Isä ehdotti tällaista tapaamissopimusta, miltä tämä teidän mielestä näyttää?
Joka kolmas viikonloppu viikosta perjantaista klo 18 maanantaihin klo 10, jokaisen tapaamisviikonlopun jälkeisestä torstaista klo 10 perjantaihin klo 18, sitä seuraavan viikon tiistaista klo 10 torstaihin klo 10, jonka jälkeen reilun viikon kuluttua taas kokonaisen viikonlopun perjantaista maanantaihin.
Molemmat ollaan vuorotyössä. Itse ehdotin että jaetaan selkeästi viikko-viikko. Lapsi on kolme vuotias. Mielestäni tämä isän ehdotus on hirveän sekava ja taukoa lapsen tapaamisen tulee 10 päivää kunnes taas tuollainen silpputapaaminen alkaa. Isä on laittanut nuo päivät niin että on silloin vapaalla ja sitten uuden perheensä kanssa saa laatuaikaa nuo 10 päivää ilman meidän lasta.
Mielestäni ehdotus on täysin lapsen edun vastainen ja aiheuttaa itsellenikin sen että kannan vastuun vuorotyön ja lapsen hoidon yhdistelmästä, mutta isä napsii vain laatuajan. Muuhun järjestelyyn isä ei suotu.
Kommentit (32)
Vaihtoehtona on se että isä ei tapaa ollenkaan ja syyttää minua vieraannuttamisesta.
Ap
Mihin tarvitsette erillistä tapaamissopimusta?
Eikö ihan vaan keskenään sovittu viikko-viikko olisi parempi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olette aiemmin tavanneet?
Isä on tavannut mielensä mukaan. Hän ilmoittaa milloin hänellä on vapaata ja tapaa sitten. Nyt kun itsekin aloitin työt, niin vaadin tasapuolista järjestelyä eikä sellaista mikä perustuu vain toisen ilmoitukseen. Tämä ei käynyt koska isällä uusi perhe ja haluaa ilmeisesti kontrolloida edelleen miten oman elämänsä järjestää. Tämä ei mulle kuitenkaan enää käy. Uusi vaimo on myös hyökännyt tästä silmilleni.
Ap
Uusi vaimo? Ja lapsi vasta kolme? Nopeat on liikkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehtona on se että isä ei tapaa ollenkaan ja syyttää minua vieraannuttamisesta.
Ap
Just
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä on aina väärässä, äiti on aina oikeassa. Ihan sama mitä sepustat tänne, täällä ollaan aina pääosin äidin puolella.
Ja jos aloittaja on äiti, hän on luonnollisesti aina mielestään oikeassa. Isä on se itsekäs paska, konna ja väärintekijä, etenkin jos ero on kyseessä. Äiti on viisas, viaton uhri ja lasten suojelija.
Näin se usein on tällä palstalla, ja myös oikeudessa. Yleensä kun äiti vaatii lähihuoltajuuttaa ja isälle vaan joka toinen vkl tapaamista (joo "laajennettuna to - su" onpa varsin laaja tapaamisoikeus) niin se on kaikkien mielestä aivan oikein ja lapsen paras ja oikeuden lähtökohta. Jos isä vaatii viikko-viikko tapaamisia niin lapsi kuulemma kärsii. Kos äiti haluaakin viikko-viikko tapaamiset, nion yhtäkkiä se onkin kaikkien mielestä lapsen paras.
Itse tuon myllytyksen läpikäyneenä viikko-viikko systeemi on kaikille paras, silloin kun asutaan sen verran lähekkäin ettei lapsen tarvitse vaihtaa koulua/p-kotia ja kaveripiiriä. Lapsi tarvitsee kunpaakin vanhempaa ja arkea kummankin vanhemman kanssa. Muuten toisesta kodista tulee vain kyläilypaikka eikä samanlaista suhdetta vanhempaan synny.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli isän keino päästä irti lapsesta. Niin tuttua. Omien lasteni isä hylkäsi lapset. Mitäpä jos sanoisit isälle, että ottaisi lähihuoltajuuden. Saattaisi vähän nikotella.
Älä syyllistä isää. Tuon "aikataulun" on laatinut se isän nyksä, ja siinä on integroituna sebn nyksän työvuorot, pilatestunnit, yms. niin, että heidän yhteinen laatuaika on maksimoitu.
Jos kyseessä on etä niin varaudu, ettei isukin tarvitse sitoutua itse laatimaansa sekaiseen tapaamissopimukseen, joten homma jää sulle sen jälkeen kun kello lyö kymmenen ja pappaa ei näy.
Oli miten oli, muistakaa se 3-vuotias jonka lapsuutta tämä aika on :(
Onko pakko nyt päättää? Voitteko kokeilla käytännössä, minkälaiset tapaamisajat oikeasti sopivat?
Vanhemmallahan ei ole tapaamisoikeutta lapseen vaan lapsella on oikeus tavata vanhempaansa.
Eikä vuoroasuminen poista elatusvelvollisuutta.