Ahdistaa rahan vähyyden vuoksi tammikuussa oleva Lapin reissu
Pienellä porukalla olemme lähdössä. Majoitus on edullinen ja olen oman osani siitä maksanut. Dieseliin menee varmaan joku 80€/henkilö koska pitkä ajomatka ja myös siellä on autolla liikkumista jonkun verran.
Saan maksettua bensan ja itselleni ruoat mitä tehdä asunnolla. Siihen se taitaakin jäädä. Laskettelemaan en ollut menossa muutenkaan, mutta olisin halunnut käydä edes kerran rinteen huipulla gondolilla. Maksaa vähän alle 20€ mikä on iso raha mulle, kun sitä rahaa ei ole. Yksi aktiviteetti maksaisi sekin n.20€ ja siihen tarkoitus mennä yhdessä, mutta voi olla, että sekin jää multa väliin.
Haluan päästä Lappiin elämäni ensimmäistä kertaa joten väliin jättäminen ei ole vaihtoehto. Ahdistaa vain, että mistä keksin rahaa lisää. Palkka tulee huomenna, mutta siitä menee iso osa asumiseen ja laskuihin. Pitäisi lääkkeitä ja ruokaa ostaa.
Vintediin olen laittanut jotakin myyntiin, mutta hiljaista tuntuu olevan tai sitten mun tavarat ihmisten mielestä huonoja. En pysty lainaamaan keneltäkään rahaa. Luottokorttia ei ole enkä sitä saa.
Kommentit (144)
Vaikutat todella raskaalta ja hankalalta ihmiseltä. Turha täällä on kiukutella meille. Viattomia me ollaan siihen että oot kussut elämäsi.
Vierailija kirjoitti:
Lähdet matkoille vasta sitten kun sinulla on siihen varaa.
Kyllä reissu voi nytkin olla aika kiva, kun porukan matkassa aika halpa kuitenkin. Ja aina voi ulkoilla ilmaiseksi. Jo Lapin maisemien näkeminen on vaihtelua. Minunkin yksi kaveri lähti kaveriporukan kanssa Lappiin pikkulomalle ilman aikomustakaan hiihtää tai lasketella.
Lappi on kaunis ja ainutlaatuinen, mutta toki kallis. Vaatii sen että säästää tarpeeksi kauan matkakassaa. Mutta kaiken arvoinen.
Ymmärrän tuon rahanpuuteahdistuksen ja toisaalta sen, että haluat kokea Lapin. Jos et laskettele siinä säästyy pitkä penni. Onko sinulla mahdollisuus saada jostain rahaa reissuun lainaksi ilman korkoa? Vanhemmilta? Vinted myynnin varaan ei voi pelkästään varata. Jos olet aivan pa, se on kurja juttu myös kanssamatkustajille. Yleensä lomalla syödään/juodaan paremmin vaikka ruoka tehtäisiin majoituspaikassa.
On se kummallista, kun kautta maailmanhistorian täysin persaukisetkin liikkuneet ympäriinsä ja nykyisin työssä käyvä ei tahdo päästä liikkumaan edes kotimaansa sisäpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Loman ei pidä ahdistaa. Joko perut reissun tai sitten nautit niillä varoilla mitä sinulla on.
Miksi lähdet vähillä varoilla ahdistumaan? Olisko junalla tai bussilla päässyt halvemmalla ja omin päin sinne huipuille? Voit vielä myydä osasi jollekin toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loman ei pidä ahdistaa. Joko perut reissun tai sitten nautit niillä varoilla mitä sinulla on.
Miksi lähdet vähillä varoilla ahdistumaan? Olisko junalla tai bussilla päässyt halvemmalla ja omin päin sinne huipuille? Voit vielä myydä osasi jollekin toiselle.
Ei todellakaan millään julkisilla lähdetä noin kauas! Täältä on melkein tunnin automatka juna-asemalle ja junalla ei edes pääsisi perille asti. Lisäksi muilla lumilautoja mukana joiden kuljettaminen hankalaa julkisissa. Me tarvitaan myös autoa paikan päällä.
Ap
Kannattaa elää varojensa mukaan eikä valittaa. Lapissa ei ole mitään mitä ilman et pärjäisi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa elää varojensa mukaan eikä valittaa. Lapissa ei ole mitään mitä ilman et pärjäisi.
Mietin, että ostan halpaa purkkihernekeittoa yms. mukaan mitä voin syödä. Kävellen on muutenkin tarkoitus kulkea tutkimassa paikkoja. Johonkin laavulle paistamaan makkaraa ja juomaa lämmintä kaakaota. Mulla on termari ja soppatermos.
Ap
Sovi vuokranantajan kanssa että maksat osan vuokrasta ja seuraavassa kuukaudessa maksat enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Sovi vuokranantajan kanssa että maksat osan vuokrasta ja seuraavassa kuukaudessa maksat enemmän.
Mikä vuokra? Mä maksan talolainaa pankkiin. En ala sinne sopimaan yhtään mitään koska joka asiasta nypätään maksua. Tammikuun lopussa saan jonkun verran enemmän rahaa niin josko saisin maksettua sähkölaskut jotka siirrän nyt eteenpäin sekä uudet jotka jo silloin tulleet niin pääsisi ajantasalle niissä. Vakuutuksien laskun eräpäivää ei voi siirtää, tätä joskus kysyin Ifiltä. Ei auta kuin maksaa se aina loppukuun palkasta.
Ap
Lapin hinnoilla menee vaikka Kanarialle tai Espanjaan. Tai tiiäppä häntä. Mutta oon kuullu valitusta että halvemmalla pääsee etelän lämpöön.
Säästä ennakkoon ja mene vasta sitten. Lappi on sen arvoinen.
Jos niillä muilla on parempi rahatilanne niin kysy voitko maksaa bensat myöhemmin? Periaatteessa lainaamista tuokin mut ehkä vähän matalampi kynnys kysyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin, että ostan halpaa purkkihernekeittoa yms. mukaan mitä voin syödä. Kävellen on muutenkin tarkoitus kulkea tutkimassa paikkoja. Johonkin laavulle paistamaan makkaraa ja juomaa lämmintä kaakaota. Mulla on termari ja soppatermos.
Ap
Onko teillä mökki? Vielä halvemmaksi tulee ne kuivat herneet, ja niistä liotettu ja keitetty keitto. Voi olla, että lapsesikin olisivat innoissaan laskettelupäivän kälkeen hernekeitosta ja vaikka pannukakusta.
Jos et ole ollut Lapissa ennen, niin jo maisemat tuo iloa! Halusin vain muistuttaa, että ota retkillesi ylimääräistä ( villaista) vaatetta. Sää voi muuttua, ja jos kävelet tunturille, niin tuuli voi olla ihan erilainen kuin laaksossa. Ei mitään puuvillasukkia jalkaan.
Ruokatermos, termospullo ja makkara kuulostaa hyvältä. Ota jo kotoa jokin pikkurasia, johon saat ketsuppia/sinappia, ettei tarvitse koko pulloa raahata retkillä. Jos haluat suklaata yms, niin osta ne jo täältä etelästä.
Mutta jumalauta se vuokra muuten pitää maksaa just eräpäivänä tai lennät piironkiesi kanssa lumihankeen! t: vuokraisäntä
Vierailija kirjoitti:
Nauti Lapista niillä varoilla mitä sinulla on! Kävele, katsele, maisemat on kuitenkin ihan erilaisia. Monessa paikkaa on laavuja, joille voit kävellä makkaraa paistamaan tai eväitä syömään. Lataa revontulisovellus, ja seuraa näkyisikö revontulia.
Ota matkallekin kunnon eväät, matka on pitkä, turha tuhlata rahoja mihinkään huoltoasemien ruokiin.
Ja jos kuntoa riittää, sinne tunturin huipulle pääsee ihan kävellenkin, et tarvitse gondolihissiä.
Puhumattakaan kaikista niistä muista tuntureista, joissa ei tarvitse väistellä laskettelijoita. Esim. Ylläksellä Kuerille on helppo kävellä, lumikenkäreitti aina ihan tiukaksi tampattu eli pääsee vaikka pikkukengillä ja tosi komeat näkymät.
Ei se gondolihissi mitään pyhitä, tai isomman tunturin huippu, loman onnistumisen kannalta. Itse olen ollut kaksi kertaa gondolilla Ylläksen huipulla, kummallakin kerralla nousi aivan jäätävä tuuli ja whiteout yllättäen, en nähnyt mitään ja piti lähteä kiireesti pois kun hissit suljettiin.
Kai olet ap tajunnut että siellä ruoka on sitten kalliimpaa kuin etelässä? Siis ihan jokaisesta tomaatista alkaen.
Ei ole mitään ideaa lähteä rutiköyhänä voivottelemaan että mitä kaikkea olisinkaan voinut tällä matkalla tehdä jos olisi rahaa! Siitä vasta paha mieli tuleekin. Turha sinne on mennä toisten jalkoihin pyörimään ja riesa olet kun joudut joka juttuun sanomaan että "en mä nyt tuu mukaan tohon aktiviteettiin, enkä tohon enkä tohon..." Tylsää sulla siellä on ja pilaat muidenkin ilon.