Eihän psykoosissa tiedosta olevansa psykoosissa?
Vai miten on? Itse neljän psykoosin kokeneena, en tajunnut kertaakaan olevani psykoosissa.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse skitso ja osaan kyllä tunnistaa milloin olen psykoosissa. Se tapahtuu noin 1-3 kertaa viikossa. Kivaa se ei ole kun aivot keksivät kaikkea metkaa.
Monta kertaa viikossa? Meneekö se muka välillä pois? Minä olen kokenut 2-8kk psykooseja, niin on vaikea kuvitella jotain päivän kestäviä minipsykooseja.
Menee kun otan lääkkeen ja vetäydyn rauhalliseen paikkaan loppupäiväksi. Kaksi kertaa on kohtaus jäänyt päälle ja olen ollut osastohoidossa.
Tuttava oli aivoinfarktin jälkeen muutaman kerran psykoosissa eikä ymmärtänyt, ja myöhemmin ei muistanut asiasta mitään.
Äitini on ollut muutamia kertoja. Oli hankalaa, kun ei voinut millään tavalla ottaa puheeksi, että nyt ei toinen ole ihan oma itsensä. Suuttui aina, kun asiaa vähänkin vihjasi.
Vierailija kirjoitti:
Psykoosia sairastava ei usein tiedosta olevansa psykoosissa.
Tiedostaminen ei tee psykoosista olematonta, mutta se on usein positiivinen ja toipumista tukeva merkki.
Joo mutta tiedostaa että kaikki muut ovat pähkähulluja ja itse on ainoa joka pystyy ajattelemaan selkeästi.
En muista oikeastaan mitä aivoni ovat ajatelleet psykoosin aikana, muuta kuin että kaikki liittyy jotenkin minuun ja käyn keskusteluja ihmisten kanssa ajatusten voimalla. Olen huomannut että stressi ja dopamiinitasot laukaisevat.
Kaikki psykoosissa olleet eivät ole skitsofreenikkoja, mutta onko kaikiik skitsofreenikot olleet psykoosissa?