin paljon kohteita, joissa haluaisin käydä, mutta en jaksa matkustaa. Kerran olen käynyt ystävän luona San Fransiscossa. Se lento oli noin 16,5-17 tuntia välilaskulla molempiin suuntiin. Päätin, ettei enää ikinä. Yhteensä lähes vuorokauden matkustus, lentokentällä piti olla 2 tuntia ennen ja määränpäässä laukkurumba yms. Ei siinä mitään jos vaikka asuisi lentokentän lähellä ja olisi menossa toisessa päässä siihen viereen, mutta kaikki matkustamiseen liittyvä on niin tuskastuttavaa.
Kuukaudeksi Kanarialle? Oletko aivan varma? En ikinä kestäisi.
Vierailija kirjoitti:
eli 2.0 tdi kulutus 2-3 litraa/100 km maantieajossa helposti
🤣 ei ole
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla olisi aikaa ja rahaa, haluaisin nähdä ainakin Kiinan muurin, Gizan pyramidit ja Sfinksin, Taj Mahalin, Machu Pichun ja juurikin nuo aiemmin mainitut Pääsiäissaaren Moait.
Ei taida kymppitonni riittää.
Vierailija kirjoitti:
60-vuotias voi elää 98-vuotiaaksi ja jopa vanhemmaksi. Mediaani-ikä kuollesss on noin 85 vuotta. Kyllä ihmisen pitää säästää ja sijoittaa vielä yli 60-vuotiaana. Eläkeikäkin nousee koko ajan. Hoito on kallista. Erityisesti hammashoito. Asuntoa pitää remontoida. Lapsia ja lapsenlapsia täytyy tukea taloudellisesti. Silti matkoja voi ja kannattaa tehdä fiksuihin paikkoihin! Mihinkään Kanariansaarille ei kannata mennä saastuttamaan ja tuhoamaan luontoa. Ennemmin pistää 10 000 johonkin kunnon matkaan - vaikka Paraguayhyn lintuja katsomaan. Riittäisikö 10 000 sinne 2 viikoksi...
Kai sitä voi eri tavallakin ajatella? Itse olen yli 60 enkä todellakaan säästä enkä sijoita enää mihinkään, nyt reissataan ja riekutaan niin kauan kuin jaksaa. Vanhuuden asiat on sitten sen ajan murhe, en huolehdi huomisesta. Rahaa luultavasti on sitten vielä jäljellä, eikä niitä tarvitse kenellekään säästellä, ei ole jälkikasvua käpälät ojossa.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin vain istua jossakin turvallisessa rauhallisessa paikassa ulkona. Tai ei se rauhaani häiritse, jos on vaikka liikenteen meteliä, mutta en halua häiritsemään mitään kaupustelijoita tai kerjäläisiä. Haluaisin siis katsella tavallista elämää, en mitään erityisiä nähtävyyksiä. Paikallisissa ravintoloissa haluaisin kyllä syödä. Lämmintä saisi olla, mutta mieluummin pilvistä kuin aurinkoista.
Missähän tämä onnistuisi?
Minkä tahansa sellaisen keskieurooppalaisen kaupungin keskustassa, missä on tuollaiseen kiireettömään istuskeluun sopiva kahvilakulttuuri: Pariisi, Wien, Budapest ... nämä tulevat ensiksi mieleen, mutta ihan varmasti muitakin on. Valitse vain vuodenaika sen mukaan, ettei ole liian kuuma. Esimerkiksi toukokuu tai syyskuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan todellakin pitkiä lentomatkoja, tylsää ja väsyttävää. Ehkä lähtisin kuukaudeksi kanarialle, koska siellä on sopivan lämmintä, mutta ei liian pitkä lento. Toinen vaihtoehto olisi lentää ensin lyhyempi matka jonnekin, olla siellä viikko ja sitten vaikka Karibialle. Olisi niin paljon kohteita, joissa haluaisin käydä, mutta en jaksa matkustaa. Kerran olen käynyt ystävän luona San Fransiscossa. Se lento oli noin 16,5-17 tuntia välilaskulla molempiin suuntiin. Päätin, ettei enää ikinä. Yhteensä lähes vuorokauden matkustus, lentokentällä piti olla 2 tuntia ennen ja määränpäässä laukkurumba yms. Ei siinä mitään jos vaikka asuisi lentokentän lähellä ja olisi menossa toisessa päässä siihen viereen, mutta kaikki matkustamiseen liittyvä on niin tuskastuttavaa.
Kanarian saarilla on kai aika paljon vaihtoehtoja, erilaisia saaria? Itse oon käynyt vain kerran oo las palmas, oo las palmas, vähän silleen ettei muutakaan just siihen hetkeen ollut tarjolla. Pääseekö saarten välillä kulkemaan kätevästi?
Vierailija kirjoitti:
Kiersin amerikkaa kuukauden parilla tonnilla autolla, joten olisi reissussa lähes puolivuotta jenkeissä. Mutta koska en jenkkeihin enää mene Trumpin aikana, menisin kaakkoisaasiaan, jossa voisin ollakkin sitten toista vuotta.
Tuo taisikin olla aika kauan sitten, kun USA:ssa pärjäsi parilla tonnilla kuukauden. Nykyäänhän pelkästään jo ihan vähänkään asiallisen auton vuokra maksaa tuon verran. Mutta tietysti, jos nukuit autossa etkä laskenut ruokia matkakuluiksi - eihän niitä tarvitse laskeakaan, koska söisithän kotonakin.
Kakkois-Aasiassa on edelleen edullista, vaikka hintataso onkin noussut, mutta ei sielläkään kymppitonnilla toista vuotta pärjää. Noin 1500 euroa/kk riittää 3 tähden hotelliin aamiaisella + lisäksi matkat ja muu eläminen.
"Kanarian saarilla on kai aika paljon vaihtoehtoja, erilaisia saaria? Itse oon käynyt vain kerran oo las palmas, oo las palmas, vähän silleen ettei muutakaan just siihen hetkeen ollut tarjolla. Pääseekö saarten välillä kulkemaan kätevästi?"
Joidenkin saarten välillä pääsee kulkemaan melko kätevästi, esimerkiksi Lanzarotelta pääsee nopeasti Fuerteventuralle. Olen käynyt noiden lisäksi myös Teneriffalla Gran Canarialla ja Las Palmasissa, mutta en minäkään tykkäisi lähteä mihinkään noista kuukaudeksi. Tylsistyisin kuoliaaksi. Tosin kyllähän jotkut tykkää juuri siitä helppoudesta, ja jotkut viihtyy Fuengirolassakin. On niitäkin, jotka käyvät vuodesta toiseen Alanyassa. Ei näissä ole yhtä oikeaa, mutta kaikki ei vain sovi kaikille.
Itse tykkäisin juuri nyt lähteä Kaakkois-Aasiaan katselemaan Unescon maailmanperintökohteita. Haluaisin käydä Thaimaassa Ayutthayan ja Sukothain historiallisissa kaupungeissa ja Vietnamissa Hoi Anin muinaisessa kaupungissa ja Than Longin linnakkeella Hanoissa. Kiinassakin haluaisin nähdä vaikka mitä, mutta ei taitaisi mahtua samaan reissuun. Mutta tuo Thaimaa ja Vietnam voisi olla melko vaivaton reissu, kun Bangkokiin on suorat Finnairin lennot, ja sieltä sitten ensin pohjoiseen ja sitten lyhyellä pyrähdyksellä kohti Hanoita.
Ennen trumpia olisin mennyt ajamaan route 66 pätkän. Mut en enää.
Nyt voisi kiinnostella Mongolia ja siellä sitten mopolla osa ja osittain sitten Mongolian kansallispuistot vaeltaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelet sen elämisenä kuukauden poissa Suomen loska-paska talvesta. Eikä minään jatkuvasti pitää kokea uutta -aikana. Jotkuthan asuu ja elää vuosia huitsin nittulassa ja hyvin kestävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelet sen elämisenä kuukauden poissa Suomen loska-paska talvesta. Eikä minään jatkuvasti pitää kokea uutta -aikana. Jotkuthan asuu ja elää vuosia huitsin nittulassa ja hyvin kestävät.
Eihän siellä tarvitse turistirysässä ja hotellissa asua.
Mun kaverini asui muutaman talven ja vietin hänen luonaan eri saarilla 2 vkoa. Asuttiin pienessä kalastajakylässä ja toisella saarella vuoristokylässä. Olikin yllättävän mukavaa. Hienot maisemat, rauhallista, hyvää ruokaa, talvellakin pääsi mereen uimaan eikä turisteista ollut haittaa. Yhtään suomalaistakaan ei nähty
Kamelista tulikin mieleen kun naapurin pitsanpaistaja kertoi miten vaimo pidettiin immenkalvon omaavana häihin asti.
Jokapäiväisiä kauppareissu olla mikä kuljettiin kamelilla on perinteisesti tapana istua nainen miehen edessä jolloin lerssi ikäänkuin sujahtaa anaaliin siinä kamelin kävellessä ikäänkuin itsekseen.
Sitten matka jatkuu ja kamelin liike hoiti miehen työn ja viimeistään ylämäkeen dyyniä noustessa runsas määrä siemennestettä ruiskahteli kuusesta pesemättömästä julkista persereikään..kaupasta kotia tultaessa jatkui tiivis kontakti ja tällä kertaa alamäkeen hiekkadyynillä jarrutellessa muna tuppasi menemään pohjille saakka mällin lennellessä paskankäryiseen perseeseen. On sanomattakin selvää että kaupassa käytiin joka päivä jos nuorison pylly kesti
Kyllä se ehkä juuri riittää. Lennot on kalliit, koska Pääsiäissaari on niin kaukana keskellä merta. Chilestä varmaan kannattaa mennä, ja joitain välilaskujakin siinä on tehtävä.