Tiedätkö veriryhmäsi?
Kuulemma sitä ei enää tarvitse kansalaisen tietää. Että turhaa tietoa.
Kommentit (55)
Se selvitetään aina ennen leikkausta tai verensiirtoa ja plasmaa tai hätäverta annetaan tarvittaessa. (Orh-).
Veressä on yli 200 merkitsevää tekijää, joten pelkkä veriryhmä ei välttämättä riitä sopivuuden varmistamiseen.
Tiedän, koska kävin nuorempana luovuttamassa pari kertaa verta. Verenluovutuskortissani onkin aika mielenkiintoinen veriryhmä: veren luovuttajana O rh+, veren vastaanottajana O rh-.
Vierailija kirjoitti:
Se selvitetään aina ennen leikkausta tai verensiirtoa ja plasmaa tai hätäverta annetaan tarvittaessa. (Orh-).
Veressä on yli 200 merkitsevää tekijää, joten pelkkä veriryhmä ei välttämättä riitä sopivuuden varmistamiseen.
Minut leikattiin aikoinaan ulkomailla ja sain mukaan todistuksen veriryhmästäni. Pidän sitä lompakossa mukanani.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän. Se on otettu molempien raskauksieni aikana, ikään kuin se olisi voinut siinä välillä muuttua.
Siinä ei katsota pelkästään veriryhmää, vaan myös vasta-aineet. Jos äidillä on tiettyjä vasta-aineita, voi olla tarpeen vaihtaa vastasyntyneelle veri heti syntymän jälkeen. Vasta-aineet ovat voineet muuttua raskauksien välillä.
En tiedä. Tuntuu olevan joku hirveä salaisuus. Olen monta kertaa kysynyt asiasta eri hoitotahoilta, mutta ketään ei veriryhmä kiinnosta, eikä sitä erikseen lähdetä selvittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, mutten muista. Sehän selvitetään viimeistään ekassa raskaudessa naisilla ja merkataan Maisaan, josta se on tarkistettavissa.
Ei merkata maisaan kuin siellä missä sinä satut asumaan
HUSin alueella kuitenkin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, kirjain selvitettiin jo yläasteen bilsantunnilla ja reesustekijä selvisi ekassa verenluovutuksessa. Tarkemmin en tiedä.
Muut selvittivät paitsi se kolmen tollopojan ryhmä (Harri, Ossi ja Timo), joka aina kiusasi muita. Ne juoksivat luokasta karkuun kun opettaja jakoi terät, joilla piti napsauttaa reikä omaan sormeen.
Meillä kävi niin, että opettaja antoi tehdä parin kanssa tai yksin. Mä vielä emmin, kun pelotti.. Sitten meidän luokan tollopojat Samit ottivat toisiltaan näytettä. Sami ykkönen onnistui saamaan ok näytteen kaveriltaan, mutta tää toinen Sami sitten - en tiedä mitä tapahtui, mutta terveyskeskuskäynti siitä tuli. Toisen Samin etusormen pää oli ihan atomeina ja se vuoti sitä verta. Kasarilla laittoivat pari tikkiä siihen sormen päähän.
Jäi lopuilta näytteet ottamatta. Seuraavalla kerralla opettaja vielä kyseli, että olisko halukkuutta. Juu, EI OLE.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, mutten muista. Sehän selvitetään viimeistään ekassa raskaudessa naisilla ja merkataan Maisaan, josta se on tarkistettavissa.
En mä ainakaan Maisasta löydä mitään. On niin sekava.
Myönnän ei se helppoa ollut., mutta löyty. :)
Tiedän, O+ on. Olin nuorempana vakituinen verenluovuttaja ja veriryhmä luki luovutuskortissa, mutta en ole koskaan sitä tietoa mihinkään tarvinnut. Ei sitä leikkausten yms. yhteydessä ole minulta itseltäni kysytty, lääkärit ovat selvittäneet sen keskenään jos ovat sitä tietoa tarvinneet.
A+, olin leikkauksessa 20 vuotta sitten, ja siinä tsekattiin veriryhmä.